Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

MIDI128 midi commando

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 49

Geregistreerd: 12 mei 2011 19:04

Bericht 02 dec 2011 21:35

MIDI128 midi commando

Beste HW-ers,

Ik heb 2 fatar klavieren middels FatBreaks aangesloten op MIDI128 (van midi-hardware). Bij elke ingedrukte toets knippert het ledje op het midi128 printplaatje. Bij koppeling met hauptwerk is er echter geen touw aan vast te knopen welke toets welke toon geeft. Sommige toetsen geven zelfs helemaal geen geluid. En ik dacht dat het plug and play zou zijn :( . Nu vermoed ik dat het wel eens te maken kan hebben met de verschillende matrixen. Je zou dat moeten kunnen veranderen middels command #921 tm 924. Dit kan in de edit mode door pin 10 van de control input kort te sluiten met GND (pin 2?). Daarna een van de codes invoeren. De vraag is alleen hoe? Ik heb geen midi-keypad. Kan ik dat via de computer invoeren en zo ja, hoe?

Als je denkt dat het probleem daar niet mee te maken heeft: alle suggesties zijn welkom!

Groeten,

Jaap

Berichten: 143

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 02 dec 2011 22:44

Re: MIDI128 midi commando

Beste Jaap,

Eerst het programma Midi-OX downloaden en dan bij devices ff je geluidskaart aangeven.
In het input of output scherm kan je dan heel mooi zien welke signalen er per toets binnenkomen op welk kanaal.
Als het goed is loopt alles chromatisch. Zo niet dan kunnen er verschillende dingen mis zijn.
Ik was pas bij iemand en die had het gepresteerd om de rode connectors op de print van de klavieren verkeerd om aan te sluiten terwijl ze er maar op één manier in kunnen. Controleer dat eerst even. Scheelt een hoop zoekwerk ;)
Rode connector heeft aan één kant een langer pinnetje wat in een gaatje van de print valt.
Dan kan het ook nog zijn dat je via een code de midihardware moet instellen voor chromatisch.
Zal wel ergens in de handleiding van je midi harware staan.

Hoop dat je er zo wel uit gaat komen.

Met vr. groet,

Muzieknoot

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 02 dec 2011 22:57

Re: MIDI128 midi commando

Verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Peter op 06 dec 2017 20:37, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 49

Geregistreerd: 12 mei 2011 19:04

Bericht 02 dec 2011 23:17

Re: MIDI128 midi commando

Beste Muzieknoot,

Dank voor je reactie. De 2 connectors zitten goed ;) . Ik heb nog wel geprobeerd ze om te verwisselen. Ook midi-OX had ik al geprobeerd (kan pdf van resultaat helaas niet als bijlage toevoegen). In de handleiding staat dat het een probleem kan zijn van de verschillende matrix soorten. Er zijn er 4 geprogrammeerd in de midi128. Daarvoor moet ik code 921 tm 924 proberen (elk voor een andere matrix). Maar ja, hoe voer ik die code in. Met een keypad zou kunnen maar die heb ik niet en bestellen bij midihardware duurt weer een tijd. Is er geen andere mogelijkheid?

Berichten: 49

Geregistreerd: 12 mei 2011 19:04

Bericht 02 dec 2011 23:25

Re: MIDI128 midi commando

Dag Peter,

Ik heb de handleiding al werkelijk uren bestudeerd, maar kom er niet uit. Ik moet 3 stappen volgen:

1. een willekeurige toets indrukken
2. pin 2 en 10 met elkaar verbinden (=edit) van de control input connector
3. code 921,922,923 of 924 intoetsen

Stap 1 en 2 lukt. Maar stap 3 niet..... :cry:
Kan jij me uitleggen hoe ik het toetsenbord van de computer dan laat communiceren met de midi128? Als ik via toetsenbord getallen gewoon intoets gebeurt er niets. Dus er moet nog wat anders gebeuren, maar wat??

Groeten,
Jaap

Berichten: 49

Geregistreerd: 12 mei 2011 19:04

Bericht 03 dec 2011 15:27

Re: MIDI128 midi commando

pieter024.jpg
Beste Peter en muzieknoot,

Dank voor de hulp! Alles bij elkaar is het nu gelukt (na zo'n 10 uur knutselen). Ik heb de getallen kunnen invoeren via het pedaal waarbij C=0 Cis=1 enz. Stap 1 en 2 waren inderdaad de juiste. Kortsluiting van pin 10 met pin 2 staat gelijk aan commando " # ". Dus invoer via pedaaltonen (magneetje bij juiste reedcontact/toon houden, want ik heb nog geen echt pedaal) was oplossing voor invoer nummers.

Op naar de verdere afbouw van mijn orgel (zie bijlage).

Groeten,
Jaap
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com