Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Pedaal ten opzichte van klavier

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 10 aug 2012 22:23

Pedaal ten opzichte van klavier

Wat ik wel wat lastig vind, het pedaal ligt wat opzij, dat is bepaald wennen. Uiteraard, je moet altijd boven c gaan zitten, maar je speelhouding is dan toch wat anders.


Hier ben ik het niet mee eens beste kees.
Op de eerste plaats moet u weten dat er verschil is in de maat voering van pedaal.
Het zogenaamde katholiek of protestants pedaal: katholiek C boven C of protestants D boven C.
De oplossing is simpel Gewoon uw zithouding 5 CM verschuiven naar links of rechts en alles blijft het zelfde.

De organist moet zich aanpassen aan het instrument en niet andersom.

Willem.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 11 aug 2012 08:57

Re: Pedaal ten opzichte van klavier

Hoi Willem,

is dit verschil wel protestants of katholiek. Ik heb nl meer de indruk dat het per bouwer verschilt. tegenwoordig is het redelijk gestandaardiseerd, maar als ik oude kerk en huisorgels kijk kom ik vanalles tegen.
van 7 tot 2x 27 pedalen en dat met allerlei afwijkende afstanden lengtes, ophanging ed.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 11 aug 2012 11:08

Re: Pedaal ten opzichte van klavier

Je begrijpt me niet goed, denk ik, Willem.
Ik zeg niet dat dit niet goed is, maar dat IK het wat, lees anders: ietwat, lastig vind, omdat dit een huisorgel is en hier in NL de meeste huisorgels toch wel van een min of meer standaard maatvoering zijn voorzien.
Ik durf wel zeggen, dat ik veel ervaring heb op div. kerkorgels. Daar zitten indd. ook enorm weerbarstige instrumenten bij, m.n. m.b.t. het pedaal, de ligging. Dat vind ik echter wel een uitdaging, het gevoel/beleving is dan ook heel anders. Dat maakt het verschil.
Echter, ik vind tussen een kerkorgel en een huisorgel sowieso een enorm verschil.

Dus dit is niet bedoeld in de zin van een kwestie van eens zijn, noch goed of fout, doch ik gaf gewoon mijn ervaring/gevoel bij dat pedaal weer. Snappie? ;) Hopelijk nu wat duidelijker verwoord. Maar ja, je kan nu eenmaal niet alles breed uitmeten, dat doe ik toch al teveel.... :oops: :oops: :roll:
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 143

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 11 aug 2012 21:57

Re: Pedaal ten opzichte van klavier

Beste organisten.

Over het pedaal t.o.v. het klavier het volgende:

Bij oude orgels ligt de c van het pedaal vaak erg verschillend t.o.v. de centrale c van het klavier.
In Tiel b.v. Bätz zit er wel drie tonen verschil terwijl in Zeist waar ik organist ben op ook een Bätz orgel er veel minder verschil is. Ik ga dan ook altijd zo zitten dan de c van het pedaal precies tussen mijn benen doorloopt.
Dat de klavieren dan meer verschoven liggen hetzij links of rechts is wennen. Vaak ben je na 10 min. daaraan gewend.

Omdat er veel verschillen zijn heeft de A.V.O.N (algemene verordening orgelbouw nederland) na de tweede wereloorlog een standaard (ook voor de pedaalligging qua diepte en hoogte t.o.v. de manulalen) ingevoerd voor alle nieuw te bouwen instrumenten. Bij een 32 tonig pedaal komt dan dis onder dis te liggen. Het hangt dus ook mede af voor wat voor pedaalklavier je hebt. 30 of 32 tonig maakt verschil.
Zelf vind ik het ook prettig als c onder c ligt.
Toe ik destijds op het conservatorium in Utrecht les kreeg in de Jacobikerk was dat iedere les weer 15 min wennen.
De laagste C ligt veel verder weg door de afstand van de brede pedaallatten.
Een pedaalklavier met standaard afstanden maar wat verschoven t.o.v. de centrale c vind ik dan minder erg dan een pedaalklavier met afwijkende maten.
Voor wie over de standaardisering van de orgelspeeltafel A.V.O.N. meer wil lezen. Men neme het boek Orgelbouw van Oosterhof en Bouman.
Het heeft dus niets te maken met katholiek of protestant maar alles met orgelbouw.

Hopend jullie zo uit de droom geholpen te hebben groet ik,

Muzieknoot
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 11 aug 2012 22:50

Re: Pedaal ten opzichte van klavier

Och, dank voor je uitleg. Nee, ik had geen vragen, gaf alleen mijn persoonlijke ervaring weer.
En ja, de Jacobi is wel heel breed..., doch de Oostkerk in M.burg ook.
Indd. is de regel, ga boven de c zitten en de rest komt wel. Neemt niet weg, dat je dan soms in een ongemakkelijke houding gewrongen kan worden. En dát is wat ik beoogde te zeggen.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 11 aug 2012 23:36

Pedaal ten opzichte van klavier

Beste organisten

Natuurlijk heeft het te maken met de orgelbouw, maar wat als de firma die het des betreffende orgel heeft afgeleverd protestant is of katholiek.
Ik heb tijdens mijn studie jaren nooit anders gehoord als: C boven C is gemaakt door een katholieke bouwer D boven C een protestantse orgelbouwer.
En natuurlijk zijn daarop weer andere variante mogelijk zoals je die dagelijks tegen komt in de praktijk.

Willem.

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 15 aug 2012 01:15

Re: Pedaal ten opzichte van klavier

Willem Orlando schreef:Op de eerste plaats moet u weten dat er verschil is in de maat voering van pedaal.
Het zogenaamde katholiek of protestants pedaal: katholiek C boven C of protestants D boven C.


Ik zou bij deze willen voorstellen een humanistisch pedaal in te voeren, de afstand tussen pedaal en klavier kan worden aangepast naar de maat van de mens die het instrument bespeeld. Voor mij zou dit een uitkomst zijn! :D
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 15 aug 2012 08:55

Re: Pedaal ten opzichte van klavier

Roland...maar dan ook echt...helemaal...100% humanistisch!

Voor "onze moderne organisten" verwisselbare pedalen.....
ik speel graag met "vier zwarten naast elkaar....1 witte....2 zwarte...3 witte....
Ron

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 15 aug 2012 20:42

Re: Pedaal ten opzichte van klavier

RonD schreef:Roland...maar dan ook echt...helemaal...100% humanistisch!

Voor "onze moderne organisten" verwisselbare pedalen.....
ik speel graag met "vier zwarten naast elkaar....1 witte....2 zwarte...3 witte....
Ron



Zo is het! aanpassen op de speler, en niet andersom! waarom zou je ook betalen voor toetsen die je nooit gebruikt?
Voor elke speler wat wils! Neem nou bijvoorbeeld de CD speler, wat moet die met de A, A#, B, C#, D# E, F, F#, G en G# ?

Berichten: 143

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 31 aug 2012 22:01

Re: Pedaal ten opzichte van klavier

Vandaag moest ik een rouwdienst begeleiden op het prachtige orgel van de hervormde kerk in Oud-Zuilen.
Na het steile trapje beklommen te hebben kwam ik bij de speeltafel en O schrik het pedaal lag maar liefst 7 tonen verschoven. d.w.z. de tweede c waar je normaal voor zit in het midden lag onder de b (7 tonen hoger dan de centrale c)
Heb dus de hele dienst met mijn beide handen een stuk meer naar links gespeeld. Was wel even wennen zeg. Maar het lukte prima.

Bijgaande de foto's van het front en de speeltafel.
Met vr. groet. Martin

fotooudzuilen2.JPG


fotooudzuilen1.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com