Pagina 1 van 1

Trekregister gaten maken

BerichtGeplaatst: 12 jun 2018 16:49
door prestantt
Dag allen,

na het ombouw project van ons huidig orgel naar Hauptwerk, ben ik begonnen met het bouwen van een positief model met trekregisters.

Alleen heb ik hier een vraagje over, ik wil trekregisters maken met een vierkante stok(20x20mm)
Hoe maken jullie hier passende gaten voor? Het moet neem ik aan groter zijn aangezien er ook vilt gebruikt gaat worden.

Een vierkante gatenboor is niet heel goed te vinden.

Daarnaast moeten de twee platen die achter elkaar staan 100% een copy zijn, omdat anders de trekregisters schuin gaan staan..

Hebben jullie hier tips voor om dit zo netjes mogelijk uit te werken.

Alvast bedankt!

Re: Trekregister gaten maken

BerichtGeplaatst: 12 jun 2018 16:57
door Jan Wim
Je kan een bovenfrees gebruiken, ik zelf heb dit via een kopieerring gedaan , zaak is het dan wel om de stift diameter zo klein mogelijk te nemen i.v.m met de radius, zodat de hoeken nagenoeg niet rond worden.

Re: Trekregister gaten maken

BerichtGeplaatst: 12 jun 2018 19:00
door JacoP
Dag Prestantt,

De beschreven methode van Jan Wim geeft een prima resultaat, maar als je geen bovenfrees bezit lukt het ook op een andere manier.
Zaag je registerpaneel en geleidingspaneel in stroken (breedte is register tussenruimte + gatmaat 22mm)
en klem beide stroken op elkaar, (zorg wel voor genoeg overlengte) stel de zaag op 22mm diepte en zaag met behulp van een dwarsgeleider elke keer met de juiste tussen ruimte 22mm hout weg.
Lijm dan alle stroken in de juiste volgorde aan elkaar, zaag het overtollige weg en dan heb je het 2 identieke panelen!
Succes!

Re: Trekregister gaten maken

BerichtGeplaatst: 13 jun 2018 17:53
door David Peekstok
Het zal wel duur zijn, maar in de metaalwereld gebruiken ze brootsen, of ook wel een trekfrees genoemd.
Dit gereedschap maakt van een rond gat, stapje voor stapje een vierkant gat.

Is dit een idee?

Re: Trekregister gaten maken

BerichtGeplaatst: 14 jun 2018 08:41
door prestantt
Jan Wim schreef:Je kan een bovenfrees gebruiken, ik zelf heb dit via een kopieerring gedaan , zaak is het dan wel om de stift diameter zo klein mogelijk te nemen i.v.m met de radius, zodat de hoeken nagenoeg niet rond worden.

Ik vraag mezelf alleen af, is dit goed te doen?

JacoP schreef:Dag Prestantt,

De beschreven methode van Jan Wim geeft een prima resultaat, maar als je geen bovenfrees bezit lukt het ook op een andere manier.
Zaag je registerpaneel en geleidingspaneel in stroken (breedte is register tussenruimte + gatmaat 22mm)
en klem beide stroken op elkaar, (zorg wel voor genoeg overlengte) stel de zaag op 22mm diepte en zaag met behulp van een dwarsgeleider elke keer met de juiste tussen ruimte 22mm hout weg.
Lijm dan alle stroken in de juiste volgorde aan elkaar, zaag het overtollige weg en dan heb je het 2 identieke panelen!
Succes!


Ik heb de planken al gezaagd. Dus dan zou ik ze opnieuw moeten zagen.

Maar misschien kan ik iemand regelen met een CNC vrees. Scheelt me heel wat gedoe en is het uiterst netjes.

Re: Trekregister gaten maken

BerichtGeplaatst: 14 jun 2018 16:04
door Andre_Kaptein
prestantt schreef:
Jan Wim schreef:Je kan een bovenfrees gebruiken, ik zelf heb dit via een kopieerring gedaan , zaak is het dan wel om de stift diameter zo klein mogelijk te nemen i.v.m met de radius, zodat de hoeken nagenoeg niet rond worden.

Ik vraag mezelf alleen af, is dit goed te doen?

JacoP schreef:Dag Prestantt,

De beschreven methode van Jan Wim geeft een prima resultaat, maar als je geen bovenfrees bezit lukt het ook op een andere manier.
Zaag je registerpaneel en geleidingspaneel in stroken (breedte is register tussenruimte + gatmaat 22mm)
en klem beide stroken op elkaar, (zorg wel voor genoeg overlengte) stel de zaag op 22mm diepte en zaag met behulp van een dwarsgeleider elke keer met de juiste tussen ruimte 22mm hout weg.
Lijm dan alle stroken in de juiste volgorde aan elkaar, zaag het overtollige weg en dan heb je het 2 identieke panelen!
Succes!




Ik heb de planken al gezaagd. Dus dan zou ik ze opnieuw moeten zagen.

Maar misschien kan ik iemand regelen met een CNC vrees. Scheelt me heel wat gedoe en is het uiterst netjes.


weet niet waar jij vandaan komt, maar In Zwijndrecht zit Terdo, dit is een CNC bedrijf....klein, snel, flexibel en niet al te duur...
Kleinste frees die ze kunnen gebruiken is volgens mij 8 mm, dus is je r 4 mm.
Maar ik ben er al weer een paar jaar uit, je zou het even kunnen navragen bij ze.
https://www.terdo.nl/

Groet

André