Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Aanslag gevoelige klavieren??

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 feb 2011 20:36

Aanslag gevoelige klavieren??

Hallo,

Ik heb vandaag 3x nieuwe klavieren gekocht, fatar tp6 dacht ik
bij mijn vorige klavieen zat e maa 1 diode per toets.
Bij deze nieuwe zijn het er 2 diodes per toets.

Navraag leerde dat de 2e diode voor de aanslag gevoeligheid was??

Heeft dit trouwens wel zin onder hauptwerk, of hauptwerk wel, maar moeten de sample sets dit ondersteunen?????


gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 18 feb 2011 20:47

Re: Aanslag gevoelige klavieren??

Dat is inderdaad voor de aanslaggevoeligheid.
De ene schakelaar 'registreert' wanneer je begint met indrukken, de andere schakelaar 'registreert' wanneer je de toets helemaal hebt ingedrukt.
Daar zit een fractie tijd tussen en is afhankelijk met welke snelheid/kracht je een toets indrukt.

De 'midi interface tussen manualen en geluidskaart/midi-interface' moet dit ook ondersteunen.
Inderdaad zit het niet standaard bij ieder sample set.
Er zijn er wel een aantal waar hier extra aandacht aan is besteed, bijv Duurswoude en Kampen. Ik heb er geen ervaring mee omdat mijn orgel het nog niet ondersteund, waarschijnlijk vanaf volgende week wel.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 18 feb 2011 20:53

Re: Aanslag gevoelige klavieren??

Zijn dergelijke aanslaggevoelige klavieren "standaard" bij Fatar (Mixtuur?), Gert,
of heb je dit er nadrukkelijk als extra bij moeten bestellen?
Ron

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 18 feb 2011 21:06

Re: Aanslag gevoelige klavieren??

Zijn dergelijke aanslaggevoelige klavieren "standaard" bij Fatar (Mixtuur?),

Ik vermoed dat het wel standaard is, maar weet niet zeker of dit bij alle orgels het geval is.
Omdat mijn orgel een soort prototype was, zat het er niet gelijk bij, maar wordt het nageleverd.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 18 feb 2011 21:15

Re: Aanslag gevoelige klavieren??

Van de samples van SONUS PARADISI schrijft Jiri Zurek dat ze geschikt zijn voor aanslaggevoelige klavieren.
Bij deze uitvoering wordt niet de toonsterkte zoals bij een pianosample maar het verschil in speelstijl legato - staccato e.d.
hoorbaar gemaakt, door gebruik van verschillende layers
Dus niet het gebruikelijke aan/uit van een gewoon klavier met kontakten.

Mvrg. JacoP
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 04 sep 2011 15:47

Re: Aanslag gevoelige klavieren??

Weet iemand of de bekende "sampelaars" (Paradisi, Milan, Organart) "aanslaggevoelig opnemen"?
(multi-attack dus)
Bij diverse van door mij bestelde sets (Kampen, Caen, Vollenhove - maar ook anderen) lees ik van:
"Multiple release (staccato, kort en lang)". Wordt hiermee dan bedoeld "multi-attack"?
Sommigen zeggen namelijk dat "multiple relaese" niets met "aanslaggevoeligheid" te maken heeft.

Ik lees, dat Mixtuur nu standaard op de V-touch aanslaggevoelige klavieren levert.
Verder lees ik op die site - zoals Jan Wim al schreef - dat alleen bij "Schnitger-Duurswoude" als extra "aanslaggevoeligheid" bestelt kan worden voor 20 euro.
't Lijkt me dat andere sets dat dan zoiezo al hebben(?), terwijl anderen weer zeggen dat dit bijna nog niet voor zou komen(?)

'k Ga a.s. woensdag naar Mixtuur (waar men met "gevoel aan de slag" is met mijn orgel) "een gevoelige aanslag" ofwel een "multi-attack" plegen. 'k Wil dan graag "beslagen" en niet "aangeslagen" ten ijs komen. ;)
Hoezo....ik "overgevoelig voor aanslaggevoelig " ;)
Wie helpt me uit de "multi-brand". :roll:

Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 05 sep 2011 09:39

Re: Aanslag gevoelige klavieren??

Nee Ron, dat is geen aanslag gevoeligheid, maar je hebt korte, middellange en lange tonen, dát wordt daarmee bedoeld. Aanslag gevoeligheid op Orgelsamplesets is nog niet of nauwelijks aanwezig.
Doch HW wordt ook wel voor Theaterorgels etc. gebruikt, daar kan aanslaggevoeligheid wél een meerwaarde hebben.

Overigens, over aanslaggevoelig, ik zou mijn grens van de aanslag op mijn geduld bij Mixtuur allang bereikt hebben.
Ik bestelde af en nam een andere leverancier!! Ik wil je wel op het spoor van een goede zettten!
Iemand die zijn afspraken wél nakomt. Uiteraard ga je dan een nieuwe wachttijd in, maar die is het meer dan waard.
Je wordt voor mijn gevoel gewoon aan het lijntje gehouden.

Groetjes,
Kees
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 05 sep 2011 09:43

Re: Aanslag gevoelige klavieren??

@ Jan Wim,

Onzin dat zo'n controller niet los besteld kan worden. Hoe komt Mixtuur daar anders aan.
Gooi die vraag eens op Crumhornlabs neer, want b.v. alle moderne keyboards, elektrische piano's etc. hebben zo'n ding!

Jij bent nogal technisch, ik totaal niet, maar kun je niet een goedkoop keyboard kopen via internet en die controller overzetten?? Zomaar een hint van een leek hoor, dus je mag me uitlachen... :oops:
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 sep 2011 10:14

Re: Aanslag gevoelige klavieren??

Kees Hoekman schreef:@ Jan Wim,

Onzin dat zo'n controller niet los besteld kan worden. Hoe komt Mixtuur daar anders aan.
Gooi die vraag eens op Crumhornlabs neer, want b.v. alle moderne keyboards, elektrische piano's etc. hebben zo'n ding!

Jij bent nogal technisch, ik totaal niet, maar kun je niet een goedkoop keyboard kopen via internet en die controller overzetten?? Zomaar een hint van een leek hoor, dus je mag me uitlachen... :oops:



Hoi Kees,

ik ga jouw zeker niet uitlachen, ik ben wel technisch maar meer op het audio gebied zeg maar ;)
ik weet dat er losse componenten zijn maar ik vindt het technisch niet erg fraai als ik allerlei controllers doorlus aan elkaar( een tik van me)
ik ben eigenlijk op zoek naar een aanslag gevoelige controller waarop ik direct 3 klavieren en 1 pedaal klavier kan aansluiten.

maar ik kan je hint wel uitvoeren om het eens op het hauptwerk forum te vragen.

groeten

jan wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 05 sep 2011 10:36

Re: Aanslag gevoelige klavieren??

Gelukkig Jan Wim...

Overigens, al die Roland en Hammond machines lopen ook over één controller.
Ooit had ik zelf een Roland keyboard, dat was een professioneel ding, welke instaat was om vijf extra toetsenborden aan te sturen, ook qua aanslaggevoeligheid.
Je zou dus daar eens kunnen informeren.
Maar het forum, waar ik met mijn steenkool (b)Engels niet veel kan uitrichten, kan je wellicht inderdaad een veel beter advies geven.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Lia

Berichten: 82

Geregistreerd: 22 feb 2011 19:30

Woonplaats: Schiedam

Bericht 05 sep 2011 12:25

Re: Aanslag gevoelige klavieren??

RonD schreef:Weet iemand of de bekende "sampelaars" (Paradisi, Milan, Organart) "aanslaggevoelig opnemen"?
(multi-attack dus)
Bij diverse van door mij bestelde sets (Kampen, Caen, Vollenhove - maar ook anderen) lees ik van:
"Multiple release (staccato, kort en lang)". Wordt hiermee dan bedoeld "multi-attack"?
Sommigen zeggen namelijk dat "multiple relaese" niets met "aanslaggevoeligheid" te maken heeft.

Kees Hoekman schreef:Nee Ron, dat is geen aanslag gevoeligheid, maar je hebt korte, middellange en lange tonen, dát wordt daarmee bedoeld.

Nog even ter verduidelijking: multi-attack gaat over de snelheid van de aanslag, het aanspreken van de toon, terwijl multi-release gaat over de nagalm na het loslaten van de toets. Een staccato toon heeft een heel andere nagalm dan een lang aangehouden toon. Het laatste is vrij algemeen bij sets van na HW3 (en kun je bij iedere MIDI-console gebruiken), terwijl het eerste veel minder voor komt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 05 sep 2011 12:50

Re: Aanslag gevoelige klavieren??

Jij legt het beter uit dan mij Lia, ik had ook de term staccato moeten gebruiken. Maar ja, ik ben feitelijk ook nog maar een beginneling in HW... :oops:

Maar, al doende leert men, ook van elkaar.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 05 sep 2011 12:59

Re: Aanslag gevoelige klavieren??

Bedankt mannen.......en vrouw! ;)

Zou het wel zo kunnen zijn, dat in de toekomst multi-attack (meer en meer) toegepast gaat worden?
Of begint men daar niet aan, omdat er dan (zeker voor grote orgels) gigantisch meer van je configuratie geeist gaat worden.

Ron

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 06 sep 2011 20:53

Re: Aanslag gevoelige klavieren??

1778 Pazicky, R. C. Saint Imre, Pusztaszabolcs, Hongarije: ook wel afgekort als PSZ
http://www.pcorgan.com/SampleSets1778PSZ.html

Gert schreef daar:
• Deze sampleset heeft verschillende samples voor een snelle aanslag en voor een rustige aanslag. Ook de toets geluiden zijn aanslaggevoelig. Jammer genoeg heb ik geen aanslaggevoelige manualen, zodat ik het niet heb kunnen proberen.

Voor 99 euro weet je het Ron, of het echt werkt. De set is nog steeds in de aanbieding. Mooie set met veel pijpgeluid details.

Mvg Gerrit uit Gouda
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 85

Geregistreerd: 19 feb 2011 02:10

Woonplaats: Strijen

Bericht 07 sep 2011 11:57

Re: Aanslag gevoelige klavieren??

Jiri Zurek schrijft op zijn website van Sonus Paradiso het volgende over
aanslaggevoelige toetsen:
attack control, with a MIDI velocity sensitive keyboard you can control the initial 'chiff' of the pipe, the pipe speaks differently each time the key is pressed - like in the real world

ofwel in het nederlands vrij vertaald:
aanslag controle: Met een Midi aanslag gevoelig toetsenbord kan je de aanspraak van de pijp mee simuleren(chiff effect) de pijp, spreekt telkens anders aan als er een toets wordt ingedrukt (als bij een echt mechanisch orgel) Als bij een mechanisch orgel de toets snel wordt ingedrukt opent het
ventiel onder de pijp zich sneller en stroomt er sneller lucht in de pijp waardoor dikwijls voorspraak (chiff) ontstaat.

Dit effect met aanslaggevoelige toetsen zit op al de Sonusparadiso samples(b.v.Caen, Zwolle , Rabstejn e.d. Je kunt dit in Hauptwerk 4 zelf instellen
met midi learn . Je moet dan 1 toets een keer langzaam en een keer snel indrukken.

met vriendelijke groet,
Pleun Doolaard

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 07 sep 2011 16:33

Re: Aanslag gevoelige klavieren??

Duidelijke uitleg Pleun, bedankt !

Gezien de reacties tot nu, lijkt het erop dat niemand op dit forum het echt goed werkend heeft, klavieren met dubbele contacten.

Ik blijf benieuwd, wat het toevoegd aan de realistische beleving tijdens het spelen.

Mvg Gerrit uit Gouda
HGroet, Gerrit uit Gouda

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 10 sep 2011 07:00

Re: Aanslag gevoelige klavieren??

Ik heb ook aanslaggevoelige klavieren en een midi-interface die dat doorgeeft.
Met piano software heb ik getest dat het werkt.
De invloed bij Hauptwerk is echter minimaal, zelfs zo dat ik het eigenlijk niet hoor.
Bij sommige sets zet ik het zelfs uit omdat de vertraagde aanslag me irriteert (dan hoor ik het dus wel).
Ik wachtte lang met mijn reactie omdat ik had gehoopt dat een ander een meer positieve bijdrage had.
Hopelijk zijn er ook anderen die hierop willen reageren.
Bijvoorbeeld mensen die ervaring hebben met een kerkorgel waarbij de aanslag grote invloed heeft.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 sep 2011 09:28

Re: Aanslag gevoelige klavieren??

Hallo,

heb inmiddels een order geplaatst bij Noorlander orgelbouw, deze kan me het genoemde leveren.

Ik zal hem net zo als Gert meer gebruiken voor de piano samples, want nu mis ik hem niet direct in mijn beleving met hauptwerk orgels, maar misschien is de een gevoeliger ervoor als de ander als er een vetraging optreedt in de aanslag.

als ik hem binnen heb en ook werkend heb dan,zal ik wel mijn bevindingen delen.


Groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 10 sep 2011 11:23

Re: Aanslag gevoelige klavieren??

Ik heb sinds kort ook aanslaggevoelige klavieren. Net als Gert, merk ik er bij de meeste orgels weinig tot niets van. Er zijn 2 factoren die hier meespelen:

1. De galm: hoe droger een orgel is, hoe beter je de invloed van aanslaggevoeligheid hoort.
2. De manier waarop de producent van de set de aanslaggevoeligheid geïmplementeerd heeft. Bij die implementatie gaat het weer om 2 dingen:

1. De aanspraak, de 'spuck' (Engels: chiff): een traag aangeslagen toon zou minder spuck moeten hebben. Bij de sets van Sonus Paradisi zou je dit moeten horen.
2. De zweving: een traag aangeslagen toon geeft niet meteen de juiste toonhoogte weer. Bij de sets van Sonus Paradisi is dit echter niet geïmplementeerd, omdat dat onwenselijk zou zijn (lees: als je techniek niet goed is, klinkt het lelijk). Persoonlijk vind ik dat erg jammer, omdat daarmee het voordeel van aanslaggevoelige klavieren voor HW eigenlijk verloren gaat. Want als een slechte aanslag niet lelijk klinkt, heb je dus ook geen reden meer om op je techniek te letten.

Voorzover ik weet hebben de volgende sets aanslaggevoeligheid:
- Alle sets van Sonus Paradisi
- Alle sets van MDA
- De PSZ van Inspired Acoustics
- Duurswoude van OAM (en misschien ook alle daarna uitgebrachte sets van OAM? Ik kan daar niets over vinden.)
- De theaterorgels

Ik denk dat je de aanslaggevoeligheid het beste hoort bij de PSZ en Duurswoude. En verder natuurlijk bij piano samples en het klavichord van Sonus Paradisi, omdat daarbij ook het volume van de toon afhankelijk is van de aanslag. Het klavichord is te downloaden als shareware en daarom zeker een aanrader voor wie aanslaggevoelige klavieren heeft en zijn techniek wil verbeteren. Zie http://www.hauptwerk.cz/klavichord/index.htm
Laatst bijgewerkt door Gerrit op 14 sep 2011 12:21, in totaal 1 keer bewerkt.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 10 sep 2011 11:33

Re: Aanslag gevoelige klavieren??

Gert schreef:Bij sommige sets zet ik het zelfs uit omdat de vertraagde aanslag me irriteert (dan hoor ik het dus wel).

Als je aanslaggevoeligheid in HW uitzet, heft dat de vertraging toch niet op? Het MIDI-signaal wordt immers nog steeds pas verzonden na het tweede contact. Of kun jij de aanslaggevoeligheid op je encoder uitzetten, zodat alleen het eerste contact gebruikt wordt?
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 10 sep 2011 12:30

Re: Aanslag gevoelige klavieren??

Het MIDI-signaal wordt immers nog steeds pas verzonden na het tweede contact.

Gerrit, je hebt helemaal gelijk.
Hoe het technisch in Hauptwerk precies werkt weet ik niet.
Misschien is de 'vertraging' suggestie...
Het is niet voor niets dat ik een hele tijd niet gereageerd had, ik heb er geen verstand van.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 10 sep 2011 22:00

Re: Aanslag gevoelige klavieren??

Hummm . . . ., m’n volgende klavieren moeten dus toch aanslaggevoelig worden !
1. Meer spuck, bij wat langzamere aanslag.
2. Die mooie spuck op de PSZ nog duidelijker.
3. Dochter lief en kleinkinderen willen graag piano spelen, blijven ze toch met muziek bezig.
(Ja, een hoofdtelefoon is aanwezig)

Weer 3 redenen gevonden, om de oude Eminent DCS 370 van de hand te gaan doen.

Mvg Gerrit uit Gouda
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 14 sep 2011 12:35

Re: Aanslag gevoelige klavieren??

In mijn uitleg hierboven stond een foutje: bij een tragere aanslag krijg je niet meer, maar minder spuck. Ik heb dit gecorrigereerd.

Gisteren heb ik de probeerversie van de PSZ gedownload. Hier is het verschil in spuck duidelijk te horen. Ik hoor echter ook hier geen verschil in toonhoogte bij een trage aanslag. Dus mogelijk is dit ook hier niet geïmplenteerd, of mijn gehoor is niet goed genoeg.

@Gert: Tja, suggestie is nu eenmaal waar het om draait bij HW. Je speelt geen echt orgel, maar een goede sampleset wekt de suggestie dat je dat wel doet. Omdat zoveel details kloppen, vult je onderbewustzijn de rest in. Maar dan kun je jezelf soms ook flink voor de gek houden, heb ik zelf ook gemerkt. Het is soms moeilijk te bepalen wat je echt hoort en wat je jezelf inbeeldt dat je hoort, op grond van wat je verwacht te horen. Gelukkig maar, want zonder die suggestie zou HW lang niet zo realistisch klinken.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 14 sep 2011 18:21

Re: Aanslag gevoelige klavieren??

@Gert: Tja, suggestie is nu eenmaal waar het om draait bij HW. Je speelt geen echt orgel, maar een goede sampleset wekt de suggestie dat je dat wel doet. Omdat zoveel details kloppen, vult je onderbewustzijn de rest in. Maar dan kun je jezelf soms ook flink voor de gek houden, heb ik zelf ook gemerkt. Het is soms moeilijk te bepalen wat je echt hoort en wat je jezelf inbeeldt dat je hoort, op grond van wat je verwacht te horen. Gelukkig maar, want zonder die suggestie zou HW lang niet zo realistisch klinken.
Helemaal mee eens, dit is een waarheid als een koe. Dat werkt met o.a. schilderijen precies zo.
3. Dochter lief en kleinkinderen willen graag piano spelen, blijven ze toch met muziek bezig.
Verwacht hier niet teveel van, sowieso heb je een octaaf te weinig voor piano, en ook de aanslag is totaal verschillend met een echte piano. Zie trouwens voor dit onderwerp: viewtopic.php?f=2&t=63

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 15 sep 2011 14:43

Re: Aanslag gevoelige klavieren??

Bedankt voor je opmerking Gert.
Het geeft nieuw perspectief aan een ander plannetje, nl. een los midi klavier erbij, dat gemakkelijk mee te nemen is en aan m’n 4 Gb laptop kan. Voor dit extra “speeltje” is de Acoustica “piano” kwaliteit goed genoeg. Naast Hauptwerk nog wat andere speeltjes als klavecimbel-; spinet-; klokkenspel- en een xylofoon-setje, en spelen maar door de kids.
Oke, Hauptwerk zonder pedaal, maar dat is beter dan het Casio keyboard dat ik nu in de vakantie meeneem.

;) . . . het zou dus zomaar kunnen dat ze in nieuwegein met een nieuwgeintje bezig zijn door dit soort gein als een surprise mix in te bouwen in een “trekregisterorgel” dat daar in aanbouw is. Je trekt aan een “Hinsz” knop en een pseudo Steinway laat zich horen . . . De “voorspeel” avond staat gepland op 1-4-2012 ;)

Gerrit uit Gouda
HGroet, Gerrit uit Gouda
Volgende

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com