Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Aanslag gevoelige klavieren??

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 85

Geregistreerd: 19 feb 2011 02:10

Woonplaats: Strijen

Bericht 26 okt 2011 16:56

Re: Aanslag gevoelige klavieren??

GerrGouw schreef:Duidelijke uitleg Pleun, bedankt !

Gezien de reacties tot nu, lijkt het erop dat niemand op dit forum het echt goed werkend heeft, klavieren met dubbele contacten.

Ik blijf benieuwd, wat het toevoegd aan de realistische beleving tijdens het spelen.

Mvg Gerrit uit Gouda


Hallo Gerrit,

Ik heb al enige tijd niet op het forum gekeken en ik zag dat de discussie over aanslaggevoelige toetsen (velocity) nog even doorgegaan was.
Wat ik bij mijn uitleg heb vergeten erbij te vermelden is het volgende:
Als je een aanslaggevoelig toetsenbord of klavier hebt moet je dit nog wel aan Hauptwerk kenbaar maken.
Je doet dit met midi learn. er staat een plaatje op blz.107 van de handleiding
waarop je de instelling voor de velocity(aanslaggevoeligheid) weergegeven ziet. Als je met midi learn de omvang van je klavieren aangeef kan je op hetzelfde scherm de velocity aanleren door 1 toets een keer langzaam en een keer heel snel in te drukken. Hauptwerk weet dan wat de gevoeligheid van je toetsen is want dit is voor elk klavier weer anders.
Ik zal het plaatje erbij doen.

met vriendelijke groet, Pleun Doolaard
26-10-2011 10-26-14.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 26 okt 2011 17:52

Re: Aanslag gevoelige klavieren??

elec schreef:Als je met midi learn de omvang van je klavieren aangeef kan je op hetzelfde scherm de velocity aanleren door 1 toets een keer langzaam en een keer heel snel in te drukken. Hauptwerk weet dan wat de gevoeligheid van je toetsen is want dit is voor elk klavier weer anders.

Ik denk dat HW op die manier alleen maar controleert óf je klavieren aanslaggevoelig zijn. Zo ja, dan stelt HW de standaardwaarden voor aanslaggevoeligheid in (100% en 50%). Het precies afstellen zul je alsnog handmatig moeten doen, tenminste, als je niet tevreden bent met deze instellingen.

Auto detect houdt dus geen rekening met verschillen tussen klavieren. Dat kan ook niet, omdat HW alleen de velocitywaarde heeft die de klavieren doorgeven. HW heeft geen ijkpunt om die mee te vergelijken. HW weet alleen dat de waarde voor langzaam lager is dan de waarde voor snel en dat je klavieren dus aanslaggevoelig zijn. HW weet niet hoe langzaam, langzaam was of hoe snel, snel was.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 85

Geregistreerd: 19 feb 2011 02:10

Woonplaats: Strijen

Bericht 26 okt 2011 18:44

Re: Aanslag gevoelige klavieren??

Gerrit schreef:
elec schreef:Als je met midi learn de omvang van je klavieren aangeef kan je op hetzelfde scherm de velocity aanleren door 1 toets een keer langzaam en een keer heel snel in te drukken. Hauptwerk weet dan wat de gevoeligheid van je toetsen is want dit is voor elk klavier weer anders.

Ik denk dat HW op die manier alleen maar controleert óf je klavieren aanslaggevoelig zijn. Zo ja, dan stelt HW de standaardwaarden voor aanslaggevoeligheid in (100% en 50%). Het precies afstellen zul je alsnog handmatig moeten doen, tenminste, als je niet tevreden bent met deze instellingen.

Auto detect houdt dus geen rekening met verschillen tussen klavieren. Dat kan ook niet, omdat HW alleen de velocitywaarde heeft die de klavieren doorgeven. HW heeft geen ijkpunt om die mee te vergelijken. HW weet alleen dat de waarde voor langzaam lager is dan de waarde voor snel en dat je klavieren dus aanslaggevoelig zijn. HW weet niet hoe langzaam, langzaam was of hoe snel, snel was.


Hallo Gerrit,

Ik heb in het verleden met Juri van Sonus Paradisi en met Martin Dyde
hierover gecorrespondeerd. En daar is het volgende uitgekomen:
Mijn Johannus klavieren hebben een velocity van 0 tot 127 maar de sample
sets van Sonus Paradisi zoals Freiberg en Caen en alle andere van deze uitgever hebben een velocity van 100-127.
In het verleden kon dit niet ingesteld worden en Martin Dyde van Hauptwerk zei dat dit in de toekomst instelbaar zou worden en dat is nu na 3 jaar met Hauptwerk 4 mogelijk.
Dus de samples van Sonus Paradisi moeten volgens mij ingesteld worden op 100 -127.

Groet, Pleun Doolaard

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 26 okt 2011 19:28

Re: Aanslag gevoelige klavieren??

RonD schreef:Bedankt mannen.......en vrouw! ;)

Zou het wel zo kunnen zijn, dat in de toekomst multi-attack (meer en meer) toegepast gaat worden?
Of begint men daar niet aan, omdat er dan (zeker voor grote orgels) gigantisch meer van je configuratie geeist gaat worden.

Ron


Dat hoeft niet zo te zijn. Bij Sonus Paradisi word de aanslag gevoeligheid grotendeels gesimuleerd, hiervoor is geen extra RAM geheugen nodig. Dit heeft puur met de programmatie van de sample-set te maken.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 26 okt 2011 21:13

Re: Aanslag gevoelige klavieren??

elec schreef:
Gerrit schreef:
elec schreef:Als je met midi learn de omvang van je klavieren aangeef kan je op hetzelfde scherm de velocity aanleren door 1 toets een keer langzaam en een keer heel snel in te drukken. Hauptwerk weet dan wat de gevoeligheid van je toetsen is want dit is voor elk klavier weer anders.

Ik denk dat HW op die manier alleen maar controleert óf je klavieren aanslaggevoelig zijn. Zo ja, dan stelt HW de standaardwaarden voor aanslaggevoeligheid in (100% en 50%). Het precies afstellen zul je alsnog handmatig moeten doen, tenminste, als je niet tevreden bent met deze instellingen.

Auto detect houdt dus geen rekening met verschillen tussen klavieren. Dat kan ook niet, omdat HW alleen de velocitywaarde heeft die de klavieren doorgeven. HW heeft geen ijkpunt om die mee te vergelijken. HW weet alleen dat de waarde voor langzaam lager is dan de waarde voor snel en dat je klavieren dus aanslaggevoelig zijn. HW weet niet hoe langzaam, langzaam was of hoe snel, snel was.


Hallo Gerrit,

Ik heb in het verleden met Juri van Sonus Paradisi en met Martin Dyde
hierover gecorrespondeerd. En daar is het volgende uitgekomen:
Mijn Johannus klavieren hebben een velocity van 0 tot 127 maar de sample
sets van Sonus Paradisi zoals Freiberg en Caen en alle andere van deze uitgever hebben een velocity van 100-127.
In het verleden kon dit niet ingesteld worden en Martin Dyde van Hauptwerk zei dat dit in de toekomst instelbaar zou worden en dat is nu na 3 jaar met Hauptwerk 4 mogelijk.
Dus de samples van Sonus Paradisi moeten volgens mij ingesteld worden op 100 -127.

Groet, Pleun Doolaard


Pleun,

Volgens mij haal je nu een paar dingen door elkaar.

1. Ik heb niet ontkent dat je in HW4 instellingen hebt voor aanslaggevoelige klavieren. Het is inderdaad mogelijk HW4 zo in te stellen dat de aanslaggevoeligheid van HW zo goed mogelijk aansluit op de aanslaggevoeligheid van je klavieren. Want inderdaad zijn er op dit punt verschillen tussen klavieren (of beter: tussen MIDI-encoders). Ik heb alleen gezegd dat je deze instellingen in HW handmatig moet doen, omdat dit niet via auto detect kan.
2. De waarden 0-127 zijn de velocity-waarden die via MIDI worden doorgegeven. Deze kun je in HW nergens zó instellen. Je kunt alleen in percentages aangeven hoe sterk HW op de velocity-waarden moet reageren.

Helaas wordt uit de handleiding of de help-functie niet echt duidelijk wat de verschillende instellingen nu precies voor effect hebben en hoe je dit nu precies moet instellen. Blijkbaar moet je gewoon experimenteren en goed luisteren naar het resultaat.

Maar ik denk dat het ongeveer zo werkt:
Velocity sensitivity 100%: de waarde die het klavier doorgeeft blijft ongewijzigd (1 = 1, 64 = 64, 127 = 127)
Velocity sensitivity 50%: de waarde die het klavier doorgeeft wordt gehalveerd (1 = 1, 64 = 32, 127 = 64)
Velocity sensitivity 200%: de waarde die het klavier doorgeeft wordt verdubbeld (1 = 2, 64 = 127, 127 = 127)
Velocity sensitivity 0%: de waarde die het klavier doorgeeft wordt altijd 0 (aanslaggevoeligheid is uitgeschakeld)

Velocity mid-point 50%: de waarden 0-127 worden gelijkmatig verdeeld; het middelpunt ligt in het midden (1 = 1, 64 = 64, 127 = 127)
Velocity mid-point 10%: het middelpunt schuift op naar beneden (1 = 1, ca. 13 = 64, 127 = 127)
Velocity mid-point 90%: het middelpunt schuift op naar boven (1 = 1, ca. 114 = 64, 127 = 127)

Hierbij is de eerste waarde steeds wat het klavier doorgeeft, de tweede waarde wat HW er van maakt.

Als jouw klavieren waarden tussen 0 en 127 doorgeven, maar HW alleen reageert vanaf 100, zal het dus zin hebben om het middelpunt naar beneden te schuiven. Als je klavieren dan een lage waarde doorgeven, zal HW daar eerder op reageren. Maar belangrijker nog dan de waarden die je klavier doorgeeft, is de vraag wannéér welke waarde wordt doorgegeven. Hoe snel moet je een toets aanslaan om waarde 127 te krijgen? Hoe traag moet je aanslaan om waarde 1 te krijgen?

Twee dingen zijn daarbij van belang:
1. De resolutie: hoe langzaam is 1? Hoe snel is 127?
2. De curve: worden de waarden tussen 1 en 127 lineair, exponentieel of logaritmisch verdeeld?

Ik denk dat je er slim aan doet om een keer via MIDI-OX te kijken welke velocity waarden je klavieren doorgeven als je gewoon een paar toonladders speelt. Wat is de laagste waarde? Wat is de hoogste waarde? Vervolgens moet je HW zo instellen dat die waarden door HW vertaald worden naar 100-127, om het maximale uit je aanslaggevoeligheid te halen. Haal je de 127 niet? Vergroot dan de 'Velocity sensitivity'. Heb je veel waarden onder de 100? Verlaag dan het 'Velocity mid-point'.

Wil je precies weten hoe HW de waarde van je klavieren vertaalt, dan kun je dat misschien zien in het MIDI-log van HW. Maar die moet je dan wel eerst aan zetten. Ik heb dat zelf nog niet geprobeerd. Misschien doe ik dat nog eens.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 85

Geregistreerd: 19 feb 2011 02:10

Woonplaats: Strijen

Bericht 26 okt 2011 23:45

Re: Aanslag gevoelige klavieren??

elec schreef:
Gerrit schreef:
elec schreef:Als je met midi learn de omvang van je klavieren aangeef kan je op hetzelfde scherm de velocity aanleren door 1 toets een keer langzaam en een keer heel snel in te drukken. Hauptwerk weet dan wat de gevoeligheid van je toetsen is want dit is voor elk klavier weer anders.

Ik denk dat HW op die manier alleen maar controleert óf je klavieren aanslaggevoelig zijn. Zo ja, dan stelt HW de standaardwaarden voor aanslaggevoeligheid in (100% en 50%). Het precies afstellen zul je alsnog handmatig moeten doen, tenminste, als je niet tevreden bent met deze instellingen.

Auto detect houdt dus geen rekening met verschillen tussen klavieren. Dat kan ook niet, omdat HW alleen de velocitywaarde heeft die de klavieren doorgeven. HW heeft geen ijkpunt om die mee te vergelijken. HW weet alleen dat de waarde voor langzaam lager is dan de waarde voor snel en dat je klavieren dus aanslaggevoelig zijn. HW weet niet hoe langzaam, langzaam was of hoe snel, snel was.


Hallo Gerrit,

Ik heb in het verleden met Juri van Sonus Paradisi en met Martin Dyde
hierover gecorrespondeerd. En daar is het volgende uitgekomen:
Mijn Johannus klavieren hebben een velocity van 0 tot 127 maar de sample
sets van Sonus Paradisi zoals Freiberg en Caen en alle andere van deze uitgever hebben een velocity van 100-127.
In het verleden kon dit niet ingesteld worden en Martin Dyde van Hauptwerk zei dat dit in de toekomst instelbaar zou worden en dat is nu na 3 jaar met Hauptwerk 4 mogelijk.
Dus de samples van Sonus Paradisi moeten volgens mij ingesteld worden op 100 -127.

Groet, Pleun Doolaard


Hallo Gerrit,

Bedankt voor je verdere uitleg over de aanslaggevoelige toetsen.
Het probleem is dat ik op het moment geen orgel met aanslaggevoelige toetsen heb en
ik kon het dus niet uitproberen.
Maar ik denk dat je uitleg ook voor de overige forum leden nuttig is.
Ik kon op je laatste antwoord niet reageren want dat mag maar 3 x in 1 topic vandaar
dat ik hiebij op je laatste bericht reageer.

Groet, Pleun Doolaard
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 27 okt 2011 00:16

Re: Aanslag gevoelige klavieren??

want dat mag maar 3 x in 1 topic

Wat is dat? Een nieuwe regel? :roll:
Ron

Berichten: 85

Geregistreerd: 19 feb 2011 02:10

Woonplaats: Strijen

Bericht 27 okt 2011 09:46

Re: Aanslag gevoelige klavieren??

RonD schreef:
want dat mag maar 3 x in 1 topic

Wat is dat? Een nieuwe regel? :roll:
Ron

Hallo Ron,

Ik wilde op Gerrit z'n antwoord reageren in het citaat waarin wij met elkaar
over velocity van gedachten wisselden maar ik kreeg deze melding
in het rood : "Je mag maximaal 3 citaten in een ander citaat hebben " .
dat 3 x in een topic waren mijn eigen woorden want ik wist niet meer precies wat de waarschuwing was, en nu heb ik het even opnieuw gedaan en kreeg weer die melding maar nu heb ik hem direct genoteerd.

Groet, Pleun

Berichten: 143

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 30 okt 2011 21:19

Re: Aanslag gevoelige klavieren??

De Tp6 klavieren hebben 2 contacten per toets maar zijn niet aanslag gevoelig.
Voor de aansluiting heb je maar één van de twee contacten nodig. De andere is reserve voor als er één het niet doet.
De contacten werken tegelijkertijd per toets en dus is er geen sprake van aanslaggevoeligheid.

Met vr. groet,

Martin

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 31 okt 2011 10:26

Re: Aanslag gevoelige klavieren??

muzieknoot schreef:De Tp6 klavieren hebben 2 contacten per toets maar zijn niet aanslag gevoelig.
Voor de aansluiting heb je maar één van de twee contacten nodig. De andere is reserve voor als er één het niet doet.
De contacten werken tegelijkertijd per toets en dus is er geen sprake van aanslaggevoeligheid.

Met vr. groet,

Martin

Sorry, maar dit lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Mag ik vragen hoe je aan deze informatie komt?

Ik moet bekennen dat ik alleen ervaring heb met de TP60-serie. Die hebben ook 2 contacten per toets en je hebt er inderdaad maar 1 nodig om de klavieren aan te sluiten. Maar het ene contact wordt eerder geactiveerd dan het andere, dus als je ze allebei aansluit en de juiste encoder gebruikt, heb je aanslaggevoeligheid. Eerlijk gezegd lijkt het me heel vreemd dat dat bij de TP6 anders zou zijn. Maar ik laat me graag overtuigen van mijn ongelijk.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Vorige

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com