Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Luchtvochtigheid

Toon actieve onderwerpen


Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 10 feb 2012 22:47

Luchtvochtigheid

Mijn speeltafel beschikt over twee houten klavieren die ik via marktplaats op de kop heb getikt. Na deze te hebben gereinigd en gemidificeerd -en sommige toetsen enigszins gemodificeerd- functioneerde alles tot tevredenheid. Sinds een ruime week heb ik echter nu last van toetsen die blijven haken, ook staan ze niet allemaal meer even recht, om niet te zeggen schots en scheef. De oorzaak lijkt mij te liggen in de lage luchtvochtigheid. Het weer zal vanzelf weer omslaan, daarmee zal het probleem vermoedelijk ook wel weer verdwijnen. Ik vroeg me echter af of er meer forumleden zijn die hier last van hebben, of ligt het aan mijn klavieren?

Jan
Laatst bijgewerkt door Jan op 11 feb 2012 01:52, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 11 feb 2012 01:46

Re: Luchtvochtigheid

Nou....dat ligt niet aan de"klavieren....maar simpel aan hout! En of dit nu toetsen, ventiels, abstrakten of de kast is....dit zal altijd het "probleem met hout en zijn en blijven.
Ik had 20 jaar geleden een huispijporgel en had soms ook last van enigszins kromgetrokken ventielen en abstracht (houten toetsen waren gelukkig belegd met kunststof).
De enige oplossing is toch "klimaatbeheersing", namelijk niet te grote temperatuurschommelingen ('s nachts de verwarming op 15 en overdag op 21).
Ook helpt "een bak water"in de orgelkast nog wel enigszins tegen grote schommelingen in de vochtigheid.
Dus de schade beperken.....maar hout blijft gewoon werken.
Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 11 feb 2012 12:40

Re: Luchtvochtigheid

Je kunt wel zien dat ons Ron een dagje ouder wordt :D , overdag de kachel op 21... ;)

Ik heb mijn orgel naast een radiator staan, aan die radiator hangt wel het jaar door een radiatorbak.
Tot op heden geen problemen met mijn orgel gehad.
Mijn toetsen zijn van een soort hout, waarvan ik de naam niet weet, maar volgens mijn bronnen komen ze van Klop en zijn ca. 30 jaar oud.
Wel zie ik altijd werking in de laminaatvloer.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 11 feb 2012 14:21

Re: Luchtvochtigheid

Dat was juist een voorbeeld, hoe het NIET moet, ons Kees! :roll:
En je weet het...ik speel boven de -6 altijd met korte mouwen (vanwege de hitte die van m'n orgel afkomt") ;)

Zo'n 17 's nachts en 19/20 overdag is het beste. Of natuurlijk nog een kleinere marge, maar daar is Eneco alleen maar blij mee.
Maar dan nog moet je goed de vochtigheid in de gaten houden.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 11 feb 2012 14:35

Re: Luchtvochtigheid

Oh, ik dacht dat jij je huidige stookmodel als voorbeeld gaf... :oops: ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com