Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hoofdschakelaar (sleutel) Hauptwerk

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 26 okt 2012 13:19

Hoofdschakelaar (sleutel) Hauptwerk

Hallo allemaal,

Op mijn orgelconsole wil ik graag een hoofdschakelaar, waarmee ik de computer aan en uit kan zetten. Nu wil ik dit graag in de vorm van een sleutelschakelaar(handig tegen kindervingertjes die overal aan willen zitten).

Ik zou dit kunnen doen met behulp van een puls sleutelschakelaar en deze verbinden met de aan/uit-schakelaar van mijn PC. Deze puls sleutelschakelaars zijn alleen best prijzig en ik vroeg mij af of het ook met een standaard aan/sluit sleutelschakelaar mogelijk is. Ik kan me voorstellen dat er dan iets tussen gemaakt moet worden die zorgt dat deze alleen een puls geeft. Zijn er mensen die een idee hebben hoe dit te realiseren is?

Groeten,

Gertjan

Berichten: 73

Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17

Bericht 26 okt 2012 13:38

Re: Hoofdschakelaar (sleutel) Hauptwerk

Wat je ook kan doen is een een klik aan klik uit setje kopen en daar je pc (en eventuele randapparatuur en speakers) op aansluiten. Bij mijn pc kan ik aangeven in de BIOS dat hij na een "stroomstoring" (power loss) weer vanzelf aan moet gaan. De truc is als volgt: omdat je met de afstandsbediening de stroom helemaal afsluit, "voelt" de pc bij het aanzetten van de schakelaar dat de electriciteit weer beschikbaar is. Hij gaat dan vervolgens vanzelf aan.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 26 okt 2012 15:43

Re: Hoofdschakelaar (sleutel) Hauptwerk

Gertjan schreef:Hallo allemaal,

Op mijn orgelconsole wil ik graag een hoofdschakelaar, waarmee ik de computer aan en uit kan zetten. Nu wil ik dit graag in de vorm van een sleutelschakelaar(handig tegen kindervingertjes die overal aan willen zitten).

Ik zou dit kunnen doen met behulp van een puls sleutelschakelaar en deze verbinden met de aan/uit-schakelaar van mijn PC. Deze puls sleutelschakelaars zijn alleen best prijzig en ik vroeg mij af of het ook met een standaard aan/sluit sleutelschakelaar mogelijk is. Ik kan me voorstellen dat er dan iets tussen gemaakt moet worden die zorgt dat deze alleen een puls geeft. Zijn er mensen die een idee hebben hoe dit te realiseren is?

Groeten,

Gertjan


In plaats van de standaard schakelaar van de PC te gebruiken voor schakelen via een sleutelschakelaar, kun je ook op het moederbord een contactje sluiten. Dit werkt met een lage spanning en dus zijn er ook geen bijzondere eisen aan de schakelaar. Daar kun je de PC mee opstarten, maar ook mee afsluiten.
Is overigens ook al een keer aan de orde geweest in het forum.

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 26 okt 2012 16:20

Re: Hoofdschakelaar (sleutel) Hauptwerk

Mijn orgel heeft ook een simpele sleutel schakelaar.
Vraag me niet hoe het werkt, mijn schoonvader heeft dat geregeld. Recent was het nl. doorgebrand.
Een nieuwe was maar een paar euro bij Conrad.
Hoe je het aansluit weet ik niet, doe hem een pb: Wim J op het forum hier.
Elders kun je lezen hoe je de pc met aanschakelen d.m.v. spanning erop kunt regelen.
Dat gaat via de Bios.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 okt 2012 17:55

Re: Hoofdschakelaar (sleutel) Hauptwerk

Dit zou zo'n schakelaar kunnen zijn: Sleutelschakelaar 1P OFF-(PULS) (SPST) ; prijs € 9,40
http://www.radiocentrum.com/Hoofdmenu/Catalogus/Electronica_onderdelen/Schakelaars/Sleutelschakelaars/Sleutelschakelaar_1P_OFF-_PULS_SPST_.html
SPST = single maak kontakt

Maarten schreef: klik aan klik uit setje
Deze oplossing heeft nog wel een toevoeging nodig: het uitzetten. Dit zou je via Hauptwerk moeten doen, want zo je PC uitzetten zou wel eens fout kunnen gaan en dan kun je alles opnieuw installeren. Daarna kun je met het klik aan klik uit setje de rest van de installatie spanningsloos maken.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 26 okt 2012 18:06

Re: Hoofdschakelaar (sleutel) Hauptwerk

Ja dat klopt, je moet hem via 't systeem uitzetten. Ik heb daarvoor een knop op mijn (draadloos) toetsenbord, die gewoon in Windows alles netjes afsluit. Zelf sluit ik HW altijd eerst gewoon zelf af, tik op het kruisje r.boven.

Mijn schakelaar komt van Conrad.
Dat aansluiten kan ik ook niet hoor, dat doe Pa voor me :oops:
De Bios is niet zo moeilijk.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 okt 2012 18:48

Re: Hoofdschakelaar (sleutel) Hauptwerk

mijn orgel start ik op dmv van een sleutelschakelaar dit werkt perfect

met een aan uit sleutel kan het wel maar dat moet je aanpassen, zorg dat je een veertje monteert dat de contactmaker alleen de benodigde puls afgeeft, en daarna weer in de 0 stand komt

ik heb mijn sleutelschakelaar voorzien van een halve profiel cilinder gelijksluitend gemaakt met de rest van mijn woning cilinders

is makkelijk heb je voor alles 1 en dezelfde sleutel maar nodig.


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 29 okt 2012 23:11

Re: Hoofdschakelaar (sleutel) Hauptwerk

Allemaal,

Hartelijk bedankt voor alle suggesties. Aangezien mij scherm en keyboard achter de lessenaar zit verstopt wil ik graag ook de pc kunnen uitschakelen middels de sleutelschakelaar. Ik zal jullie informeren over het uiteindelijke resultaat.

Groeten Gertjan
Avatar gebruiker

Berichten: 89

Geregistreerd: 19 feb 2011 17:33

Bericht 30 okt 2012 08:29

Re: Hoofdschakelaar (sleutel) Hauptwerk

Een simpele oplossing die ik gebruik:

Een drukknopje in de kast monteren. Een van de trekknoppen duwt bij het uitrekken het knopje in. Achter de trekknop zit een veer die bij het loslaten van de trekknop deze laat terugspringen in de originele positie.
Zie http://home.solcon.nl/edwintrouwborst/Hauptwerk%20console/target35.html

Het drukknopje is op het schakelcontact van het moederboard aangesloten. Je kan daarvoor gewoon de draad oppakken die naar de aan/uit schakelaar in je pc kast gaat. Een korte puls laat de pc opstarten. Als windows draait zorgt weer een korte puls ervoor dat windows afsluit; dit laatste moet je in windows wel even configureren, standaard gaat windows 7 bij een korte puls in slaapstand dacht ik.

Als de pc vastloopt kun je met een lange puls (in mijn geval trekknop 5 seconden uitgetrokken vasthouden) de pc een power off geven.

In plaats van een trekknop die het drukknopje bedient, kun je natuurlijk ook bijv een europrofielcilinder het trekknopje laten bedienen!

Je monteert een euro profiel cilinder in je kast, aan de voorkant een mooi rozetje erop ;), in de kast laat je het nokje wat draait bij het draaien van de sleutel tegen een drukknopje aan 'duwen'. Eventueel nog een veertje erop om de cilinder bij loslaten sleutel weer in de start posistie te krijgen.

Berichten: 56

Geregistreerd: 18 sep 2011 20:21

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 01 nov 2012 01:01

Re: Hoofdschakelaar (sleutel) Hauptwerk

Je kan ook een sleutelschakelaar in serie met een drukknopje monteren? Het drukknopje om de computer op starten ( en af te sluiten) werkt dan alleen als de sleutel schakelaar geactiveerd is.

Zelf heb ik een sleutelschakelaar om alle spanning in/uit te schakelen ( computer, monitor, versterker, luidsprekers, verlichting, midi controller) en daarnaast een druk knop die de computer opstart.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com