Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Klavieren maken

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 sep 2012 20:01

Klavieren maken

De lange winter komt er weer aan,

vorig jaar heb ik als uitdaging genomen om een hauptwerkorgel te bouwen,

nu zitten er in mijn orgel nog steeds standaard klavieren.
nu wil ik gaan proberen om zelf klavieren te gaan maken.

weet iemand of heeft? hier duidelijke tekeningen van?
waarmee ik aan de slag kan om ze te gaan maken

gr


Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 105

Geregistreerd: 30 jul 2012 09:33

Bericht 22 sep 2012 21:49

Re: Klavieren maken

Boek van Oosterhof en Bouman (Orgelbouwkunde) heeft hier wel duidelijke uitleg en tekeningen over, weliswaar voor kerkorgels bedoeld, maar ja, behalve midificeren ook weer niet zo'n groot verschil.

Kijk trouwens ook even bij 'Even voorstellen'. Klaas Twigt showt daar een heel fraai vier-klaviers blok die hij zelf heeft gemaakt. Weet ie ook vast wel iets van tekeningen etc.

mvg,
Bert

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 22 sep 2012 22:55

Re: Klavieren maken

Hallo Jan Wim,

Wat voor een klaviersysteem wil je. staart of balansklavier?
Het is leuk om te doen maar veel werk.

mvg

André

Berichten: 86

Geregistreerd: 05 jun 2011 13:24

Bericht 23 sep 2012 01:05

Re: Klavieren maken

Andre schreef:Wat voor een klaviersysteem wil je. staart of balansklavier?


Andre,

Is er (voor gemidificeerd gebruik) verschil tussen staart- en balansklavieren? Speelaard?

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 24 sep 2012 15:01

Re: Klavieren maken

Balansklavieren of staartklavieren, dat vraag ik mij ook af wat het verschil in speelaard is.
En hoe voelbaar is een toegevoegd contactsysteem ?
Moet je zelf gaan voelen zul je zeggen. . . .

Ik heb juist een lichte speelaard nodig i.v.m. spier/bindweefsel reuma problemen.

Een ander punt is, ga je tot f of g of c ?

HGRoet, Gerrit uit Gouda
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 sep 2012 15:56

Re: Klavieren maken

GerrGouw schreef:Balansklavieren of staartklavieren, dat vraag ik mij ook af wat het verschil in speelaard is.
En hoe voelbaar is een toegevoegd contactsysteem ?
Moet je zelf gaan voelen zul je zeggen. . . .

Ik heb juist een lichte speelaard nodig i.v.m. spier/bindweefsel reuma problemen.

Een ander punt is, ga je tot f of g of c ?

HGRoet, Gerrit uit Gouda


wat het verschil in speelaard is weet ik niet(nog niet ;) )
het bestaande kontakt systeem onder mijn fatar klavieren simuleert een licht drukpunt, maar dat zal met houten zwaardere klavieren sterk verminderen denk ik.
dus daar zal ook wat aan gedaan moeten worden.

in mijn geval is de omvang tot C omdat er anders een gat onstaat in mijn speeltafel ;)

vandaag mijn eerste eiken plank op de kop getikt

denk dat ik eerst de boventoetsen maar gaat zagen, die worden er naderhand opgeplakt....

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 24 sep 2012 18:05

Re: Klavieren maken

Hallo Jan Wim,

Leuk dat je ook zelf klavieren wil maken.
Ik wil binnenkort een bouwverslag maken van mijn klavieren met foto's, misschien heb je daar wat aan?

Groeten Klaas.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 sep 2012 18:27

Re: Klavieren maken

Klaas Twigt schreef:Hallo Jan Wim,

Leuk dat je ook zelf klavieren wil maken.
Ik wil binnenkort een bouwverslag maken van mijn klavieren met foto's, misschien heb je daar wat aan?

Groeten Klaas.


Graag Klaas,

ben niet lui maar wel moe.................. :lol: :lol: :lol: :lol:

elke vorm van info is welkom Klaas ik stap hier echt blanco in m.b.t. het zelf maken van klavieren.

ik zag op de site van laukhuff, dat de zwarte toetsen ook in de hoogte taps toelopen voorzijde 145mm en achterzijde 13mm en dit over een lengte van 80mm, heb jij dit ook gedaan? volgens mij zie je dit nauwelijks terug in de werkelijkheid??

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 24 sep 2012 18:37

Re: Klavieren maken

Speelaard van balans of staartklavieren zit iid verschil in. Wel afhankelijk van hoe lang je de stokken houdt.
De beruchte klopklavieren zijn balansklavieren met een hele korte hefboom.
Hoe licht het speelt ligt aan de veren die je gebruikt.
Staartklaviern kan je het beste als de Fatar klavieren midificeren en de balansklavieren zou ik op de zelfde wijze doen als de Allen orgelklavieren.

De houten klavieren van Fatar spelen (veel) lekkerder dan de kunststof ondanks dat ze zwaarder zijn.

voor het zagen werd vroeger vaak een lintzaag gebruikt. Soms een cirkelzaag.
Tegenwoordig worden ze vaak CNC gefreesd.
In Oosterhof / bouwman staat een goede tekening van een balansklavier
Adelung is allemaal erg globaal,
Bormann Heimorgalbau, staat ook eea (Incl hoe je kartonnen orgelpijpen moet maken)
Topfer staan mooie mechaniektekeningen in zowel balans als staartklavier incl koppelingen
Audsley geeft veel verschillende koppelingen aan en veel verschillende bakstukvormen en klavierfronten. Alleen geen maten.

Ik kan eventueel inscannen.

mvg

André

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 sep 2012 18:51

Re: Klavieren maken

hoi Andre,

In Oosterhof / bouwman staat een goede tekening van een balanskavierl

kan of wil je die eventueel inscannen voor me, kan ik me een beetje gaan voorbereiden orienteren

met

vriendelike groet

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 24 sep 2012 18:54

Re: Klavieren maken

Om er een gevoel bij te krijgen, ga ik eerst een proef oktaaf zagen in een staart- en balansmodel. Gewoon met de decoupeerzaag, een stuk multiplex en geduld. En een stuk contactprint bestellen.

André, als je de tek. uit het boek van Bouman wil scannen, graag !

HGroet, Gerrit uit Gouda
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 24 sep 2012 19:13

Re: Klavieren maken

Berichten: 53

Geregistreerd: 18 jan 2012 15:02

Bericht 24 sep 2012 19:27

Re: Klavieren maken

Hoi Jan Wim,
jij gaat je zeker niet vervelen de komende winter.

Kijk eens op de site van UHT klavieren bij downloads of bij laukhuff in de katalogus voor speeltafels (staan mooie details op!!), daar staan ook maten benoemd.
Ook wellicht op de site van John Boersma, zelfbouw huispijporgels is wat te vinden
Ik zou wel tijd nemen voor zaag/frees/schuurmallen zodat alles hetzelfde wordt.
Groeten,
Knutselaar

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 sep 2012 20:17

Re: Klavieren maken

bedankt knutselaar ale info is welkom

we gaan er de tijd voor nemen, en tja als het project mislukt heb ik altijd nog mijn bestaande klavieren :)

gr

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 86

Geregistreerd: 05 jun 2011 13:24

Bericht 24 sep 2012 20:50

Re: Klavieren maken

Jan Wim,

Je vroeg nog wat over de invloed van contacten op de speelaard.
Ik heb de contactrails van Custommade organ gemonteerd en dat geeft inderdaad een fors verschil. Mijn balansklavieren (lichte veer + genoemde contacten) spelen nu als een gemiddeld mechanisch kerkorgel. Lijkt me goed voor je techniek, maar wellicht niet door iedereen gewenst. Leuk detail is dat de contacten een zeker drukpuntgevoel geven.

Mijn conclusie: ik zou dus aanraden om inderdaad een proefopstelling te maken, om zo de gewenste toucher te krijgen.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 24 sep 2012 21:08

Re: Klavieren maken

hier de scan
Afbeelding (211).jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 sep 2012 21:22

Re: Klavieren maken

alvast hartelijk dank Andre
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 sep 2012 21:30

Re: Klavieren maken

GerrGouw schreef:Om er een gevoel bij te krijgen, ga ik eerst een proef oktaaf zagen in een staart- en balansmodel. Gewoon met de decoupeerzaag, een stuk multiplex en geduld. En een stuk contactprint bestellen.

André, als je de tek. uit het boek van Bouman wil scannen, graag !

HGroet, Gerrit uit Gouda



wat is eventueel het nadeel als je de basis daad werkelijk uit multiplex maakt??? dit trekt niet krom en vervormd niet
je kan de multiplex ook bekleden met eiken , nadeel is dat als je de toets indrukt je een minder fraai uiterlijk krijgt, je kijkt dan naar de opgebouwde lagen van het multiplex, of is er nog een andere reden dat dit nooit word toegepast?

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 24 sep 2012 21:38

Re: Klavieren maken

Hoi Jan Wim,

Jij zou dat toch als geen ander moeten weten... :roll:

Multiplex heeft wel degelijk werking, door vocht vlgs. mij.
Ik heb het bij ons in de kerk gezien, daar is het in het orgel gebruikt. Dat is een Koch van 1954. Los van Koch's reputatie, het multiplex heeft de gehele geschiedenis van het orgel problemen gegeven.
Ca. 10 jr. geleden is er een reparatie, ook met multiplex, verricht. Wederom problemen, na ca. 3 jr.
Wellicht dat het ook met temperatuur verschil te maken heeft, maar ik zou liever voor eiken, ceder of grenen kiezen.

Wellicht dat Klaas daar e.e.a. over zeggen kan. Zijn vader is een gerespecteerd meubelmaker!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 sep 2012 21:49

Re: Klavieren maken

Kees Hoekman schreef:Hoi Jan Wim,

Jij zou dat toch als geen ander moeten weten... :roll:

Multiplex heeft wel degelijk werking, door vocht vlgs. mij.
Ik heb het bij ons in de kerk gezien, daar is het in het orgel gebruikt. Dat is een Koch van 1954. Los van Koch's reputatie, het multiplex heeft de gehele geschiedenis van het orgel problemen gegeven.
Ca. 10 jr. geleden is er een reparatie, ook met multiplex, verricht. Wederom problemen, na ca. 3 jr.
Wellicht dat het ook met temperatuur verschil te maken heeft, maar ik zou liever voor eiken, ceder of grenen kiezen.

Wellicht dat Klaas daar e.e.a. over zeggen kan. Zijn vader is een gerespecteerd meubelmaker!


Hoi Kees,

ik bedoelde hier niet het huis, tuin, en keuken multiplex, maar de garant kwaliteit, die na een maand in een emmer water liggen nog niet vervormd of loslaat.

gr
jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 24 sep 2012 23:01

Re: Klavieren maken

Kijk, daar heb je't weer, ik ben en blijf een leek... ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 25 sep 2012 00:17

Re: Klavieren maken

Hallo,

Ik heb een paar dagen bij een houthandel gewerkt (19 jaar) en in multiplex en hout zijn er veel verschillende kwaliteiten.
Garantmultiplex wil nog niets zeggen over het werken van het houtfineer. Dit heeft met het vochtgehalte te maken.
Bij Bruynzeel multigarant (door&door mahoniefineer) heb je dan de garantie dat er door en door volledige fineren zijn gebruikt en dat het watervast is verlijmd, en bij goede verwerking en onderhoud kan het zeker 20 jaar mee in een buitentoepassing.

Ik zou persoonlijk bij gebruik van multiplex kiezen voor een zeer goede kwaliteit berkenfineer (fins!!) en dan de dunnere kiezen (3 a 4 mm) en er een aantal op elkaar (laten) lijmen voor de gewenste dikte. Deze dikte word veel voor modelbouw gebruikt en is echt topkwaliteit. je zou ook een 15 mm kunnen nemen en er dan 3 mm edelfineer op laten plakken in een door jou gewenste houtsoort. (Kuipers is Tubbergen kan dit doen)
Voor een proefopstelling kan je natuurlijk gewoon een okoume multiplex nemen, vraag eens bij de plaatselijke timmerman voor een afvalstukje, wel vragen naar door&door Frans okoume, en geen Chinese rommel nemen.
Kost je waarschijnlijk niets als je enthousiast verteld over je plannen.

Als je gaat voor de uiteindelijke klavieren kan je m.i. beter massief hout nemen, word niet voor niets toegepast door de prof. bouwers. Een heel goed adres voor mooi hout, ook in kleinere hoeveelheden is de Arnhemse fijnhouthandel, komen mensen uit heel europa naar toe voor specifieke stukken hout. Hebben een enorme gesorteerde voorraad, een zeer grote vakkundigheid en je kan er een vraag uitzetten. Daarmee bedoel ik dat je aangeeft wat je wil gaan maken en welke eisen je hebt, en dat zij er dan het juiste stuk hout bij zoeken. zie link http://www.af.nl/
Voor partikulieren hebben zij de zgn. hobbyzolder!

Maar wat je ook kiest.....acclimatiseren is het toverwoord!!!!!

Met de moderne verwarming in de huizen moet je denken aan een vochtgehalte van rond de 13% (word ook toegepast voor sauna's).
Hout wat je bij een bouwmarkt of een lokale houthandel koopt zit vaak rond de 20% Dat laatste kan je ook prima toepassen, maar dan moet je het wel een jaartje laten liggen (b.v. op latjes onder de bank in de woonkamer)

Wat ook een methode kan zijn is iets wat ik wel eens heb gezien, multiplex opzagen aan smalle stroken (de breedte van de stroken moet een fractie dikker zijn dan de uiteindelijke dikte van de toetsen) en die stroken allemaal een kwart slag draaien en deze dan weer verlijmen. Dan heb je wel een klasse stukje basismateriaal, is wel een dievenwerk hoor.

m.vr.gr.

André



Jan Wim schreef:
Kees Hoekman schreef:Hoi Jan Wim,

Jij zou dat toch als geen ander moeten weten... :roll:

Multiplex heeft wel degelijk werking, door vocht vlgs. mij.
Ik heb het bij ons in de kerk gezien, daar is het in het orgel gebruikt. Dat is een Koch van 1954. Los van Koch's reputatie, het multiplex heeft de gehele geschiedenis van het orgel problemen gegeven.
Ca. 10 jr. geleden is er een reparatie, ook met multiplex, verricht. Wederom problemen, na ca. 3 jr.
Wellicht dat het ook met temperatuur verschil te maken heeft, maar ik zou liever voor eiken, ceder of grenen kiezen.

Wellicht dat Klaas daar e.e.a. over zeggen kan. Zijn vader is een gerespecteerd meubelmaker!


Hoi Kees,

ik bedoelde hier niet het huis, tuin, en keuken multiplex, maar de garant kwaliteit, die na een maand in een emmer water liggen nog niet vervormd of loslaat.

gr
jw
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 sep 2012 10:00

Re: Klavieren maken

Ik heb een paar dagen bij een houthandel gewerkt (19 jaar)

Hoi Andre,


ben jij dan toevallig Andre die bij HBZ gewerkt heeft??, dan word de wereld wel erg klein ;)

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 sep 2012 10:12

Re: Klavieren maken

ik heb nu 2,5 week 20 stukjes multiplex, wel de betere kwaliteit, in strookjes gezaagd van 22x22mm
wat ongeveer overeen komt met de bruto maten van een toets.

nu leg ik 10 stokjes nog 3 weken in de woonkamer en laat ze "natuurlijk" drogen, en 10 stokjes ga ik geforceerd drogen, als het materiaal dan totaal niet vervormd dan durf ik het wel aan......

volgens mij kan je niet wreder omgaan met hout/ of hout verwanten.

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 25 sep 2012 19:12

Re: Klavieren maken

Ehhhh Ja, thats me.
Vertel... hoe klein is die wereld dan? Bij mij gaat er nog niet onmiddelijk een lichtje branden.

Jan Wim schreef:Ik heb een paar dagen bij een houthandel gewerkt (19 jaar)

Hoi Andre,


ben jij dan toevallig Andre die bij HBZ gewerkt heeft??, dan word de wereld wel erg klein ;)

gr

JW
Geen dag zonder Bach!
Volgende

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com