Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

oude register wippers

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 47

Geregistreerd: 24 aug 2015 22:20

Woonplaats: Rozenburg

Bericht 03 nov 2019 17:29

oude register wippers

Beste allen.

Ik ben in het bezit van een oude Eminent.
Dit ding heb ik totaal omgebouwd tot een 3 klaviers orgel met USB manualen.
De oude klavieren vertoonden gebreken en reparatie was kostbaar, dus die heb ik vervangen.
Van het oude orgel gebruik ik enkel het pedaal, die werkt naar behoren.
Dus ik heb nu een orgel met 3 klavieren USB, met een pedaal klavier MIDI die is dus nog van de oude Eminent.
Het orgel werkt perfect en ik ben er zeer content mee.
Het geheel is opgebouwd vanuit de oude Eminent kas ivm het pedaal.
Nu is mijn vraag; in hoeverre kan ik onderdelen van de Eminent verwijderen zoals printplaten en de oude registerwippers? De grote prinplaten en de oude registers zitten vreselijk in de weg namelijk.
Ik gebruik nu een toutchscreen om te registreren omdat ik meerdere samplesets heb.
Wie adviseerd mij?

Groeten

Wim.

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 03 nov 2019 17:50

Re: oude register wippers

Waar komt nu je geluid uit? Via de eminent versterkers en speakers of anders? Hoe wordt de midi geregelt, via een midi interface en een pc, of ook nog anders? Dat bepaalt wat weg kan. Eigenlijk alles wat je niet gebruikt en niet meer wilt gebruiken kun je verwijderen.
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze

Berichten: 47

Geregistreerd: 24 aug 2015 22:20

Woonplaats: Rozenburg

Bericht 03 nov 2019 19:29

Re: oude register wippers

het geluid komt via een geluidskaart en koptelefoons.
Ivm de buren en huisgenoten speel ik nooit via de speakers dus ook niet die van Eminent
Het pedaal gaat nog via MIDI van de Eminent.
Mijn onzekerheid zit hem in het feit dat ik misschien teveel weg haal waardoor de boel (het pedaal ) niet meer werkt.
Kan ik de luidsprekers verwijderen? Kan ik de oude registerwippers verwijderen dwz de draden doorknippen.
In hoe verre kan ik de printplaten weghalen? Volgens mij kunnen de antwoorden gegeven worden door iemand met verstand van electronica. Zolang het orgel tegen de muur staat is het niet zo'n probleem maar moet ik er even mee aan de gang dan is het lastig en vooral ook zwaar.......

groet

Wim.

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 04 nov 2019 10:19

Re: oude register wippers

Gebruik je ook een pc en een midiinterface voor je klavieren en hoe heb je de midi van het pedaal aangesloten, waar komt de voeding van de midi van het pedaal vandaan? Nogmaals wat je niet gebruikt kan weg.
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 04 nov 2019 18:52

Re: oude register wippers

Hallo Wim,

Ik zou een beetje oppassen met verwijderen.
Ik heb het ook bij een Eminent geprobeerd om de versterker er tussenuit te halen omdat die doorgebrand was, maar eea zit zo geintegreerd dat je snel teveel verwijderd.

Anders een aparte midi controller op pedaal zetten. dan kan je alles verwijderen.

mvg

André

Berichten: 47

Geregistreerd: 24 aug 2015 22:20

Woonplaats: Rozenburg

Bericht 05 nov 2019 18:02

Re: oude register wippers

Dag Andre.

Je geeft precies aan waar mijn angst zit.
Gezien de reacties laat ik alles voorlopig zo als het is. Het werkt nu prima.
Hoe zet ik een aparte midi controler op het pedaal? Nu gebruik ik de midi uit en ingang die op de Eminent zit.

groet

Wim.

Leo

Avatar gebruiker

Berichten: 58

Geregistreerd: 16 feb 2018 21:37

Woonplaats: Groot-Ammers

Bericht 05 nov 2019 19:52

Re: oude register wippers

Zelf heb ik alle elektronica uit mijn eminent gehaald en de bestaande contacten van het pedaal aangesloten op een matrix-printje wat weer gekoppeld aan het matrixprintje van de klavieren.
Hiervoor moest ik wel een paar aanpassingen doen (enkele banen op de printplaten onderbreken en weer andere juist verbinden). Je gebruikt in wezen dan alleen nog de magneetcontacten van het pedaal. Het is een klusje wat heel goed te doen is.

Groet Leo

Berichten: 47

Geregistreerd: 24 aug 2015 22:20

Woonplaats: Rozenburg

Bericht 07 nov 2019 17:39

Re: oude register wippers

Mijne heren.

Dank voor de antwoorden.

Ik begrijp in grote lijnen jullie reacties wel maar het is voor mij toch te ingewikkeld om het zelf te doen.
Ik ben nog steeds ban dat ik de boel verniel.
Kan ik wel de luidsprekers wel halen? Die gebrukt ik zeker niet.

Gr
Wim
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 08 nov 2019 16:11

Re: oude register wippers

Ha Wim: de zin van Leo is het belangrijkste: de bestaande contacten van het pedaal aangesloten op een matrix-printje wat weer gekoppeld aan het matrixprintje van de klavieren.
Pas als je dat hebt gedaan, heb je niets meer van je oude orgel nodig.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 47

Geregistreerd: 24 aug 2015 22:20

Woonplaats: Rozenburg

Bericht 10 nov 2019 10:13

Re: oude register wippers

Mijne heren.

Ik heb geen verstand van electronica. De oude klavieren heb ik er uit kunnen halen omdat deze aan de printplaat waren verbonden met een stekker. Het pedaal werkt daarom nog gewoon.
Ik heb geen idee wat een matrixprintje is........
Dus rest mij om voorzichtig om te gaan met het binnenwerk, (lees printplaten ed.)

groet

Wim.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com