Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

MIDI probleem...denk ik...

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 44

Geregistreerd: 23 dec 2014 01:12

Bericht 30 dec 2014 11:12

MIDI probleem...denk ik...

Ik heb me zojuist even voorgesteld op het forum; dat vond ik wel zo fatsoenlijk...
Maar ik heb een probleem gekregen na de installatie van de nieuwere HW free versie.
Een jaar of 2 terug had ik al een eerdere versie geïnstalleerd, maar in nieuwere versies zitten altijd weer verbeteringen, dus daarom de nieuwere versie.
Omdat ik er bij HW niet direct geluid uit kreeg, heb ik wat fouten gemaakt, ga ik vanuit, maar weet niet welke..
Dus waarschijnlijk heb ik iets verkeerds aangeklikt.
Het is nu zo dat als ik HW of GO opstart en GEEN registers opentrek er een PIANO geluid uitkomt als ik toetsen aansla.
Ik vermoed dat HW ergens iets heeft aangepast in MIDI instellingen, maar ik kan het nog niet vinden.
Heeft iemand van jullie een idee misschien?
(ik heb al een Windows systeemherstel uitgevoerd, maar zonder resultaat helaas....)

Ik ben benieuwd.... en alvast dank voor jullie reactie!

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 30 dec 2014 11:48

Re: MIDI probleem...denk ik...

Dag Nijs,

Welkom op dit forum. Speelt het pianogeluid alleen af zodra je GO of HW opstart, of gebeurt dit ook wanneer geen van beiden is opgestart?

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 30 dec 2014 12:18

Re: MIDI probleem...denk ik...

Verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Peter op 06 dec 2017 21:34, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 30 dec 2014 12:46

Re: MIDI probleem...denk ik...

Het lijkt erop, dat de Midi signalen worden doorgeleid naar de standaard in Windows ingebouwde Midi geluidsbron, die je ook automatisch aanstuurt, als je zonder een programma op te starten, op een willekeurige Midifile dubbelklikt.

Zonder het sturen van een Program-Change heb je dan altijd nummer 1, is de piano.....

De boel wordt dus omgeleid lijkt het wel. Ik vind het lastig, dit zonder een scherm voor mn neus verder te analyseren; dat is meer iets voor Evert-Jan.....

Berichten: 44

Geregistreerd: 23 dec 2014 01:12

Bericht 30 dec 2014 13:56

Re: MIDI probleem...denk ik...

@Leonard: nee, niet zodra ik opstart, maar zodra ik een toets indruk (en dan dus nog ZONDER registratie)
als HW of GO zijn gestart, en ik een toets indruk op het orgel of met de muisknop.

@Peter: de klavieren zijn in GO sowieso toegewezen en werkten voordien prima!
maar ik denk dat jij op HW doelt?

@Geert: inderdaad, aan zoiets denk ik ook, maar ik kan het niet vinden....

en dank voor jullie moeite alvast!

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 30 dec 2014 16:00

Re: MIDI probleem...denk ik...

Hallo Nijs,

In Hauptwerk / General settings / Midi ports..
kun je de MIDI IN ports en de MIDI OUT ports toewijzen.
Staan die goed ingesteld?

HG,
Anton

Berichten: 44

Geregistreerd: 23 dec 2014 01:12

Bericht 30 dec 2014 16:04

Re: MIDI probleem...denk ik...

Hoi Anton, ik weet het zo niet ui m'n hoofd, maar ga ernaar kijken.
Maar ik blijf het wel vreemd vinden dat deze setting blijft ingesteld als je HW of GO verlaat.....
Dus is mijn conclusie dat HW wat heeft aangepast aan m'n Windows instellingen.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 30 dec 2014 16:10

Re: MIDI probleem...denk ik...

Hallo Nijs,

Dat is niet persé zo.
Als jij bijvoorbeeld een externe MIDI/geluidskaart hebt en je start Hauptwerk op zonder dat die externe MIDI/audio is aangesloten, is Hauptwerk de instellingen kwijt. Dan wordt het dus weer de standaard instellingen voor de diverse uitgangen enz.

HG,
Anton
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 30 dec 2014 17:36

Re: MIDI probleem...denk ik...

Kijk ook eens bij configuratiescherm / Geluid. Of daar nog steeds uitsluitend jouw Audio Device staat aangevinkt als voorkeursapparaat.

Interessant geval....Heb je ook al eens met een ander stukje software gestoeid, een Midi sequencer?? Om te kijken wat die doet.

E naturulijk altijd in welk programma dan ook, checken wat de gebruikte Audio device is.
Avatar gebruiker

Berichten: 74

Geregistreerd: 03 maart 2011 01:05

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 30 dec 2014 18:39

Re: MIDI probleem...denk ik...

Hallo Nijs,

Het lijkt erop dat je een GM-geluidskaart hebt (een kaart met General Midi geluiden on board) welke meeloopt met MIDI. Op het moment dat in HW MIDI-kanaal 1 wordt gebruikt (onderklavier ?) wordt dit kanaal ook gebruikt door de geluidskaart welke tegelijkertijd het piano-geluid afspeelt. Bij GM audiokaarten is de piano namelijk altijd het eerste geluid welke ook nog eens op kanaal 1 zit. Dus, in feite hoeft alleen maar het interne geluid van de geluidskaart uitgeschakeld te worden / de lus daar naartoe ongedaan maken. Welke geluidskaart is het trouwens ? En als je wel registers kiest en speelt op het onderklavier, hoor je het HW en GM-geluid dan samen ?

Groet,
Danny
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 30 dec 2014 22:42

Re: MIDI probleem...denk ik...

Hallo Nijs,

In configuratieinstellingen - Geluid: even kijken of je geluidskaart goed geseelcteerd is en in Hauptwerk - General Stettings - Audio Outputs zou bij Audio output device je Behringer geluidskaart geselecteerd moeten zijn.

Gr. Bram

Berichten: 44

Geregistreerd: 23 dec 2014 01:12

Bericht 31 dec 2014 11:12

Re: MIDI probleem...denk ik...

Beste mensen, allemaal hartelijk dank voor jullie reacties!

Gisteravond ben ik door een mede forumlid uit Ridderkerk super geholpen!
HW had nl. bij audio uitvoer de geluidskaart geselecteerd, en dan inderdaad, het eerste signaal wat hij geeft is Piano.

Audio uitvoer uitgezet en de piano verstomde....

Ik ben enorm blij met jullie en zijn hulp en ga weer verder met het volgende probleem (o nee, uitdaging heet dat tegenwoordig...), maar daar maak ik wel een nieuw draadje voor....

Berichten: 56

Geregistreerd: 18 sep 2011 20:21

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 31 dec 2014 13:03

Re: MIDI probleem...denk ik...

Om het wat preciezer te zeggen, bij midi out stond Microsoft GS Wavetable geselecteerd.
Dus GO stuurde niet alleen de audio maar ook de midi netjes door naar de geluidskaart...
Avatar gebruiker

Berichten: 74

Geregistreerd: 03 maart 2011 01:05

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 31 dec 2014 14:37

Re: MIDI probleem...denk ik...

Het lag dus toch aan de GM/GS geluiden intern. Dat is het nadeel van dit soort geluidskaarten, bij gebruik van geluid via een extern MIDI-kanaal moet je deze altijd uitzetten.

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 71 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com