Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

problemen Fatar klavieren

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 13 sep 2017 11:15

problemen Fatar klavieren

In mijn orgel zijn Fatar TP/6 klavieren toegepast waarmee ik het volgende probleem meermaals heb:

Na ca. 2 jaar gebruik ontstond er bij enkele toetsen een klakkend geluid bij het loslaten van de toets tijdens het spelen.
Door de contactmatjes te vervangen meende de leverancier het probleem op te kunnen lossen.
Echter zelfs met nieuwe matjes bleef het probleem zich voordoen.
Terwijl het klavier nog ongemonteerd was, dus contact met overige onderdelen zoals klavier-lat enz. zijn niet aan de orde.
Uiteindelijk het klavier vervangen door een nieuw exemplaar waarna het probleem gelukkig wel over was.
Echter nu na ca. 1,5 jaar spelen ontstaat dit weer in het nieuwe klavier.

Wat nu te doen?
Weer een klavier vervangen is kostbaar en lijkt ook niet een duurzame oplossing.

Is dit een probleem dat herkenning heeft bij iemand?
Zo ja is dat opgelost en hoe?

Ik veronderstel dat er een te sterk zuigende werking is bij het uitkomen van de toets uit met matje.
Zou dat kunnen en hoe zou dat op te lossen zijn?

Ik ben benieuwd naar een reactie .

vr. groet,

JanZ
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 13 sep 2017 12:15

Re: problemen Fatar klavieren

Dag Jan,

De contacten zijn niet het probleem, ik denk eerder de toetsdemping.
Bij kunststofklavieren wordt altijd een soort rubber hiervoor gebruikt, als dit rubber bij het indrukken wat blijft plakken krijg je een bijgeluid.
Kleven kun je voorkomen met talkpoeder spaarzaam op de contactvlakken van het rubbber aan te brengen.
Vilt demping kent dit probleem niet, maar wordt als het ouder wordt minder veerkrachtig.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com