Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

led op trekregister

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 10 jan 2018 20:21

led op trekregister

Goedenavond allemaal,
even een vraagje tussendoor,

Ik ben van plan om trekregisters in te bouwen in mijn orgel. maar is er ook een mogelijkheid om als ik de trekregister uittrek, dat er een led gaat branden, en zodra hij weer in gaat dat de led uitgaat, Ik weet als ik tijdens het spelen de presets gebruik dat de trekregisters op dat moment geen, functie meer hebben, of ik moet ze weer in en uit trekken.

maar ik zou daar wel graag een indicator op willen hebben met dmv een led.
Hoe werkt dat en wat heb ik daar voor nodig, ik werk met de hwce2x MIDI Encoder en een sm8x8 spread board.
En Nico zal voor de printplaten zorgen binnenkort voor de trekregisters. Moet er nog wat bij een print of iets dergelijks. hij moet dan wel compatibel zijn met mijn midi encoder enz. een schemaatje zou wel leuk zijn
alvast bedankt :D
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 11 jan 2018 08:45

Re: led op trekregister

Daar heb je niet alleen een midi EN-coder voor nodig, maar ook een midi DE-coder.
Een encoder maakt van het signaaltje wat van je trekregisters afkomt een MIDI signaal.
Een decoder maakt van een MIDI signaal een elektrisch signaal waar je een ledje op aan kunt sluiten.
Als ik me niet vergis was dit 0V bij 'uit' en +5V bij 'aan'.
Ik heb mijn spul ook bij Nico Goes besteld, maar die heeft voor zover ik weet geen decoder.
En spul van verschillende merken/producenten weet ik niet zeker of dat gaat werken, dus dat zou ik eerst goed met Nico overleggen.
(Zelf heb ik geen decoder nodig, dus heb er ook niet echt in verdiept, wacht dus nog even op iemand die dat wel heeft gedaan)
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 11 jan 2018 09:50

Re: led op trekregister

Bucanier schreef:Ik ben van plan om trekregisters in te bouwen in mijn orgel.

Ha Henk, waar ga je die plaatsen? Onder de buitenste pijpen? Kampen heeft er best veel....
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 63

Geregistreerd: 06 maart 2013 20:24

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 11 jan 2018 10:51

Re: led op trekregister

De laatste keer dat ik bij Nico was (2 maanden geleden) was hij bezig met een Midi decoder om (preset)LED's aan te sturen. Ik begreep dat dit zeer binnenkort op de markt komt...
Zal eens informeren bij hem.

Gr. Marien
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 11 jan 2018 11:27

Re: led op trekregister

Dag Henk,

Het maakt niet uit van welke leverancier je een decoder gebruikt (deze werkt geheel zelfstandig), zelf heb ik voor de ledindicatie Mideco van MidiHardware gebruikt, als je de led’s teveel licht vindt geven plaats je een serie-weerstand en probleem opgelost!
Wel is het handig om een soort indeling op papier te zetten waarop de midicode staat, omdat bij elke sample éénmalig deze gegevens nodig zijn.
Hierbij een voorbeeld:
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 11 jan 2018 11:50

Re: led op trekregister

Jaap380 schreef:
Bucanier schreef:Ik ben van plan om trekregisters in te bouwen in mijn orgel.

Ha Henk, waar ga je die plaatsen? Onder de buitenste pijpen? Kampen heeft er best veel....


Haha jaap.
nu ik heb ruimte over boven de lessenaar, en tussen het orgelfront, en daar kan ik er 16 kwijt, teminste .... de lengte is 104 cm. Deze gebruik in dan voor de koppels, en voor een paar mooie bovenstemmen, dat is alles, maar ik heb 1 groot probleem . heb geen frees, en ik kan niet met een frees overweg om die mooie vierkante gaten er in te krijgen :shock: Dus hoe ik dit weer moet oplossen :?:
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 11 jan 2018 11:59

Re: led op trekregister

JacoP schreef:Dag Henk,

Het maakt niet uit van welke leverancier je een decoder gebruikt (deze werkt geheel zelfstandig), zelf heb ik voor de ledindicatie Mideco van MidiHardware gebruikt, als je de led’s teveel licht vindt geven plaats je een serie-weerstand en probleem opgelost!
Wel is het handig om een soort indeling op papier te zetten waarop de midicode staat, omdat bij elke sample éénmalig deze gegevens nodig zijn.
Hierbij een voorbeeld:


Dank je wel jaap patijn voor het voorbeeld, kijk ik kan best aardig veel, maar dit is voor mij toch nog aardig ingewikkeld, kijk ik moet het spelletje even doorhebben, en als ik dat eenmaal weet, dan is het voor mij wat eenvoudiger, bv werk je dan met flatkabels of is het een print met schroefverbindingen waar je de leds op kan aansluiten. moet er ook nog een externe voeding op , of wordt deze gevoed door het hoofdbord (midi encoder) er is zoveel op dat gebied te koop.
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 11 jan 2018 12:02

Re: led op trekregister

mariendewilde schreef:De laatste keer dat ik bij Nico was (2 maanden geleden) was hij bezig met een Midi decoder om (preset)LED's aan te sturen. Ik begreep dat dit zeer binnenkort op de markt komt...
Zal eens informeren bij hem.

Gr. Marien


Dank je wel marien, ik heb zelf ook al contact gezocht met Nico voor de print voor de trekregisters, deze worden besteld voor mij en gemaakt .
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 11 jan 2018 12:28

Re: led op trekregister

Bucanier schreef:
Jaap380 schreef:
Bucanier schreef:Ik ben van plan om trekregisters in te bouwen in mijn orgel.

Ha Henk, waar ga je die plaatsen? Onder de buitenste pijpen? Kampen heeft er best veel....


Haha jaap.
nu ik heb ruimte over boven de lessenaar, en tussen het orgelfront, en daar kan ik er 16 kwijt, teminste .... de lengte is 104 cm. Deze gebruik in dan voor de koppels, en voor een paar mooie bovenstemmen, dat is alles, maar ik heb 1 groot probleem . heb geen frees, en ik kan niet met een frees overweg om die mooie vierkante gaten er in te krijgen :shock: Dus hoe ik dit weer moet oplossen :?:



Gebruik ronde stokken in plaats van vierkante, dan kun je gewoon boren. Aan de achterzijde kan je een voorziening maken (bijv. stift door de stok) om draaien te voorkomen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 jan 2018 12:36

Re: led op trekregister

Henk, zoals Jan al schreef ronde gaten boren, en wil je echt vierkant zonder frees dan kom je op een vierkanten gatenboor uit.
Dit is met wat geduld en netjes werken te doen.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 11 jan 2018 12:40

Re: led op trekregister

Dag Henk,

Een midi-decoder werkt geheel zelfstandig (heeft geen contact met de reeds aanwezige midi-encoder) met een eigen voedingsbron en m.b.v. flatcable's voorzien van connectors worden de leds aangesloten.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 11 jan 2018 16:56

Re: led op trekregister

JacoP schreef:Dag Henk,

Een midi-decoder werkt geheel zelfstandig (heeft geen contact met de reeds aanwezige midi-encoder) met een eigen voedingsbron en m.b.v. flatcable's voorzien van connectors worden de leds aangesloten.

Hallo jaap patijn.

Dit had ik nu al door dat dit zelfstandig werkt met midi in en midi out.
dus ik heb mijn leverancier gebeld die mijn encoder en mijn sms 8x8 print ook al toe heeft geleverd, en gevraagd voor een oplossing.
Nu deze heft voor mij een exacte print van het zelfde merk, alleen dit wordt dus een midi decoder, en deze wordt geleverd, met een print erbij waar ik dmv schroefconnectoren de leds op kan aansluiten op poort 1 :shock: . en met behulp van een weerstand kan ik de voltage regelen.

Dus meerder mensen zitten hiermee bezig want dit is toch wel een leuke aanvulling op het orgel, om met leds te werken.
Sonarte zat er ook al mee bezig.
Eigenlijk moet er een eenvoudig plug en play systeem worden gemaakt of opgesteld waarmee je dus zonder problemen de leds kan uitbreiden tot oneindig.
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 11 jan 2018 17:01

Re: led op trekregister

trekregisters.png
Jan Wim schreef:Henk, zoals Jan al schreef ronde gaten boren, en wil je echt vierkant zonder frees dan kom je op een vierkanten gatenboor uit.
Dit is met wat geduld en netjes werken te doen.


beste jan wim.

ik heb de tekening klaar, en naar mijn meubelmaker gebracht, deze had geen cns frees, maar hij zorgt ervoor dat de gaten erin komen 20 keer 20 de stokken worden ook 20 keer 20 en lengte 20 cm. dus het wordt compleet voor mij in elkaar gemonteerd.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 20 maart 2018 14:15

Re: trekregister

Zo ik ben al weer een stapje verder met het orgelgebeuren.
Nu nog wachten op de knoppen ,en de naamplaatjes. En daarna ga ik mij verdiepen in de ornamenten en wat nog verlichting voor bij de lessenaar . misschien nog wat licht achter het pijpenfront,(dimbaar en met diverse warme kleuren.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 20 maart 2018 18:15

Re: led op trekregister

Mooi gedaan hoor. Prachtige kleur van het hout.
Kun je ook een plaatjes posten van het gehele orgel ? :D
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 20 maart 2018 19:23

Re: led op trekregister

Marius55 schreef:Mooi gedaan hoor. Prachtige kleur van het hout.
Kun je ook een plaatjes posten van het gehele orgel ? :D


Deze staan al op de site bij even voorstellen mijn orgel, :D
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 20 maart 2018 20:17

Re: led op trekregister

Ok. Ik heb t opgezocht. Mooi pijpenfront. Altijd veel mooier dan de luidspreker boxen boven op het orgel gepoot.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 20 maart 2018 20:19

Re: led op trekregister

:lol:
Marius55 schreef:Ok. Ik heb t opgezocht. Mooi pijpenfront. Altijd veel mooier dan de luidspreker boxen boven op het orgel gepoot.
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com