Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Aanspreektijd toetsen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 7

Geregistreerd: 15 aug 2014 19:42

Bericht 15 sep 2014 22:02

Aanspreektijd toetsen

Ha “streekgenoten”, na een korte radiostilte, dank voor het warme welkom,

Ik heb inderdaad bij Utrecht het HW en RW aan mijn onderste klavier gekoppeld. De registers van het RW heb ik op mijn PC toetsenbord onder F1-F8 en toets 2 t/m 9 gekoppeld,
De registers van het BW en HW kon ik praktisch allemaal kwijt onder de register wippertjes van m’n Johannus. Ik heb wel een Faytech 17” touch screen, maar de registerwippertjes werken sneller, geeft me meer musiceerplezier.

De hint van André over het wisselen van de manualen ga ik binnenkort uitproberen, alhoewel ik recent een Eminent E40 besteld heb, die heeft 3 klavieren, maar altijd goed om te weten hoe ik op de E40 4 of 5 virtuele klavieren kan gebruiken ;-)

Hierbij wat meer uitleg over het fenomeen wat ik maar benoem als “aanspreektijd van de toetsen”

Het treedt op bij beide samplesets die ik heb (Vollenhoven en Utrecht). Bij Utrecht ervaar ik het sterker, maar dat heeft waarschijnlijk te maken met de langere nagalm van Utrecht.

Het best kan ik het beschrijven als volgt:
Als ik speel reageert Hauptwerk op zich best wel snel. Er treedt wel enigszins een “elektro-pneumatisch speeleffect” op, maar dat is niet veel. Wat ik ervaar, is dat de klankopbouw iets vertraagd tot stand komt, ik druk bijvoorbeeld een toon van de Oktaaf 8 (een mooie Prestant) op het HW van Utrecht in: De klank start snel, maar “de rest van het geluid” wordt geleidelijk opgebouwd. Dit fenomeen geeft geen probleem bij gebonden koraalspel in romantische stijl (wat ik ook graag doe), maar bij bijvoorbeeld muziek van Dick Sanderman of Margreet de Jong wil je de muziek meer articuleren en dan werkt dit erg vertragend en klinkt het niet zo natuurlijk. Door de (in mijn beleving) te trage klankopbouw moet je (vooral bij Utrecht) moeite doen om in de tel te blijven.
Ik heb een klankvoorbeeld op beide orgels gemaakt van Psalm 75 van Margaretha de Jong, maat 1 t/m 10, in midi en mp3, en wat muziekvoorbeelden bijgevoegd (geel gemarkeerd delen) waarin het fenomeen het sterkst tot uiting komt. Ik hoop dat ik die info goed op het forum kan uploaden.
Ps 75 MC de Jong noten.PNG
Ps 75 MC de Jong klavar.PNG


Ik ben erg benieuwd of dit op andere configuraties met dezelfde samplesets ook hetzelfde effect geeft, of dat één van mijn componenten misschien niet optimaal is.

Ik zou het op prijs stellen als jullie dit voor me willen testen.

NB Ik merk dat ik helaas geen midi en mp3 kan uploaden, weet iemand daar een oplossing voor?
Als het niet mogelijk is om op de site te uploaden, kan ik evt de bestanden via mail verzenden

Bvd,
Nico
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 sep 2014 22:47

Nico

de 2 midi files kun je zippen en dan zijn ze wel toe te voegen (zijn lekker klein). De MP3 bestanden zijn te groot.
Die kun je plaatsen op http://www.contrebombarde.com/concerthall/
Even een account aanmaken en dan uploaden.
Je kunt ook de midi file op contrebombarde bij de MP3 als bijlage plaatsen.

Vraag: als je op View --> Large panels --> audio, midi ..... kijkt, hoe groot is dan de latency?
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 15 sep 2014 23:59

Nico, 2 dingen.

1. Je hebt het niet over latency, maar staat toevallig jouw geluidskaart op een veel te grote buffersize??
Die moet je terug brengen tot een waarde, waarbij je nog geen stoorgeluiden krijgt. Bij de meeste audio devicesw kan je bijna tot het minimum gaan, waarbij de latency in de orde van grootte van 10 milliseconden of zelfs minder wordt.

Dat is dus de tijd tussen het ontvangen van het Midi signaal en het genereren van de toon.

2. Je hebt Utrecht; tsjaa....ik neem aan dat je de galmstaarten van het origineel gebruikt. En dan word je gekonfronteerd met die galm zoals hij zich manifesteert bij deze sampleset. Niet fraai....als je een btje staccato akkoorden speelt, dan hoor je die galm als een golf terugkomen.

Vergelijk het eens met bv Caen, en natuurlijk niet met Kampen......

Over Kampen gesproken: er zijn dus 2 kampen, de 1 kiest voor veel galm ( Metz, Kampen, Utrecht), en de ander kiest voor meer direkte toonaanspraak, hetgeen niet wil zeggen, dat die laatste groep verstoken is van galm, maar niet zodanig dat het orgel er wat in blijft steken.

Dus het zou zomaar kunnen, dat, wat jij bedoelt, gewoon de galm-afhandeling betreft. Toch ook maar ff naar die buffersize kijken.....

Berichten: 48

Geregistreerd: 08 feb 2011 22:49

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 16 sep 2014 12:52

Ha Nico,

Misschien een idee. ik woon vlak bij (Alblasserdam) en heb ook Utrecht. Misschien is het wat om een keer op mijn orgel deze muziek te spelen. Zelf herken ik het probleem dat je hier aankaart niet. Kan natuurlijk ook aan mijn gehoor liggen.
Mocht het bij mijn orgel/pc niet optreden, kan je kijken of de instellingen die ik heb, overeenkomen met wat jij hebt staan.
Ik ben totaal niet technisch, dus wat dat betreft hoef je van mij niets te verwachten.

Groeten,
Roel

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 16 sep 2014 13:05

Wat Geert zegt, ik zou ook de latency van de geluidskaart eens onder de loep nemen.
Heerlijke muziek trouwens, dat concerto over psalm 75!

Berichten: 7

Geregistreerd: 15 aug 2014 19:42

Bericht 16 sep 2014 22:23

Re: Aanspreektijd toetsen

Allen dank voor jullie reacties,

@Evert-Jan,
Ik heb even gekeken op Contrabombarde, maar ik krijg de indruk dat die site gebruik wordt om (zo mooi mogelijk gespeelde) muziek met elkaar te delen.
Kan je die site ook gebruiken om voorbeeld bestandjes te plaatsen en later te verwijderen? Zoja dan ga ik dat doen

@Geert, wat jij uitlegt bij de latency: “Dat is dus de tijd tussen het ontvangen van het Midi signaal en het genereren van de toon.” Daar heb ik geen problemen mee, maar ik heb het wel nagekeken:

De latency (=sound delay als ik het goed begrijp), deze stond op:
Sound delay (buffer size, frames) 1024 (23 ms @44.1 kHz, 21 ms @48.1 kHz, 11 ms @96 kHz)

Heb ik aangepast naar:
Sound delay (buffer size, frames) 0512 (12 ms @44.1 kHz, 11 ms @48.1 kHz, 5 ms @96 kHz), orgelgeluid blijft mooi, zonder hapers, maar “aanspreektijd” (direct volle klank bij indrukken toetsen) verbetert niet.

Wat jij benoemt als de galm die als een golf terugkomt, dat herken ik, dat hoort erbij,

@Roel,
Ik ga graag op je aanbod in om jouw "Utrecht" een keer te ervaren, ik kom binnenkort in de lucht, om een afspraak te maken.

@Pieter,
Inderdaad heerlijke, degelijke muziek (en dan niet bedoeld in de vorm van oubollig) met een diepere laag, als je het gaat studeren ontdek je steeds opnieuw herkenbare fragmenten van de psalmmelodie en klassieke structuren.
Nu ik dit zo opschrijf lijkt het net of ik een "super klassieker/barokker" ben, maar om in evenwicht te blijven vertel ik er gelijk maar bij dat ik pas met Utrecht bijna al m'n boeken van Feike Asma door heb zitten spelen, m'n "jeugdliefde" ;-) die ik steeds blijf waarderen om zijn enthousiasme/passie om de mensen aan het zingen te krijgen en de kerk-/klassieke muziek weer bij de gewone mensen te brengen.

Groeten,
Nico

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 sep 2014 22:45

Re: Aanspreektijd toetsen

Nico,

Wat voor soort versterker heb je??? of heb je actieve speakers?

gr
jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 sep 2014 23:34

Re: Aanspreektijd toetsen

Nico

je kunt het plaatsen op CC.com en later ook weer verwijderen. Schrijf in commentaar gewoon dat het een test is ivm aanslag/snelheid aanspreken.
En er is niets op tegen om mooi te spelen :lol: :lol: :lol:

De latency kun je ook op 256 zetten. 1024 is wel een groot buffer.

Berichten: 59

Geregistreerd: 21 jan 2012 19:11

Bericht 26 jun 2015 18:21

Re: Aanspreektijd toetsen

Even een schopje omhoog in een bestaand topic.
Om het spelen op een pneumatisch orgel te simuleren ben ik wat aan het experimenteren met het vergroten van de buffers. Ik wil de latency dus juist vergroten, maar dat wil niet echt lukken. Mijn instellingen zijn nu: buffer size 1152 (grootste die ik kan kiezen). Bij de instellingen van mijn 2 audio-delta kaarten heb ik de buffersize vergroot van 1024 naar 4096 ( ook de grootst mogelijke waarde). Mijn sound delay is nu 21,9 ms, bij een sample rate vanb 48 kHz. Ik merk vrijwel geen verschil met de vorige instellingen, en mijn vraag is nu: hoe kan ik toch de vertraging groter krijgen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 jun 2015 19:26

Re: Aanspreektijd toetsen

Lucas schreef:Even een schopje omhoog in een bestaand topic.
Om het spelen op een pneumatisch orgel te simuleren ben ik wat aan het experimenteren met het vergroten van de buffers. Ik wil de latency dus juist vergroten, maar dat wil niet echt lukken. Mijn instellingen zijn nu: buffer size 1152 (grootste die ik kan kiezen). Bij de instellingen van mijn 2 audio-delta kaarten heb ik de buffersize vergroot van 1024 naar 4096 ( ook de grootst mogelijke waarde). Mijn sound delay is nu 21,9 ms, bij een sample rate vanb 48 kHz. Ik merk vrijwel geen verschil met de vorige instellingen, en mijn vraag is nu: hoe kan ik toch de vertraging groter krijgen.



Lucas schreef:
hoe kan ik toch de vertraging groter krijgen

Lucas we hebben allemaal een beetje last van de warmte :?

maar even zonder gekheid, 1152 buffersize is mijn inziens al enorm hoog, in HW kan je ook niet hoger
je krijgt zo toch geen kontakt/gevoel meer met de speeltafel??
of je moet de cpu zoveel mogelijk ontlasten?

gr

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 59

Geregistreerd: 21 jan 2012 19:11

Bericht 26 jun 2015 22:40

Re: Aanspreektijd toetsen

Jan Wim schreef:Lucas we hebben allemaal een beetje last van de warmte :?

Dank voor dit snelle antwoord :)
Omdat ik binnenkort moet concerteren op een groot pneumatisch instrument wilde ik de traagheid een beetje kunnen nabootsen in Hauptwerk. Tot mijn verbazing merk ik vrijwel niets van enige traagheid bij de instellingen dit ik probeerde. Kan het zijn dat het feit dat ik twee geluidskaarten heb daar debet aan is? Ik heb ooit wel wat gestoeid met die instellingen omdat ik het toen te traag vond, en vraag me nu af of die tweede kaart er toen al in zat.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 jun 2015 22:53

Re: Aanspreektijd toetsen

hoi Lucas,

ik zelf speel op 256, en vind 1024 al vrij "vertraagd"

dit zou jij moeten merken,
loopt HW via Reaper bij je???
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 59

Geregistreerd: 21 jan 2012 19:11

Bericht 26 jun 2015 23:23

Re: Aanspreektijd toetsen

Geen Reaper nee... Ik heb inmiddels een kaart uitgeschakeld gehad, maar dat brengt geen verschil. Bij een buffer size van 1152 heb ik een delay van 21,9 (op het scherm Audio, MIDI and Performance).
Ik lees hier op een site van M-Audio: The human ear can not distinguish delays lower than 20-30ms. http://m-audio.com/kb/article/1620
Als dat klopt is mijn delay niet groot genoeg om er iets van te merken...

Berichten: 59

Geregistreerd: 21 jan 2012 19:11

Bericht 29 jun 2015 22:10

Re: Aanspreektijd toetsen

Even een update mijnerzijds:
Ik heb een nieuwe configuratie aangemaakt waarbij ik bij de audio instellingen de asio driver heb vervangen door de directsound driver. Buffer nu op 2048, wat een vertraging oplevert van 43 ms. Dat begint hinderlijk te worden, maar dat was ook precies de bedoeling. Het benadert nu aardig de pneumatiek. Het gekke is dat je daar wel aan kunt wennen, maar je moet de motoriek een beetje loskoppelen van wat je hoort.
In ieder geval is mijn probleempje hiermee wel opgelost ;)

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com