Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Pistons configureren

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 11 jul 2019 17:35

Pistons configureren

We zijn er bijna....
Console met verlichte pistons (aangesloten op de LITSW van midihardware) , een sampleset met pistons.
Hoe krijg ik het voor elkaar dat als ik piston 2 indruk, piston 1 uit gaat? Nu blijft alles branden wat ik heb ingedrukt....
Ik heb het hier over de "divisionals", waarvan ik er 8 per klavier heb. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de "generals"
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 jul 2019 18:24

Re: Pistons configureren

https://www.midi-hardware.com/index.php ... n=tutorial helemaal aan het einde.
Je moet wat de drukknoppen betreft groepen maken (voor elk klavier een divisional). Elke groep op hetzelfde MIDi kanaal zetten als het klavier staat.
en dan:
press any piston is 1st group, and enter #909 - this will turn it in select-1-of-many mode, so only one piston can be selected at any time
Meer codes zijn beschreven in de scansetguide18.pdf blz. 33

Verder: als je een piston van je eigen orgel koppelt aan de betreffende piston van de sample set (MIDI learn), dan zorgt de sample set voor de rest.

(je had dit al kunnen testen met St. Anne; die heeft ook divisionals ;) )
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 11 jul 2019 18:35

Re: Pistons configureren

Evert-Jan schreef:https://www.midi-hardware.com/index.php?section=tutorial helemaal aan het einde.
Je moet groepen maken (voor elk klavier een divisional). Elke groep op hetzelfde MIDi kanaal zetten als het klavier staat.
en dan:
press any piston is 1st group, and enter #909 - this will turn it in select-1-of-many mode, so only one piston can be selected at any time

Verder: als je een piston van je eigen orgel koppelt aan de betreffende piston van de sample set (MIDI learn), dan zorgt de sample set voor de rest.

(je had dit al kunnen testen met St. Anne; die heeft ook divisionals ;) )

He, das gek: je antwoord in de quote is anders dan gewoon in dit topic te zien is...
Maargoed, het sampleset regelt dit niet zelf.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 jul 2019 18:37

Re: Pistons configureren

Nee, je moet eerst zorgen dat de LITSW print geconfigureerd is
Daarna doet de sample set de rest

Jaap380 schreef:He, das gek: je antwoord in de quote is anders dan gewoon in dit topic te zien is...
Dit had ik nog toegevoegd:
Meer codes zijn beschreven in de scansetguide18.pdf blz. 33
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 11 jul 2019 18:39

Re: Pistons configureren

Maar ik heb per LITSWzowel divisionals als koppel-pistons zitten. Die moeten weer anders werken en geen interactie aan gaan met de divisionals... lijkt me ingewikkeld worden.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 jul 2019 18:42

Re: Pistons configureren

daarom moet je ook groepen voor de knoppen aanmaken. Elke groep heeft zo zijn eigen functie en kan gekoppeld worden aan een klavier of als general werken (middels groepnr. en MIDI kanaal).
Binnen zo'n groep kan dan maar 1 lampje branden na de code #909 (Dependent mode) te hebben ingesteld.

De relevante pagina's uit het manual in de bijlage.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 11 jul 2019 18:52

Re: Pistons configureren

Dankjewel EvertJan, ik ga eens studeren met de Oxford Dictionary er naast...
Toch denk ik dat Hauptwerk dat zelf zou moeten kunnen, er van uitgaande dat niet alle midi-controllers zo slim zijn.
Er is een scala aan mogeljikheden om pistons te configureren in HW. Beetje vreemd dat ik het dan toch in mijn midi-hardware moet doen...
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 15 jul 2019 13:26

Re: Pistons configureren

Toch denk ik dat Hauptwerk dat zelf zou moeten kunnen, er van uitgaande dat niet alle midi-controllers zo slim zijn. HW kan ook midi-uit genereren (dat de lampjes aan of uit moeten)
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 jul 2019 19:07

Re: Pistons configureren

Dit is vergelijkbaar met wat je nu hebt:
https://www.midiboutique.com/MIDI-Processors/msed32
msed32 (32 parallel passive switch inputs for piston contacts wired to common GND line + 32 parallel N-Darlington low-end driver outputs for piston lamps wired to common positive line)
En ook deze moet je configureren, al is dat heel basaal (MIDI channel en MIDI note range); zie het usermanual.
En dit printje is ontworpen tbv registerknoppen. Daarvan kunnen er meer actief zijn en dus meer ledjes tegelijk branden. De print heeft dus voor een harde koppeling tussen schakelaar en led.

De print van MIDI hardware is universeler in te zetten.: registerknoppen, pistons, enz.

HW kan inderdaad ook midi-uit genereren: de ledjes aanzetten of uitdoen.
Echter: HW moet telkens eerst alle piston ledjes uitzetten, ook al "branden" ze niet, om de gewenste led aan te zetten.
Immers, als je bijv. divisional man. 1 knop 2 indrukt, blijft de vorige active led (bijv. divisional man. 1 knop 7) branden. HW heeft er nl. geen weet van welke die vorige is. Dat is nl. hardware afhankelijk: hoe is dat in jouw orgel gebouwd. In jouw geval moet je de 24 ledjes eerst uitzetten (zo weet je zeker dat alle op 1 print aangesloten leds uit zijn) en pas dan de gewenste aandoen. Je ziet dus heel kortstondig 2 ledjes branden.
En nog erger: je moet dit voor ELK orgel en elke HW omgeving doen als je de knoppen voor de divisionals of generals wilt gebruiken in die sample set. Je moet natuurlijk ook de MIDI adressen weten van elk van de ledjes om ze uit en aan te kunnen zetten.

Daarom moet je de intelligentie in de MIDI electronica onderbrengen. En dat heeft MIDI hardware goed gedaan: flexibel en naar eigen smaak in te richten.
Door die MIDI electronica hoeft het maar 1 maal, e.e.a. gebaseerd zoals jij dat in jouw orgel geïmplementeerd hebt. Het is dan actief in alle HW omgevingen en voor elk orgel.
Ik denk dat jij op elk manuaal en op het pedaal steeds 8 divisionals en misschien nog wat generals hebt.


Het configureren lijkt mij toch heel gemakkelijk als ik dit voorbeeld bekijk: https://www.midi-hardware.com/index.php ... n=tutorial
Voor het gemak maar even https://translate.google.com gebruikt en hier en daar gecorrigeerd; scheelt mij een hoop tikwerk.

INSTELLINGEN:
Om het LITSW-bord in 2 groepen te laten werken, moet je 2 delen maken. Eerst worden de knop-afhankelijkheid gesplitst en vervolgens functioneel gesplitst, zodat elk onderdeel in een ander kanaal kan werken enz.
In dit voorbeeld splitsen we LITSW in tweeën en hebben beide delen Program Change:

1. druk op een willekeurige knop en voer # 905 in, druk vervolgens tweemaal op de laatste knop van de 1e groep - dit zal de splitsing van de knoppeninteractie instellen
2. voer # 5 in en druk opnieuw op de laatste knop van de 1e groep - dit zal de functionele splitsing instellen, en nu kunnen op beide groepen verschillende MIDI-events en verschillende MIDI-kanalen worden toegewezen
3. druk op een willekeurige knop in de eerste groep en voer # 2129 in, zodat Program Change wordt verzonden
4. doe hetzelfde voor het tweede deel - druk op een willekeurige knop daar en voer # 2129 in
5. stel MIDI-kanalen op dezelfde manier in: selecteer de groep door op een willekeurige knop te drukken en gebruik dial # 3 gevolgd door het MIDI kanaalnummer
6. druk op een willekeurige knop in de 1e groep en voer # 909 in - dit zal hem in de "select-1-van-veel modus" zetten, dus slechts één knop kan op elk moment worden geselecteerd
7. druk op een willekeurige knop in de 2e groep en voer ook # 909 in om dezelfde afhankelijkheidsmodus binnen deze groep te maken
8. <heb ik weggelaten; is niet nodig>

Jij hebt 24 knoppen op 1 print. Dus je moet dan 3 groepen van 8 divisionals elk maken zodat van de knoppen binnen elke groep er maar 1 actief kan zijn.
Dus punt 1 en 2 moeten nog een keer uitgevoerd worden om een derde groep te maken.
Vervolgens punt 3/4 nogmaals uitvoeren voor de 3e groep
Punt 5 3x uitvoeren
Punt 7 nogmaals uitvoeren voor de 3e groep

Ik heb niet meer in het manual gekeken omdat dit voorbeeld mij de werkwijze duidelijk bleek.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 16 jul 2019 11:41

Re: Pistons configureren

Evert-Jan schreef:HW kan inderdaad ook midi-uit genereren: de ledjes aanzetten of uitdoen.
Echter: HW moet telkens eerst alle piston ledjes uitzetten, ook al "branden" ze niet, om de gewenste led aan te zetten.
Immers, als je bijv. divisional man. 1 knop 2 indrukt, blijft de vorige active led (bijv. divisional man. 1 knop 7) branden. HW heeft er nl. geen weet van welke die vorige is.

HW weet dat wel als je de General pistons toewijst aan de fysieke pistons. Dan brand er maar 1 tegelijk en gaat de vorige uit, als je de volgende indrukt...?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 115

Geregistreerd: 02 okt 2013 16:51

Bericht 23 jul 2019 19:06

Re: Pistons configureren

N.a.v. het bericht van Evert Jan toch nog even contact opgenomen met Roman Sowa. Maar helaas kan de LITSW slechts in 2 gedeeltes worden gesplitst. Ik heb dan wel 2 LITSW modules maar met 4 groupen pistons en de overige (vb van British Organ Console) pistons kom ik dan ook met twee modules niet uit helaas. Had nog even mn hoop gevestigd op de lege DMS2K maar die stuurt geen Led aan voor zover ik weet.

Enige oplossing die ik nog kon bedenken was een extra LITSW, maar de MRG2 heeft 5 aansluitingen. Met 2x DMS2k, 1x pedaal en zwelpedalen en 2x LITSW zit ik al aan 5. Dus dat lijkt ook geen oplossing te zijn.

Ik zou de general pistons samen met manuaal 3 dependant kunnen maken, maar dan houd ik 8 independant registers over, dat lukt ook niet.

Laatste optie is minder pistons, maar die zitten natuurlijk al netjes ingefreesd. Iemand nog ideeën?

Hartelijke groet,

Daan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 23 jul 2019 21:42

Re: Pistons configureren

Dat er max. 2 groepen gemaakt kunnen worden, staat niet op de website: op https://www.midi-hardware.com/index.php ... duct=LITSW staat "user defined split point for independent, and 1-of-many group of buttons"
Of het moet het hierboven genoemde voorbeeld op die website zijn, dat 2 groepen betreft. En daaruit moet je dan begrijpen dat dat ook het max. is.
Goed dat je het even gevraagd hebt.

Wat je kunt doen is een extra MRG2 + kabeltje kopen en daar de nieuwe LITSW aan koppelen.
Naar de PC toe krijg je vanaf je orgel dan 2 MIDI verbindingen: de huidige MRG2 en één met de nieuwe MRG2.
Voor die nieuwe MIDI verbinding kun je, als je geluidskaart geen 2 MIDI ingangen heeft, een Roland um-one (DIN naar USB) nemen voor MIDI van MRG2 naar PC. Of ipv de Roland kabel een MIDI merge kastje. Dat is om het even.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 12 dec 2019 22:20

Re: Pistons configureren

Goedenavond allen,

We zijn inmiddels aan het solderen van de pistons toegekomen. Ik krijg er 24 op het onderste klavier en gebruik hiervoor LITSW.
Tot nog toe heb ik geen samplesets met pistons, maar gebruik ik de mogelijkheden van HW zelf.

Zo komt het eruit te zien:
Pistons.jpg


Roman van MIDI-Hardware raadt me aan om de Set, <, >, en Cancel knoppen niet op de LITSW aan te sluiten, maar op bijv. de print waar de trekregisters op aangesloten zijn. Dit omdat hij er niet zeker van is dat HW met de LED om kan gaan.

Voor de zekerheid zijn bericht:

QUOTE
you should leave LITSW in default state, that is independent mode and no split. Hauptwerk will take care of that.
You might have problem with <> buttons, I don't think Hauptwerk sends any light control for those. So it's better to wire them to regular keyboard scanner, for example last 3 unused pins of any keyboard scanner.

It doesn't matter if a group is on the same ribbon or anything. Hauptwerk will treat all of them independently, we do not use any LITSW features for linking/bundling buttons in any kind.

As for 0-9, you may either use Hauptwerk for light control, then keep them in independent mode. But not all pistons send light control, only generals if I am not mistaken. If you need other pistons, then maybe it's good to split the LITSW and have 10 buttons in dependent mode. However if you press cancel, one of 0-9 buttons will still be lit. You can set LITSW in cancel mode, but then the cancel button clears all others, not only the split with 0-9 numbers.

So the bottom line is - leave light control to Hauptwerk, and all special function buttons like <,>,SET,C may be better to wire to regular keyboard scanner.
UNQTE

Weet iemand hoe dit zit? Geeft HW aan/uit signalen voor de LEDS bij de SET en Cancel knoppen? Als je van HW uitgaat, lijkt het van wel. SET brandt als je het aanzet en Cancel brandt zolang er geen registerknoppen aanstaan.

Voor < en > heb je niet persé licht nodig. Ook in HW licht dat niet op. Maar het moet natuurlijk ook niet zijn dat ze blijven branden.

Verder raadt Roman aan alles op independent te laten staan en HW de zaak te laten regelen. De vraag is of ik de knoppen Set, <, >, en Cancel op de andere print moet aansluiten, of toch alles op de LITSW?

Alvast bedankt voor de reactie!

Groet,
Arjan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com