Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Midi uitbreiding voor registers

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 29 feb 2012 22:21

Midi uitbreiding voor registers

Ik ben voor mijn zelfbouw project tegen een probleem aangelopen:
Twee jaar geleden heb ik een Hoffrichter block gekocht volledig gemidificeerd en speelklaar (zie foto)
Registreren deed ik met een touch screen. werkt perfect.
Daarna heb ik een kast ontworpen en gebouwd waarin ook trekregisters gemaakt zijn.
Deze heb ik gemidificeerd met reed contacten en aangesloten op een "mkc64x bundel 2" van Midi Gadgets Boutique.
(Deze encoder kon ik toevallig van iemand overnemen.)
De encoder heb ik aangesloten op de Midi-IN van mijn Hoffrichter block.
Op zich werkt dat goed, maar de mkc64x zend midi signalen uit op channel 1 maar in Hauptwerk staat het pedaal standaard op dit kanaal. Als ik registers uittrek gaan er dus pedaaltoetsen aan! :(
Nu kan deze encoder wel van channel wijzigen (1-16), maar zodra ik dat doe zie ik helemaal geen midi-signaal meer binnenkomen.
Ook niet via midi-ox als ik de encoder rechtstreeks op de Focusrite safire aansluit.
Het wijzigen van de kanalen gebeurt op de goede manier, hierover heb ik al met de leverancier contact gehad.
Hebben jullie hier misschien tips voor?

M Vr Groet,
Henri

IMG_2118copy2.jpg
IMG_2117copy1.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Vr. groet,
Henri

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 feb 2012 22:32

Re: Midi uitbreiding voor registers

hoi Henri,

en waarom zet je je pedaal dan niet op een ander kanaal in hauptwerk??
dan laat je de trekkers gewoon op kanaal 1 staan

groeten


Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 29 feb 2012 23:22

Re: Midi uitbreiding voor registers

en waarom zet je je pedaal dan niet op een ander kanaal in hauptwerk??
dan laat je de trekkers gewoon op kanaal 1 staan


Daar heb ik ook aan gedacht en ik heb het ook wel een keer geprobeerd, maar in Hauptwerk sprong het pedaal toen weer terug op kanaal 1 dus ben ik er niet meer doorgegaan.
Volgens mij moet je dat dan ook bij alle sample sets apart instellen.

Groet,
Henri
Vr. groet,
Henri
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 29 feb 2012 23:50

Re: Midi uitbreiding voor registers

Volgens mij helpt dat ook niet; immers aan de input-zijde van HW komt het gewoon op hetzelfde kanaal binnen....

Als ik het zo lees, lijkt het dus erop, dat de fout in de Midiboutique print zit; immers hij geeft geen output als je een ander kanaal instelt, en je hebt hem voor hettesten al rechtstreeks aangesloten en gemonitoord.

Refererend aan mijn goede ervaringen met Jordan Petkov, zou ik deze encoder naar hem opsturen.......

HG

Geert

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 maart 2011 20:35

Bericht 14 maart 2012 11:58

Re: Midi uitbreiding voor registers

Als je het pedaal verandert moet je dat inderdaad (1 keer) per orgel oplossen, maar daarna is je probleem wel verdwenen. Dus tenzij je net zoveel orgels hebt als Gert, lijkt me dat wel te doen. ;)

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 15 maart 2012 09:16

Re: Midi uitbreiding voor registers

@Geert: Ik heb de encoder inmiddels teruggestuurd naar Midiboutique voor reparatie of reconfiguratie.
Verwacht dat hij het dan wel zal doen.

@Sander: Zoveel sets als Gert heb ik inderdaad niet, Ik speel op Freiberg en verder wat demo's.
Zodra Jiri weer in de lucht is wil ik Krzeszow aan schaffen.
Vr. groet,
Henri

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 28 maart 2012 22:04

Re: Midi uitbreiding voor registers

Zaterdag kreeg ik het printje terug van Midiboutique.
Ze hebben daar geen fouten kunnen ontdekken, maar hebben voor mij wel het kanaal veranderd zodat ik direct kon inpluggen.
Uiteindelijk is het dus duur geworden van 2x verzendkosten, maar dat is snel vergeten als alles lekker werkt. :) Voor het nakijken is niets in rekening gebracht!
Kan nu registreren met de trekregisters, en ik merk dat ik nu ander combinaties maak als met het touch screen. Dat was wel een ontdekking :!:
Vr. groet,
Henri
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 29 maart 2012 08:57

Re: Midi uitbreiding voor registers

Dat was wel een ontdekking

Dat is (voor mij) inderdaad "een ontdekking", Henri! (?) :roll: ;)
Misschien iets voor een nieuwe topic? "Registreer je met een screen "anders"als met trekkers?"
Ik kan me dit niet zo voorstellen.
Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 29 maart 2012 10:05

Re: Midi uitbreiding voor registers

Misschien wat dynamischer, gedurfder?? Omdat je snelller en meer tegelijk stops kunt wisselen.

Dat vind ik persoonlijk zo mooi op de CC consoles: dat er door die appels al zulke grote wisselingen mogelijk zijn in een tijd waarin er nog geen echte volledig vrije combinaties konden worden opgeslagen.

Wat zou precies de psychologie zijn achter het feit, dat op dit forum de meerderheid echte houten trekstangen wil??

Ik kijk altijd met veel genoegen bv naar Arjan van Hees op het Steendam orgel in Apeldoorn; daar zie je dus op een medium size instrument, dat daar een heel ruim repertoire op te spelen is, maar dan WEL met inzet van die - in dit geval - zo ingetogen maar ongelofelijk exact werkende - registrante!


Aahhh...daar heb ik wellicht de reden...... :mrgreen:

HG

Geert

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 29 maart 2012 13:17

Re: Midi uitbreiding voor registers

"Registreer je met een screen "anders"als met trekkers?"


Omdat ik nog geen labels op de knoppen heb, heb ik de registers een zo logisch mogelijke plek gegeven.
Dus het hele prestantenkoor boven elkaar bijvoorbeeld.
Bij Freiberg zitten deze prestanten dus wel erg versprongen over links en rechts.
Ik denk dus dat deze nieuwe ervaring komt doordat de registers op een andere plek zitten.
En ook doordat ik nog geen registerplaatjes heb en daardoor perongeluk misgrijp :oops: , wat toch verrassende effecten kan hebben. :o

Wat zou precies de psychologie zijn achter het feit, dat op dit forum de meerderheid echte houten trekstangen wil??

Ik denk dat dat vooral een kwestie is van smaak, wat vind je mooi?
Mijn orgel staat nu in de huiskamer en dan vind ik grijze schermen niet mooi.
Ook hebben trekregisters meer associatie met het origineel in een kerk.
Je kunt met trekregisters wel meerdere tegelijk uittrekken, bij touch screeen is dit niet mogelijk.
Overigens zijn schermen wel erg practisch als je reglematig wisselt van sample set.
De combinatieknoppen in Hauptwerk gebruik ik trouwens helemaal nooit, ik zie graag wat ik doe.

Groet,
Henri
Vr. groet,
Henri
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 29 maart 2012 14:37

Re: Midi uitbreiding voor registers

Henri, bij touchscreen kan je wel met een veeg een aantal stops naast elkaar bewerken. Maar ik zie ook weleens bij mensen, dat ze soms 2x moeten drukken op een touch, omdattie dan niet pakt.

Ik heb nu links en rechts een launchpad, en dat bevalt uitstekend.
Moet eerlijk zeggen, dat ik in vroeger jaren al zoveel tijd in het bouwproces van consoles heb gestoken, dat ik nu betaalbare oplossingen zoder veel werk prettiger vind.
Dit zeer in tegenstellingtot die noeste zaag- en soldeerarbeid die we hier op het forum veel tegenkomen......

Ben idd ook bezig om alles een logische en zoveel mogelijk gelijkblijvende plek te geven op die pads, het mooie is van de implementatie in HW, dat stops die er niet zijn, omdat het een kleiner instrument betreft, dan ook niet oplichten op de launchpad.
Dus ik ga van een groot instrument uit kwa indeling, en de niet aanwezige stops worden dan niet weergegeven.

Nouja, ook alweer een kompromis, die oplossing met verwisselbare overlays voor de launchpad is ook wel interessant.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 29 maart 2012 18:22

Re: Midi uitbreiding voor registers

Ah....ik snap het al......registertrekkers zonde plaatjes en een wild huppelende
registrante om je heen.....
ja, dan krijg je de mooiste combinaties! ;)

Registertrekkers.....enerzijds (bij mij) gewoon een stukje beleving
en anderzijds verleer je het dan ook niet als je weer eens op een echt orgel speel.
Ron

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com