Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Sample Set Aanpassen?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 15

Geregistreerd: 06 nov 2013 10:01

Woonplaats: Langley BC, Canada

Bericht 07 nov 2013 09:00

Sample Set Aanpassen?

Beste mensen,

Een paar vragen van mij - een beginner en nieuweling op dit forum, die HW aan het verkennen is... Worstelend door de forums en de vele onderwerpen... ;-)

Bij de Cavaille-Coll orgels zijn de koppels authentiek aanwezig. Kun Hauptwerk/de sample set zo instellen dat e.e.a. werkt zoals een "gewoon" orgel? Ik begrijp dat je bijvoorbeeld een koppel aan moet hebben om het hoofdwerk te laten klinken. Ik zou die gewoon altijd aan hebben willen staan. Cavaille-Coll geluid, maar werken als een traditioneel orgel.

Bij Utrecht koppelt het hoofdwerk aan het rugwerk, en het bovenwerk aan het hoofdwerk/rugwerk, begrijp ik. Kan dat worden veranderd in in Hauptwerk? Heeft Utrecht heeft niet de gebruikelijke pedaal koppels (aan elk klavier onafhankelijk). Is dat toe te voegen? Opnieuw, ik will graag de klank, maar de koppels laten werken op de manier zoals ik het gewend ben.

Als ik twee zwelpedalen heb, kan ik bijvoorbeeld in Utrecht het rugwerk en bovenwerk *beide* aan een zwelpedaal koppelen?

(Ik heb de HW handleiding, gekeken naar de ODF bestanden, maar het is allemaal veel informatie. Op dit moment wil ik graag weten *wat* er mogelijk is, en wat de beperkingen zijn, en waar op te letten - niet zo zeer *hoe* het mogelijk is....)

Met vr gr.
Frank

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 07 nov 2013 11:22

Re: Sample Set Aanpassen?

Hoi Frank,

Leuk dat je Hauptwerk aan het ontdekken bent! Je stelt nuttige vragen.
Over het algemeen kan gesteld worden dat een sampleset producer het betreffende orgel als sampleset aanbiedt met de mogelijkheden zoals het in werkelijk ook is. Soms biedt een producer een extended version, waarbij er registers of speelhulpen zijn toegevoegd, of een vergroot manuaal/pedaal omvang. Het mooie van Hauptwerk is dat er inmiddels zoveel samples zijn dat je kan kennismaken met vele andere traditionele bouwstijlen en culturen dan waarmee je op nnu vertrouwd bent. Een hele ontdekkingstocht!

Het programma Hauptwerk biedt opties aanvullend op het sampleset. Zo kan je inderdaad defaults instellen voor een orgel. Dat is niet gewoon voor het orgel, maar als jij het wilt kan het.

Ook kan je naast de bestaande koppels in het sampleset allerlei extra koppels toevoegen zoals jij die graag wenst, via Hauptwerk masterkoppels.

Je vraag over het zwelpedaal, ja je kan 1 zwelpedaal op je console koppelen aan 1 of meerderen zwelpedalen van het sampleset. Iets anders wordt de situatie als het sampleset zelf geen zwel op de betreffende divisie heeft, zoals het Rugwerk Utrecht. Er is in Hauptwerk geen functie dat een zwelfunctie toevoegt aan een divisie van een orgelsample. Bedenk dat het karakter van het geluid ook verandert bij gebruik van de zwel, dus het is niet alleen een kwestie van harder of zachter.

Ik zou zeggen,gewoon spelenderwijs ontdekken bijvoorbeeld met free version en demo's, vragen stellen en buurten bij andere Hauptwerk gebruikers.

Fokko

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 07 nov 2013 11:36

Re: Sample Set Aanpassen?

Frank2013 schreef:Bij de Cavaille-Coll orgels zijn de koppels authentiek aanwezig. Kun Hauptwerk/de sample set zo instellen dat e.e.a. werkt zoals een "gewoon" orgel? Ik begrijp dat je bijvoorbeeld een koppel aan moet hebben om het hoofdwerk te laten klinken. Ik zou die gewoon altijd aan hebben willen staan. Cavaille-Coll geluid, maar werken als een traditioneel orgel.


Ja, dat is mogelijk. Heb ik zelf ook zo ingesteld: heb de GO koppels en de "rode" koppels van de Anches altijd aanstaan.

Ga naar Organ settings | Stop/coupler/tremulant switches and pistons/buttons, klik op de betreffende koppels, en vink het vakje aan bij switch defaults to 'on' state

Berichten: 15

Geregistreerd: 06 nov 2013 10:01

Woonplaats: Langley BC, Canada

Bericht 07 nov 2013 19:03

Re: Sample Set Aanpassen?

Fokko/Josh,

Dank voor de reaktie. Dat helpt mij weer een stap verder.

Het is net een ontdekkingsreis in Hauptwerk: iedere keer zie ik nieuwe opties waarvan ik niet weet hoe ze te gebruiken, maar ik probeer het te onthouden.

Op dit moment probeer ik een keus to maken voor een sampleset die in klank en mogelijkheden mij de meeste opties geeft. Pakjesavond komt er aan :-)

Gr.
Frank
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 08 nov 2013 00:58

Re: Sample Set Aanpassen?

Maar soms is het toch ook wel ERG handig van CC dat je dus kunt beginnen op het onderste klavier met GO uitgeschakeld en alleen gekoppeld aan bv het POS. En dan later het Recit bijschakelen en daarna het GO.

Ook nog een tip: je kunt ipv de geboden klavierkoppels ook gewoon de daarvoor aanwezige bedieningselementen op het scherm koppelen aan de universele koppels van HW.

Zodoende kun je bv het GO koppelen naar het POS, terwijl het POS gekoppeld is aan het RECIT, maar dat je dan dus NIET op het GO de RECIT stemmen er ook nog eens bijkrijgt.

Is niet helemaal puriteins CC meer, maar ik doe die nogal eens om bv een wat bredere begeleiding te hebben spelend op het GO, en een cf te spelen op het POS gekoppeld aan een topngwerkje van het Recit.

HG

Geert

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 08 nov 2013 10:53

Re: Sample Set Aanpassen?

Frank2013 schreef:Op dit moment probeer ik een keus to maken voor een sampleset die in klank en mogelijkheden mij de meeste opties geeft. Pakjesavond komt er aan :-)


Hi Frank, wat voor sample sets heb je reeds? Wat voor muziek speel je vooral?

Sinds de recente update vind ik Utrecht heel geschikt als "universeel" orgel. Voor barokke muziek moet je wel heel bescheiden registreren (1-3 registers per klavier), maar dat geeft niet, de individuele stemmen zijn prachtig.

Berichten: 15

Geregistreerd: 06 nov 2013 10:01

Woonplaats: Langley BC, Canada

Bericht 08 nov 2013 20:40

Re: Sample Set Aanpassen?

Op dit moment alleen uitproberen: Utrecht, Windervank, Pekela, Doesburg, Kampen, en Caen. Bij de gratis set (Pekela) spreekt klank mij niet zo aan, met name de hoge tonen en lage tonen.

Ik ben van plan eerst één set aan te schaffen - inderdaad een universele set. Bach moet goed klinken maar Mendelssohn en Franck ook. Utrecht staat voor mij bovenaan op dit moment. Als ik twee sets zou kunnen aanschaffen dan denk ik aan Kampen en Metz, maar dat kost wat...

(Ik heb een bestaande oude speeltafel die ik aan het ombouwen ben, en daar wil ik de set voor gebruiken, gebruik makend van de originele trekregisters. Uitproberen doe ik met mijn Johannus en een midi kabeltje).

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com