Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Bestaande of nieuwe klavieren?

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 28 nov 2011 13:02

Bestaande of nieuwe klavieren?

Ik overweeg om een een orgel te kopen met midi klavieren en een midi pedaal. Budget 500 - 1000 euro, of goedkoper :)
Dit orgel gebruiken om er een fatsoenlijke kast omheen te bouwen. Hier moet inkomen een pc, twee speakers en een subwoofer.
Ik overweeg om te registreren via een iPad of een ander soort tablet.
Het moet een klein instrument worden, max 27-tonig pedaal.

Wat is verstandig? Nieuwe klavieren en een pedaal kopen? En hier een kast omheen bouwen.
Of bijvoorbeeld een Domus Jubilate waar de midi klavieren en midi pedaal al opzit. Dit eruit slopen en een kast omheen bouwen. Of het bestaande houtwerk (zijpanelen e.d.) er af slopen en er iets omheen bouwen.

Bijvoorbeeld deze: http://link.marktplaats.nl/507161297

Wat zijn de nadelen van een bestaande oude midi klavieren t.o.v. nieuwe klavieren?
Is dat het prijsverschil waard? Wat mij gezegd werd, is dat bestaande klavieren niet zomaar uit een orgel zijn te slopen. Want de midi printplaat van het klavier zit niet onder het klavier maar op de grote printplaat in het orgel. Hiervoor moet je nog steeds een dure printplaat kopen en deze onder het klavier bevestigen. Klopt dat?

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 29 nov 2011 11:57

Re: Bestaande of nieuwe klavieren?

Hallo Gert-Jan,

Materialen uit een bestaand orgel gebruiken is risicovol; je weet uiteindelijk niet hoe de MDI in het orgel is verweven met allerlei andere functies.
Losse klavieren en een losse MIDI-interface geeft je alle keuzevrijheid die je wilt.
Volgens mij is dat aantrekkelijker.
De electronica kost niet meer dan ongeveer 300 euro (via MIDIBOUTIQUE)

HG,
Anton

Berichten: 143

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 29 nov 2011 12:35

Re: Bestaande of nieuwe klavieren?

Ik heb al heel goede klavieren met drukpunt voor 250 euro.
Kijk eens op Midi-hardware.com. Is nog goedkoper dan Midi boutique en het werkt voortreffelijk.

Ook pedaal midificeren is een fluitje van een cent.

Groet,

Muzieknoot
Avatar gebruiker

Berichten: 152

Geregistreerd: 02 apr 2011 21:48

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 03 dec 2011 17:44

Re: Bestaande of nieuwe klavieren?

Hoi Gert Jan,

Ik zou altijd met midiklavieren werken. zeker als je zelf een kast wil bouwen. Dan heb je maximale keuzevrijheid. Wel een tip voor de speakers: bouw die niet in het orgel, maar zet ze op een goede plek ernaast. Je moet wel een goed stereobeeld hebben

H gr
CHiel Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 05 dec 2011 17:03

Re: Bestaande of nieuwe klavieren?

Het worden Laukhuff klavieren, met dank aan Wim Eradus, die de klavieren voor mij van midi gaat voorzien. Nu nog ff een kastje bouwen, ook een uitdaging voor me.
Avatar gebruiker

Berichten: 89

Geregistreerd: 19 feb 2011 17:33

Bericht 05 dec 2011 22:47

Re: Bestaande of nieuwe klavieren?

Hoi Gertjan,

Laukhuff klavieren, een goede keus. Ik speel er ook al enkele jaren met veel plezier op!
Niet te vergelijken met de plastic fatar klavieren.

Wel een tip voor de speakers: bouw die niet in het orgel, maar zet ze op een goede plek ernaast.

Ik heb goede ervaringen met het in de orgelkast plaatsen van speakers. In een van mijn eerste proefopstelling stonden ze ook buiten de kast. In m'n definitieve orgel staan ze in de kast, en ik hoor geen verschil in klankbeleving. Ik heb ze wel gericht staan op m'n oren. Dus in mijn kast staan ze iets voorover gekanteld. Zie deze link).

Afbeelding


Groet,
Edwin
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 06 dec 2011 01:47

Re: Bestaande of nieuwe klavieren?

Ja....de plaats van de speakers....daar zijn de meningen over verdeeld...ofwel een kwestie van smaak....

Ik heb op een V-touch gespeeld met de speakers "echt op 30 cm recht voor je giechel" ....en dat vond ik echt tegenvallen.
In een opstellen met speakers op oorhoogte naast het orgel (naar je toe gericht) of zoals bij mezelf boven je hoofd (ook slechts een halve meter)vond en vindt ik veel mooier.

Vooral bijv. Kampen klinkt dan echt vanuit de ruimte boven je zoals het in de kerkruimte ook klinkt.
Gewoon eerst met dezelfde speakers diverse opstellingen uitproberen.
Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 06 dec 2011 21:49

Re: Bestaande of nieuwe klavieren?

Actieve speakers moeten dicht bij je staan. Passieve niet. Ik denk dat ik de kast 2 meter hoog maak, kunnen ze een beetje bovenin bungelen.

Edwin --> Je hebt een schitterende kast gemaakt. Ik ben nu ook wat aan het tekenen in sketchup, dat kost wel de nodige tijd. Hoe dik mdf heb jij gebruikt?
Avatar gebruiker

Berichten: 89

Geregistreerd: 19 feb 2011 17:33

Bericht 07 dec 2011 20:26

Re: Bestaande of nieuwe klavieren?

Edwin --> Je hebt een schitterende kast gemaakt. Ik ben nu ook wat aan het tekenen in sketchup, dat kost wel de nodige tijd. Hoe dik mdf heb jij gebruikt?


Dank je :D

Tekenen in sketchup kost inderdaad veel tijd. Ik heb zelf m'n orgel ook eerst in sketchup getekend, als je geinteresseerd bent in de file stuur maar een pb met je mailadres, dan mail ik em naar je.

Ik heb voornamelijk MDF gebruikt (22mm), alleen voor de bakstukken en nog een paar punten waar extra stijfheid nodig was heb ik eiken gebruikt.
Als het kan koop dan MDF plaat van hoge persing bij een houthandel (ipv van die rommel uit de bouwmarkt), deze zijn iets duurder,maar de randen zijn makkelijker af te werken (gaan minder open staan bij schilderen).



Groet,
Edwin

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com