Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Pistons /registers

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 6

Geregistreerd: 07 okt 2023 11:56

Bericht 02 jan 2024 16:47

Pistons /registers

Als betrekkelijke leek even de volgende vraag :
Ik kom op het forum register knoppen/schakelaars tegen , maar ook de benaming pistons
wat is het verschil hiertussen ? kan iemand mij dat uitleggen?

Berichten: 30

Geregistreerd: 16 nov 2021 16:45

Woonplaats: Middelstum

Bericht 02 jan 2024 20:03

Re: Pistons /registers

Registerknoppen worden met de hand bediend. Meestal trekregisters op pijporgels en schakelaars bij elektronische orgels.
Pistons heb je in twee smaken: duimpistons op de latten tussen de klavieren (meestal voor de setzer) en voetpistons die je meestal op (Frans)romantische en symfonische orgels tegenkomt.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 jan 2024 12:45

Re: Pistons /registers

Nog een belangrijk verschil i.v.m. je zelfbouw.
Registers zijn schakelaars. Ze blijven dus in de "aan" stand staan totdat je ze uit zet.
Pistons zijn drukknoppen. Bij indrukken wordt er kontakt gemaakt; bij loslaten is het kontakt weer verbroken.

Berichten: 6

Geregistreerd: 07 okt 2023 11:56

Bericht 06 jan 2024 17:16

Re: Pistons /registers

bedankt v d antwoorden, de achtergrond was inderdaad technisch v aard, omdat ik op de sides van leveranciers soms encoder boards tegenkom waarbij geschreven wordt over pistons , en ook over registers , het verschil er tussen was mij niet duidelijk.
inmiddels heb ik 1 van de 3 klavieren voorzien van hall sensoren, op elk sensor plaatje zit een kleine led waardoor goed te controleren is of het signaal komt bij indrukken van een toets , toets ingedrukt 0 V en toets in rust 5V .
De encoder print die ik wil gaan gebruiken kan hiermee omgaan ,
Ik wilde deze encoder print ook gebruiken voor de registers , maar de leverancier zag hier problemen met de MIDI codering . mijn vraag is nu , kan ik de systemen van 2 leveranciers naast elkaar toepassen? de register schakelaars werken ook met hall sensoren, maar is heel eenvoudig om te zetten naar reed contacten.
met vr gr stoomfanaat.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 jan 2024 23:05

Re: Pistons /registers

Je kunt verschillende merken door elkaar gebruiken zolang de MIDI kanalen maar verschillend zijn.
Dus printen van merk A voor de manualen/pedaal en printen van merk B voor je registers. Ik weet niet of je ook terugkoppeling doet voor die registers (bijv. aanzetten van een register en dan het bijbehorende lampje aan doen), dan moet dit deel wel van hetzelfde merk (B) zijn.

Het kan wel zijn dat je 2 USB aansluitingen op de PC krijgt: 1 voor merk A en 1 voor merk B. Dat is afhankelijk of printen MIDI through hebben. In dat geval kan het met 1 USB aansluiting.

Berichten: 6

Geregistreerd: 07 okt 2023 11:56

Bericht 08 jan 2024 16:24

Re: Pistons /registers

bedankt voor je deskundige antwoord, ik heb inderdaad de register knoppen uitgevoerd met een led , de knop is voorzien van 10 mm plexiglas dia 20mm met daarin een led, tegen dit plexiglas een rond papiertje met de tekst, opgesloten door een lensje van 25 mm dia , als de led brand is de tekst mooi verlicht , ik dacht dit aan te schakelen als de knop wordt uitgetrokken , dus geen terugkoppeling v d computer , maar als dit voordelen ?? geeft kan het wel.Tekst en lensje is snel te wisselen .
Wat betreft de encoders v pedaal en klavieren , die zijn wel door te koppelen , maar de leverancier (A ) liet mij weten: I Highly recommand to use a multiple MIDI port USB/Midi interface to Connect to the computer " hij geeft aan ESI M4UEx USB 3.0 Midi interface. dit is mogelijk ook te gebruiken voor leverancier B ??
mijn werkwijze is : eerst van een kringloopkast en al beschikbaar materiaal een orgel te maken waar ik dan van weet dat de schakelaars en contacten goed werken , dat is goed gelukt en de kosten zijn gering ( de tijd niet gerekend!), om vervolgens de duurdere onderdelen aan te schaffen, mijn vraag is ook , is het mogelijk om de midi signalen van de decoders op bijv een laptop uit te testen alvorens de HW computer en de geluidsinstallatie aan te schaffen.
met vr gr Stoomfanaat.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 jan 2024 20:08

Re: Pistons /registers

Wie ben ik om leverancier tegen te spreken. Neem zijn advies voor de MIDI interface over. Aan dit kastje kun je elke MIDI encoder koppelen; merk onafhankelijk (wel de MIDI kanalen verschillend in stellen).

Een nadeel om de ledjes via lokaal aansturen te laten branden zoals je nu van plan bent, is dat als je in HW een setzer of vaste combinaties gebruikt, dat ledjes dus niet aan gaan en je dus niet hoe de dan actieve registratie er uit ziet. De registertrekker wordt immers niet geactiveerd. Zou je de trekkers wel activeren (vereist meer dan alleen een reedrelais/magneet) dan wel.

Een MIDI monitor programma om te testen: http://www.midiox.com (https://www.midiox.com werkt niet)
Daar staat de versie 7.02 download

Berichten: 6

Geregistreerd: 07 okt 2023 11:56

Bericht 16 jan 2024 14:10

Re: Pistons /registers

bedankt voor je reactie, ik begrijp dat elke decodeerprint zijn eigen midi kanaal nr krijgt en de midi code het toets nr bevat waarbij de centrale C nr 60 is . note on en note off . Hoe moet dit dan zijn voor de decoder print van de registers ?. mag dat het aantal nr zijn wat met het aantal registers overeenkomt en is dit ook note on en note off zoals bij de klavieren ?
Op Blz 117 van het hauptwerkboek lees ik er wel wat over , maar niet over de codes.
met vr gr
Stoomfanaat

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 jan 2024 19:07

Re: Pistons /registers

MIDI voor keyboards is gestandaardiseerd. Dat betekent dat (voor orgel) de laagste C altijd midi code 36 genereert, en de centrale c code 60. Dat betekent dat als je een keyboard koopt als Roland, e.d. of een elektronisch orgel, dat dit altijd hetzelfde is.
En om onderscheid te maken tussen manualen moet dat op verschillende MIDI kanalen gebeuren.
Toetsen (MIDI codes) die je niet gebruikt (bijv de sample set loopt tot g''') kun je voor andere zaken in HW gebruiken. Bijv. de hoogste toets van een klavier voor de HW setzer: volgende stap. Dit als vervanger voor een (voet)piston.

Voor registers is geen standaard. Je kunt een scanner nemen die 8 x 8 matrix = 64 registerknoppen kan afgaan of deze aan of uit staat. Het kanaalnummer moet wel uniek zijn (dus niet samenvallen met die van de klavieren). Is het te weinig, dan neem je 2 scanners op 2 kanalen of 1 scanner voor 128 registers (het max per kanaal) op 1 MIDI kanaal..
Via MIDI learn koppel je de registers aan aan HW. Je moet dan een register aanzetten en ook weer uit. En dan pas op Done klikken. Staat in het boek op blz. 117 e.v; je had dat al gevonden. HW onthoudt per orgel welk register welke kode heeft gegeven. Dat mag dus van alles zijn maar het MIDI kanaal i.c.m. de MIDI kode moet uniek zijn. HW past zich dus aan aan wat er als signaal geleverd wordt.

Het aantal scanners hangt dus af van hoeveel registers je hebt en wat de MIDI hardware aan kan. Vaak zit op zo'n print ook één of meerdere analoge ingangen voor (een) potmeter(s) (tbv een zwelpedaal).

Berichten: 6

Geregistreerd: 07 okt 2023 11:56

Bericht 16 jan 2024 21:56

Re: Pistons /registers

Hier ben ik bijzonder mee geholpen! ik durf het nu aan om de printplaten (scanners) te gaan bestellen .
groetjes:
Stoomfanaat.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 59 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com