Bericht 29 sep 2012 21:06

Re: Klavieren maken

Ik heb eens een klavier gemaakt voor een klavecimbel. Dat had een andere octaafbreedte dan van een kerkorgel.
Eerst heb ik plankjes gemaakt van 1 octaaf breed 161mm en de lengte van de toetsen. Die plankjes heb ik vervolgens aan elkaar gelijmd zodat er 1 lange klavierplank ontstaat. Daarna heb ik op de computer 1 octaaf getekend met alle toetsen (lengte voortoets en indeling van het octaaf en lengte achtertoets) zodat alle zaaglijnen bekend zijn. die tekening heb ik op ware grootte 5 keer uitgeprint. Toen de octaven uitgeknipt en op de klavierplank geplakt daarbij rekening houdend dat de breedte steeds klopt dus 2 octaven 322mm en 3 oktaven 483mm enzv. Alles genummerd.
Daarna de klavierplank vastgeklemd op de onderliggende plaat en balansbalk en alle gaten geboord voor de stiften.
Toen de klavierplank losgemaakt na het boren en eerst de octaven losgezaagd met de lintzaag. dat is rechtdoorzagen evenals tussen de e en f toetsen. Daarna per octaaf de voorkanten ingezaagd tot aan de zwarte toetsen. Daarna de achterkant inzagen tot aan de voortoetsen. De zwarte toetsen los gezaagd met een figuurzaagje. Later kan deze zaagsnede dan wel weer verbreedt worden tot 2mm. De zwarte toetsen schuin naar beneden en de witte toetsen ook schuin. Hoop dat je het begrijpt. De zwarte toetsen kan je van beukenhout maken en zwart beitsen en lakken.
Met het klavier ben ik wel ruim 80 uur bezig geweest. Maar er ging veel uren in het maken van het toetsbeleg zitten en het uithollen van de voorkant van de toetsen voor een mooi profiel.
Het zagen met de lintzaag is even wennen om mooie rechte zaagsneden te krijgen, maar doe je het met een dunne cirkelzaag dan zijn de spleten tussen de toetsen te groot en dat staat niet mooi.
Hoop dat je het snapt.



groet Muzieknoot