Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Klavieren maken

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 sep 2012 19:57

Re: Klavieren maken

Andre_Kaptein schreef:Ehhhh Ja, thats me.
Vertel... hoe klein is die wereld dan? Bij mij gaat er nog niet onmiddelijk een lichtje branden.

Jan Wim schreef:Ik heb een paar dagen bij een houthandel gewerkt (19 jaar)

Hoi Andre,


ben jij dan toevallig Andre die bij HBZ gewerkt heeft??, dan word de wereld wel erg klein ;)

gr

JW



ha even een stuk terug in de tijd graven Andre!!

vroeger ( voordat ik prijstechnisch ben overgestapt naar jongeneel) haalde ik hout bij HBZ
onder de naam JEWEPA
of via Huyser Apon
daarvoor haalde ik het toen ik nog in loondienst zat via A. v Wingerden BV

misschien word de wereld nu wat kleiner voor je???

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 86

Geregistreerd: 05 jun 2011 13:24

Bericht 25 sep 2012 20:35

Re: Klavieren maken

Even nieuwsgierig: ik veronderstel dat fabrikanten als Laukhuff hun toetsen met een CNC-zaag /-frees maken?
Of heb je met een CNC te weinig invloed op de richting waarin het hout moet worden gezaagd?

Je kunt tegenwoordig op huurbasis namelijk ook gebruikmaken van werkplaats met CNC-machines. Lijkt me wel de snelste en nauwkeurigste manier. Als je gezamenlijk een dozijn klavieren tegelijk maakt waarschijnlijk ook de goedkoopste.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 25 sep 2012 21:10

Re: Klavieren maken

Dirk1 schreef:Even nieuwsgierig: ik veronderstel dat fabrikanten als Laukhuff hun toetsen met een CNC-zaag /-frees maken?
Of heb je met een CNC te weinig invloed op de richting waarin het hout moet worden gezaagd?

Je kunt tegenwoordig op huurbasis namelijk ook gebruikmaken van werkplaats met CNC-machines. Lijkt me wel de snelste en nauwkeurigste manier. Als je gezamenlijk een dozijn klavieren tegelijk maakt waarschijnlijk ook de goedkoopste.


De klavieren die Laukhuff levert zijn inderdaad CNC gefreesd evenals de klavieren van UHT. Maar ook diverse kerkorgelbouwers doen dat.
Met de CNC frees kan je alle kanten op.
niet alleen de toetsen, maar ook het lofwerk, bakstukken panelen en noem maar op.
De nieuwste generatie CNC frezen (de zgn 3d frezen) rekenen zelfs uit wat ze aan hout nodig hebben en zelfs de draadrichting van het hout geven ze aan. Het is echt ongelooflijk. Als je de kast van bv de bovenkerk in tekening erin brengt en je voegt het hout erin wat hij vraagt en je hebt alles goed getekend krijg je een mooi voorgefreest bouwpakket Incl de twee beelden onder de pedaaltorens.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 sep 2012 21:25

Re: Klavieren maken

misschien een domme vraag?

maar waarom is het niet mogelijk/gebruikelijk om gewoon de basis van de toetsen
door de "vandiktebank" te halen en vervolgens de inkeping er af te zagen?

dan heb je toch veel strakker werk, als dat je eerst hout gaat verlijmen aan elkaar tot in mijn geval 5 octaafs
en dan vervolgens alles weer met een lintzaag aan bonken moet zagen?

misschien denk ik te veel timmermans achtig? en te weinig orgelbouwers achtig? :oops:

gr

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 86

Geregistreerd: 05 jun 2011 13:24

Bericht 25 sep 2012 21:40

Re: Klavieren maken

Andre schreef: Met de CNC frees kan je alle kanten op.


... we hoeven dus maar één autoCAD-tekening te hebben, om daarmee alle zelfbouwers in 1 klap te voorzien van toetsen. Kun je zelf het gewenste toetsbeleg aanbrengen en het klavier in elkaar zetten.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 sep 2012 21:50

Re: Klavieren maken

Dirk1 schreef:
Andre schreef: Met de CNC frees kan je alle kanten op.


... we hoeven dus maar één autoCAD-tekening te hebben, om daarmee alle zelfbouwers in 1 klap te voorzien van toetsen. Kun je zelf het gewenste toetsbeleg aanbrengen en het klavier in elkaar zetten.


maar sommige willen misschien 4,5 en andere 5 octaafs hebben

ik ben bang als je toch teveel naar de professionele kant gaat, dit aardig in de papieren gaat lopen
tekeningen maken, hout kopen, toetsbeleg, onderdelen enz enz.. werkplaats met cnc moet huren
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 86

Geregistreerd: 05 jun 2011 13:24

Bericht 25 sep 2012 22:01

Re: Klavieren maken

Toch vind ik het -door zoiets gezamenlijk te doen- best een goed idee. Door de aantallen zakt de prijs vanzelf. Of één en ander te organiseren is, is natuurlijk een ander verhaal.
Wat belangrijker is: je krijgt wel zeer nauwkeurig werk en dat lijkt me van levensbelang om uiteindelijk goed lopende klavieren te krijgen. Mijn bouwmarkt zaagtafel kijkt namelijk niet op een millimetertje...

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 sep 2012 22:08

Re: Klavieren maken

hoi Dirk,

inderdaad een cirkelzaag kan een afwijking geven, vandaar mijn vraag eigenlijk, waarom niet de toetsen door de vandiktebank?
dan krijg je indentieke zuivere kopmaten
als ze vroeger de lintzaag gebruite om de toetsen los te zagen,( dan zit er toch ook de nodige afwijking in)
kan me niet indenken dat bv Kampen ooit problemen heeft gehad met klemmende toetsen


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 25 sep 2012 23:17

Re: Klavieren maken

Hoi JW,

nu weet ik wel hoor, ja kan je nog goed herrinderen. Zelfs uit de tijd van v. Wingerden en dat je toen voor jezelf bent begonnen. Noooit geweten dat jij ook een orgelliefhebber bent. En ja dan is het wereldje idd wel weer klein.
Ben sinds 1-2-12 in dienst bij Nebiprofa/IKO-Insulations. Werd voor tijd voor mij om een nieuwe uitdaging aan te gaan.
Ben voor deze club een nieuwe afdeling aan het opstarten, voor hun helemaal nieuw, hoogwaardige PIR-spouwisolatie.

Lijkt me leuk om eens een keer af te spreken om over en weer elkaars orgels te bekijken/bespelen/beluisteren

Groeten,

André

Jan Wim schreef:
Andre_Kaptein schreef:Ehhhh Ja, thats me.
Vertel... hoe klein is die wereld dan? Bij mij gaat er nog niet onmiddelijk een lichtje branden.

Jan Wim schreef:Ik heb een paar dagen bij een houthandel gewerkt (19 jaar)

Hoi Andre,


ben jij dan toevallig Andre die bij HBZ gewerkt heeft??, dan word de wereld wel erg klein ;)

gr

JW



ha even een stuk terug in de tijd graven Andre!!

vroeger ( voordat ik prijstechnisch ben overgestapt naar jongeneel) haalde ik hout bij HBZ
onder de naam JEWEPA
of via Huyser Apon
daarvoor haalde ik het toen ik nog in loondienst zat via A. v Wingerden BV

misschien word de wereld nu wat kleiner voor je???

gr

Jan Wim
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 25 sep 2012 23:22

Re: Klavieren maken

Qua organisatie kan ik wellicht wat bijdragen. In zwijndrecht zit de firma Terdo, dit is een klein maar prima uitgerust CNC bedrijf waar ze werkelijk alles kunnen maken wat je wilt voor redelijke prijzen.
Een eenvoudige autocadtekening is genoeg, de machine leest dat dan in en doet de rest.

Tekenwerk zelf doen en goed aanleveren is een belangrijke besparing, dit kost nl. best wel even tijd, dus geld.
Vervolgens worden de tarieven bepaald door de tijd die een machine nodig heeft om het gewenste werkstuk te maken. Hierbij kan je een belangrijke besparing halen uit seriematig een aantal klavieren te maken.

Let op bij CNC freeswerk dat je nooit scherpe inwendige hoeken kan krijgen, dit komt omdat een frees rond is ;) buitenhoeken scherp kan wel.

Dirk1 schreef:Toch vind ik het -door zoiets gezamenlijk te doen- best een goed idee. Door de aantallen zakt de prijs vanzelf. Of één en ander te organiseren is, is natuurlijk een ander verhaal.
Wat belangrijker is: je krijgt wel zeer nauwkeurig werk en dat lijkt me van levensbelang om uiteindelijk goed lopende klavieren te krijgen. Mijn bouwmarkt zaagtafel kijkt namelijk niet op een millimetertje...
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 26 sep 2012 08:13

Re: Klavieren maken

Jan Wim schreef:hoi Dirk,

inderdaad een cirkelzaag kan een afwijking geven, vandaar mijn vraag eigenlijk, waarom niet de toetsen door de vandiktebank?
dan krijg je indentieke zuivere kopmaten
als ze vroeger de lintzaag gebruite om de toetsen los te zagen,( dan zit er toch ook de nodige afwijking in)
kan me niet indenken dat bv Kampen ooit problemen heeft gehad met klemmende toetsen


gr

JW


Hallo Jan Wim,

Kan ook prima door de vlak en vandiktebank,
Ik heb hier een klavier liggen die op die manier gemaakt is.

gr

André

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 26 sep 2012 10:43

Re: Klavieren maken

Hierbij een Autocad tekening met wat maten.
Ik kwam er dus achter dat de afstand tussen cis en dis anders is dan tussen de fis en gis!
Ik wil best wat tekenen in Autocad (2D) of in Solid Edge (3D)
Ben nu van plan eerst een goed ontwerp te tekenen.

Groet,
Henri

Bij het bijvoegen van de tekening krijg ik de melding dat de Bijlage-
quotum is bereikt.
Het bestand is maar 54k groot!
Vr. groet,
Henri

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 26 sep 2012 12:13

Re: Klavieren maken

Voor het maken van de toetsen zou ik geen multiplex gebruiken maar goed droog en uitgewerkt massief hout.
Ik heb zelf noest vrij grenen gebruikt. De professionele orgelbouwers gebruiken vaak fichte. Dit is hout uit spar die hoog in de bergen groeien. Die door kou zeer langzaam en dus fijn nervig hout. Dit is eventueel verkrijgbaar bij de anrhemse fijnhout handel.

Als je maar 1 klavier wil maken kan het door per toets een strook van 22x22 mm toe te passen. Het uitlijnen van de toetsen is dan wel moelijk.
Wil je meer klavieren maken is het op deze wijze haast onmogelijk om de toetsen goed uit te lijnen t.o.v. elkaar.
Je kan dan het beste de methode gebruiken die achter de link staat die in mijn voorstel bericht staat.

Als je dan eerst voor alle klavieren platen van massief hout verlijmt tot de benodigde fmeting van het klavier, de zaaglijnen aftekend en de sleuven freest, de gaten boort dan kan je de boorgaten voor de geleider pennen op het draagraam centeren. Hierna pas de toeten uitzagen.
De toeten komen dan voor alle klavieren goed boven elkaar te liggen.

Groeten Klaas.

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 26 sep 2012 13:09

Re: Klavieren maken

Klaas Twigt schreef:Als je dan eerst voor alle klavieren platen van massief hout verlijmt tot de benodigde fmeting van het klavier, de zaaglijnen aftekend en de sleuven freest, de gaten boort dan kan je de boorgaten voor de geleider pennen op het draagraam centeren. Hierna pas de toeten uitzagen.
De toeten komen dan voor alle klavieren goed boven elkaar te liggen.

Groeten Klaas.


Klaas, nog een vraag over het zagen:
Als je aan de voorkant van de toets begint moet je haaks de bocht om als je bij de zwarte toets komt. Hoe doe je dat?
Je kunt natuurlijk ook vanaf de achterkant beginnen met inzagen, maar hoe dan ook je moet de bocht om.
Heb je dat misschien met een figuurzaag voor elkaar gekregen?

Groeten,
Henri
Vr. groet,
Henri
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 26 sep 2012 16:59

Re: Klavieren maken

Nadeel van frezen is dat je veel afval hebt, een frees is al gauw 6 mm dik.
Voordeel is dat je elk klavier exact hetzelfde kan maken, CNC voor gewoon een proces elke keer hetzelfde uit,
of dit nou 2x of 2000x is.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 26 sep 2012 17:08

Re: Klavieren maken

In het boek van John Boersma staan de werk- en maattekeningen van een klavier uitgewerkt.
Hierbij worden de toetsen pas na alle boringen van stiften e.d. losgezaagt.
Tekening gaat uit van een zaagdikte van 1 mm, is erg dun voor een cirkelzaag.
De zaagsnede's van voren en achteren kan je natuurlijk machinaal doen mits je een goed zaagblad hebt. De "dwarse"snede's bij de zwarte toetsen worden met een figuurzaag gedaan volgens de omschrijving van Boersma.
Betreft een balansklavier.
Wie interesse heeft in die tekeningen moet me maar een PB sturen.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 26 sep 2012 17:14

Re: Klavieren maken

Wat natuurlijk ook kan, oude klavieren van een harmonium gebruiken.
Kan je voor een appel en een ei, of nog minder, op marktplaats vinden.
Toetsbeleg er af halen en dat vernieuwen door b.v. edelfineer is minder werk dan een geheel nieuw
klavier maken.
Als het harmonium gewoon in de huiskamer heeft gestaan is het hout i.i.g. uitgewerkt.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 26 sep 2012 17:19

Re: Klavieren maken

Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 26 sep 2012 17:27

Re: Klavieren maken

Dat moet je gewoon intact laten en vervolgens midificeren als kistorgel!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 26 sep 2012 20:44

Re: Klavieren maken

Ja kan ook, Binnenwerk er uit halen (balg e.d.) speelmechanieken wel laten zitten, en dan volstoppen met wiefers, waffers en woofers :)

Kees Hoekman schreef:Dat moet je gewoon intact laten en vervolgens midificeren als kistorgel!
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 53

Geregistreerd: 18 jan 2012 15:02

Bericht 27 sep 2012 20:39

Re: Klavieren maken

Als je aan de voorkant van de toets begint moet je haaks de bocht om als je bij de zwarte toets komt. Hoe doe je dat?
Je kunt natuurlijk ook vanaf de achterkant beginnen met inzagen, maar hoe dan ook je moet de bocht om.
Heb je dat misschien met een figuurzaag voor elkaar gekregen?

Bekijk het eens van de andere kant.
Alle latten voor toesten met dezelfde vorm tegen elkaar en vast in raam op een plaat hout klemmen. Maar de toetsen dan een kwart slag gedraaid. Als je dan met de bovenfrees erover heen gaat, wordt de hoek scherp 90 graden.
Even een krabbel gemaakt wat de bedoeling is.
Voordeel is dat je met een bewerking alle toetsen van dezelfde vorm ook hetzelfde maakt
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 28 sep 2012 08:11

Re: Klavieren maken

Je hebt een punt Knutselaar, en op deze manier kun je de toetsen exact hetzelfde op maat maken.
Maar als je een stap verder denkt hoe de toetsen op het raam terecht moeten komen....
Als je alle toetsen uit een plank zaagt kun je voor het zagen deze plank gebruiken als mal om alle gaten te boren.
De gaten in de toetsen komen dan vanzelf op de juiste plek in het raam.
In het geval dat je al allemaal losse toetsen hebt is dat veel lastiger. Er is weinig of geen afstelmogelijkheid in dwarsrichting.
Al met al neig ik toch naar deze "oude" methode om de toetsen uit een plank te zagen.

Groet,
Henri
Vr. groet,
Henri

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 sep 2012 19:04

Re: Klavieren maken

Je kan ook een boormal maken en deze voor al je klavieren gebruiken op het raam.

dan heb je ook dezelfde maatvoering

ben inmiddels begonnen met het zagen van de eiken boventoetsen, en de daarbij behorende lat.

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 29 sep 2012 00:38

Re: Klavieren maken

Hallo Knutselaar

Dan heb je een hoop verschillende mallen nodig. Dat is niet handig als je het CNC wil doen.
Stuur in een PB even je mailadres, heb ik tekeningen voor je. Dan snap je ook waarom het handiger is om het op een andere manier te doen.

André
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 sep 2012 08:10

Re: Klavieren maken

Hoi Andre,

mijn liefde voor orgels is ook pas heel laat opgekomen ;) ik was denk ik 18/19 jaar toen ik het kerkorgel ben gaan waarderen.
vanaf dat ogenblik ben ik ook gestart met het leren lezen van muziek( klavarskribo) vond, ik en vind ik nog steeds het makkelijkst voor mij.

het lijkt me leuk om de Haupten :lol: weer eens bij elkaar te brengen en zo elkaar orgels ook eens te zien horen

gr

JW


[quote="Andre_Kaptein"]Hoi JW,

nu weet ik wel hoor, ja kan je nog goed herrinderen. Zelfs uit de tijd van v. Wingerden en dat je toen voor jezelf bent begonnen. Noooit geweten dat jij ook een orgelliefhebber bent. En ja dan is het wereldje idd wel weer klein.
Ben sinds 1-2-12 in dienst bij Nebiprofa/IKO-Insulations. Werd voor tijd voor mij om een nieuwe uitdaging aan te gaan.
Ben voor deze club een nieuwe afdeling aan het opstarten, voor hun helemaal nieuw, hoogwaardige PIR-spouwisolatie.

Lijkt me leuk om eens een keer af te spreken om over en weer elkaars orgels te bekijken/bespelen/beluisteren

Groeten,

André
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
VorigeVolgende

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com