Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Probleem met auto-detect zwelpedaal

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 74

Geregistreerd: 03 maart 2011 01:05

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 04 jun 2011 17:44

Probleem met auto-detect zwelpedaal

Na de update naar HW 4 is het noodzakelijk om de klavieren, pedaal en pedalen opnieuw te configureren. Zelf heb ik een Domus 1220 met een crescendo en zwelpedaal. Binnen HW3 werkten deze tredes prima.
Echter: wanneer ik binnen HW4 het (rechter)zwelpedaal wil configureren met auto-detect (waarbij je het pedaal langzaam op en neer moet bewegen) licht de button 'done' niet gelijk op, hoe langzaam je het pedaal ook beweegt. Slechts af en toe heel even wel, maar dan ben ik al te laat om te bevestigen door 'done' aan te klikken. Vreemd genoeg heeft het crecendo-(linker)pedaal dit probleem niet, deze wordt gelijk opgemerkt. Dus nu gebruik ik het crescendo-pedaal als zwel. Het zwelpedaal als crescendo gebruiken kan ook niet. Dit lijkt met een fout in HW4 of anderzijds een tekortkoming in de midi-implementatie van Domus.
Is dit een bekende '4.0-bug' onder de andere Domus/HW gebruikers?

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 04 jun 2011 22:10

Re: Probleem met auto-detect zwelpedaal

Waarom doe je het langzaam? Ik heb dat nog nooit gedaan. Gewoon snel of normale snelheid in een keer van min naar max of omgekeerd (en voor de zekerheid kan je dat een paar keer herhalen). Maar na een keer zou done al aanmoeten gaan.
Avatar gebruiker

Berichten: 74

Geregistreerd: 03 maart 2011 01:05

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 06 jun 2011 21:25

Re: Probleem met auto-detect zwelpedaal

Hallo Rik,
Nee, helaas gaat 'done' ook niet branden wanneer je het zwelpedaal snel heen en weer beweegt, of normaal, of als je hem in de uiterste cg. minimale stand zet. Het lijkt erop dat het zwelpedaal bij Domus een apart MIDI-commando heeft dat HW4 niet herkend, welke anders is dan het crescendo-pedaal. Verder werkt het zwelpedaal goed en is er met MIDI niets mis, dat is juist zo vreemd. Ik heb trouwens geen Domus 1220 zoals eerder gemeld, maar een Domus 1232.

Groet,
Danny

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 06 jun 2011 21:33

Re: Probleem met auto-detect zwelpedaal

Heb je bijvoorbeeld het programma midi-ox zodat je kan zien welke midi signalen er worden verstuurd?

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 10 jun 2011 09:53

Re: Probleem met auto-detect zwelpedaal

Van mijn Domus, een digitale "Jubileum 227" zendt het "zwelpedaal" géén midi signaal uit. Jammer want de registerknoppen werken allemaal wel. Het zwelpedaal is dus bij dit type helaas niets meer dan een een voetbediende volumeknop van de orgelversterker.

Met MIDI-OX had ik ook geen signalen van het pedaal, ik hoop het zelf nu werkend te krijgen met de inbouw van een MKE-MIDI controller,

Mijns inziens moet het omdat het bij Danny in HW versie 3.30 gewerkt heeft, in versie 4 ook aan de praat te krijgen zijn.

Berichten: 1

Geregistreerd: 19 mei 2011 00:00

Bericht 11 jun 2011 09:35

Re: Probleem met auto-detect zwelpedaal

Ik heb zelf een Domus Jubilate 230 deluxe.

Het probleem opgelost door:
- zwelpedaal aanklikken
- adjust midi/triggelsettings manually
- Input: midi control changes
min postition (0-126): 70
- OK

Berichten: 48

Geregistreerd: 08 feb 2011 22:49

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 14 jul 2011 14:04

Re: Probleem met auto-detect zwelpedaal

Beste mensen,

Ik ben in het bezit van een zwelpedaal uit een Heyligers orgel. In het verleden (HW 3.3) heb ik geprobeerd om die aan te sluiten, maar dat lukte niet. Voor het midificeren heb ik spullen van Midi-hardware. Toendertijd had je een Pot3 (is nu uit het assortiment) die geschikt was om het zwelpedaal aan te sluiten. Op die Pot3 moeten per zwelpedaal 3 aansluitingen komen. Een voor minimum stand, een voor maximumstand en een voor de voeding of zoiets. Uit de potmeter van het zwelpedaal kwamen echter maar twee draden. Afgelopen week was er een kennis die mij er op attendeerde dat een van de draden met twee aansluitingen verbonden was. Deze heb ik losgemaakt en op de twee aansluitingen ieder een draad gesoldeerd. Nu heb ik dus 3 draden die op de drie aansluitpunten van de Pot3 zijn aangesloten. Ik zie ook bij het bewegen van het zwelpedaal dat op de MRG3 (master controller) een lampje aan en uit gaat.

Als ik via HW 4 het zwelpedaal wil activeren gebeurt er echter niets. Via Midi-Ox zie ik wel dat het zwelpedaal via kanaal 1 "loopt". Vreemd genoeg is dit ook het kanaal waarop manuaal 1 speelt.
Weet iemand hoe dit op te lossen is?

Alvast bedankt.

Roel Pot

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 14 jul 2011 17:07

Re: Probleem met auto-detect zwelpedaal

Dat het zwelpedaal en het klavier allebei via kanaal 1 gaan is geen probleem.

Het zou kunnen zijn dat de midi-codes die door de encoder verstuurd worden niet compatibel zijn met HW4. Als je Martin Dyde laat weten welke codes er door de encoder worden verstuurd voor het zwelpedaal, kan hij dit misschien nog inbouwen voor versie 4.0.1 (of misschien heeft hij dat al gedaan en kun je een voorlopige versie krijgen).

Of je vermeldt hier even welke codes er verstuurd worden. Misschien dat iemand je dan kan helpen.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 48

Geregistreerd: 08 feb 2011 22:49

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 14 jul 2011 22:56

Re: Probleem met auto-detect zwelpedaal

Bedankt voor de informatie.
Morgen even kijken of ik eruit kan komen. Zodra ik verdere informatie heb laat ik het hier weten, zodat wellicht anderen er wat aan hebben.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 17 jul 2011 22:41

Re: Probleem met auto-detect zwelpedaal

Roel,

Ik heb toevallig afgelopen week ook mijn heyligers zwelpedaal aangesloten op een BBSP kaart (ook van midi-hardware). Ik zal morgen even kijken wel draden waarop aangesloten zitten en wat mijn settings in Hauptwerk 4.0 zijn. Ik weet dat het mij ook wat moeite koste, maar uiteindelijk werkt het goed.

Je hoort nog van me

gr

Gertjan

Berichten: 48

Geregistreerd: 08 feb 2011 22:49

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 09 nov 2011 17:19

Re: Probleem met auto-detect zwelpedaal

Gerrit,

Het probleem om mijn zwelpedaal te laten functioneren heb ik even gelaten voor wat het was, maar nu wil ik toch proberen om hem "aan de praat" te krijgen.
Jij had het over codes die de encoder naar Hauptwerk verstuurt. Waar kan ik die codes zien. In MIDI-OX?

Groeten,
Roel

Berichten: 48

Geregistreerd: 08 feb 2011 22:49

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 09 nov 2011 17:21

Re: Probleem met auto-detect zwelpedaal

Gertjan,

Heb jij nog even tijd om te kijken hoe het zwelpedaal bij jou zit aangesloten. Alvast bedankt.

Groeten,
Roel

Berichten: 48

Geregistreerd: 08 feb 2011 22:49

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 28 nov 2011 22:52

Re: Probleem met auto-detect zwelpedaal

Bovenstaande vra(a)g(en) staan al een tijdje open, maar ik heb helaas nog geen reactie op gehad.
Is er misschien iemand anders die mij verder kan helpen?

Groeten,
Roel

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com