Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hauptwerkorgel bouwen

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 121

Geregistreerd: 10 okt 2012 22:12

Woonplaats: Hilversum

Bericht 10 okt 2012 22:42

Hauptwerkorgel bouwen

Goedendag, ik ben nieuw op dit forum, ben zelf al jaren organist, en in het bezit van een Domus Prestige VIII, ik wil nu wat anders en ben laaiend enthousiast over Hauptwerk.
Ik wil zelf een mooi kabinetorgel bouwen.
Nu is mijn vraag, ik wil twee klavieren en een pedaal hebben compleet met midi aansluiting, zodat ik dit al werkend kan maken.
Ik heb ook al een PC met midi interface, en ik heb hauptwerk geinstalleerd, via mijn Domus werkt dit goed, ik wil echter mijn Domus gaan verkopen, dus zoek doe een los klavierblok en pedaal, waar kan ik deze het beste halen.

Ik wil ook zelf trekregisters gaan maken, zijn er ook interfaces om dit te koppelen op Hauptwerk, en gaat dit gewoon op contactbasis?

Ik hoop dat iemand mij een beetje op weg wil helpen

Groetjes Dennis

Berichten: 86

Geregistreerd: 05 jun 2011 13:24

Bericht 11 okt 2012 12:28

Re: Hauptwerkorgel bouwen

Dag Dennis,

Zo te zien komt ook bij jou van het een het ander.
Belangrijk is -zoals je overal op dit forum kan lezen- om vooraf een goed plan (beter nog: een tekening) te maken van het 'eindproduct', en daar stap voor stap naar toe te werken. Als je b.v. nu midi aanschaft waarop je geen registers kunt aansluiten, heb je in een verder stadium weer problemen, en maak je uiteindelijk veel dubbele kosten.

Klavierblok / pedaal:
- je kunt bij diverse aanbieders (zie op forum het hoofdstuk: commerciële aanbieders: daar staan alle bedrijven op die in NL met Hauptwerk actief zijn) kant en klare gemidificeerde klavierblokken / pedaal kopen. Hierop zit een stekker waar je de kabel direct op aan kunt sluiten naar de midi.
- je kunt ook gebruik maken van mechanische klavieren / pedaal. Deze moeten dan van contacten worden voorzien. Kun je zelf doen (toets voor toets solderen), maar tegenwoordig zijn voor klavieren en pedaal ook kant-en-klare contactstrips verkrijgbaar. Als je weet waar je moet zijn, voor een schappelijke prijs.

Trekregisters:
- hiervoor geldt hetzelfde als voor de klavieren, alleen moet je bijna altijd zelf de contacten aanbrengen.

Alle signalen (snoertjes) afkomstig van klavierblok, pedaal, trekregisters en zwelpedalen worden op 'decoders' aangesloten, die de elektrische schakelspanning vertalen naar een midi-signaal. Deze 'decoders' sluit je vervolgens aan op 1 'midi-controller', een printplaat die alle binnenkomende signalen coördineert en het midisignaal via de USB naar je PC stuurt.

In het Hauptwerk programma kun je vervolgens gaan instellen wat Hauptwerk met alle inkomende signalen moet gaan doen. Via auto-detect kun je Hauptwerk eenvoudig 'leren' welk signaal voor het manuaal is, welke voor het zwelpedaal, etc.

Hopelijk kun je je hiermee beter oriënteren. Om een idee te krijgen hoe de midi werkt, zou je eens kunnen kijken op http://www.midi-hardware.com/index.php?section=tutorial
Onder op deze pagina staan een paar voorbeeld-schema's, zodat je een beetje een idee krijgt hoe de midi in elkaar zit.

Succes,

Dirk1
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 23 dec 2014 19:00

Re: Hauptwerkorgel bouwen

Puur vanwege het reeds onoverzichtelijk grote aantal onderwerpen, gebruik ik het onderhavige onderwep even, om diegenen die dit nog niet hadden bekeken, te wijzen op de zeer leerzame website van Colin Pykett.

Hij behandelt een groot aantal onderwerpen, voor diegenen, die naast het meteen maar gaan bouwen, ook technisch geinteresseerd zijn, en zich wat willen verdiepen in een groot aantal electrisch/akoestische fenomenen.

Goed voor menig avondje rond de Kerstboom en/of oliebollen!!

http://www.pykett.org.uk/index.htm

HG

Geert

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com