Pagina 2 van 2

Re: Rammelvrij pedaal

BerichtGeplaatst: 15 nov 2017 23:02
door JacoP
Dag Jaap,

Als het aan de veerpoot ligt kun je het gaatje opboren en vervolgens met een strook kernlaken invoeren.
Dat gaat als volgt een strook kernlaken met de breedte van de diameter (min 1mm) van het gaatje afsnijden, dan aan één kant een schuin stuk afsnijden zodat er een punt ontstaat.
Deze punt door het opgeboorde gaatje duwen en doortrekken tot er nog maar 2cm buiten steekt, dit gedeelte spaarzaam met lijm insmeren daarna strook doortrekken tot gelijk met de buiten kant en aan beide zijden afsnijden!
Op deze manier onstaat er een rond kokertje van kernlaken.

Een andere optie als het niet aan de veerpoot ligt gebruik een klein strookje dun karton of kernlaken en druk dat tussen de windingen van de veer die langs elkaar heen schuren! (hoeft niet gelijmd het blijft vanzelf zitten)
Beide opties heb ik met succes toegepast.

Re: Rammelvrij pedaal

BerichtGeplaatst: 15 nov 2017 23:14
door Jaap380
Dank voor jullie reacties! Ik ga er morgenavond mee aan de slag. Ik zal de bevindingen hier posten.

Dun karton tussen de windingen van de veer hielp! Bedankt!

Re: Rammelvrij pedaal

BerichtGeplaatst: 09 jan 2018 11:07
door anco.marijs
JacoP schreef:Bijgeluiden van pedaalklavier reduceren.

Veel mensen die Hauptwerk gebruiken hebben een Laukhuff pedaal (vlak of concaaf).
Deze pedalen zijn meestal voorzien van een bladveer (tevens scharnier) en een pedaalveer aan de voorzijde.
Om te beginnen staan veel toetsen vaak te zwaar af geregeld door de dubbele vering.
Een volgende werkwijze geeft goede resultaten :
gebruik de bladveer alleen als scharnier door de schroef zover aan te draaien dat de toets net niet meer rammelt.
de pedaalveer minder sterk afregelen door met een rondbektang het oog vast te klemmen en de vrije uiteinde behoedzaam naar de toets drukken, dan loslaten
de afstand meten einde veerpoot naar onderkant toets als je de gewenste toetsdruk hebt gevonden, wel de onder- en boventoetsen afzonderlijk testen ( verschil in massa )
dan alle veren van de toetsen op de gewenste spanning afregelen. (als de toets naar boven komt zonder te stuiteren is het in de meeste gevallen goed)
om te voorkomen dat schroeven los gaan zitten voor het vastschroeven in het schroefgat met een dun draadje wat houtlijm aanbrengen.

Omdat de pedaaltoetsen in rust altijd onder veerspanning wordt het bovenste vilten of rubberen dempingskussen langzaam maar zeker steeds stugger en ontstaat er meer lawaai.
Wanneer bovengenoemde werkzaamheden nog niet voldoende helpen is er hieronder nog een aanvulling.

Voor een nog lager geluidniveau heb ik de volgende oplossing bedacht :
haal de bovenste vilten of rubberen dempingskussen met een scherp mes weg en maak het hout zo schoon mogelijk
plak op de vrijgekomen plek een zelfklevend magneetschijfje 15 - 20 rond en 2mm dik
verwijder de toetsen en boor aan de bovenzijde in het midden ( waar de toets tegen de bovenzijde stuit ) een gat van 10mm en 10mm diep
druk in het gat een magneet van 10mm rond en 5 - 10mm hoog
vooraf alle magneten aan één zijde merken met een merkstift o.i.d. omdat het magneetschijfje en de ronde magneet met de noordpool of de zuidpool naar elkaar geplaatst moeten worden.

Door het gebruik van magneten die elkaar afstoten ontstaat een onzichtbaar en onhoorbaar stootkussen.
Magneten zijn verkrijgbaar bij : http://www.supermagnete.nl/index.php

Aan de zijkant van de toetsen tussen toets en geleidingsstokjes is inderdaad een schijfje kernlaken het duurzaamste. (als je wat nodig heb laat het weten, ik heb nog een aardig stuk liggen)
Om de slijtage nog meer te verminderen is het slim om de geleidingsstokjes met fijn schuurpapier of staalwol glad te schuren en vervolgens goed met grafietpoeder insmeren.
(in de orgelbouw gebruiken we vloeibare grafiet op alcoholbasis)
Hierdoor verminderd de wrijving en slijtage

Veel succes!


Met vriendelijke groeten,

Jaap Patijn


Hoeveel kilogram aan houdkracht adviseer je voor de magneten in het pedaal t.b.v. stootkussen?

Re: Rammelvrij pedaal

BerichtGeplaatst: 09 jan 2018 12:48
door JacoP
Dag Anco,

Dit moet je gewoon uitproberen omdat elk pedaal weer anders is afgeregeld.
Koop gewoon een paar verschillende om te testen begin met 5kg en hoger als uitgangspunt (diam. 15mm)
Succes!!

Re: Rammelvrij pedaal

BerichtGeplaatst: 09 jan 2018 13:06
door Jaap380
Ja, dit moet ik ook nog eens uitproberen... ;)

Even een andere vraag aan Jaap: ik heb de kernlaken ronde schijfjes aan de zijkanten van de pedaalstokken vervangen en er zijn nu een paar pedaaltoetsen die te klem zitten (springen niet terug). Hoe los ik dit het beste op? Kan ik gewoon de ronde spijltjes tussen de pedaalstokken schuren of is dat uit den boze?
of eerst vloebare grafiet (Slotspray?) gebruiken?

Re: Rammelvrij pedaal

BerichtGeplaatst: 09 jan 2018 13:46
door anco.marijs
JacoP schreef:Dag Anco,

Dit moet je gewoon uitproberen omdat elk pedaal weer anders is afgeregeld.
Koop gewoon een paar verschillende om te testen begin met 5kg en hoger als uitgangspunt (diam. 15mm)
Succes!!


Bedankt Jaap.
Het liefst koop ik natuurlijk zo min mogelijk 'verkeerd' ;)

Bedoel je 2 magneten van allebei 5kg, die elkaar afstoten? Of 2 magneten met totaal 5kg?

Re: Rammelvrij pedaal

BerichtGeplaatst: 09 jan 2018 17:07
door JacoP
Dag Jaap,

Als de pedaaltoets niet makkelijk beweegt is het ook verstandig om te kijken of de toets niet wat scheluw (krom) getrokken is!
Dit gebeurd vaker dan je denkt, een eenvoudige oplossing is dan om de schroef waarmee de toets aan het frame zit iets los te draaien en een dun stukje karton half tussen de bladveer en het frame te schuiven (om de toets aan de voorzijde iets te kantelen) en de schroef weer aandraaien. De mate van correctie moet je proefondervindelijk vaststellen!
De kernlaken schijfjes of de geleidingstokjes grafieten helpt ook, maar is soms niet voldoende!
Uiteraard de geleidingsstokjes dunner maken is ook een optie, dus keuze genoeg!
Succes!

Re: Rammelvrij pedaal

BerichtGeplaatst: 09 jan 2018 17:12
door JacoP
Dag Anco,

Inderdaad bedoel ik dat elke magneet 5kg of meer aantrekt.
Als je de werking van de toetsen verkleint heb je minder trekkracht nodig.

Re: Rammelvrij pedaal

BerichtGeplaatst: 09 jan 2018 23:54
door Jaap380
JacoP schreef:Dag Jaap,

Als de pedaaltoets niet makkelijk beweegt is het ook verstandig om te kijken of de toets niet wat scheluw (krom) getrokken is!
Succes!

Ha Jaap, je had weer helemaal gelijk! er waren 2 toetsen krom. Ik heb het opgelost zoals je voorgesteld hebt. Chapeau! :D

Re: Rammelvrij pedaal

BerichtGeplaatst: 17 jan 2018 21:30
door anco.marijs
Is er al iemand anders die ook zijn pedaal zo heeft met een magnetisch stootkussen?
Ik heb 2 magneten nodig van 7.5 kg houdkracht. Die zijn 19.5mm diameter en passen maar net aan in het pedaal.
En dan heb ik de pedaalveer ook al behoorlijk losser gezet. Dus lichtere magneten geen optie

Maar het werkt wel! Dus geen geklapper meer iedere keer als je een pedaal loslaat:)

Maar weet er iemand nog een webshop waar ze magneten verkopen van 7.5 kg houdkracht, maar wel kleiner dan 19.5mm?

Re: Rammelvrij pedaal

BerichtGeplaatst: 17 jan 2018 23:28
door Jaap380
Ik ben bang van niet. Ik heb gekeken op supermagnete.nl je zit toch al aan de 20 mm of meer. Staafmagneet wordt dan 10 cm lang, dus ook geen optie. De enige mogelijkheid is de veren verder terug te buigen zodat je met kleinere magneten toe kunt.... Of alleen het verenstaal achteraan de pedaal toets gebruiken? Of komen ze dan niet snel genoeg terug?

Re: Rammelvrij pedaal

BerichtGeplaatst: 18 jan 2018 00:00
door JacoP
Dag Anco,

Op de site van supermagnete.nl te vinden, zie foto.
Succes!!

Re: Rammelvrij pedaal

BerichtGeplaatst: 18 jan 2018 08:51
door anco.marijs
Haha sorry Jaap, dat zijn precies de magneten die ik heb. Heb hier per ongeluk 19.5mm ipv 19.1mm getypt.
Ik kon dus inderdaad ook geen kleinere magneten vinden.
Bedankt voor de moeite Jaap en Jaap.

Andere Jaap, ik heb maar 1 veer per pedaal, de veer aan de voorkant.
Aan de achterkant zit alleen een simpel metalen plaatje aan een half vastgedraaide houtdraadbout. Heeft geen enkele verende eigenschap.
En als ik de veer aan de voorkant te los zet dan gaat die juist weer rammelen.

Heb er nu 2 gedaan als proef. Dan ga ik dus gewoon de rest boren voor die grote magneten. Moet alleen wel erg nauwkeurig gebeuren anders blijft er geen 'vlees' meer over aan de zijkanten van het pedaal.

Re: Rammelvrij pedaal

BerichtGeplaatst: 18 jan 2018 09:35
door Jan Wim
Anco,

Je kan ook een kleinere diameters magneet bestellen als je identieke magneten koppelt vergroot dit hun eigen kracht zowel aan de zuid als Noordpool.

Zo kan je spelen met afstootkracht, je mag per sectie ook gemengde kleefkracht toepassen

In theorie mag je max de helft van de gebruikte diameter stapelen .
Zou je meer stapelen dan voegt dit in verhouding minder toe
Wellicht kan je hier iets mee?

Re: Rammelvrij pedaal

BerichtGeplaatst: 18 jan 2018 11:40
door Jaap380
Jan Wim schreef:Anco,

Je kan ook een kleinere diameters magneet bestellen als je identieke magneten koppelt vergroot dit hun eigen kracht zowel aan de zuid als Noordpool.

Zo kan je spelen met afstootkracht, je mag per sectie ook gemengde kleefkracht toepassen

Daar zat ik ook aan te denken. Jaap zegt toch hieronder dat hij met magneten van 10-15 mm doorsnede heeft gewerkt....

Re: Rammelvrij pedaal

BerichtGeplaatst: 18 jan 2018 23:17
door anco.marijs
Jan Wim schreef:Anco,

Je kan ook een kleinere diameters magneet bestellen als je identieke magneten koppelt vergroot dit hun eigen kracht zowel aan de zuid als Noordpool.

Zo kan je spelen met afstootkracht, je mag per sectie ook gemengde kleefkracht toepassen

In theorie mag je max de helft van de gebruikte diameter stapelen .
Zou je meer stapelen dan voegt dit in verhouding minder toe
Wellicht kan je hier iets mee?


Stapelen had ik zo direct niet aan gedacht.
Heb nu 2 magneten van (uit mn hoofd )5 kilo gestapeld. Dus totaal 4x, en dat geeft qua kracht een vergelijkbaar resultaat als 2x 7.5 kg :)