Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Gebruik Hall-sensoren

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 05 maart 2019 20:59

Gebruik Hall-sensoren

Ik ben benieuwd wie zijn orgel heeft gemidificeerd mbv Hall-sensoren.
Is dat lastig te doen, en is het prijzig?
Werkt het ook met midi-hardware (common ground) of met Ginomidi (8x8 matrix)?

Vr groet, Jaap
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 maart 2019 21:02

Re: Gebruik Hall-sensoren

Jaap380 schreef:Ik ben benieuwd wie zijn orgel heeft gemidificeerd mbv Hall-sensoren.
Is dat lastig te doen, en is het prijzig?
Werkt het ook met midi-hardware (common ground) of met Ginomidi (8x8 matrix)?

Vr groet, Jaap



volgens mij heeft Klaas Twigt dit toegepast Jaap
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 05 maart 2019 21:27

Re: Gebruik Hall-sensoren

Ja, ik heb het gezien in zijn topic. Hij haalt despullen bij Pausch-e : http://www.pausch-e.de/zubehoer.htm
Het ziet er niet moeilijk uit. Zo'n kant en klare strip is wel prijzig, maar zelf in elkaar solderen moet wel te doen zijn, -al is het monnikenwerk.
Als ik het goed gelezen heb, heeft hij de printjes aangepast om met een matrix te kunnen werken, dus zouden ze standaard met een common ground moeten werken.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 05 maart 2019 22:42

Re: Gebruik Hall-sensoren

Hoi Jaap,

Midi-Hardware heeft ze zelf ook op de site staan.

https://www.midi-hardware.com/index.php?section=prod_info&product=HALKA

Die werken met alle Midi scanners. Lijkt me dat het ook met common ground te maken is.

Groet,
Arjan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 05 maart 2019 22:45

Re: Gebruik Hall-sensoren

Cheesecorner schreef:Hoi Jaap,

Midi-Hardware heeft ze zelf ook op de site staan.

https://www.midi-hardware.com/index.php?section=prod_info&product=HALKA

Die werken met alle Midi scanners. Lijkt me dat het ook met common ground te maken is.

Groet,
Arjan

Grut, die had ik daar nog nooit gezien... :D
Toch wel apart dat ze in strips van 8 leverbaar zijn. Dat doet vermoeden dat ze met een 8x8 matrix werken.... Maar hij adviseert BBS-1K (of gelijksoortig), dus dat zal dan wel kunnen.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 05 maart 2019 23:13

Re: Gebruik Hall-sensoren

Ga je toch je borstelcontacten vervangen?
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 06 maart 2019 00:15

Re: Gebruik Hall-sensoren

Cheesecorner schreef:Ga je toch je borstelcontacten vervangen?

Ik heb nog een klavier zonder borstelcontacten, en daar zou ik ze mooi uit kunnen proberen.
En het zou leuk zijn als dat ook met Arduino kon i.p.v. midihardware ;)
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 06 maart 2019 00:45

Re: Gebruik Hall-sensoren

Dag Jaap,

Hall-sensoren zijn een prima oplossing, heb ik in het verleden regelmatig gebruikt in de pijporgelwereld!
Maar er is nog een leuk alternatief een optokoppel deze heb ik ook toegepast, uiteraard met octaafprinten en niet de matrix variant.
Voor deze laatste heb ik ook een printversie gemaakt, zie foto
Er zijn maar weinig componenten nodig en alle printen worden met een 16 aderige flatcable doorgelust en vervolgens met de scanner verbonden.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 06 maart 2019 10:51

Re: Gebruik Hall-sensoren

Dag Jaap,

Sjonge, er zijn toch meer wegen naar Rome dan ik dacht.
Wat vind jij de voordelen van optische schakelaars t.o.v. Hall-sensoren?
Welk type switch heb je gebruikt?
Moet je die bordje zelf ontwerpen en maken ofr zijn die ook kant en klaar te koop?
Solderen kan ik wel,maar circuitbordjes maken is voor mij een brug te ver.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 06 maart 2019 13:31

Re: Gebruik Hall-sensoren

Dag Jaap,

Het voordeel van een optokoppel is de nauwkeurige werking, praktisch geen in- en uitschakel verschil.
Het type is CNY 36 verkrijgbaar bij Reichelt.
Onder of boven zaag je in de toets met een klein zaagje een 3 of 4mm. diep gleufje waar je een klein strookje mat zwart dik papier of dun karton in lijmt, als de juiste hoogte is vastgesteld snij je deze vastgelijmde strookjes op deze maat af.
Eenvoudiger kan haast niet en werkt prima!
De bovenste foto’s van testprint zijn gefreesd, de onderste heb ik niet op voorraad, wat ik nodig heb laat ik altijd door een printenfabrikant in Kampen maken.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 06 maart 2019 14:12

Re: Gebruik Hall-sensoren

Hallo Jaap,

Ik heb Hall sensoren voor mijn huidige klavieren gebruikt. Ik gebruikt dit nu ongeveer 2,5 jaar en het beval mij prima, nog nooit storingen gehad en een veel beter toest aanslg gevoel.

Ik heb de printjes van Pausche gebruikt maar deze wel aangepast i.v.m. de 8x8 matrix, ik gebruikt het in combinatie met de DMS-2K print van Midi hard ware. De 8x8 matrix voor het aansluiten op de DSM-2K print kan je maken met 8 weerstanden en 8 transistoren.
Als je deBBS print gebruikt zijn deze weerstanden en transistoren niet nodig.
In beide gevallen geldt dat de + en de ground van de zelfde voeding af komt waarmee je de ander midi printen voedt. Ik heb voor de zekerheid de voeding voor elk klavier afzonderlijk afgezekerd.

Ik heb hier tekeningen van in pdf formaat maar krijg deze nu niet ingevoegd.
Heb je interesse hier in stuur dan een PB


Mvg. Klaas Twigt

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 06 maart 2019 14:19

Re: Gebruik Hall-sensoren

Ik heb de schema's naar Jpg opgezet en bij gevoegd . hoop dat het te lezen is.

Mvg. Klaas twigt
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 06 maart 2019 14:56

Re: Gebruik Hall-sensoren

Dankjewel Jaap en Klaas!
Ik heb de MRG-2 van midihardware in gebruik in combinatie met de DMS-2K. Ik gebruik nu een common bus, dus ik denk dat het zonder matrix ook zou moeten kunnen.
De optokoppels zijn wel wat prijzig ( € 0,94 p/st) . Ik zie ook bij Midihardware dat Roman complete strips heeft die je zo op de MRG2 kunt aansluiten. (Dus zonder BBS-1K)
Ik ga m'n portemonnee een omkeren om te kijken wat ik het beste/snelste kan doen...
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 06 maart 2019 17:18

Re: Gebruik Hall-sensoren

Hallo Jaap,

Ik heb de hall sensoren en de printjes bij Pausche bestelt. daar zijn de Hall sensoren €0,59 per stuk.

Ik lees dat je de DMS-2k gebruikt. Dat in een 8x8 matrix scanner. Dan heb je de weerstanden en transistoren nodig om de matrix te maken. Anders gaat het niet werken.


Mvg. Klaas Twigt
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 06 maart 2019 17:48

Re: Gebruik Hall-sensoren

Klaas Twigt schreef:Hallo Jaap,

Ik heb de hall sensoren en de printjes bij Pausche bestelt. daar zijn de Hall sensoren €0,59 per stuk.

Ik lees dat je de DMS-2k gebruikt. Dat in een 8x8 matrix scanner. Dan heb je de weerstanden en transistoren nodig om de matrix te maken. Anders gaat het niet werken.


Mvg. Klaas Twigt


Ha Klaas,

sorry,
ik heb het verkeerd geschreven. Ik gebruik nu de BBS-1K met de MRG2.
Ik ben op zoek naar een leuke nieuwe storingsvrije manier van midificeren voor een klavier zonder contacten.
Nu dus nog op zoek naar een betaalbare print.
Welke magneetjes heb je gebruikt Klaas?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 maart 2019 18:54

Re: Gebruik Hall-sensoren

Jaap380 schreef:
Klaas Twigt schreef:Hallo Jaap,

Ik heb de hall sensoren en de printjes bij Pausche bestelt. daar zijn de Hall sensoren €0,59 per stuk.

Ik lees dat je de DMS-2k gebruikt. Dat in een 8x8 matrix scanner. Dan heb je de weerstanden en transistoren nodig om de matrix te maken. Anders gaat het niet werken.


Mvg. Klaas Twigt


Ha Klaas,

sorry,
ik heb het verkeerd geschreven. Ik gebruik nu de BBS-1K met de MRG2.
Ik ben op zoek naar een leuke nieuwe storingsvrije manier van midificeren voor een klavier zonder contacten.
Nu dus nog op zoek naar een betaalbare print.
Welke magneetjes heb je gebruikt Klaas?


en waarom geen reedcontacten? deze zijn lijkt mij goedkoper
ikzelf heb de reeds op een houten lat gelijmd en een flatkabel eraan, onderin de toets een op diepte verstelbaar schroefje voorzien van een klein magneetje.
werkt tot op de dag van heden storingsvrij, wellicht is het afstellen van aan/uit wat meer werk. maar goed dat is eenmalig
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 06 maart 2019 19:34

Re: Gebruik Hall-sensoren

Vanwege het afstellen. Dit is simpeler met een strip Hall-sensoren dan met losse reeds.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 06 maart 2019 23:43

Re: Gebruik Hall-sensoren

@Jaap
Ik weet het niet meer zeker maar ik heb zover ik kan zien schijf magneten van 3mm rond en 2mm dik gebruikt. Deze gekocht bij http://www.supermagnete.de.
Als je de Bbs print gebruikt is het gemakkelijker. Dan zijn de weerstanden en transistoren niet nodig.. Je kan de printjes van Pausche dan gebruiken zonder dat je ze moet aanpassen.

@Jan Wim
Het is al weer een paar jaar geleden dat ik hier voor heb gekozen. Ik wou een kontaktloos systeem hebben . In die tijd was men niet zo positief gestemd voor het toepassen van reeds. Contact dender en dubbel aanspreken etc.
Heb toen voor hall sensoren gekozen bij komend voordeel is dat hierbij alles elektronis gaat.
Gezien jouw ervaringen blijken de nadelen dus best mee te vallen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 maart 2019 23:49

Re: Gebruik Hall-sensoren

Klaas Twigt schreef:@Jaap
Ik weet het niet meer zeker maar ik heb zover ik kan zien schijf magneten van 3mm rond en 2mm dik gebruikt. Deze gekocht bij http://www.supermagnete.de.
Als je de Bbs print gebruikt is het gemakkelijker. Dan zijn de weerstanden en transistoren niet nodig.. Je kan de printjes van Pausche dan gebruiken zonder dat je ze moet aanpassen.

@Jan Wim
Het is al weer een paar jaar geleden dat ik hier voor heb gekozen. Ik wou een kontaktloos systeem hebben . In die tijd was men niet zo positief gestemd voor het toepassen van reeds. Contact dender en dubbel aanspreken etc.
Heb toen voor hall sensoren gekozen bij komend voordeel is dat hierbij alles elektronis gaat.
Gezien jouw ervaringen blijken de nadelen dus best mee te vallen.


Tot op heden niet een dubbel of uitvallend contact gehad Klaas
wel mis ik soms de aanslag gevoelige optie, die ik voorheen wel had met de fatarprints
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 13 maart 2019 17:02

Re: Gebruik Hall-sensoren

Cheesecorner schreef:Ga je toch je borstelcontacten vervangen?

Ik heb nooit problemen gehad met de klavieren (die jij nu hebt), maar mijn huidige zijn niet allemaal even goed.
Ik ga toch maar een Halka-strip bestellen bij Roman. Ik heb nog genoeg te prutsen met mijn pistons, dus ga nu even voor het gemak.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 28 maart 2019 18:53

Re: Gebruik Hall-sensoren

He is natuurlijk prima te doen, met hall-sensoren, en zelfs met reeds, maar de voorgestelde opto-oplossing heeft wel als voordeel, dat je niet met onzichtbare en elkaar onderling beinvloedende magneetvelden hoeft te werken, waardoor optisch idd veel zuiverder is af te stellen.

Bovendien heeft optisch totaal geen invloed op de mechanisch optredende krachten in je klavier, omdat je geen magneetjes hoeft op te plakken.....

Beide systemen hebben sowieso als voordeel boven de meestal gebruikte rubberkontakten, dat er geen mechanische slijtage optreedt; ik hoor nog weleens van versleten rubbercontactstrips.....

HG, en succes met bouwen allemaal!

Geert

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com