Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Restart Audio/MIDI

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 23 apr 2015 21:59

Restart Audio/MIDI

Af en toe heb ik er last van, en vanavond was het opeens heel vaak:
Een hoop gekraak en ruis uit de speakers!
Dan doe ik altijd het volgende: Menu/Engine/Restart Audio/MIDI (emergency reset for audio/midi hardware)
een beetje lastig, maar dan is het probleem weer opgelost.
Ik wijt dit probleem aan de overige apparaten in huis. Vanavond werd er dus met een racebaan gespeeld.
nu vraag ik me af, of er soms andere oplossingen zijn zoals ontstoringsstekkers ofzo.
Weet iemand hier raad op?
Vr. groet,
Henri

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 apr 2015 17:02

Re: Restart Audio/MIDI

Henri

Ik denk aan 2 mogelijke oorzaken. De storing komt binnen via:
1. 220V
2. als hoogfrequent storingssignaal op de kabel tussen PC en (externe) geluidskaart (ik ben er even van uit gegaan dat je een externe geluidskaart hebt).

Heb je de PC in een geaard stopcontact?
Heb je PC en voeding externe geluidskaart in een 220V verdeeldoos zitten, waarin ook een netfilter/ontstoringsfilter zit?

Gebruik je afgeschermde kabels tussen geluidskaart en je (actieve) speakers? Zowel deze kabels als de kabel tussen PC en geluidskaart zijn mooie antenne om de storing van de racebaan op te vangen.

Als het weer optreed en je krijgt het via Restart Audio/MIDI niet aan de praat, dan alleen je geluidskaart even uitzetten en weer aan en daarna Restart Audio/MIDI. Want ik denk dat de electronica in de geluidskaart van slag is en door de voeding uit/aan te zetten wordt deze opnieuw opgestart.

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 24 apr 2015 22:33

Re: Restart Audio/MIDI

Evert-Jan,

De Focusrite DSP24pro is met firewire verbonden met de PC.
De Speakers zijn met stevige drie-aderige kabels verbonden met de Focusrite.
Dus ik denk niet dat het probleem zit in de antene functie van de kabels.
Ik vermoed dat het komt door storingen uit het lichtnet.
De PC staat in ieder geval niet op een netfilter/ontstoringsfilter.
Ook zou het wel eens aan de aarde kunnen liggen. In die hoek van de kamer is die niet standaard aanwezig... Ik zal eens controleren of die wel aangesloten is.

Overigens werkt Restart Audio/MIDI altijd in deze situaties. Maar ik zal ook eens proberen om de geluidskaart uit en aan te zetten.
Vr. groet,
Henri

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 apr 2015 22:58

Re: Restart Audio/MIDI

Henri,



Word het probleem erger, of is het altijd al aanwezig geweest?

Gr

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 53

Geregistreerd: 18 jan 2012 15:02

Bericht 25 apr 2015 11:46

Re: Restart Audio/MIDI

Bij mij begint de boel te knetteren als ik dlugakoscielna geladen had en daarna een andere sampelset koos. Het lijkt er op dat er dan bepaalde instellingen gewijzigd worden. Ik zet dan een backup terug en dan is het probleem weer opgelost.
Ik ben er nog niet achter welke instelling er anders wordt.

Wellicht eens goed in de gaten houden of dit ook bij jou een mogelijke oorzaak is?
Storingen in het net zouden toch geen wijzigingen kunnen uit voeren?

Groeten,
Knutselaar

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 25 apr 2015 12:20

Re: Restart Audio/MIDI

@Jan-Wim,
Nee het wordt niet erger, ik heb het gewoon af en toe.
Alleen van de week was het iedere keer raak, juist toen er met de racebaan werd gespeeld.

@Knutselaar,
Ik wissel zelden van sample set, dus ik denk niet dat het bij mij in die richting gezocht moet worden. Het gebeurd gewoon onder het spelen.

Ik vermoed dat de storing toch gezocht moet worden in de vervuiling van het lichtnet.
Ik zal eens naar een ontstoringsfilter kijken
Vr. groet,
Henri

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 apr 2015 13:39

Re: Restart Audio/MIDI

Henri schreef:@Jan-Wim,
Nee het wordt niet erger, ik heb het gewoon af en toe.
Alleen van de week was het iedere keer raak, juist toen er met de racebaan werd gespeeld.

@Knutselaar,
Ik wissel zelden van sample set, dus ik denk niet dat het bij mij in die richting gezocht moet worden. Het gebeurd gewoon onder het spelen.

Ik vermoed dat de storing toch gezocht moet worden in de vervuiling van het lichtnet.
Ik zal eens naar een ontstoringsfilter kijken



Henri je kan nog even de volgende test doen.

je pc ten opzichte van je monitor speakers op een andere groep zetten, d.m.v een Haspel

als variatie kan je nog toepassen bv je pc op geaard, en de rest even tijdelijk op ongeaard
ik begreep uit je verhaal dat je 3 aderige speakerkabel gebruikt? is dit dan een XLR of een speakon plug??
als het probleem dan verholpen is weet je dat het kwaad in het net zit

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 25 apr 2015 15:14

Re: Restart Audio/MIDI

Jan-Wim,

Ik denk dat ik een XLR plug heb, voor de zekerheid even een foto toegevoegd.
Ook zal ik eens wat spelen met verlengsnoer.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Vr. groet,
Henri

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 apr 2015 16:25

Re: Restart Audio/MIDI

Dat is XLR.
Als dit aan beide zijden van de kabel is, dan is het gebalanceerd (2 audiodraden en afzonderlijke afscherming) en deze zal geen storing oppakken.
Storing zit in 220V bij PC of 220V adapter van de geluidskaart. Ik denk de laatste.

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 apr 2015 16:29

Re: Restart Audio/MIDI

Knutselaar schreef:Bij mij begint de boel te knetteren als ik dlugakoscielna geladen had en daarna een andere sampelset koos.

Waarschijnlijk wordt de bitrate bij het laden van het volgende orgel gewijzigd (48kHz naar 44,1 kHz) en kan je audiokaart daar niet goed mee overweg.
Misschien daarom een keer het volgende doen Menu/Engine/Restart Audio/MIDI (emergency reset for audio/midi hardware) ipv backup terug zetten.

Knutselaar schreef:Ik ben er nog niet achter welke instelling er anders wordt.

Hauptwerk wijzigt uit zich zelf niets.

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 25 apr 2015 16:43

Re: Restart Audio/MIDI

Evert-Jan schreef:Dat is XLR.
Als dit aan beide zijden van de kabel is, dan is het gebalanceerd (2 audiodraden en afzonderlijke afscherming) en deze zal geen storing oppakken.
Storing zit in 220V bij PC of 220V adapter van de geluidskaart. Ik denk de laatste.


Aan de andere kant zit een 6.3mm plug in de Safire 24DSP pro
Vr. groet,
Henri

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 apr 2015 17:16

Re: Restart Audio/MIDI

Henri schreef:Aan de andere kant zit een 6.3mm plug in de Safire 24DSP pro
Dat is waar ook; even vergeten.

Je hebt daarin 2 soorten.
De bovenste in de afbeelding is gebalanceerd. 2 en 3 zijn signaal en retour signaal; 1 is afscherming en 4 zijn kunststof ringen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 25 apr 2015 18:13

Re: Restart Audio/MIDI

Nou, het is dus de bovenste.
Dat zou dan goed moeten zijn.
Vr. groet,
Henri

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 apr 2015 19:05

Re: Restart Audio/MIDI

Inderdaad zoals het plaatje van Evert-jan al laat zien.
Als beide connectors gebalanceerd zijn is dat gedeelte uitgesloten van het probleem.

Wat voor type monitor speaker heb je?

Welke geluidskaart?


Gr

Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 25 apr 2015 19:15

Re: Restart Audio/MIDI

Ik heb een Focusrite safire 24Dsp pro, en Behringer truth 2031A
Vr. groet,
Henri

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 apr 2015 19:41

Re: Restart Audio/MIDI

is jouw firewirekaart voorzien van een TI chip?

zoja dan heb je alle optie zowat gehad.

en moet je gaan zoeken zoals Evert-Jan al eerder aangaf naar een hoog frequente storing.

dus om dit uit te sluiten, proberen wat ik je al eerder aangaf, met een haspel naar een andere groep/ en eventueel een ongeaard stopcontact te gaan.

het probleem kan ook nog veroorzaakt worden middels de aardlus, omdat je al eerder schreef , dat je er altijd last van hebt gehad in meer/of mindere maten.


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 03 jun 2015 21:20

Re: Restart Audio/MIDI

Jan Wim en Evert-Jan,

Ook als ik de PC op een andere groep aansluit treedt dit op.
Het gebeurd nu zo regelmatig dat ik er echt iets aan wil doen.
Wat bedoelen jullie met een netfilter?
Is dat zo'n stekkerblok tegen blikseminslag enzo?
Weet je waar ik dan op moet letten?
Vr. groet,
Henri

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 jun 2015 21:30

Re: Restart Audio/MIDI

Henri,


een netfilter haalt de zogenaamde 50Hz brom eruit.

maar dit is als laatste redmiddel, er is echter iets niet goed in jouw configuratie, de vraag is wat??


laten we eens de zaken wat uit elkaar trekken.

A.als je HW niet opstart, en muziek afspeelt vanuit de windows media player, is het gekraak/storing dan ook aanwezig???

B.als je monitor speakers tijdelijk ergens anders op aansluit evt. laptop of standalone cd speler(niet op de versterker) is er dan gekraak uit je speakers?

C.zit op jouw elektra groep waar je HW-orgel op staat ook een magnetron? of als je een dect-telefoon heb zet deze dan tijdelijk eens uit.


D. probeer eens alles ongeaard aan te sluiten, en de voeding van je monitor speakers niet op de verdeeldoos van je pc voeding.


dit zijn zo maar weer wat ideeën die omhoog drijven, maar proberen kan je ze in ieder geval.

gr
Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 jun 2015 21:48

Re: Restart Audio/MIDI

Nog een aanvullende test:
koppel je speakers los van de geluidskaart (of zet ze uit) en gebruik een koptelefoon. Is het dan ook aanwezig (laat de kinderen even met de racebaan spelen :lol: :lol: )
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 04 jun 2015 11:46

Re: Restart Audio/MIDI

Henri,

ik lees dit topic nu pas maar zit aan een heel andere oorzaak te denken. Je gaat tenslotte je midi resetten om het op te lossen.
Zelf heb ik dit een hele tijd gehad en kon het steeds niet vinden. Toen ik nieuwe klavieren had liggen -opnieuw bekabeld- was het schering en inslag. En als het mis gaat weet je niet hoe snel je bij de volumeknop van de versterker moet komen om de zaak uit te zetten. Alsof alle toetsen gelijk ingedrukt worden. Soms was zelfs de midi-reset niet voldoende en moest ook de voeding uit de encoder, en hauptwerk opnieuw opstarten.

Ik maak gebruik van een midi-boutique midi encoder.

Oorzaak : overspraak op de flatcable.
Oplossing was : Flatcable inkorten : en dat werkt (korter dan 75 cm, -was eerst ruim 2 meter )
Andere oplossing aangedragen door het team van midiboutique : De aders van de flatcable splitsen waardoor de overspraak tussen de aders afneemt.

Het race-autootje van de kids geeft signaal vervuiling. Als de flatcable van de klavieren dit oppakt kan er natuurlijks gedoe ontstaan. Denk-denk : Is kabels van de klavieren omwikkelen met alu-folie en aan aarde leggen een optie om stoorsignalen af te vangen.

In mijn geval : nog steeds midiboutique encoder en gewoon probleemloos. Heerlijk
maar ik kan natuurijk niet in jouw orgel kijken. .

Hopelijk heb je hier wat aan.
Succezz

Boudewijn
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 jun 2015 16:40

Re: Restart Audio/MIDI

@Boudewijn
Goede tip. Zou best de oorzaak kunnen zijn ivm de zelfbouw.

@Henri
Je kunt dit makkelijk testen door de midi kabel van orgel naar geluidskaart eruit te trekken en dan via de in HW ingebouwde midi player een midi file af te spelen en kijken of het dan optreedt

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 04 jun 2015 17:11

Re: Restart Audio/MIDI

Ja inderdaad Boudewijn,

Dat zou de oorzaak wel eens kunnen zijn.
Ik heb nl sinds kort mijn zelfbouwklavieren draaien, en sindsdien heb ik er continu last van (bij vlagen).
Als ik gewoon audio afspeel treedt dit niet op. Dus dan zou het in de Midi moeten zitten.
Ik heb idd ook spul van midiboutique, maar helemaal niet zulke lange flatcables.
De contact strips onder de klavieren zijn met deze http://www.midiboutique.com/accessories/sm-df aangesloten op de hwce2x.
Deze flatcables zijn toch helemaal niet zo lang! Ik zal vanavond wel even opmeten.
De aansluiting op de pedaalstrip is wel langer en zou evt ingekort kunnen worden, maar die heb ik al jaren in gebruik.

@Evert-Jan
Ik zal ook eens wat midi files afspelen via HW
Overigens is de racebaan weer opgeruimd ;) :D
Dat was dus niet de oorzaak.
Vr. groet,
Henri
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 04 jun 2015 21:54

Re: Restart Audio/MIDI

Henri,

100% zeker dat dit het is.
De lengte van 75cm wordt geadviseerd door Jordan van Midiboutique. Zelf gebruik ik ook de fatar aanslaggevoellige printen onder de houten klavieren. Bij mijn vorige klavieren (johannes) was alle los bedraad en toen konden de flatcables wel langer. In de fatar printen lopen de printsporen natuurlijk ook al keurig strak naast elkaar, wat natuurlijk het begin van de ellende is.

Tip als het weer gebeurt, kijk op je computerscherm en je kunt dan zien dat er een hele bos toetsen ingedrukt is. (op het scherm dan, niet in het echt) (wel eerst de versterker uitgooien tegen de herrie en even nog niks resetten). Die toetsen willen gewoon niet meer los. Nieuwe toetsen indrukken heeft geen effect, ingedrukte toesten opnieuw indrukken ook niet. Er zijn zelfs toetscombinaties die reproduceerbaar deze fout geven. (zal ook wel weer per orgel verschillen) Met die info heb ik oktober vorig jaar een mail naar Midiboutique gestuurd. Keurig antwoord. De kabelsetjes die jij hebt had ik niet (bestonden mogelijk nog niet eens), ik heb het op een stukje gaatjesprint uit zitten solderen na eerst de printen uitgeplozen te hebben welk draadje waarvoor was. Dat heeft me alles bij elkaar toen al (uitzoeken + solderen) bijna een dag gekost.

Ik kan op de website van MidiB. de lengte van de kabels niet vinden. Het zou niet slim zijn van Midiboutique als de kabelsets bij de Fatars overspraak geven. Ik zou er een mail naar Midiboutique aan wagen. (leren zij ook weer van) Mogelijk kunnen ze een kortere set leveren.

Opsplijten van de kabels is een mogelijkheid maar een spannende klus. Alleen vouwen en met de nagels forceren tot ze beginnen te splijten en vooral geen mes gebruiken. (heb ik een aantal malen geprobeerd op een proefstukje, maar 80% gaat mis en dan zit je in een ader). Eenmaal een begin kun je voorzichtig gaan scheuren.

Succezz
Boudewijn
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 jun 2015 23:23

Re: Restart Audio/MIDI

Ik wil niet eigenwijs zijn hoor ;)

maar ik kan niet zo snel de link tussen de ruis/brom(waar dit topic over gaat)
en eventueel een storing in het midi signaal vinden.
want dat zou betekenen dat als er overspraak/storing in het midi kanaal is of in de flatcable, dat er foute midi noten worden aangestuurd.
dit resulteert in "extra ingedrukte" toetsen toch?

dat veroorzaakt toch geen ruis? of een brom


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 05 jun 2015 08:52

Re: Restart Audio/MIDI

@ Jan Wim,
Ik wil ook niet eigenwijs en alleen een tip geven, maar ach de geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak, toch? :roll:
Jouw conclusie is correct, als het overspraak op midi is worden er extra toetsen ingedrukt. Meestal gaat de midi-encoder ook flippen omdat die signalen gecorrumpeerd binnen komen. Er wordt dan niet een enkele extra toets ingedrukt, maar op het scherm veel meer, meestal repeterend per groep van 8 toetsen (8x8 matrix) dus veel meer dan je met normaal spelen bereikt. (de armen op de klavieren zeg maar) Audio output wordt dan ook zeer hoog, en mogelijk gaat je versterker dan flippen. Dan kan het toch weer op ruis en kraak gaan lijken. Helaas kon mijn audio dat redelijk aan, met alle risico's voor het contact met mijn buren. Het klinkt in dat geval als een oneindige donderbui.

@ Henri,
belangrijk om idd duidelijk te krijgen dat de midi en flatcable de oorzaak is om op je scherm vast te stellen dat er een hele bos toetsen ingedrukt is. Als dat niet het geval is, zal het toch ergens anders zitten. Dus : niet eerst knippen in kabels, maar eerst wachten op de volgende crash.

Boudewijn
Laatst bijgewerkt door Boudewijn op 05 jun 2015 12:27, in totaal 1 keer bewerkt.
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com