Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

studio II te gebruiken?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 59

Geregistreerd: 21 jan 2012 19:11

Bericht 21 jan 2012 23:17

studio II te gebruiken?

Beste mensen, als hardgrondig anti electronicum organist heb ik een aantal jaren geleden een totaal kapot gespeelde Johannus opus-zoveel ingeruild voor een Studio II, uitgaande van de gedachte dat je aan een home-trainer zo weinig mogelijk geld uitgeeft, en dat ik tevreden zou zijn met twee klavieren en een pedaal, en verder een klank die me niet al te erg zou gaan tegenstaan. Duurdere en grotere typen in de showroom konden mij niet van die gedachte afbrengen. Ik verwachtte ook met midi nooit iets te zullen gaan doen, dus heb ik verzuimd om gebruik te maken van de optie om tegen meerprijs een midi aansluiting aan te brengen.
Dom zult u zeggen, en misschien is dat achteraf wel waar... Inmiddels heb ik me wat ingelezen in hauptwerk, en wie weet sta ik aan het begin van een nieuwe ontwikkeling ;) Wat ik tot nu toe via de pc van hauptwerk heb gehoord is in ieder geval zodanig dat je niet onmiddelijk hoort dat het nep is (wat je bij mijn Johannus dus wel meteen hoort, maar ook bij andere, ook custom-made digitale instrumenten, zelfs als je de klank daarvan op een cd krijgt toegestuurd). Bovendien lijkt hauptwerk me vooral aantrekkelijk vanwege de keur aan bibliotheken die je kunt aanschaffen. En misschien zelf maken, want dat lijkt me dan ook weer een aantrekkelijke optie.
Nu is mijn (beginners-)vraag: is het te doen om in die studio II alsnog een midi aansluiting aan te brengen? Is dat een kwestie van een kabeltje aanbrengen dat uit het ontwerp is wegbezuinigd, of komt er meer bij kijken? Verder heb ik ook nog niet kunnen uitvinden of de registerknoppen met midi werken. Ik zou er graag eens mee willen experimenteren, en er dan eventueel later misschien iets definitiefs van bakken.
Ik ben benieuwd.

Groet, Luuk

Berichten: 86

Geregistreerd: 05 jun 2011 13:24

Bericht 22 jan 2012 01:08

Re: studio II te gebruiken?

Luuk,

Voor zover ik op internet heb kunnen nagaan, zit er op de Studio II inderdaad geen MIDI-uitgang. De computer van je orgel stuurt dus geen MIDI signaal naar buiten.
De enige manier is dus volgens mij om je klavieren, pedaal en zwelpedalen los te koppelen van je orgelcomputer en via speciaal daarvoor verkrijgbare printplaatjes er alsnog een midi-signaal van te maken.
Er zijn verschillende leveranciers, kijk eens op www.midi-hardware.com of www.largonet.net/midiboutique/.
Nadeel is dat je op deze manier je orgel wel redelijk gaat 'slopen'. In dat geval is het wellicht handiger om hem te verkopen en gewoon een 2de handsje met midi-uitgang terug te kopen. Dat bespaart je een hoop gedoe.
Of... zelf bouwen. Als je even op dit forum hebt rondgekeken krijg je vanzelf zin...

Berichten: 59

Geregistreerd: 21 jan 2012 19:11

Bericht 22 jan 2012 01:14

Re: studio II te gebruiken?

Bedankt voor het snelle antwoord. Ik was inderdaad niet van plan om het bestaande instrument te gaan slopen, maar omdat er als optie wel een midi-aansluiting op kon is er kennelijk wel iets voorbereid. Maar ja, hoeveel en kan ik daar iets voor inbouwen... Misschien moet ik hem toch eerst maar eens open schroeven om te kijken of ik daar iets verder mee kom.

Berichten: 86

Geregistreerd: 05 jun 2011 13:24

Bericht 22 jan 2012 01:30

Re: studio II te gebruiken?

Als MIDI op jouw model een optie was, dan moet het kunnen. Ik raad je aan om gewoon eventjes af te wachten... Er zwerven genoeg goede techneuten op dit forum rond die dit vast voor elkaar krijgen.

Als je eenmaal een midi-aansluiting hebt, kun je trouwens eenvoudig controleren welke componenten (zwel, registerknoppen, ...) een midi-signaal afgeven. Sommige midi-kabels beschikken over een LED-je dat knippert wanneer er een signaal wordt afgegeven. Die van mij doet dat ook (en komt van mixtuur.nl).

Berichten: 59

Geregistreerd: 21 jan 2012 19:11

Bericht 22 jan 2012 23:11

Re: studio II te gebruiken?

Bedankt weer. Ik ga nu eerst maar even geduldig afwachten... ;)
Heb trouwens intussen wel een usermanual kunnen bemachtigen waar in staat dat de optie inderdaad bestond, en dat de aansluiting in dat geval aan de achterkant zit:

2 . 3 Aansluiten en inschakelen van randapparatuur (optie)
U kunt randapparatuur (bijvoorbeeld een MIDI-apparaat) aansluiten op het
orgel.
1. Schakel het orgel en de randapparatuur uit.
2. Sluit de randapparatuur aan op het orgel. De aansluitingen bevinden
zich aan de achterkant van het orgel.
3. ....

Berichten: 59

Geregistreerd: 21 jan 2012 19:11

Bericht 24 jan 2012 22:44

Re: studio II te gebruiken?

Vandaag de zaak maar eens opengeschroefd. Ik heb zo het vermoeden dat op de plek waar de lintkabels op de print gestoken zitten, ook ergens een midi aansluiting zou moeten zitten. Kan het zijn dat dat de aansluiting is met drie pinnetjes links achterop de print? Helaas wat wazig op de foto (links naast een al even wazige diode), maar dan zou ik misschien kunnen volstaan met het aanbrengen van het eronder afgebeelde kabeltje??

Het Johannus inwendige:
Afbeelding

Het benodigde kabeltje (?):
Afbeelding

Berichten: 132

Geregistreerd: 21 feb 2011 22:21

Woonplaats: Giessenburg

Bericht 25 jan 2012 00:42

Re: studio II te gebruiken?

Ik vind het zeer bekrompen van Johannus dat ze een nieuwe orgelserie anno 2011 leveren zonder midi.Al vanaf de laat jaren 80 zit er bij de meeste orgels en keyboards een midi in/out aansluiting op.Is dat nou echt de winst???Ik zie het als een verlies.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 jan 2012 00:53

Re: studio II te gebruiken?

Volgens mij zie ik bij de 2 blauwe connectors ook pennetjes (op de foto 2 maar misschien 3). Wat staat er op het 8 polig IC dat op een voetje zit? Volgens mij zou dat een dubbele opto coupler kunnen zijn, dat vaak in midi circuits gebruikt wordt.
Vraag is ook of de software voor Midi is aangebracht op de print.

Ik zou gewoon Johannes technische dienst in Ede bellen voor:
- waar moet ik het kabeltje aansluiten
- is de Midi software standaard aanwezig in de Studio II ook als Midi in het geleverde model niet is aangebracht

En ik ben het eens met Jan: een verkeerde bezuiniging van die orgelbouwers

Berichten: 59

Geregistreerd: 21 jan 2012 19:11

Bericht 25 jan 2012 20:23

Re: studio II te gebruiken?

Bedankt voor de antwoorden.
Even ter verdediging van Johannus: het is niet een instrument uit 2011, maar van een jaar of 7 oud. De keuze was toen af fabriek leveren met midi-aansluiting voor een paar honderd euro extra, òf later alsnog laten inbouwen (maar dan voor een veelvoud van dat bedrag). Inmiddels heb ik maar eens met Johannus gebeld en begrepen dat het inderdaad om slechts een kabeltje gaat. Info over de kosten krijg ik nog. Het doet me een beetje denken aan de eerste pc die ik kocht met een usb aansluiting. Althans, die zat er niet op, maar uit bezuiniging was slechts een connector met een aansluiting achterop niet aangebracht. Tja, het is een budget model en dan lijken mij die keuzes niet zo raar.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 25 jan 2012 20:30

Re: studio II te gebruiken?

Wel een duur kabeltje dan hoor, ik heb geen benul wat dat destijds heeft gekost, maar een paar honderd euro lijkt me machtig veel geld :roll:
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 jan 2012 23:35

Re: studio II te gebruiken?

bij een digitale uitvoering van het orgel (dus ook de Studio II) is het een kleine moeite om het in te bouwen. De kosten hoeven niet veel te zijn: wat hardware componenten op de print, het kabeltje met connectors en een "licentie" op door de fabrikant zelf ontwikkelde Midi functionaliteit/software module in het orgel.
Prijs denk ik 30 - 40 euro bij elkaar.
Bij een instapmodel orgel is dit dus relatief veel (maar intussen levert men het, op het kabeltje na, wel ;) ).

Berichten: 132

Geregistreerd: 21 feb 2011 22:21

Woonplaats: Giessenburg

Bericht 26 jan 2012 00:25

Re: studio II te gebruiken?

Als je je eigen als profesioneel orgelbouwer wil presenteren,bouw dan gewoon op elk orgel midi in/out op je instrumenten.Zelfs de goedkoopste keyboards van bekende merken hebben dit ook.Ik dacht trouwens dat de studio 150 ,pas vorig jaar uitgekomen het wel zou hebben,maar ik kan daar niks over vinden,en dat bij een orgel van bijna €4000,00?Ik zit hier mischien mis mee,maar dat doet niks toe aan het feit dat elk digitaal orgel gewoon een midi aansluiting moet hebben.Dat heeft niks te maken met een low budget orgel.Ik zou mijn reputatie in elk geval niet op het spel willen zetten door midi gewoon niet naar buiten te brengen.Het zit er wel in begrijp ik,alleen het kabeltje van de printplaat naar een aansluiting buiten het orgel is er niet.Kost mischien €5,00 ofzo.Vreemd.

Berichten: 59

Geregistreerd: 21 jan 2012 19:11

Bericht 26 jan 2012 16:59

Re: studio II te gebruiken?

Berichten: 59

Geregistreerd: 21 jan 2012 19:11

Bericht 28 jan 2012 01:02

Re: studio II te gebruiken?

Nog even het laatste nieuws: voor 80 euro (ex btw) krijg ik de aansluiting toegestuurd. Ik doe dat maar, omdat ik dan zeker weet dat het past. Wordt vervolgd (?) ;)

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com