Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

HALKA boards

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 05 feb 2020 00:24

HALKA boards

Voor mijn nieuwe orgel heb ik HALKA boards van Midi-Hardware besteld ter vervanging van de originele Laukhuff contacten.

Nu heb ik de boards voor 1 klavier geïnstalleerd, maar ik krijg het helaas niet werkend. Bij de ene stekker knippert het groene ledje op het boards, maar is er geen MIDI signaal. Bij de andere stekker brand het ledje en het rode ledje om het Midi moederbord (MRG2) continu. Er is continu MIDI signaal. Als ik in HW het klavier wil toewijzen, is het al 'done' voordat ik een toets heb ingedrukt en begint het klavier in HW te roffelen. Zo snel kan ik niet spelen ;)

Het lijkt er dus op dat er een continu MIDI-signaal afgegeven wordt. Ik heb de HALKA's al bij de magneten vandaan gehaald, maar dat helpt niet. Ook heb ik 1 Halka board van een ander klavier aangesloten en dat gaf hetzelfde probleem.

Midi reset helpt ook niet.

Wie weet wat er aan de hand is en kan me verder helpen?

Ik heb een mailtje naar Roman gestuurd, maar die is zo druk dat ik voorlopig geen antwoord verwacht.

Dank alvast!

Groet,
Arjan
Laatst bijgewerkt door Cheesecorner op 05 feb 2020 23:23, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 05 feb 2020 00:38

Re: HALKA boards

Ga je over op Hall sensoren? Werkten de originele contacten niet goed?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 05 feb 2020 09:43

Re: HALKA boards

Ik heb inderdaad voor HALL sensoren gekozen. Deze keuze heb ik gemaakt omdat mijn klavieren moeilijk te verwijderen zijn als ze eenmaal zitten. De contacten moet je toch na een aantal jaren schoonmaken en dat wordt bij mij een hele operatie. Met de Hall contacten dacht ik zonder problemen jaren vooruit te kunnen.

Sjaak heeft de originele contacten en MIDI-spullen overgenomen. Voor jou heb ik trouwens nog de contactrail voor de pedalen liggen . . .

Jij hebt toch ook een klavier met HALKA?

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 05 feb 2020 10:54

Re: HALKA boards

Ik heb onverwacht snel antwoord van Roman. Eerst dat maar eens proberen.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 05 feb 2020 16:56

Re: HALKA boards

Cheesecorner schreef:Ik heb inderdaad voor HALL sensoren gekozen. Deze keuze heb ik gemaakt omdat mijn klavieren moeilijk te verwijderen zijn als ze eenmaal zitten. De contacten moet je toch na een aantal jaren schoonmaken en dat wordt bij mij een hele operatie. Met de Hall contacten dacht ik zonder problemen jaren vooruit te kunnen.

Sjaak heeft de originele contacten en MIDI-spullen overgenomen. Voor jou heb ik trouwens nog de contactrail voor de pedalen liggen . . .

Jij hebt toch ook een klavier met HALKA?


Reed relais zijn toch ook contactloos en hoef je dus ook niet schoon te maken?
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 05 feb 2020 21:33

Re: HALKA boards

FredM schreef:Reed relais zijn toch ook contactloos en hoef je dus ook niet schoon te maken?


Klopt, maar dit vind ik een mooi systeem, wat bedrijfszeker is. Hiermee zeg ik niet dat een systeem met reeds dat niet is. Dat heb ik bij mijn pedalen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 10 mei 2020 21:42

Re: HALKA boards

Is het gelukt met de Halka boards Arjan?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 11 mei 2020 20:29

Re: HALKA boards

Gelukkig wel, Jaap!

Het is een mooi product, maar het was wel een flinke klus om het goed werkend te krijgen. Het komt heel precies hoe je ze plaatst t.o.v. de magneten. De speling is klein. (zie onderstaande uitleg van Roman:

QTE

Halka.png


if you want to place it like in your drawing, the magnet must be located so the B distance is between 2 and 4mm, that is 0 to 2mm from edge of PCB. The point of trigger is when bottom surface of the magnet is about 0 to 0.5mm above top surface of Hall sensor. The actual height depends slightly on B distance. So A distance is 0-0.5mm.
Hysteresis between on and off position is about 0.5mm.

When you cross the ON trigger point while still moving magnet down, the note is held ON until you go 4mm deeper from trigger point.

BTW, magnets are disks 8mm in diameter, 2mm heigh.
UNQTE

Eén van mijn klavieren blijkt meer op een hoepel te lijken dan een strijkplank ;) en dat maakte het wat lastig. Sjaak heeft in alle klavieren een baan uitgefreesd, zodat we gelijk hoogte t.o.v. de lat hebben. Ik moet nog een paar toetsen wat extra afstellen, maar het werkt verder perfect.

Mocht je ertoe overgaan is het handig dat je me even belt. Dan kan ik je wat meer tips geven, zodat je niet tegen de dezelfde beginnersproblemen aanloopt.

Groetjes,
Arjan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 11 mei 2020 22:09

Re: HALKA boards

Nou, dat klinkt niet heel erg eenvoudig...
Waar zit de magneet bij een staartklavier? Aan het uiteinde is de uitslag minimaal....
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 11 mei 2020 22:20

Re: HALKA boards

Op het eerste gezicht niet eenvoudig inderdaad. Maar als je een recht klavier hebt is eigenlijk heel eenvoudig. Zeker als je de beginnersfouten eruit haalt.

De lat waarop ze gemonteerd zitten, heb ik nu achter het midden. Waar je rekening mee moeten houden is de diepere uitslag van de zwarte toetsen.

Wij hebben veel zelf uitgezocht. Maar met de voorkennis die we je kunnen geven, gaat het je zeker lukken en heb je probleemloos speelplezier!

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com