Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Aanschaf digitaal orgel.

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4

Geregistreerd: 18 jan 2018 01:17

Bericht 05 apr 2018 20:46

Advies gevraagd

Hallo beste orgelvrienden,

Advies gevraagd!!

Ik ben nieuw op dit forum en sinds enige tijd geïnteresseerd geraakt in Hauptwerk. Zelf ben ik lange tijd als vaste organist verbonden geweest aan diverse kerken in Eindhoven. Decennia geleden had ik thuis een Johannus om op te studeren. Ik noemde dit instrument altijd mijn hometrainer. Ik had een gruwelijke hekel aan dit soort instrumenten. Echter nu ik heb kennis gemaakt met hauptwerk wil ik een dergelijke digitale versie van een orgel wel weer in huis halen.
Ik wil er echter ook weer niet de hoofdprijs voor betalen en daarom zoek ik zo hier en daar op internet naar iets betaalbaars.
Op marktplaats staat bijvoorbeeld een 2-klaviers Domus Opera te koop. Is er iemand die weet of zo'n orgel betrouwbaar is of heeft iemand een andere tip. Alvast bedankt voor het meedenken.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 apr 2018 20:57

Re: Advies gevraagd

Welkom op het forum

Je moet kijken of je huidige Johannus MIDI heeft. Dan is alleen een PC met geluidskaart en speakers nodig.
Die aansluiting zit (meestal) links onder manuaal 1. Dus even op de knieën en omhoogkijken ;)


(gelukkig hoef ik niet in het Pools te antwoorden :lol: :lol: )

Berichten: 4

Geregistreerd: 18 jan 2018 01:17

Bericht 05 apr 2018 23:22

Re: Advies gevraagd

Beste Evert jan, bedankt voor de reactie, maar die Johannus heb ik al lang niet meer. Het gaat mij meer om de vraag wat in het algemeen de kwaliteit is van zo'n Domus Opera. Groet

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 apr 2018 23:57

Re: Advies gevraagd

Sorry dat ik je vraag verkeerd gelezen heb.

De verkoper geeft aan dat het orgel MIDi heeft.
Wat je zou moeten vragen aan hem/haar of de 3 zwelpedalen ook een MIDI signaal kunnen genereren. In vnl. oudere digitale electronisch orgels leveren zwelpedalen niet altijd MIDI of soms maar 1 van de 2 of 3. En dan heb je 3 tredes, in HW heb je er dan niets aan.

Over de kwaliteit zelf kan ik niet zeggen. Geen ervaring daarmee.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 06 apr 2018 09:35

Re: Advies gevraagd

Je moet er rekening mee houden dat de Domus Opera tot de eerste generatie digitale orgels behoort.
Ik schat ze rond de 25 jaar oud.
Vaak is de versterker oud en bromt. Ik ben nu een Recitative aan het ombouwen(dus nog ouder), daar moeten nieuwe klavieren in en gemidificeerde zwelpedalen, versterker wordt verwijderd om storing te voorkomen.
Meestal is zo'n orgel wel te reviseren, maar houd rekening ermee dat er best wel wat gebreken aan kunnen zitten.
De pedalen maken vaak veel herrie, maar dat kan gedempt worden.
Beste kan je even spelen ter plekken en neem een laptop mee met midiconverter en test of alles gemidificeerd is en of alles nog werkt.
Kasten zijn vrij breed dus houd rekening met de ruimte die hij inneemt.

Ik krijg misschien binnenkort een 3 klaviers opera binnen waar alleen de midi nog van werkt.

mvg

André

Berichten: 4

Geregistreerd: 18 jan 2018 01:17

Bericht 08 apr 2018 00:17

Aanschaf digitaal orgel.

Hallo beste orgelvrienden, ik ben aan het zoeken naar een mogelijkheid om een hauptwerkconfiguratie te maken.
Nu staat op marktplaats een Domus Prestge 2 te koop. Heeft iemand daar ervaring mee? De vraagprijs is €4000. Dat lijkt mij niet een gunstige prijs in relatie tot Hauptwerk, want daarvoor koop ik ook drie klavieren en pedaal nieuw.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 08 apr 2018 00:36

Re: Aanschaf digitaal orgel.

pjotrorgan schreef:Hallo beste orgelvrienden, ik ben aan het zoeken naar een mogelijkheid om een hauptwerkconfiguratie te maken.
Nu staat op marktplaats een Domus Prestge 2 te koop. Heeft iemand daar ervaring mee? De vraagprijs is €4000. Dat lijkt mij niet een gunstige prijs in relatie tot Hauptwerk, want daarvoor koop ik ook drie klavieren en pedaal nieuw.


Zou ik niet doen, tenzij je dol bent op het model/meubel. Hij heeft wel voet- en duimpistons, wat wel aantrekkelijk is. Ik heb hier een 4-klaviers HW-orgel staan met twee 12 inch touchscreens, die (inclusief audio en exclusief PC) voor minder weg mag.... Maar er is al een koper, dus ik wil je niet gretig maken. ;)
Je moet het totaalplaatje nemen, dus ook pc, geluidskaart, licentie, sampleset en speakers en evt versterkers en het moet binnen je budget vallen.
Het is natuurlijk de vraag aan welke eisen hij moet voldoen en met welk sampleset je graag zou willen spelen.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4

Geregistreerd: 18 jan 2018 01:17

Bericht 08 apr 2018 23:49

Re: Aanschaf digitaal orgel.

Hallo jaap, bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat je naar het totaalplaatje moet kijken en daarom wil ik ook geen €4000 betalen voor deze Domus prestige 2. Maar ik moet ergens vanuit gaan. Nieuw 3 HW-klavieren en pedaal kopen plus alle andere zaken die daarbij komen kijken vergt ook een behoorlijk budget. Het is waarschijnlijk jammer voor mij dat jij al een koper hebt voor je 4-klaviers HW-orgel. Ik had daar graag een foto van gezien. Misschien was dit iets voor mij geweest. Groet.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com