Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Gekraak in de hoofdtelefoon

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 48

Geregistreerd: 08 feb 2011 22:49

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 16 jun 2011 22:11

Gekraak in de hoofdtelefoon

Even een vraagje over een van de instellingen van Hauptwerk 4.
Als ik een beetje plenumregistratie heb, dan zie ik onderaan bij audio steeds de rode lichtjes aangaan. Ik speel vrijwel altijd met hoofdtelefoon en ik hoor dan ook een gekraak in mijn oren (nee, dat zijn niet mijn hersens).
Als ik naar de audioinstelling kijk dan staat deze op -12 Db. Nu heb ik vandaag Velesovo geinstalleerd en als ik daar dan een wat forsere registratie gebruik, is het helemaal verschrikkelijk. Ik heb de audio instelling op -20 Db gezet en via de computer het volume van mijn hoofdtelefoon verhoogd. Is dit de goede oplossing of is er een betere?
Ik gebruik overigens de geluidskaart van mijn computer.

Graag hoor ik van jullie.

Groeten,
Roel Pot

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 17 jun 2011 09:35

Re: Gekraak in de hoofdtelefoon

Hallo Roel,

Dat kraken kan verschillende oorzaken hebben:
1) je volume in hauptwerk staat te hard (maar dat heb je al geprobeerd)
2) de audiobuffer in Hauptwerk is te klein.
3) de audio-buffer van je geluidskaart is te klein

In de computer loopt een stroom audio signalen van Hauptwerk, via de processor naar de geluidskaart.
Als daar ergens een (tijdelijke) opstopping ontstaat hoor jij dat als gekraak.
Daarom is er een buffer nodig om dat soort tijdelijke opstoppingen op te vangen. Als de buffer groot genoeg is ben je dit kwijt. Maak je hem te groot hoor je dat gekraak ook niet maar krijg je wel (logisch!) onnodig veel vertraging in het geluid.

m.b.t. 2): ik heb de audiobuffer in Hauptwerk op 1024 samples staan.
In versie 3.3 kon je die vinden bij de audioinstellingen. Waar dit zit in versie 4 weet ik (nog) niet.

m.b.t. 3): Als je een goede geluidskaart hebt (met een ASIO driver) kun je daar de buffer instellen. Zoek naar een optimum.
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 17 jun 2011 11:02

Re: Gekraak in de hoofdtelefoon

Je kunt ook kijken (als je dat al niet gedaan had) of je geluid in de mixer van je geluidskaart niet te hard staat.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 17 jun 2011 11:30

Re: Gekraak in de hoofdtelefoon

Anton Heger schreef:2) de audiobuffer in Hauptwerk is te klein.
3) de audio-buffer van je geluidskaart is te klein

Volgens mij zijn deze twee hetzelfde. Hauptwerk heeft geen eigen audio-buffer. Als je in HW de audio-buffer instelt, probeert HW de audio-buffer van de geluidskaart aan te passen. Dit lukt echter niet bij alle geluidskaarten, wat betekent dat je dan de buffer rechtstreeks in het controlpanel van de geluidskaart moet aanpassen.

Zie blz 270 van de handleiding:
Note that the audio interface hardware, its driver and your buffer size setting determine the latency, not Hauptwerk itself.

En blz 272:
Note that some Windows ASIO drivers only allow the buffer size to be adjusted via the manufacturer -supplied
ASIO control panel. If Hauptwerk's buffer size setting is having no effect, click on the Show device control panel button and try adjusting the buffer size there.


In dit concrete geval, denk ik dat het volume in HW te hoog stond. De rode lichtjes bij audio geven dit namelijk aan.
Zie blz 127:
Audio - The meter shows the audio output level (the peak level of all channels). Always avoid going into the red to ensure that nasty audio distortion (clipping) doesn't occur.

De gekozen oplossing (volume in HW lager, volume van hoofdtelefoon hoger) is dan inderdaad de beste oplossing, denk ik.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 54

Geregistreerd: 12 feb 2011 13:42

Bericht 17 jun 2011 12:21

Re: Gekraak in de hoofdtelefoon

Ik heb dit probleem ook weleens gehad. Maar dat heb ik opgelost zoals Lubbert al zei om het volume van je mixer van je geluidskaart zachter te zetten.

Gr.

Gert

Berichten: 48

Geregistreerd: 08 feb 2011 22:49

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 17 jun 2011 13:26

Re: Gekraak in de hoofdtelefoon

Hartelijk dank voor het meedenken.
Ik ga zo dadelijk kijken of ik wat via mijn geluidskaart kan instellen en anders laat ik het, zoals Gerrit ook al aan gaf, gewoon staan zoals het nu staat. Op termijn wil ik toch een externe geluidskaart kopen en wellicht is het dan beter op te lossen

Groeten,
Roel

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 17 jun 2011 17:55

Re: Gekraak in de hoofdtelefoon

Als het te hoge volume niet de oorzaak is dan zit de oplossing in Hauptwerk: de buffersize namelijk :roll:
Zou ik eerst even naar kijken voor ik een nieuwe kaart zou kopen :cry:

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com