Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Pedaal inkorten

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 16

Geregistreerd: 18 jan 2012 10:47

Bericht 24 jan 2012 02:14

Pedaal inkorten

Bij het bouwen van mijn orgel wil ik het pedaal zo min mogelijk de kamer in laten steken. Ik denk eraan om de pedalen in te korten. Heeft iemand hier ervaring mee of heeft iemand wel eens een pedaal gezien wat afweek nan de standaard maat?

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 24 jan 2012 08:00

Re: Pedaal inkorten

Hoi

Wat denk je hier van?
Afbeelding

Mvg,
Paul.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 24 jan 2012 10:14

Re: Pedaal inkorten

Dag Dr. Opus!

Ik ken behoorlijk wat oude orgels, met korte pedalen, die zijn, naar ik schat, zo ongeveer een onderarm(35 cm) lang en de boventoetsen ca 7/8 cm.
Het is even wennen, temeer daar je dan ook vaak met je knieën haast tegen het schot aanzit, maar eenmaal gewend kan het heel best.
Ik zou mezelf wel afvragen, hoe veel comfort wil je inleveren, want dergelijke houdingen zijn op lange termijn bij veel spelen in zo'n houding erg ongezond voor lichaam.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 24 jan 2012 10:30

Re: Pedaal inkorten

Hallo Mr Opus,
ik heb hier een ingekort pedaal staan.
Speelt niet fijn maar je kan eventueel proberen.
Het is de bedoeling dat ik van de week nog een wat langere afkrijg die op bestelling is gemaakt.
Ik zal wat foto's maken

mvg

André
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 24 jan 2012 10:38

Re: Pedaal inkorten

Persoonlijk vind ik de 'zwarte' pedalen te groot i.v.m. de verhouding, Ik zou ze allemaal maximaal de grote van de twee middelste geven, dan ziet het er wellicht nog wat mooier uit!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 24 jan 2012 10:45

Re: Pedaal inkorten

Hallo Kees,

klopt, dit pedaal heb ik ooit eens zo gekocht. Het is een pedaal die ooit iemand zo heeft laten maken met persoonlijke voorkeuren. Hoe verder je naar buiten gaat hoe beroerder het speelt, dus het is niet alleen optisch niet mooi maar ook nadeling voor het speelgemak. Het andere pedaal dat ik aan het maken ben zijn de zwarte wel allemaal gelijk.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 24 jan 2012 10:59

Re: Pedaal inkorten

Dan zou ik in geval nog aan het maken, de zwarte nog iets kleiner maken. Dan heb je echt de meer authentieke benadering en een zwarte hoeft ook helemaal niet groot te zijn.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 jan 2012 13:06

Re: Pedaal inkorten

<dubbel bericht>
Laatst bijgewerkt door Evert-Jan op 24 jan 2012 13:09, in totaal 2 keer bewerkt.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 jan 2012 13:07

Re: Pedaal inkorten

Dr Opus schreef:Bij het bouwen van mijn orgel wil ik het pedaal zo min mogelijk de kamer in laten steken. Ik denk eraan om de pedalen in te korten.
Kun je het (normaal formaat) pedaal niet gewoon inschuifbaar maken? Bij niet gebruik is het dan geen sta in de weg

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 24 jan 2012 14:25

Re: Pedaal inkorten

Hallo Kees,
bedankt voor het meedenken, Ik hou ze gelijke lengte en dan niet te lang.

Berichten: 16

Geregistreerd: 18 jan 2012 10:47

Bericht 24 jan 2012 15:33

Re: Pedaal inkorten

Evert-Jan schreef:
Dr Opus schreef:Bij het bouwen van mijn orgel wil ik het pedaal zo min mogelijk de kamer in laten steken. Ik denk eraan om de pedalen in te korten.
Kun je het (normaal formaat) pedaal niet gewoon inschuifbaar maken? Bij niet gebruik is het dan geen sta in de weg



Best Evert-Jan ,

Hoe moet ik me dat voorstellen, inschuifbaar pedaal?

Verder al leuke reactie's. Het komt in ieder geval voor. (Misschien dat het orgel waar ik organist ben ook wel een korter pedaal heeft) Inderdaad zou ik het eens moeten proberen.

Berichten: 16

Geregistreerd: 18 jan 2012 10:47

Bericht 24 jan 2012 15:55

Re: Pedaal inkorten

Misschien even ter verduidelijking: Bij de diepte van het pedaal denk ik aan 50-60cm. Ik moet namelijk nog bekijken of de verhouding speeltafel/pedaal prettig is. Ik ga twee Heyligers klavieren gebruiken en die toetsen hebben nogal een flinke totaallengte waarbij ik het hoop te redden om max 40cm uit de muur te komen. (klavieren komen tegen de muur met 2 nostalgisch gekrulde smeedijzeren consoles (dus plankdragers) als drager)

Ik kan me voorstellen dat hoe korter de lengte van het pedaal is hoe zwaarder dit speelt ivm de veer. Vooral aan de buitenkant zal dit onprettig zijn

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 jan 2012 17:40

Re: Pedaal inkorten

Dr Opus schreef:Hoe moet ik me dat voorstellen, inschuifbaar pedaal?
Een pedaal dat je onder het orgel schuif als je niet speelt waardoor het niet zover de kamer insteekt. Ik hoop dat dit met de foto duidelijker is geworden.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 16

Geregistreerd: 18 jan 2012 10:47

Bericht 24 jan 2012 19:43

Re: Pedaal inkorten

Dat is lastig bij mij omdat ik recht tegen een d
ragende muur zit. Daarachter de gangkast. Dat zou ik moeten doorbreken en een stalen behuizing kunnen maken

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 24 jan 2012 20:14

Re: Pedaal inkorten

Een opklapbaar pedaal is ook een mogelijkheid, heb ik ook gedaan. Wel de afmetingen van het pedaal zo klein mogelijk gemaakt, zonder de pedaaltoetsen zelf in te korten overigens.

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 24 jan 2012 20:16

Re: Pedaal inkorten

Beste Dr. Opus,

Ik denk dat je het niet helemaal goed begrijpt. ;)

Stel: jouw orgel heeft een kast van laten we zeggen 30 cm diepte.
Dan kun je het orgel zo maken, dat je de onderste ruimte niet gebruikt, maar de zijkanten als het ware als poten gebruikt.
De niet benutte ruimte daar onder kun je dan gebruiken om het ped. DEELS in te schuiven, dan kom je tegen de muur aan met je pedaalbak. Zodra je wilt spelen trek je het ped. er onderuit en na het spelen desgewenst weer opruimen.
Scheelt je in dit voorbeeld dan ca. 30 cm diepte, zonder de achterkant van je ped.bak meegeteld. Je bank moet er tenslotte ook nog voor dus ik denk dat je dan een stevige ruimte winst maakt.
Ik schud die 30 cm dus zo even uit mijn mouw, na meten kun je het zelf ook, dan weet je exact wat je aan winst kunt maken.

Succes!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 16

Geregistreerd: 18 jan 2012 10:47

Bericht 26 jan 2012 19:50

Re: Pedaal inkorten

In mijn verhaal zit het pedaal al tegen de muur aan. Ook heb ik geen orgelkast, de klavieren hangen aan de muur. We gaan een heyliers pedaal inkorten. Als het klaar is zal ik wel een foto plaatsen bij de rubriek waar nieuwe leden zich voorstellen
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 26 jan 2012 19:53

Re: Pedaal inkorten

Ah, en dat zeg je nú pas en wij onze grijze massa maar laten draaien... ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com