Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Midificeren Monarke orgel

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 8

Geregistreerd: 11 jan 2012 01:03

Woonplaats: Spakenburg

Bericht 14 jan 2012 16:20

Midificeren Monarke orgel

Hallo allemaal,
Even voorstellen: mijn naam is Zeger van Twillert en ik woon in Spakenburg.
Ik heb een Johannus monarke orgel over kunnen nemen en wil dit orgel midificeren om er Hauptwerk op te kunnen spelen.
Ik heb geen Hts opleiding maar met jullie hulp en een partij boerenverstand hoop ik dit project tot een goed einde te kunnen brengen ;) .
monarke.jpg

Ik heb me inmiddels ingelezen in de mogelijkheden van Diode matrices, Decoders en midi interfaces.
Het analoge binnenwerk heb ik nu uit het orgel verwijderd. De registers hebben Reed contacten dus dat moet vrij makkelijk aan een matrix gekoppeld kunnen worden.

Wat ik niet weet is of ik de bestaande Klop klaviercontacten kan gebruiken en hoe ik dat het beste aan een matrix kan koppelen. Ik heb een paar foto's bijgevoegd. Kunnen jullie me zeggen of en hoe ik de bestaande contacten kan gebruiken?
De klaviercontacten zitten op printplaatjes waar ook een diode of weerstand onder zit.

klavier1.jpg

klavier2.jpg


Graag jullie adviezen. Hoe zit het precies met het "groepjes van 8" verhaal. Dat snap ik niet. Er zullen nog vele vragen volgen denk ik.
groet
Zeger van Twillert
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 jan 2012 18:07

Re: Midificeren Monarke orgel

Hallo Zeger,


Welkom op dit forum, er zijn hier goede techneuten, die je vast wel verder kunnen helpen.

de 8x8 matrix is niet zo moeilijk.

wat denk ik belangrijker is, wat voor midi controller heb je, of ga je aanschaffen???

en het is te hopen(scheelt veel soldeerwerk) dat de diodes de goede kant op staan :?:

de register kan je op een 8x8 matrix bordje solderen. en via een flatcable aansluiten op je controller.


groeten


Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 8

Geregistreerd: 11 jan 2012 01:03

Woonplaats: Spakenburg

Bericht 03 feb 2012 01:43

Re: Midificeren Monarke orgel

Bedankt,

Ik heb inmiddels de klavieren en het pedaal gemidificeerd en werkend in Hauptwerk.
Ben nu bezig met de registers, heeft me wel wat hoofdbrekens gekost voor ik door had hoe je de orgeltrekknoppen aan de virtuele stops in Hautpwerk moet koppelen maar uiteindelijk lukte dat ook.
Ik heb gezien dat je ook een knop of piston kunt toewijzen aan een commando in Hauptwerk om zowel Hauptwerk als de computer af te sluiten. Iemand dit al geprobeerd en zo ja hoe moet dat ingeregeld worden? Ik wil de computer op laten starten zodra de stroom ingeschakeld wordt, dat kan via een optie in de Bios. Als ik de computer vervolgens via een piston kan uitschakelen heb ik geen beeldscherm nodig.
Hier een paar foto's van het inwendige. De bekabeling moet ik nog netjes vastzetten.
monarke4.jpg


monarke6.jpg

Ik heb inmiddels ook een Echo Mia geluidskaart, daar zitten analoge jacks en een spdif coaxiale uitgang op.
Ik wil het liefst de spdif digitale uitgang gebruiken. Iemand tips over deze aansluiting? Wat geeft het mooiste resultaat, een versterker met hghend luidsprekers of een paar actieve speakers zoals Tannoy of zo iets?
Groet
Zeger
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 03 feb 2012 19:25

Re: Midificeren Monarke orgel

Het orgel - PC- uitschakelen met een "stop" kan wel. Mijn orgel beschikt straks over 6 trekregisters die niet voor registratie dienen, maar om de netspanning te schakelen, audioversterker schakelen, LED verlichting lessenaar en pedaal, externe audio-interface enz.
Op mijn moederbord van de PC heb ik bij de voedingaansluiting een tweetal draadjes gemonteerd en naar buiten de kast gevoerd. Wanneer ik deze draadjes sluit (met PC uit) start de PC op en wanneer ik de draadjes sluit terwijl de PC in bedrijf is, dan sluit deze af. Ik heb geen idee of dit ook via midi kan, denk het niet want je midi functioneert pas op het moment dat de PC in bedrijf is.

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 03 feb 2012 20:11

Re: Midificeren Monarke orgel

Dag Zeger,

Grappig wel, ik heb een ISA Klassiek Jubilate, met houten Klop-klavieren, maar die toetsen steken over de rand van de onderliggende lat uit.
Staat elders op deze site.
Wel is de mechaniek aan de achterkant van de klavieren hetzelfde.
Het toucher van mijn orgel is verzwaard, d.m.v. het vervangen van de kleine ringen op de veer door grotere.
Resultaat een orgel met toucher waar velen op mopperen... ;)
Uitermate goed voor je techniek, haast geen orgel is je te zwaar, ik was met twee weken gewend.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 03 feb 2012 20:26

Re: Midificeren Monarke orgel

Mooi gedaan, Zeger!

Heb je de klavierkontakten in een 8x 8 matrix geschakeld met diodes, of doe je het met een matrix -to - parallel conversie?? Ik vermoed het laatste gezien de vrij omvangrijke prints.

Dit soort toetskontakten is op zn best als je er een flinke gelijkstroom mee schakelt, maar als je dus direkt in de matrix schakelt, wil er nog wel eens een hapereingetje zijn. Nooit kontakten reiningen met de zgn reinigningsvloeistoffen; die laten dikwijls een residu achter dt op termijn tot corrosie kan leiden.
De beste manier is "smeren"met grafiet, door gewoon flink met een zachte potloodstift tussen het kontakt heen en weer te gaan.

Je hebt dus sleechts een 4-kanaals Audio Interface. Dus kennelijk heb je besloten, af te zien van multichannel, alhoewel natuurlijk een front - back opstelling in jouw geval ook heel goed mogelijk is.

Als je dus alles via de HW- VST link koppelt op bijvoorbeeld Reaper, dan kun je aldaar nog erg veel regelen, zlefs convolution reverb toepassen, maar, en dit als antwoord op je vraag over acktieve boxen, dan kun je aldaar ook nog van alles regelen op gebied van volume en frekwentiekarakteristiek. In dat geval zou ik aktieve boxen nemen; minder kabels, en je kunt dan eventueel stuion monitors nemen die van zichzelf reeds een zeer goede en vooral vlakke vermogensafstraling hebben. De 2031A is wel zo ongeveer het werkpaard all over the world voor HW.

Bij HW-direkt, is het soms wel gemakkelijk, als je er een losse versterker tussen hebt, dan kan je aldaar nog wat regelen. Maar ik vind dat een stuk minder professioneel.

Het bijkomende voordeel van alles over Reaper afhandelen is, dat je dus tegelijkertijd Midi en audio kunt opnemen, zelfs multichannel, dat je daar dan vervolgens goede editing faciliteiten hebt, en het vervolgens ook nog direkt als mp3 kunt opslaan.

Mooie klavieren; ik ben wel btje jaloers......

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 03 feb 2012 20:53

Re: Midificeren Monarke orgel

vergat ik nog omtrent je SPDIF vraagje. Deze kaart heeft al een hele goeie D/A omzetter onboard en ook een symmetrische uitgang, waardoor de audio kwaliteit goed is. Dan maakt het niet zovel meer uit of je via SPDIF gaat. In het laatste geval heb je toch weer een minstens even goede D/A omzetter nodig, wat weer eenextra kassie is. tenzij je dus monitors neemt met diditale ingang.

Voor 4 ch vind ik zelf het wel handig op de SPDIF inte zetten voor de backspeakers; je kunt dan immeers met een simpel coaxkabeltje volstaan.

In een kleinere ruimte zijn de behringer MS 40 heel geschikt daarvoor. ( alleen voor surround weergave.....)

HG

Geert

Berichten: 8

Geregistreerd: 11 jan 2012 01:03

Woonplaats: Spakenburg

Bericht 08 feb 2012 14:26

Re: Midificeren Monarke orgel

Jan schreef:Het orgel - PC- uitschakelen met een "stop" kan wel. Mijn orgel beschikt straks over 6 trekregisters die niet voor registratie dienen, maar om de netspanning te schakelen, audioversterker schakelen, LED verlichting lessenaar en pedaal, externe audio-interface enz.
Op mijn moederbord van de PC heb ik bij de voedingaansluiting een tweetal draadjes gemonteerd en naar buiten de kast gevoerd. Wanneer ik deze draadjes sluit (met PC uit) start de PC op en wanneer ik de draadjes sluit terwijl de PC in bedrijf is, dan sluit deze af. Ik heb geen idee of dit ook via midi kan, denk het niet want je midi functioneert pas op het moment dat de PC in bedrijf is.

Jan


Bedankt Jan,
Ik heb het als volgt gedaan: het orgel heeft een sleutel contact wat (gezekerd) naar de oude voeding liep. Daar heb ik nu een stekkerdoos op aangesloten waarin zowel de pc, midi en de versterker aangesloten zijn. In de Bios van de pc heb ik de "Power on" optie aangezet bij stroom inschakeling. Dus als ik nu de sleutel omdraai gaat alles, ook de pc, aan, wordt Hauptwerk automatisch opgestart en een orgel geladen. Dat werkt perfect.
Nu wil ik ook nog via een vrij piston de midi opdracht geven dat Hauptwerk afgesloten moet worden en ook de computer uitschakelt. Daarna kan ik weer via de sleutelschakelaar alle stroom afzetten. Ik moet alleen even uitzoeken hoe ik die piston aan het juiste commando in HW koppel, nog wat googelen denk ik.
Bedankt voor je reactie
groet
Zeger

Berichten: 8

Geregistreerd: 11 jan 2012 01:03

Woonplaats: Spakenburg

Bericht 08 feb 2012 14:29

Re: Midificeren Monarke orgel

Kees Hoekman schreef:Dag Zeger,

Grappig wel, ik heb een ISA Klassiek Jubilate, met houten Klop-klavieren, maar die toetsen steken over de rand van de onderliggende lat uit.
Staat elders op deze site.
Wel is de mechaniek aan de achterkant van de klavieren hetzelfde.
Het toucher van mijn orgel is verzwaard, d.m.v. het vervangen van de kleine ringen op de veer door grotere.
Resultaat een orgel met toucher waar velen op mopperen... ;)
Uitermate goed voor je techniek, haast geen orgel is je te zwaar, ik was met twee weken gewend.


Ik heb dit orgel circa 10 jaar in de kerk mogen bespelen en ben ontzettend blij dat ik dit orgel mocht overnemen voor thuis. De Klop klavieren vind ik persoonlijk erg mooi en spelen heerlijk.
Groet
Zeger

Berichten: 8

Geregistreerd: 11 jan 2012 01:03

Woonplaats: Spakenburg

Bericht 08 feb 2012 14:37

Re: Midificeren Monarke orgel

Geert schreef:Mooi gedaan, Zeger!

Heb je de klavierkontakten in een 8x 8 matrix geschakeld met diodes, of doe je het met een matrix -to - parallel conversie?? Ik vermoed het laatste gezien de vrij omvangrijke prints.

Dit soort toetskontakten is op zn best als je er een flinke gelijkstroom mee schakelt, maar als je dus direkt in de matrix schakelt, wil er nog wel eens een hapereingetje zijn. Nooit kontakten reiningen met de zgn reinigningsvloeistoffen; die laten dikwijls een residu achter dt op termijn tot corrosie kan leiden.
De beste manier is "smeren"met grafiet, door gewoon flink met een zachte potloodstift tussen het kontakt heen en weer te gaan.

Je hebt dus sleechts een 4-kanaals Audio Interface. Dus kennelijk heb je besloten, af te zien van multichannel, alhoewel natuurlijk een front - back opstelling in jouw geval ook heel goed mogelijk is.

Als je dus alles via de HW- VST link koppelt op bijvoorbeeld Reaper, dan kun je aldaar nog erg veel regelen, zlefs convolution reverb toepassen, maar, en dit als antwoord op je vraag over acktieve boxen, dan kun je aldaar ook nog van alles regelen op gebied van volume en frekwentiekarakteristiek. In dat geval zou ik aktieve boxen nemen; minder kabels, en je kunt dan eventueel stuion monitors nemen die van zichzelf reeds een zeer goede en vooral vlakke vermogensafstraling hebben. De 2031A is wel zo ongeveer het werkpaard all over the world voor HW.

Bij HW-direkt, is het soms wel gemakkelijk, als je er een losse versterker tussen hebt, dan kan je aldaar nog wat regelen. Maar ik vind dat een stuk minder professioneel.

Het bijkomende voordeel van alles over Reaper afhandelen is, dat je dus tegelijkertijd Midi en audio kunt opnemen, zelfs multichannel, dat je daar dan vervolgens goede editing faciliteiten hebt, en het vervolgens ook nog direkt als mp3 kunt opslaan.

Mooie klavieren; ik ben wel btje jaloers......

HG

Geert


Bedankt voor je reactie Geert.
Het zijn inderdaad 8x8 diode printjes. Ik heb er inmiddels al een flink aantal uren op gespeeld (slapen lukt niet meer met zo'n fantastisch HW orgel :)) en nog geen haperingen gemerkt.
Ik hou de audio opstelling voorlopig even simpel met een gewone versterker en speakers (Marantz). Voor mij is de hoofdtelefoon het belangrijkst omdat ik vrouw en kinderen niet wil storen als ze GTST aan het kijken zijn.
In de huidige proefopstelling heb ik een oude hifi versterker en een paar goed Marantz boxen (lagen allemaal nog op zolder) aangesloten en ben nu al helemaal weg van het geluid, prachtig. Ongetwijfeld zal dat met professionele actieve speakers en multichannel nog veel mooier klinken, dat is voor de toekomst, eerst sparen en genieten :)
Het "smeren" met zacht potlood ga ik inderdaad toepassen, bedankt hiervoor. Heb inmiddels ook begrepen dat hiervoor special Glasvezel borsteltjes te koop zijn.

Met vriendelijke groeten
Zeger
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 09 feb 2012 23:54

Re: Midificeren Monarke orgel

Ik heb een stukje potloodstift in een houdertje geklemd en haal dat dan heen en weer tussen het kontakt. Grafiet is geleidend en heeft verder geen chemische reaktie met wat dan ook.

Mooi orgel......

HG

Geert

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 10 feb 2012 00:58

Re: Midificeren Monarke orgel

Geert schreef:Ik heb een stukje potloodstift in een houdertje geklemd en haal dat dan heen en weer tussen het kontakt. Grafiet is geleidend en heeft verder geen chemische reaktie met wat dan ook.

Mooi orgel......

HG

Geert


Grafietpoeder kun je ook gewoon kopen. Wordt namelijk gebruikt om cilinders (van deuren) te "smeren".
Is droog en houdt dus geen zand/stof/troep vast.
Lijkt me een stuk handiger dan potloden te slopen.

Jan N
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 10 feb 2012 20:58

Re: Midificeren Monarke orgel

Ik gebruik dus een stift van zo'n dik vulpotlood.
Dus geen gesloop. het voordeel van een stift boven poeder lijkt mij duidelijk.....wat een troep!! En..bovendien.....doordat je met een stift tussen de kontakten heen en weer gaat, wordt eea ook beter gereinigd en gecoat.

Of heeft de geachte respondent wellicht zelf ervaring met de gedane suggestie? Dan hoor ik het graag; altijd in voor verbeteringen.

HG

Geert

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 10 feb 2012 22:40

Re: Midificeren Monarke orgel

Geert schreef:Ik gebruik dus een stift van zo'n dik vulpotlood.
Dus geen gesloop. het voordeel van een stift boven poeder lijkt mij duidelijk.....wat een troep!! En..bovendien.....doordat je met een stift tussen de kontakten heen en weer gaat, wordt eea ook beter gereinigd en gecoat.

Of heeft de geachte respondent wellicht zelf ervaring met de gedane suggestie? Dan hoor ik het graag; altijd in voor verbeteringen.

HG

Geert


Aha losse stiften. Ik heb eerlijk gezegd nu even terug gebladerd naar de foto's om te bezien waar het precies om gaat, hoe de contacten eruit zien. De methode met een potlootstift lijkt inderdaad handiger dan mijn optie.
Bij een bovenstaande reactie werd ook de mogelijke toepassing van glasvezel borsteltjes genoemd. Het lijkt mij niet verstandig om deze te gebruiken omdat -na eerst een prima resultaat behaald te hebben- het na enige tijd waarschijnlijk toch weer resulteert in haperende contacten doordat de glad geschuurde oppervlakken toch gaan corroderen.(en daar heb ik wel ervaring mee). Zou kopervet een optie zijn? Beschermt tegen corrosie en is geleidend.

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 11 feb 2012 16:04

Re: Midificeren Monarke orgel

Na tientallen jaren bedroefd allerlei kontakten te hebben waargenomen, behandeld met stoffen waar vettige, oplossende, zgn beschermende, aktiviteiten van werden verwacht, wantrouw ik ieder min of meer chemisch produkt.
Deze produkten gaan soms ook na verloop vantijd een verbinding aan met stoffen in de atmosfeer, waarna ze dus kunnen veranderen.

Koolstof daarentegen is smerend, geleidend, droog en volkomen inert.

Maar het blijft een zwakke oplossing sowieso om met harde kontakten rechtstreeks in een low-current diodematrix te schakelen. Ik heb goede ervaringen met het schakelen van een gelijkspanning, evntueel met tussenschakeling van een Schmitt-trigger voor volkomen ontdendering van het kontakt, en er dan mbv CMOS electronic switches in de matrix mee te schakelen.
Maar er zijn natuurlijk ook kant en klare oplossingen hiervoor in de handel bij de gerenommeerde Midi-encoder leveranciers ( bv Midiboutique; gezien de vaak openlijke reklameboodschappen - of is het alleen enthousiasme zonder kommerciele bijbedoelingen?? weet je nooit bij dit forum - mag deze naam denk ik wel genoemd worden).

HG

Geert (PS: mijn - natuurlijk zeer subjektieve - indruk is soms, dat bijna iedereen die aktief is op dit forum, ook een console-handeltje heeft opgezet.......de reguliere dig. orgelfabrieken zijn gewaarschuwd!!)
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 11 feb 2012 22:00

Re: Midificeren Monarke orgel

Ha ha, nou ik heb gelukkig geen handeltje, scheel hoop zorgen... :D
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 8

Geregistreerd: 11 jan 2012 01:03

Woonplaats: Spakenburg

Bericht 23 feb 2012 14:07

Re: Midificeren Monarke orgel

Nou, het orgel is klaar.
Helemaal geweldig. Ik heb de AKG K701 hoofdtelefoon inmiddels binnen en ben niet meer achter het orgel weg te slaan. Wat een geluid, puur genieten.
Voorlopig heb ik naast de koptelefoon -die ik toch het meest gebruik- een marantz versterker en luidsprekers aangesloten.
Geluid is goed maar haalt het bij lange na niet bij de AKG K701.
Wordt toch weer sparen dus :)

Jullie allemaal bedankt voor de tips en reacties.
Mocht iemand interesse of vragen hebben, laat het me svp weten.
Groet
Zeger
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 23 feb 2012 18:11

Re: Midificeren Monarke orgel

Ha Proficiat!

Ik ben benieuwd naar het toucher, is dat ook zwaarder dan de doorsnee klavieren?
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 8

Geregistreerd: 11 jan 2012 01:03

Woonplaats: Spakenburg

Bericht 23 feb 2012 18:24

Re: Midificeren Monarke orgel

Kees Hoekman schreef:Ha Proficiat!

Ik ben benieuwd naar het toucher, is dat ook zwaarder dan de doorsnee klavieren?



Ja, het is vergelijkbaar met een mechanisch orgel, wat ik persoonlijk erg prettig vind. Ik speel 's zondags op een BAG orgel in de Fonteinkerk in Bunschoten en daar is enige druk ook nodig, vooral op het volle werk. Dus thuis de vingerspieren op kracht houden is nodig.
Zeger.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 23 feb 2012 19:02

Re: Midificeren Monarke orgel

Oké, dat is zeker erg prettig.
Ik heb ook Klop-klavieren, maar dan overstekende, met verzwaard toucher. Velen vinden het té, ik ben net als jou erg content ermee.
Veel speel plezier!
En zonder actieve speakers kan dat ook hoor, doe ik ook.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 27 feb 2012 21:43

Re: Midificeren Monarke orgel

In de Bios van de pc heb ik de "Power on" optie aangezet bij stroom inschakeling. Dus als ik nu de sleutel omdraai gaat alles, ook de pc, aan, wordt Hauptwerk automatisch opgestart en een orgel geladen. Dat werkt perfect.


Zeger,

Waar zit die functie in de bios? Ik wil dit ook zo instellen, maar kan het nergens vinden.
Heb jij tips? of kan het misschien niet op elke pc?

Groeten
Henri
Vr. groet,
Henri

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 28 feb 2012 00:25

Re: Midificeren Monarke orgel

Henri schreef:
In de Bios van de pc heb ik de "Power on" optie aangezet bij stroom inschakeling. Dus als ik nu de sleutel omdraai gaat alles, ook de pc, aan, wordt Hauptwerk automatisch opgestart en een orgel geladen. Dat werkt perfect.


Zeger,

Waar zit die functie in de bios? Ik wil dit ook zo instellen, maar kan het nergens vinden.
Heb jij tips? of kan het misschien niet op elke pc?

Groeten
Henri


Volgens mij heb ik dit gisteren in Windows7 gezien, ergens bij energie-instellingen. Je kunt dat bepalen wat de knop doet.

Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 feb 2012 01:00

Re: Midificeren Monarke orgel

@Jan
In windows is het te laat. Het moet in de Bios gebeuren.

@Henri
Er zijn verschillende soorten/merken Bios-sen. Je moet zoeken naar "AC Power Loss Restart" of zoiets. Dit moet op "enabled" staan of op "Power on".
Misschien kun je beter het merk van je PC bios even doorgegeven; dan kunnen we gerichter een aanwijzing geven

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 28 feb 2012 09:11

Re: Midificeren Monarke orgel

Misschien kun je beter het merk van je PC bios even doorgegeven; dan kunnen we gerichter een aanwijzing geven

Bedankt, maar hoe kom ik achter het merk van de PC bios?

Henri
Vr. groet,
Henri

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 feb 2012 11:55

Re: Midificeren Monarke orgel

Door direct na aanzetten PC en de zelftest op de DELETE toets te drukken. Som is het een andere toets, het staat bij aanzetten onderin je scherm.
Maar geef merk en type van je PC maar op of merk en type van je moederbord, dan kan ik even googlelen
Volgende

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com