Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Fatar TP60LF - aanslaggevoeligheid

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 63

Geregistreerd: 29 okt 2018 15:26

Bericht 22 okt 2023 21:57

Fatar TP60LF - aanslaggevoeligheid

Een week geleden heb ik via Marktplaats een mooi drieklaviersblok gekocht, nauwelijks gebruikt. Er zitten drie Fatar TP60LF-klavieren op, met alle benodigde Sonarte-elektronica (Fatar decoderprints, MIDI-module etc.).
Wat me direct opviel bij het spelen is hoe ontzettend licht en gevoelig de aanslag van de Fatar TP60LF-klavieren is. Als je de toetsen maar net aanraakt, hoor je de sample al. Dit verbaasde me, omdat ik jaren terug ook op TP60LF-klavieren heb gespeeld, daar was dit zeker niet aan de hand. Dit speelde veel fijner, zeker als je ook veel op 'echte' orgels speelt.

Voor mij geeft dit een weinig realistisch gevoel, als de aanslag zo vederlicht is (tenzij je het gevoel wilt hebben op een kistorgel te spelen), dus heb ik me verder verdiept in mogelijke oorzaken. Met Fatar TP60-LF-klavieren zijn er twee opties: een lage én een hoge aanslaggevoeligheid. Op de website van Sonarte staat bij de Fatar-decoderprint: "de Fatarscanner ondersteunt alleen de hoge aanslaggevoeligheid." Dat is duidelijk.

De TP60-LF klavieren waar ik vroeger op speelde hadden decoderprints van GINO-MIDI. De handleiding van die decoderprint geeft aan dat de klavieren standaard op de lage aanslaggevoeligheid staan (lees: je moet de toets verder indrukken voor je de sample hoort). Daarbij kan je zelf op de decoderprint regelen of je hoge of lage aanslaggevoeligheid wilt. Ideaal dus.

Je raadt het al; ik wil graag de lage aanslaggevoeligheid. Echter is die mogelijkheid er niet met de huidige Sonarte-decoderprints. Is mijn conclusie juist dat de enige oplossing is dat ik de Fatar-decoderprints van GINO-MIDI (en dus ook de daarbij behorende MIDI-module etc.) moet aanschaffen om de lage aanslaggevoeligheid te krijgen? Of is er nog een gemakkelijker tussenweg, bijv. dat dit op de printplaten van de Fatar-klavieren zelf te regelen is?

Alvast dank voor jullie reacties!

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 23 okt 2023 11:17

Re: Fatar TP60LF - aanslaggevoeligheid

Op de veel decoders zit de mogelijkheid om te kiezen voor hoge of lage aanslaggevoeligheid.
Of software matig of met jumpertjes.
Als er jumpertjes op de onderdelen zitten is het vrij eenvoudig.

Berichten: 99

Geregistreerd: 22 jun 2018 07:59

Bericht 23 okt 2023 13:20

Re: Fatar TP60LF - aanslaggevoeligheid

PJRL schreef:Of is er nog een gemakkelijker tussenweg, bijv. dat dit op de printplaten van de Fatar-klavieren zelf te regelen is?


Op de prints zelf kan dat niet. Dat zijn alleen (domme) contacten die geactiveerd worden bij indrukken. De manier van inlezen (op de decoder) geeft dus de (slimme) optie om voor lage of hoge aanslaggevoeligheid te kiezen. Een optie naast Gino kan ook Veenema zijn. Die heeft de decoder en midi controller in 1 print, maar dat is aan jouw wat je prettig vind.
Met vriendelijke groet,
Johan.

van Harmonium naar Hauptwerk

Berichten: 63

Geregistreerd: 29 okt 2018 15:26

Bericht 03 jan 2024 00:37

Re: Fatar TP60LF - aanslaggevoeligheid

Joopie schreef:
PJRL schreef:Of is er nog een gemakkelijker tussenweg, bijv. dat dit op de printplaten van de Fatar-klavieren zelf te regelen is?


Op de prints zelf kan dat niet. Dat zijn alleen (domme) contacten die geactiveerd worden bij indrukken. De manier van inlezen (op de decoder) geeft dus de (slimme) optie om voor lage of hoge aanslaggevoeligheid te kiezen. Een optie naast Gino kan ook Veenema zijn. Die heeft de decoder en midi controller in 1 print, maar dat is aan jouw wat je prettig vind.


Dank Joopie. Excuus voor de late reactie. Ik heb uiteindelijk de decoder prints van Gino Midi aangeschaft, aangezien je dan kan kiezen tussen lichte en zware toetsaanslag. Dit werkt fijn.

Ik ben nog wel aan het kijken naar het eventueel upgraden naar een ander (lees: duurder) Fatar-klavier. Ik heb nu Fatar TP60LF, zoals in de titel benoemd. Ik ben echter benieuwd hoe de Fatar TP60LW speelt ten opzichte van deze klavieren. Uiteraard wil ik dat ergens gaan testen. Maar als een lezer hiermee ervaring heeft, hoor ik het graag.

Berichten: 145

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 02 apr 2024 12:23

Re: Fatar TP60LF - aanslaggevoeligheid

Van de week metingen gedaan met een fatar TP60LW klavier.
Er zijn per toets twee contacten. Upper en Lower.
Het uppper contact komt na 2mm indrukken toets in. Het lower contact na 5,5mm.
Bij een pijporgel gaan de ventielen al vrij snel open en na het knikje (weerstand ventiel) spreekt de pijp aan.
Dat komt aardig overeen met 2mm.
Ik denk niet dat het fijn speelt als je pas na 5,5 mm indrukken van de toets een toon hoort.
Het schijnt dat Hauptwerk wel aanslaggevoeligheid kan meten en verwerken.
Maar dan moet mijns inziens beide contacten ingezet worden zodat de snelheid waarmee de toets wordt ingedrukt gemeten kan worden.
Dat vraagt wellicht een aparte decoder.

Berichten: 201

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 15 apr 2024 07:20

Re: Fatar TP60LF - aanslaggevoeligheid

Ik heb voor mijn nieuwe orgel de Fatar TP60LW Ivory gekozen omdat deze niet zo plastic glad aanvoelt en en de hoeken en randen van de witte toetsen mooier afgewerkt zijn. De Fatar TP60-LF heeft een dunnere opleg die wel eens scherpe randjes aan de onderkant heeft. Dit was mijn overweging om voor dit klavier te kiezen.
Over de aanslaggevoeligheid kan ik alleen melden dat de toetsen van de TP60LW Ivory wat massiever aanvoelen.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Batzorgel en 64 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com