Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Midi controller

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 nov 2011 23:03

Midi controller

Hallo,

wie heeft of gebruikt er een midi controller van Midi boutique de MKCV64SMF

dit is een aanslag gevoelige controller, in comb. met aanslag gevoelige klavieren

ik heb de klavieren ooit gekocht via Johannus, maar ik weet niet welke parameters ik moet invoeren in het bijbehorende progje van de controller.

Heeft iemand dit werkend eventueel???


Groeten

Jan wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 9

Geregistreerd: 10 aug 2011 07:51

Bericht 09 nov 2011 23:22

Re: Midi controller

Hoi Jan Wim,

Ik heb zo'n controller. Ik heb hem werkend maar maak nog geen gebruik van de aanslaggevoeligheid. Aanslaggevoeligheid moet ik nog een keer testen.

In het te downloaden programmaatje kun de aanslaggevoeligheid instellen met de optie "Velocity curve". Met de midi out op de comuter is de module eenvoudig te configureren.

Overigens moet je sample set aanslaggevoeligheid aankunnen. Daar is al het nodige over op dit forum geschreven.

mvgr
Krijn

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 nov 2011 23:26

Re: Midi controller

Hoi Krijn,

Zou je voor eens een keer willen kijken hoe jouw instellingen dan precies staan, dus zeg maar jouw parameters in het progje??


groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 nov 2011 23:31

Re: Midi controller

bij mij werkt een klavier alleen de met de volgende toetsen, gis3,bes3,b3,cis4,d4,dis4,e4,f4,fis4,g4,bes4,b4,d5,

dit is wel erg weinig van een heel klavier, ik weet niet wat er verkeerd staat bij mij?

Groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 9

Geregistreerd: 10 aug 2011 07:51

Bericht 09 nov 2011 23:54

Re: Midi controller

Jan Wim,

Zal ik morgen doen. Zit nu op een andere plek.

Wat je wel alvast zou kunnen proberen is het type klavier (Scan Matrix type) veranderen. De controller ondersteund Fatar DR en DF types.
Bij het eerste aansluiten reageerde het klavier bij mij ook vreemd. Nadat ik de scanrate iets hoger had gezet werkte deze prima.
Controleer ook even of de configuratie goed in de controller terecht komt. Als de controller data ontvangt knippert de rode LED op de printplaat. Controleren kan ook door even het midi kanaal te wijzigen en kijken of de controller dit overneemt. Het programma controleert niet zelf de datatransfer.

Heb je wel kunnen vaststellen dat je Fatar klavieren hebt?

mvgr Krijn Padmos

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 nov 2011 00:16

Re: Midi controller

Hoi Krijn,

de klavieren zijn Fatar 3 klavieren


ik heb de midi gecontroleerd met MidiMedic

ik wacht wel totdat je bij je eigen controller hebt gekeken wat jouw instellingen zijn

alvast bedankt,

Groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 9

Geregistreerd: 10 aug 2011 07:51

Bericht 10 nov 2011 08:04

Re: Midi controller

Jan Wim,

Hierbij mijn instellingen.

mvgr

Krijn
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 10 nov 2011 12:01

Re: Midi controller

Ik gebruik deze controllers ook, met vrijwel dezelfde instellingen als Krijn.

Het valt mij op dat de toetsen die jij noemt allemaal van de bovenste helft van het klavier zijn. Ik denk niet dat het aan de matrix (DR of DF) ligt, want dan zouden alle toetsen het moeten doen, maar dan in de verkeerde volgorde. Ik denk ook niet dat het aan de scanrate ligt of aan een verkeerde stroomtoevoer (heb ik ook problemen mee gehad), want dan zouden de problemen vrij willekeurig moeten zijn, dus niet steeds dezelfde toetsen die het wel of niet doen.

Ik denk eerder dat je kabels niet goed zijn aangesloten of dat de stekkertjes niet goed op de kabel zitten, zodat de signalen van de klavieren niet worden doorgegeven naar de controller.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 nov 2011 23:41

Re: Midi controller

Hoi,

Krijn en Gerrit alvast bedankt voor jullie hulp.

het probleem is nog niet opgelost, heb van Krijn de inst. overgenomen, maar het blijft de zelfde vreemde toets combinatie die het wel doet en de rest niet.

Gerrit ik heb de kabels omgedraaid maar geen resultaat.

het vreemde is als ik de klavieren terug hang aan mijn oude content controller werkt alles naar behoren.

erg vreemd, kan niet verzinnen wat er nu fout gaat.

nog een idee???

Groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 11 nov 2011 20:14

Re: Midi controller

Kun je misschien een foto laten zien van hoe je je klavier en de encoder hebt aangesloten?

Ik geloof dat je 3 klavieren hebt? Doet dit probleem zich voor bij al je klavieren? Heb je ook 3 encoders? Zo ja, heb je het probleem bij alle encoders?

Als het goed is heeft de encoder 2 lampjes (groen en/of rood). De ene brandt constant als er stroom is. De andere brandt alleen als er signalen worden doorgegeven. Klopt dat?
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 nov 2011 20:45

Re: Midi controller

hoi Gerrit,

ik heb 3 x encoders voor elk klavier 1

bij alle 3 brandt er spanning (groen)
als ik op de toetsen drukt die het wel doen dan gaat er een rood ledje branden

het bovenklavier heeft zeg maar links totaal geen reactie, en rechts naast de middle c wel op uitzondering van sommige toetsen.

dit geldt vreemdt genoeg ook voor het onderste klavier.

het midden klavier geeft totaal geen reactie.

ik heb geprobeerd er een foto van te maken, heb van 2 controllers even de bekabeling afgehaald i.v.m het maken van de foto, anders hangt er veel flatcable voor


groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 11 nov 2011 21:29

Re: Midi controller

Ik kan het op de foto niet goed zien, maar ik heb het idee dat er een verkeerd soort stekkertje aan de kabel zit. Dus ik vermoed dat er toch niet goed contact gemaakt wordt. Je moet een IDC-connector hebben. Wat jij hebt, lijkt op een Micromatch-connector, alleen zijn die meestal rood.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 nov 2011 22:03

Re: Midi controller

hoi Gerrit,

aan het klavier zit een oranje conector, en de andere kant een zwarte 16 pins


groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 9

Geregistreerd: 10 aug 2011 07:51

Bericht 11 nov 2011 22:14

Re: Midi controller

Jan Wim,

Heb nog een idee.

Gebruik je de door Midiboutique meegeleverde kabeltjes? Deze hebben een de ene zijde een IDC connector en aan de andere kant een (rode) micromatch.
Bij mij had midiboutiqiue het palletje van de micromatch eraf gehaald. Bij jou ook? Je kan dan de micromatch connector ook 180 graden draaien. Ik had hem ook eerst verkeerd aangesloten. Na wat spelen met scanmatrix type, scanrate en midi channel werkte het opeens.

Overigens probeer eerst de klavieren afzonderlijk. Werkt dat, lus ze dan door.

succes

mvgr
Krijn

Berichten: 9

Geregistreerd: 10 aug 2011 07:51

Bericht 11 nov 2011 22:29

Re: Midi controller

zo is het bij mij aangesloten
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 nov 2011 22:38

Re: Midi controller

Hoi Krijn en Gerrit,

jullie beiden zijn keien :D

ik heb de kabels omgedraaid, en voorlopig 1 klavier aangesloten.

nu doet opeens het gehele klavier het met uitzondering van de volgende toetsen.

a3, c3, cis3, gis4, a4, c5, f5

deze toetsen doen het wel als ik hem op mijn oude controller terug hang, dus lijkt me dat de diodes inorde zijn en niet kapot.

zou dit nog te verhelpen zijn met het bij geleverde progje???


Alvast weer hartelijk dank


Groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 9

Geregistreerd: 10 aug 2011 07:51

Bericht 11 nov 2011 22:51

Re: Midi controller

dan zou ik even een ander setje kabels proberen. Die van de andere klavieren. Of even de scanrate een streepje hoger zetten. En de andere klavieren en controllers ook ff testen en kijken wat de verschillen zijn. Je bent nu dichtbij de oplossing.

mvgr

krijn

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 nov 2011 23:21

Re: Midi controller

heb kabels gewisseld en de scanrate wat hoger en of lager gezet, maar de ontbrekende toetsen laten zich niet horen.

als ik met de zelfde kabel terug ga naar de oude controller is er geen enkel probleem met de ontbrekende tonen.

dit wordt wel erg raadsel achtig vrees ik.

het blijft een vreemde materie die midi vindt ik

Groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 9

Geregistreerd: 10 aug 2011 07:51

Bericht 11 nov 2011 23:35

Re: Midi controller

is dat het het geval bij al je controllers individueel en al je klavieren individueel?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 nov 2011 00:01

Re: Midi controller

zal ik morgen eens testen, moet nu naar een nood oproep

als het bij elk klavier zo is, dan zou je haast aan een fabrieks fout gaan denken?


groeten

jan wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 12 nov 2011 12:52

Re: Midi controller

Jan Wim schreef:aan het klavier zit een oranje conector, en de andere kant een zwarte 16 pins

Die oranje/rode is een Micromatch-connector. De zwarte is een IDC. Maar waarom zag op jouw eerdere foto dan een grijze connector?
Jan Wim schreef:deze toetsen doen het wel als ik hem op mijn oude controller terug hang, dus lijkt me dat de diodes inorde zijn en niet kapot.

Je oude controller is niet aanslaggevoelig, toch? Dan gebruikt die maar de helft van de diodes. Dus het zou best kunnen dat er een paar diodes of contacten kapot zijn of dat een paar aders van de kabel niet goed contact maken. Maar de vraag blijft inderdaad of je dit probleem met elk klavier en met elke controller en met elke kabel hebt. Dus probeer inderdaad maar even elke controller afzonderlijk, met alle klavieren, met verschillende kabels. Op die manier kun je het probleem hopelijk isoleren tot een controller, een kabel of een klavier.

Wat betreft de scanrate, ik denk niet dat het daaraan ligt, maar om dat uit te sluiten, kun je die het beste even zo hoog mogelijk zetten. Mocht het probleem dan toch opgelost zijn, dan kun je hem vervolgens steeds een stukje terugzetten tot je de grens vindt waar het probleem weer begint en dan moet je net boven die grens gaan zitten. Is het probleem met een zo hoog mogelijke scanrate niet opgelost, dan mag je aannemen dat het niet aan de scanrate ligt.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 nov 2011 21:13

Re: Midi controller

hoi Gerrit,

de grijze connector zat er nog op die had ik ook al gebropeerd zonder resultaat, maar standaard zitten bij de midi controller de zwarte connectors.

inmiddels heb ik alle klavieren aangesloten, het raadsel wordt steeds groter

Bij alle klavieren doet links van de midden c alles het perfect
het spook begint rechts van de midden c op alle klavieren, en dit in een willekeur zeg maar.

ik heb er een foto bij gedaan alle toetsen die het niet doen zijn voorzien van een schroefje


ik weet het niet meer, wordt van lieverlee (JeWe en het midi raadsel)


groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 12 nov 2011 21:20

Re: Midi controller

Heb je ook verschillende combinaties van controllers, klavieren en kabels gebruikt?

Maakt het bijvoorbeeld verschil of je de kabels voor links en rechts omwisselt? Zo nee, dan ligt het niet aan de kabels of de stekkers.

Probeer dan eens de volgende combinaties:

Controller 1 + klavier 1
Controller 1 + klavier 2
Controller 1 + klavier 3
Controller 2 + klavier 1
Controller 2 + klavier 2
Controller 2 + klavier 3
Controller 3 + klavier 1
Controller 3 + klavier 2
Controller 3 + klavier 3

Op die manier moet je kunnen vaststellen of het probleem mee verhuist met de controller of juist met de klavieren.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 nov 2011 21:34

Re: Midi controller

als ik de kabels verwisselt, naar een andere controller dan blijft de fout het zelfde, dus het is klavier gebonden.

zou er dan zoveel diodes kapot zijn??

zijn eventueel de nieuwe controllers op aanslag gevoelig uit te zetten?, zodat ik bij voorbeeld ze kan testen zoals ik dat op mijn oude controller zou doen

groeten

jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 14 nov 2011 11:10

Re: Midi controller

Nee, je kunt de aanslaggevoeligheid op deze controllers niet uitzetten.

Kun je in MIDI-OX controleren wat er precies gebeurt als je een van de toetsen indrukt die het niet doen? Wordt er dan helemaal geen code verzonden of een foute code (bv met een velocity waarde van 0)? Gaat het alleen mis bij note on, of ook bij note off?

Het hoeft niet zo te zijn dat de diodes kapot zijn. Het kan natuurlijk ook de contacten oid zijn.

Uit je laatste bericht wordt overigens niet duidelijk of je ook de kabels getest hebt. Blijft het probleem ook hetzelfde als je hetzelfde klavier met dezelfde controller gebruikt, maar met andere kabels?
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Volgende

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com