Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

register bord maken

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 22 feb 2013 17:45

register bord maken

hallo ik ben druk op weg naar de afwerking van mijn orgel alleen zit ik weer met een probleem :cry:

ik krijg 58 trekregisters in mijn orgel om dat ik mijn orgel helemaal gebouwd heb op Utrecht

nu heb ik een plaat hout genomen en op maat gemaakt de registers afgetekend en ben begonnen met gaten boren.
heb daar voor gebruikt een 20mm spieboor. nu heb ik registers knoppen met een vierkante stok 18mm zou daarna de uitgeboorde gaten uit vijlen met een rasp maar dat is dus niet mooi geworden en kan dus weer op nieuw beginnen. :|

nu las ik iets dat je ook een frees machine kan gebruiken met een mal om je gaten mooi vierkant te maken heeft iemand tips om me op weg te helpen je moet een mal maken en dan frezen als ik het begrijp maar hoe maak ik een mal enz enz.
:roll:

tips/ foto"s zijn van harte welkom alvast bedankt :)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 feb 2013 17:52

Re: register bord maken

je moet een kopieerring op je frees monteren, dit is het makkelijkst

dan meet je de buitenzijde van de ring tot buitenzijde van je frees(zou niet groter dan 4/6mm gaan) dit is de maat die je nodig hebt om je mal te maken.
vervolgens maan je een mal met allemaal vierkante gaten, waar je kopieerring netjes in kan laten lopen.

resultaat is een perfect gat

gr



JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 22 feb 2013 18:14

Re: register bord maken

:roll: :roll: denk dat ik het tog maar door iemand laat maken als ik daar iemand voor kan vinden is er iemand die dat voor me zou willen doen voor een x bedrag stuur me dan maar even een p.b

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 feb 2013 23:22

Re: register bord maken

oefening baart kunst

maak eens een proefmal, en probeer het is op een goedkoop stuk multiplex

de eerste zal mislukken maar dan weet je ook wat er bij de volgende moet veranderen.

hoe groot zijn jouw panelen?? qua afmeting?

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 22 feb 2013 23:42

Re: register bord maken

heb even aan hendri gevraagd en die zal me verder helpen met foto"s en ik mag zijn oude mal gaan gebruiken dus het moet goed komen dacht ik zo met wat hulp van dit geweldige forum en mensen krijg je alles voor elkaar :lol:

alvast bedankt beste mensen voor jullie hulp en denkwerk :idea:

Berichten: 56

Geregistreerd: 18 sep 2011 20:21

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 23 feb 2013 14:10

Re: register bord maken

Wil je mijn vierkante gatenboor anders even lenen Hendrik ?? :lol:

Afbeelding


Maar ze bestaan schijnbaar ook echt:
http://home.planet.nl/~eynderho/vierkant.htm
Resultaat heb ik nog nooit gezien maar ben bang...


Gr, Dries

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 23 feb 2013 14:32

Re: register bord maken

Ja denk niet dat het er zo uit ziet maar ja tog weer een idee er bij om overna te denken..

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 23 feb 2013 14:41

Re: register bord maken

Maar ze bestaan schijnbaar ook echt:

Voor metaal is er een professionele oplossing. Vijftig jaar geleden maakten we op de LTS vierkante gaten met een trekfrees.
Als je een stukje techniek leuk vind, zoek met Google op: drill a square hole youtube
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 25 feb 2013 21:41

Re: register bord maken

Hallo Hendrik,

Ik heb je inmiddels de foto's en tekeningen gestuurd.
Voor wie er nog meer interesse in heeft, stuur maar een PB.
Omdat anderen hier wellicht iets aan hebben hieronder nog mijn beschrijving:

Ja dat registerbord heeft me wel wat hoofdbrekens gekost.
Maar uiteindelijk is het heel makkelijk als je een bovenfrees hebt.
Ik heb nl een mal gemaakt waarmee in een keer een rij van vier gaten gefreesd kunnen worden.
Deze mal kun je dan iedere keer een stukje opschuiven naar de volgende rij.
Binnen deze grote mal kan ik de zool van de frees begrenzen door opvulstukken te plaatsen.
Door deze vulstukken van plaats te wisselen kunnen op deze manier vier gaten gefreesd worden.
In de bovenfrees heb ik een freesje van 6mm, dat geeft een straal van 3mm, beplakt met vilt en een kleine schuine kant aan je stok, en alles past precies.
De mal heb ik nog, kan er zo een paar fotos van maken. Stuur dan even je e-mail adres.
Mijn registerbord bestaat uit een voorplaat en een achterplaat met een tussenruimte van 5cm.
Deze platen moet je wel op elkaar klemmen en in 1 keer alle gaten frezen, anders komen de stokken scheef te staan. Succes ermee!

Mijn advies: Investeer wat tijd in het maken van een goede mal. Het eigenlijke freeswerk is dan een fluitje van een cent en geeft het mooiste resultaat.

Groeten,
Henri
Vr. groet,
Henri

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 05 maart 2013 21:19

Re: register bord maken

het is gelukt hoor mensen :)

heb twee rechte latten gezaagd toen de kop van de vrees opgemeten ook een lat voor gemaakt en vrezen maar.

alles is recht en in een lijn. heb een 6mm D /L 25 vrees gebruikt twee platen op elkaar van 12mm mdf kon precies.
nu gaan beginnen om de reeds contacten er op te gaan lijmen :roll:

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 maart 2013 21:47

Re: register bord maken

Hromkes schreef:het is gelukt hoor mensen :)

heb twee rechte latten gezaagd toen de kop van de vrees opgemeten ook een lat voor gemaakt en vrezen maar.

alles is recht en in een lijn. heb een 6mm D /L 25 vrees gebruikt twee platen op elkaar van 12mm mdf kon precies.
nu gaan beginnen om de reeds contacten er op te gaan lijmen :roll:



Mooi dat het gelukt is Hendrik, geeft weer voldoening.

maar kijk uit met lijmen van je reed contacten, het omhulsel van de reed is van glas, als je dit glas vast lijmt kunnen ze breken( door de lijm komt er spanning in het materiaal), de "pootjes' kan je uiteraard wel lijmen

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 05 maart 2013 22:49

Re: register bord maken

ik hoef tog alleen de pootjes vast ze maken of zijn er betere oplossingen gr hendrik :)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 maart 2013 23:04

Re: register bord maken

Hromkes schreef:ik hoef tog alleen de pootjes vast ze maken of zijn er betere oplossingen gr hendrik :)



mmm tja. er zijn betere oplossingen( lees professionele)

ik zelf gebruik een Reed contactje dat al netjes gemonteerd is op een stukje print, wel duurder maar minder kwestbaar.

maar als je er niet te veel geld in wil stoppen dan kan je ze of lijmen, of je slaat een koper nageltje in het hout en daaraan soldeer je het reed contact.

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 06 maart 2013 00:17

Re: register bord maken

Wat in mijn orgel indertijd is gedaan, is de reedcontacten solderen op een stukje afvalprint. Hier is een gaatje in geboord en in de kast geschroefd. Voordeel is dat contact er zeker niet afvalt, maar ook vrij eenvoudig te vervangen is indien deze defect raakt. In plaats van afvalprint kun je ook gewoon experimenteerprintplaat nemen, bijvoorbeeld bij Conrad (daar heb ik mijn reedcontacten en diodes ook besteld). Voordeel is dat je alles op de werkbank kunt solderen met draad er aan en vervolgens monteren. Met koperen/messing spijkertjes zit je in de kast zelf te "knoeien" en als je een flink aantal registertrekkers moet midificeren, is het niet bepaald een ergonomische houding.

gr Jan

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 06 maart 2013 09:14

Re: register bord maken

daar heb ik al geen last van :lol:

ik heb twee borden gemaakt die komen achter elkaar het achterste bord daar komen mijn reeds contacten op die zet ik er later zo in als het orgel klaar is. :P denk als ik goede lijm gebruik dat het de snelste en makkelijkste optie is. dan kan ik als het goed is mijn stroomkabel gewoon aan het einde van de reed solderen :roll:

gr hendrik

Berichten: 53

Geregistreerd: 18 jan 2012 15:02

Bericht 08 maart 2013 09:20

Re: register bord maken

maar even alle gekheid op een stokkie.
Een vierkantengatenboor bestaat echt.
Het is een soort van stans met in de kern een boor.
Zie:
http://www.hbm-machines.com/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=3903

Maar om die voor je hobby even te kopen....
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 08 maart 2013 09:31

Re: register bord maken

Zo'n vierkantengatenboor is wel erg mooi, maar om die nu te kopen voor, pak 'm beet, 60 tot 80 gaten... :shock:

Ideetje: Als iemand die boor koopt kan hij al de hauptwerk-zelfbouwers voorzien van registerborden met perfecte vierkante gaten :-). Verdien je die boor zo terug :lol:

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 08 maart 2013 18:33

Re: register bord maken

Of neem ronde registerstokken, kun je gewoon ronde gaten boren. Je moet dan alleen in de kast nog iets extra's doen om ronddraaien te voorkomen.

jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 maart 2013 20:23

Re: register bord maken

Steek iets meer tijd in het maken van een goede mal, voor de bovenfrees, en je maak echt een gaaf vierkant gat, zonder rafels uitschieters,splinters,

zo ziet het register bord er "fabrieks strak" uit

op een vierkante gatzaag boor (mooi word) zit teveel speling, en zal het eind resultaat zijn dat niet alle stokken even strak of los door het vilt glijden.


succses

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 08 maart 2013 21:15

Re: register bord maken

gewoon twee lange latten die recht zijn dan lijnen tekenen waar de registers moeten komen. latten vast zetten.
en dan twee kleine stukjes lat zagen en pas maken zo dat je ze tussen de grote laten kan schuiven vast zetten op de lijn van het vierkante gat vrees in het gat bewegen en hopla gat is klaar :)

let op wel een 6mm vrees gebruiken zie de foto zo 2 uur bezig geweest met 64 gaten vrezen nu nog bekleden met vilt en reedscontacten er in maken..
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Hromkes op 08 maart 2013 21:34, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 maart 2013 21:17

Re: register bord maken

Hromkes schreef:gewoon twee lange latten mensen die recht zijn dan lijnen tekenen waar de registers moeten komen. latten vast zetten.
en dan twee kleine stukjes lat zagen en pas maken zo dat je ze tussen de grote laten kan schuiven vast zetten op de zijn van het vierkante gat vrees in het gat bewegen en hopla gat is klaar :)

let op wel een 6mm vrees gebruiken zie de foto zo 2 uur bezig geweest met 64 gaten vrezen nu nog bekleden met vilt en reedscontacten er in maken..


Mooi gedaan Hendrik succses met de verdere bouw

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 08 maart 2013 21:32

Re: register bord maken

ja dank je jan :) heb nu de smaak te pakken

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 11 maart 2013 14:08

Re: register bord maken

Ziet er prima uit Hendrik :!:
Zie je wel dat je het snapt :) :)

succes verder met de afbouw
Vr. groet,
Henri

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 64 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com