Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

drukpunt

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 59

Geregistreerd: 21 jan 2012 19:11

Bericht 03 feb 2012 22:38

drukpunt

Na even via de zoek-optie naar dit onderwerp te hebben gezocht, neem ik de vrijmoedigheid om dit onderwerp aan de orde te stellen. Ik ben namelijk erg benieuwd naar de vraag hoe je een drukpunt kunt aanbrengen bij het gebruik van bestaande klavieren. Ik zat daarbij al te denken aan de mogelijkheid van magneten, en zag dat die mogelijkheid ook inderdaad ergens wordt genoemd. Maar ook andere oplossingen (veertjes) lijken me interessant (naast het sowieso willen aanbrengen van een mechanische manuaalkoppel). Wie heeft dit probleem al eens opgelost, en kan uitleggen hoe hij dat heeft gedaan? Ik ben benieuwd.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 03 feb 2012 23:12

Re: drukpunt

Verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Peter op 06 dec 2017 20:32, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 04 feb 2012 00:12

Re: drukpunt

In mijn Fatar klavieren doen ze het met een soort rubber membraampje dat je dan met een uitsteeksel onder de toets indrukt waarbij het dan als het ware omklapt.

De Waarom-vraag kan weer leiden tot allerlei voors en tegens.. deze persoon wil het gewoon hebben en vraagt om advies.

tis gek; ik heb meer als 30 jaar op een Hammond gespeeld, en sinds een paar weken nieuwe klavieren van Fatar met drukpunt. Dat vond ik eerst absoluut niet geschikt voor mij. Maar na veel spelen went het, en nu ben ik bijna zover, dat ik het fijner vind. het is volgens mij ee nkwestie van hoe het in de bovenkamer is geregeld.

Ander voorbeeld: ik heb ook sinds kort een concaaf/convex pedaal, zoals je veel in de States ziet. Gewoon omdat het mij wel prettig leek. Als ik nu een stukje instudeer hierop, en ik speel het daarna op ee nrecht pedaal, gaat het nietgoed.

MAAR: als ik op datzelfde rechte pedaal onvoorbereid van blad iets speel, gaat het prima. Dus wat blijkt: door het instuderen hebben mijn herssens de exacte lokatie van depedalen "onthouden" en verwachten die situatie dan ook.
Maar zonder deze inprogrammering kan ik gewoon spelen op dan andere pedaal dat ik voor enige tijd ook zelf had.

Succes met de zoektocht.....Er zijn zelfs mensen die graag pneumatiek willen bedienen dmv een pijporgel-console, en ere dan HW op spelen........

Geert

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 04 feb 2012 11:07

Re: drukpunt

Misschien wel leuk om de verschillen te zien.
hier de Fatar klavieren met bij de pijl het rubber kussentje
en de UHT met twee magneetjes
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 04 feb 2012 11:09

Re: drukpunt

Nog een foto van UHT
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 59

Geregistreerd: 21 jan 2012 19:11

Bericht 04 feb 2012 13:05

Re: drukpunt

Bedankt voor de foto's, die maken veel duidelijk!
Even over de vraag waarom: ik zoek een mogelijkheid om thuis te studeren op een instrument dat ook qua mechanisch gevoel een pijporgel zo goed mogelijk benadert. Het drukpunt is de weerstand die je voelt in de toets vlak voor het moment dat het ventiel wordt geopend (zeg maar hooguit de eerste milimeter toetsgang). Zodra het ventiel een fractie is geopend hoef je niet (of nauwelijks) meer kracht uit te oefenen om de luchtdruk te overwinnen, maar heb je alleen nog te maken met de ventielveer. Het "zware" spelen op een mechanisch orgel wordt dus voor een deel door dat drukpunt veroorzaakt. Als je dat zware spelen bij een electronisch orgel gaat nabootsen door een hoge veerdruk toe te passen, dan heb je in verhouding teveel spierspanning nodig om een toets ingedrukt te houden. Of je kiest ervoor om het dan maar lichter te laten spelen, maar dan is het als studieklavier ook weer minder geschikt. Vandaar dus mijn zoektocht, en mijn wens om een mechanisch koppel te kunnen toepassen (dat is wat werk, maar hoeft niet zo heel ingewikkeld te zijn).

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 04 feb 2012 13:11

Re: drukpunt

Hallo Lucas,

Het systeem van UHT benaderd het gevoel het beste. Als je mechanisch na bouwt moet je ook eigenlijk een windlaatje met winddruk nabouwen. anders voel je het overwinnen van de luchtdruk niet.
Wat je ook kan doen een soort knieheveltjes maken, maar ik denk dat dat veel werk is en erg aan slijtage onderheven is.

gr andre
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 07 feb 2012 11:35

Re: drukpunt

Andre, bedankt voor de parchtige foto's.....Ik krijg er wel ERG trek door in UHT klavieren, maar durf de investering niet echt aan met mijn zeer beperkte orgelkunsten.
Ben onlangs overgestapt op TP6, en die vallen mij zwaar tegen. Ok, ze hebben een ddddddrukpunt, maar wat mij vooral stoort aan die veel te goedkoop afgewerkte klavieren, zijn de braampjes en scherpe randjes aan de toets-voorzijde. Ik heb konstant een vijltje klaarliggen als ik weer eens vingerschade dreig op te lopen! Ofzou het aan mijn speeltechniek liggen??

Zal mijn macrolens eens erop uitproberen.

HG

Geert

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 07 feb 2012 12:56

Re: drukpunt

Hallo Geert,

waar ik zelf heel veel schik mee heb zijn de TP/60LW -TP/64LW.
Wel wat duurder, maar spelen erg fijn. de Fatar op foto is de TP/63LW

groet

André

Berichten: 59

Geregistreerd: 21 jan 2012 19:11

Bericht 06 maart 2012 21:56

Re: drukpunt

Inmiddels ben ik iets verder, en heb een set van drie gebruikte manualen aangeschaft. Waar ze vandaan komen is onbekend, maar het frappante is dat het middelste manuaal is voorzien van reed-contacten die zo te zien enkele tientallen jaren oud zijn. Helaas is de kabelboom doorgesneden, maar misschien zijn de contacten nog bruikbaar. Als het goed werkt wil ik de andere manualen ook van reeds gaan voorzien.
Ook ben ik wat aan het experimenteren met het drukpunt met behulp van magneten. In de catalogus van Laukhuff vond ik nog twee voorbeelden van drukpunt-simulaties, namelijk met een magneet, en met een scharnierende veer (ofwel de kniehevel waar Andre het over had?). Die laatste mogelijkheid wil ik ook gaan proberen, temeer omdat werken met een sterke magneet in de buurt van reedcontacten misschien ook weer onbedoelde bijeffecten kan hebben :P . Tekeningen staan in de catalogus van Laukhuff, op pagina 8.32: http://www.laukhuff.de/images/stories/downloads/katalog/8.pdf

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com