Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Een eigentijdse speeltafel met geïntegreerde registers

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 29 nov 2017 21:53

Een eigentijdse speeltafel met geïntegreerde registers

In dit ontwerp voor hobbybouwers zijn de registerschakelaars vlakbij de klavieren geplaatst, waardoor er zeer snel geregistreerd kan worden.
Hierdoor kan de speeltafel heel compact zijn, ook door de vereenvoudigde klavieren.

Om te kunnen voldoen bij grote disposities zijn er 120 schakelaars programmeerbaar.
De gebruikte schakelaars kunnen op 2 manieren functioneren, als pulsgever of als schakelaar.
Onder de schakelaars is een verwisselbare strook beschikbaar voor de benaming.

Aangezien dit een 2 klaviers ontwerp is kan er met 4 voetdrukknoppen aan weerszijde van de middenkolom m.b.v. floating divisions snel per klavier naar 1 van de 4 beschikbare manualen omgeschakeld worden. (afhankelijk van de gebruikte sample)

Als lessenaar zijn er meerdere mogelijkheden, een brede glasplaat voor de muziek of hetzelfde met hierachter een monitor voor de hauptwerk instellingen of alleen een monitor voor muziek en instellingen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 29 nov 2017 23:27

Re: Een eigentijdse speeltafel met geïntegreerde registers

Ik houd van "less is more" maar zo iets nihilistisch' heb ik nog nooit gezien. Slim bedacht!
Zijn de toetsen korter dan normaal, of is de afstand tussen de klavieren groter dan normaal?
Als lessenaar gebruik ik al sinds het begin plexiglas, in een schuine gleuf in de bovenste plank.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 30 nov 2017 00:13

Re: Een eigentijdse speeltafel met geïntegreerde registers

Dag Jaap,

Dat heb je goed gezien de toetsen zijn inderdaad korter, bij veel kabinetorgel en klavecimbels is dat ook het geval, voor mij is dat nooit een probleem geweest!
De afstand tussen beide manualen is iets groter maar er is nog steeds op beide tegelijk te spelen, behalve voor mensen met korte vingers.
Een glasplaat of plexiglas plaat in een gleuf is een prima methode, vooral omdat je er nog wat achter kunt zetten.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 33

Geregistreerd: 19 dec 2015 23:38

Bericht 13 dec 2017 21:26

Re: Een eigentijdse speeltafel met geïntegreerde registers

Dag Jaco,

Met interesse heb ik je ontwerp bekeken. Het lijkt een minimalistisch ontwerp (less is more).

Zelf ben ik ook aan het overwegen om een orgel te maken aan de hand van een compact ontwerp.
Wat ik jou wilde vragen, hoe is de constructie van het pedaal eigenlijk? Heeft deze een vaste afstand ten opzichte van de orgelbank? Is deze opklapbaar in jou ontwerp?
In mijn eigen ontwerp wil ik een opklapbaar pedaal systeem maken. Het pedaal kan dan naar voren geklapt worden, om het orgel nog minder ruimte in te laten nemen.

Hartelijke groet,
Bastiaan
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 14 dec 2017 00:54

Re: Een eigentijdse speeltafel met geïntegreerde registers

Dag Bastiaan,

Op de tekening is mijn eigen situatie getekend, het pedaal ligt los en kan gedeeltelijk onder de speeltafel worden geschoven en tevens is het vrij eenvoudig om het onder de klavieren vertikaal op te bergen. (de toetsen naar achteren)
Er hoeft ook geen kabeltje te worden losgetrokken!
Maar het pedaal is ook scharnierbaar omhoog te klappen als je het uitstekende deel van de zweltreden m.b.v. een scharnier naar achteren draait!
In mijn eerdere speeltafel ontwerpen voor kleinbehuisden heb ik dit al getekend.
Voor nog meer details mag je ook een pb. sturen.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com