Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Audio ingang orgel

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 8

Geregistreerd: 12 dec 2011 20:18

Bericht 05 jan 2012 17:28

Audio ingang orgel

Beste Forummers,

Van degenen onder ons die Hauptwerk spelen, gebruik makend van een 'normaal' digitaal orgel, lees ik regelmatig berichten en zie ik veel foto's voorbijkomen van orgels die volgestapeld zijn met boxen, subwoofers, tweeters en dergelijke.

Op mijn orgel, een Domus 827 (nee inderdaad, niet de nieuwste) zit 'gewoon' een audio ingang, waardoor ik met behulp van een simpel audiokabeltje van mijn computer naar het orgel gewoon gebruik kan maken van de boxen van het orgel. Ontbreekt deze ingang op veel orgels of zijn veel mensen gewoon niet van deze 'luxe' op de hoogte? Ik hoor graag jullie ervaringen of redenen om het anders te doen!
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 05 jan 2012 17:59

Re: Audio ingang orgel

ik maak wel gebruik van de audio ingang op mijn orgel voor het front kanaal. Voor het surround/achter kanaal wel een losse versterker met speakers. Er zit in mijn orgel (domus canticus) een behoorlijke kwaliteit versterker en speakers dus voor mij klinkt dat prima. Het voordeel is ook dat de nagalm van domus gebruikt kan worden. Dus het waarom van losse speakers kan ik je niet vertellen maar dat doet de rest vast wel.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 148

Geregistreerd: 15 maart 2011 16:42

Woonplaats: Bruinisse

Bericht 05 jan 2012 20:37

Re: Audio ingang orgel

Goedeavond allen,

Ik heb hierover enkele vragen:

1) Welke kabels worden hiervoor gebruikt?
2) Betreft dit de input links en rechts achter op het orgel?
3) Als dit ingesteld wordt is dan de koptelefoonplug overbodig?
Groet,

Jacob

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 05 jan 2012 21:11

Re: Audio ingang orgel

Dag allen,

De audioweergave via het orgel is meestal van heel matige kwaliteit. Er is al eens eerder een discussie geweest op een ander forum, waaruit bleek dat alleen de types met heel goede bas-weergave (de duursten dus) voldoen. Toen praatte er zelfs iemand van Johannus mee :-) Die zou altijd nog een keer bij me langskomen, maar dat is er nooit van gekomen ...

Daarom kiezen de meesten voor de hoofdtelefoon en/of weergave via 2 of 4 goede (actieve) boxen.
Dat hoeft niet heel duur te zijn. De goedkoopste Tannoy's (Reveal 501) in combinatie met een goede subwoofer voldoen uitstekend!

Als de opname super is, en de computer ook zijn uiterste best doet om er iets moois van te maken, is het heel jammer om met een slechte geluidsinstallatie te werken. Dan maar liever een goede hoofdtelefoon.

Dat was mijn mening: wie heeft een andere :roll:

HG,
Anton

Berichten: 148

Geregistreerd: 15 maart 2011 16:42

Woonplaats: Bruinisse

Bericht 05 jan 2012 21:59

Re: Audio ingang orgel

Anton,

Ik deel je mening, maar wilde het zomaar eens testen.

Inderdaad zijn Tonny 501 mooie boxen al blijft de hoofdtelefoon (beyerdynamic dt 770) favoriet.

Gr. Jacob
Groet,

Jacob

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 05 jan 2012 22:27

Re: Audio ingang orgel

al blijft de hoofdtelefoon (beyerdynamic dt 770) favoriet

Dat is bij mij ook vele jaren zo geweest, inderdaad.
Nu heb ik een AKG 501 aan een haakje hangen maar ik gebruik hem nog maar zelden.
Ik had nooit gedacht dat een goede setup voor de geluidsweergave een beter resultaat geeft dan zelfs een AKG...
Maar dat is voor mij dus wél zo.
(En een goede setup is dus absoluut niet persé een dure setup! Het komt op een goede onderlinge afstemming van de verschillende componenten aan.)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 jan 2012 22:37

Re: Audio ingang orgel

Anton Heger schreef:
al blijft de hoofdtelefoon (beyerdynamic dt 770) favoriet

Dat is bij mij ook vele jaren zo geweest, inderdaad.
Nu heb ik een AKG 501 aan een haakje hangen maar ik gebruik hem nog maar zelden.
Ik had nooit gedacht dat een goede setup voor de geluidsweergave een beter resultaat geeft dan zelfs een AKG...
Maar dat is voor mij dus wél zo.
(En een goede setup is dus absoluut niet persé een dure setup! Het komt op een goede onderlinge afstemming van de verschillende componenten aan.)



ik sluit me hier voor 100% bij aan Anton

onderlinge verhouding en plaatsing dragen bij aan het totaal, zodat zelfs de hoofdtelefoon minder gaat klinken
het moeilijkste is om een transparant, ruimtelijk beeld te verkrijgen met speakers.
maar als dat eenmaal gelukt is, dan legt de hoofdtelefoon het af.

Groeten,

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 06 jan 2012 11:53

Re: Audio ingang orgel

Helemaal mee eens!
Bij mij hangt de AKG ook (na een enkele keer geprobeerd te hebben) aan de wilgen. ;)
Ron

Berichten: 8

Geregistreerd: 12 dec 2011 20:18

Bericht 06 jan 2012 13:14

Re: Audio ingang orgel

jmvanoostenbrugge schreef:Goedeavond allen,

Ik heb hierover enkele vragen:

1) Welke kabels worden hiervoor gebruikt?
2) Betreft dit de input links en rechts achter op het orgel?
3) Als dit ingesteld wordt is dan de koptelefoonplug overbodig?


1. Ik gebruik hiervoor een simpele audio kabel (zogenoemd 'Jack kabel'). Hierbij gebruik ik wel een plus omdat het formaal niet correspondeerd.
2. De input zit bij mijn orgel niet op de achterkant van het orgel (MIDI ed. wel), maar onder de speeltafel aan de linkerkant.
3. Zoals aangegeven bij 1 gebruik ik wel een plug omdat de uitgang van mijn laptop niet even groot is als de ingang van het orgel (resp. 3,5mm en 6,3mm)

Daarnaast allemaal bedankt voor jullie reacties. Als beginnende Hauptwerker voldoen de orgelboxen voorlopig, maar als ik geluidsverbetering wil, weet ik in ieder geval welke kant ik op moet!
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 06 jan 2012 14:27

Re: Audio ingang orgel

tip: Koop een losse actieve sub-woofer erbij. Dat voegt vaak al veel toe. Heeft je orgel ook een audio out? Zet de woofer dan daarop dan gaat hij qua volume mee met je orgel volume. Anders de audio-in kabel aftakken met een splitter.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com