Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Oled displays

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 115

Geregistreerd: 02 okt 2013 16:51

Bericht 01 apr 2019 22:24

Oled displays

Hallo allemaal,

Ik ben wat zaken aan het uittekenen en uitzoeken. Nu zag ik de viscount Hymmersive met fysieke knoppen en OLED displays. Heeft iemand hier al mee uitgetest? Is dit überhaupt haalbaar? Ik weet dat de meningen verdeeld zijn of dit wel of niet mooi is, ik vind het zelf prachtig. De knoppen met leds zijn redelijk eenvoudig aan te sturen maar weet iemand hoe ik de 0.96 oled displays aan kan sturen?

Berichten: 115

Geregistreerd: 02 okt 2013 16:51

Bericht 03 apr 2019 11:15

Re: Oled displays

Inmiddels al een stukje verder op mijn zoektocht. Wellicht dat andere gebruikers hier ook wat mee kunnen, en met mij mee kunnen denken.

Door een arduino op mijn pc aan te sluiten en vervolgens meerdere multiplexers (TCA9548A) kan ik de goedkope OLED (met I2C) displays gaan aansturen. Ik heb hier even een tekening van gemaakt, die voeg ik bij, overigens heb ik daarin de kabels van 1 OLED scherm naar 2 multiplexers getekend, die moeten natuurlijk naar dezelfde multiplexer gaan. Op deze wijze kan ik 64 OLED schermen aansturen. Nu weet ik alleen niet of ik op deze wijze opnieuw meerdere multiplexers op andere poorten van de Arduino kan aansluiten of dat ik dan met 2 Arduino's moet gaan werken. Wellicht dat iemand hier het antwoord op weet?

Uiteindelijk kan ik met deze oplossing een stukje software schrijven om de displays van tekst te voorzien zonder hierbij gebruik te maken van hauptwerk, daar is immers de fysieke knop met Led eronder voor.

Daarnaast vraag ik me het volgende nog af: ik zit erover na te denken de displays achter plexiglas te plaatsen en hier uitsparingen in te maken voor de fysieke knoppen. Dan moet ik nog wel zien dat ik de rest van het plexiglas netjes zwart krijg. Ik heb alleen geen idee of in plexiglas eenvoudig uitsparingen zijn te maken en of ik e.e.a. netjes zwart kan spuiten.

Mijn idee is om als dit klaar is dit in mijn huidige of nieuwe console in te gaan bouwen. Het werken met touchscreens vind ik toch niet prettig.

Dan nog het vraagstuk over de levensduur van OLED schermen, ik verwacht hierin eigenlijk geen problemen. Tests wijzen uit dat pas na heel veel urenlang gebruik e.e.a. in kan gaan branden. Nou zou ik wel iedere dag urenlang achter het orgel willen kruipen, maar tijdstechnisch met een baan en 2 jonge kinderen gaat dat niet lukken.

Overigens wil ik gebruik gaan maken van witte OLED schermen, ik zie dat viscount ook gebruik heeft gemaakt van de kleur rood, ik neem echter aan dat dit displays zijn met volledige kleur, die zijn een stuk duurder en wil ik daarom niet gaan gebruiken. Was het prijsverschil minder groot dan was dit nog het overwegen waard. Geel en blauw zijn wel goedkoper, maar dat vind ik niet echt mooi.

In ieder geval weer een mooie stap verder.

image-2019-04-03.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 03 apr 2019 12:49

Re: Oled displays

Interessant Daan! Ik heb geen bal verstand van Arduino, maar ik denk dat het je wel gaat lukken. Ik ben benieuwd wat het totale kostenplaatje is geworden als het klaar is, want die Oleds waren volgens mij niet goedkoop. Op Aliexpress zie je ze nu voor 2,- p/st.
Ik denk dat je in Polycarbonaat (geen plexiglas) prima kunt frezen. Wellicht is het ook nog te koop in zwart.
Oja, van de AIVD mag je geen Chinese of Russische Oleds gebruiken, anders zien ze precies hoe je registreert... :D
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 apr 2019 13:19

Re: Oled displays

Daan schreef:
Dan nog het vraagstuk over de levensduur van OLED schermen, ik verwacht hierin eigenlijk geen problemen. Tests wijzen uit dat pas na heel veel urenlang gebruik e.e.a. in kan gaan branden


Hoi Daan het inbranden zal ook niet het item zijn verwacht bij gebruik in een HW setup.
Je kan je wel afvragen of de organische kwaliteit hoog/sterk genoeg is om verlies tegen te gaan.

Er zijn al wel oleds (schermen) die lang genoeg mee kunnen, maar de vraag is hoe weet je dat vooraf als koper?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 115

Geregistreerd: 02 okt 2013 16:51

Bericht 03 apr 2019 20:06

Re: Oled displays

De zoektocht naar de juiste knoppen is ook nog wel een dingetje... Heb eigenlijk een paar prachtige knoppen gevonden, maar helaas bevatten die een prachtig mistlicht symbool :? ik heb er helaas nog niet een soortgelijke kunnen vinden zonder symbool erop...

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 09 apr 2019 14:04

Re: Oled displays

Hee Daan, toevallig kwam ik ook langs die oplossing van Viscount, en zag dat jij daar al wat aan uitgezocht hebt......

Het zou toch erg fraai zijn, als de amateur dit ook kan maken, met bv een Arduino.

Ik hoop er ook wat verder in te kunnen duiken. Dat lijkt toch wel de ultieme oplossing. Alhoewel er al zoiets bestaat natuurlijk, ben de naam ff kwijt, voor toepassing met trekregisters, maar dat is dan weer veel te duur voor de amateur.......

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 09 apr 2019 14:08

Re: Oled displays

daantrommel schreef:De zoektocht naar de juiste knoppen is ook nog wel een dingetje... Heb eigenlijk een paar prachtige knoppen gevonden, maar helaas bevatten die een prachtig mistlicht symbool :? ik heb er helaas nog niet een soortgelijke kunnen vinden zonder symbool erop...

Zijn tuimelschakelaars ook een optie: Zie https://link.marktplaats.nl/m1394996407
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 09 apr 2019 14:16

Re: Oled displays

HA, onder Arduino Tutorial OLED zijn al meerdere YT filmpjes geplaatst over het aansturen..... dit ROEPT om nadere uitwerking.....voorlopig lijkt mij 64 stuks voor de gemiddelde HWer ook al genoeg, want je presets en andere vast benaamde knoppen hoeven natuurlijk niet met een OLED display voorzien......
Nu nog even die Chinese route verkennen.......

Toch altijd weer verrassend dat je weer met iets nieuws kunt gaan rommelen in HW....ik dacht al dat ik uitgespeeld was....( NIET op de klavieren natuurlijk....haha)

Geert

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 09 apr 2019 14:19

Re: Oled displays

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 09 apr 2019 20:39

Re: Oled displays

Het is toch wel een opsteker voor ons kleine landje, dat de techniek zoals toegepast in de i2C databus is uitgevonden door onze eigen Philips......

https://www.youtube.com/watch?v=XWQsqPQOW-U Leuke tutorial.......

Resize of i2c01.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 115

Geregistreerd: 02 okt 2013 16:51

Bericht 13 apr 2019 09:21

Re: Oled displays

Dat is leuk om te lezen Geert, waar een klein land al niet groots in kan zijn!

Berichten: 46

Geregistreerd: 30 nov 2015 14:39

Bericht 19 aug 2019 17:18

Re: Oled displays

Dit is nou iets waar ik ook intresse in heb, maar dan met de displays in de registerwippers, naar mijn idee mooier.

Al een aantal jaar geleden deze gezien:
Afbeelding
echter met €75 per stuk, en dan ook met aan en uit de keuze voor zwart op wit of wit op zwart, naar mijn idee niet ideaal voor dit doel, en het kan goedkoper.

Dan rest dus registerwippers ombouwen of zelf maken met een display.

De opties Eink, Oled of LCD.

Eink is zoals eerder aangegeven in het schemer of donker niet ideaal, en is ook te groot voor de gemiddelde registerwipper (27mm in plaats van de 22mm die een normale registerwipper breed is).

Oled is te vinden echter is er een probleem met oled. Oled is gelimiteerd op de kleuren, en ook heb ik het geschikte formaat (10mm breed is wat ik gevonden heb) nog niet gevonden. Voor Oled zijn er driekleuren combinaties met zwart, wit, blauw, geel en rood. Ik zou zeggen dat zwart wit en geel de beste optie zou zijn, met zwart op wit voor normaal en zwart op geel als de stop aanstaat.

De andere optie is LCD en dat is voor het zelfde geld mogelijk met IPS (ook geen inbrand problemen) alle kleuren en op de zelfde manier aangestuurd https://nl.aliexpress.com/item/32983040121.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.247651d0Wm59Hq&algo_pvid=9846e449-492f-428e-bec1-ed32dc75cd52&algo_expid=9846e449-492f-428e-bec1-ed32dc75cd52-0&btsid=547533cd-af5a-4455-bdf2-13008c3da209&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_9,searchweb201603_53
Dit past dus prima in de registerwipper:

Afbeelding

Dit kan mooier worden weggewerkt, en mogelijk met 3d printen (of laten maken in spuitmallen) zelfs helemaal strak worden weggewerkt.

Het verschil met wat @daant eerder schreef is dat de aansturing met SPI is inplaats van I2C is. Volgens verschillende bronnen is dit juist beter en zou niet veel verschil maken.

Wat ik niet scherp heb is hoe we zouden kunnen bepalen wat de displays weergeven. Stuurt hauptwerk data naar buiten over de registernamen of moeten wij bij elk orgel zelf de registernamen invoeren?
Daarnaast vraag ik mij af hoe complex het is om met de signalen te werken van hauptwerk om dus de kleuren te wisselen (Zwart wit voor uit, zwart geel voor aan).

Naar mijn idee heeft dit heel veel raakvlak, maar de uitvoering is net iets anders.

Berichten: 46

Geregistreerd: 30 nov 2015 14:39

Bericht 11 sep 2019 23:18

Re: Oled displays

Ik ben inmiddels wat verder.

Ja vanuit Hauptwerk kunnen we eventueel met midi de namen van de registers in text vorm doorsturen, echter moeten we voor elk orgel, elk register appart naar het juiste scherm doorsturen. Het is niet zo dat we de settings daarvoor kunnen uitwisselen geloof ik, moet ik wel na gaan, maar in dat geval is het opzetten van de displays echt niet prettig.

Ik ben dus naar andere oplossingen gaan kijken, en een van mijn ideeen is als volgt:

Net zoals in deze link: https://www.youtube.com/watch?v=dPzeEw3zVwQ
Achter elk scherm een goedkope microcontroller, bijvoorbeeld de STM32 blue pill, en die aan elkaar breien met RS485.

Daarnaast een custom jamb zoals enigen hier dat eerder hebben gedaan (met rotterdam geloof ik) en ieder schermpje geeft met een update rate van 1x per seconde het beeld weer van 1 van die registers uit dat simple jamb.

Het maken hiervan is ietwat omslachtiger, maar het eindproduct lijkt me makkelijker te installeren en gebruiken voor de wat minder technische eindgebruiker.

Ik vond deze informatie hier: https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=116315 bij iemand die het met ronde trekregisters wilde doen.

dit is een van de andere schermpjes die in de registerwipper past:
https://www.alibaba.com/product-detail/0-95-inch-AMOLED-lcd-panel_62180726876.html?spm=a2700.7724838.2017115.1.29ff5e2fevJCpg

Afbeelding

Zie de rechter registerwipper

De breedte van een registerwipper komt ongeveer als standaard op 23mm. De registerwipper iets breeder maken lijdt tot ietwat goedkopere en beter leesbare schermen, Is dat de moeite waard?
En weet iemand waar we de schakelaar vandaan kunnen halen om achter de plastic knop met het schermpje te doen?

Berichten: 143

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 25 sep 2019 21:53

Re: Oled displays

Zijn er ook displays die rond zijn ongeveer 30 a 33 mm?
Deze zou je dan in een ronde trekregisterknop kunnen inbouwen.

Berichten: 46

Geregistreerd: 30 nov 2015 14:39

Bericht 30 sep 2019 13:16

Re: Oled displays

muzieknoot schreef:Zijn er ook displays die rond zijn ongeveer 30 a 33 mm?
Deze zou je dan in een ronde trekregisterknop kunnen inbouwen.


Ja, een van de linken die ik gepost heb (https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=116315) had iemand die dat onderzocht. Ik kan zeker wat hulp gebruiken omdat ik uit mijn field of expertise zit, maar met het idee wat ik aan het vormen ben gaat dit lukken.

De vorm van de displays maakt voor de controller niet uit.

Echter kan het waarschijnlijk geen mooie ronde knop worden omdat dat als een lens werkt, dus het beeld zou vervormen. een kleine platte licht bolvormige lens kan werken maar daar houd het waarschijnlijk mee op.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com