Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

midificeren balansklavieren

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 30 sep 2017 21:20

midificeren balansklavieren

Beste orgelbouwers,

nu heb ik een aantal Heyligers klavieren en ze zijn allemaal verschillend :cry:
1 set balansklavieren en 2 sets staart, waarvan de voorkanten verschillend zijn (de ene schuin en de andere getrapt).
Zijn de balansklavieren te midificeren met toetscontactprinten van fatar en is er dan een beetje hetzelfde speelgevoel op zowel de staart als de balansklavieren te bereiken? Moeten de toetscontacten bij zo'n balansklavier aan het eind van de toets aan de bovenkant? Ik heb dat nog niet eerder gezien...
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 30 sep 2017 23:09

Re: midificeren balansklavieren

Dag Jaap,

Als je balans en staartklavieren in één orgel gebruikt voel je wel verschil in aanslag.
Bij een staartklavier rust de toets op een drukveer en bij een balansklavier op de balans en een trekveer.
Je kan ook de toetsen van je balansklavier inkorten en gebruiken als staart klavier.
Wanneer je dit combineert met de oplossing die ik voor Jan-Wim zijn zelfgemaakte klavieren heb bedacht voor al jouw klavieren krijg je meer eenheid onderling!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 01 okt 2017 14:09

Re: midificeren balansklavieren

Dag Jaap,
Dat ziet er uit als veel werk. Ik probeer toch maar een setje te ruilen of te verkopen. Als ik de balansklavieren ga inkorten, worden ze wel erg kort.
De staartklavieren zijn een stuk langer, dus dan moet ik ook weer verschillende veren gaan gebruiken. (Ik neem aan dat je met onderstaande tekening bedoelt dat ik ze allemaal van een trekveer moet voorzien? )
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 01 okt 2017 17:54

Re: midificeren balansklavieren

Ik denk dat je dezelfde veertjes kunt gebruiken. Met het stelschroefje aan de onderkant kun je dan de verschillende klavieren afstellen.
Weer een goed idee van Jaap!
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 01 okt 2017 19:04

Re: midificeren balansklavieren

Ik begrijp het niet helemaal. Ik heb al toetscontactprinten besteld. Ik weet even niet zo gauw welke oplossing Jaap bedacht had voor Jan Wim, is dat met die magneetjes voor drukpuntsimulatie? Dat gaat mij echt wat te ver hoor.. ik ben maar een simpele knutselaar ;)
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 01 okt 2017 21:25

Re: midificeren balansklavieren

Dag Jaap,

De hoeveelheid werk valt wel mee, bij je balansklavieren zaag je de toets niet achter de balans af maar laat je nog een stukje staan, in dit geval de lengte van het getordeerde strookje aluminium.
In het ingekorte toetsdeel een schroefoogje draaien voor de veer en dan afregelen! (voor alle klavieren een trekveertje)
Inderdaad is bij een balansklavier het speelbare deel niet lang, maar dat vinden vele organisten geen probleem, de meeste klavieren voor keyboards en electronische orgel zijn korte staartklavieren.
Maar ik kan mij wel voorstellen dat het er visueel niet strak uitziet als de voorkant van de toetsen verschillen!
Voor Jan-Wim heb ik de afregelbare veerconstructie bedacht, dat magnetisch drukpunt is zijn eigen oplossing.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 01 okt 2017 23:23

Re: midificeren balansklavieren

JacoP schreef:Dag Jaap,

De hoeveelheid werk valt wel mee, bij je balansklavieren zaag je de toets niet achter de balans af maar laat je nog een stukje staan, in dit geval de lengte van het getordeerde strookje aluminium.
In het ingekorte toetsdeel een schroefoogje draaien voor de veer en dan afregelen! (voor alle klavieren een trekveertje).

Okee, Maar hoe kom ik aan zo'n getordeerd strookje aluminium en die trekveertjes? Bij mijn klavieren zitten de trekveertjes aan een strook kunstof aan de onderkant van het klavier. Achter de trekveertjes is nog 2,5 cm hout. Die trekveertjes zijn volgens mij niet af te regelen...
ik zal morgen een foto plaatsen.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 02 okt 2017 10:18

Re: midificeren balansklavieren

Dag Jaap,

Aluminium strip van 10mm x 3mm is in een gereedschapzaak of de betere bouwmarkten per meter of langer te koop.
Het torderen gaat simpel: na het op lengte zagen van de strip, de gaten boren voor 2 schroefjes en voor het oog van het veertje, het langste gedeelte (waarin de 2 schroefgaten zitten) vast klemmen in een bankschroef en met een baco of tang de rest een kwartslag verdraaien!
Bij de afgezaagde balanstoetsen kan je ook onderstaand schroefoogje indraaien voor het veertje.
Als je de leermoeren wil gebruiken moet je het gaatje opboren met een 2mm boortje terwijl je het leermoertje vast klemt tussen de grote vertanding van een combinatietang, dan passen ze op de markeerde schroefoog!
De benodigde onderdelen zijn bij Laukhuff verkrijgbaar, zie......
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 03 okt 2017 15:21

Re: midificeren balansklavieren

Dankjewel Jaap, voor de uitgebreide uitleg.
Ik vond hier op het forum nog een foto van mijn klavieren:
Afbeelding
Het mooiste orgel maak je zelf.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com