Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Instellingen polyphony

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 03 aug 2011 19:28

Instellingen polyphony

Hoe moet ik bij HW 4 de Polyphony instellen bij:

Generalsetting

bij organsetting

en wat is trim db en waar moet dat op staan?

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 aug 2011 16:00

Re: Instellingen polyphony

Hallo Tammo

Polyfony moet je 1x meten en die waarde moet je bij elk orgel instellen.

Meten staat beschreven op pagina 278 van de handleiding
Je moet daarvoor een orgel laden; welke is afhankelijk van de grote van je geheugen in de PC:
2 GB or more of installed memory, load the organ named PolyphonyTestingOrgan-For2GBMemoryOrMore.
1 GB or more of installed memory, load the organ named PolyphonyTestingOrgan-For1GBMemoryOrMore.
512 MB or more of installed memory, load the organ named PolyphonyTestingOrgan-For512MBMemoryOrMore.

Open het window: Audio, MIDI and Performance large control panel (via View ---> Large floating controls panels (for this organ)
Kies het aantal pijpen per toets; leg twee houten latten op de witte en zwarte toetsen van je manuaal en luister of het audio onderbroken wordt als je alle toetsen van je manuaal indrukt. Zo nee, verhoog het aantal pijpen per toets en luister opnieuw. Zo ja. dan moet je een aantal toetsen loslaten.
Als het audio onderbroken wordt, staat de CPU meter op het "large control panel " meestal in het rood en dat is niet goed.

Als je 54 toetsen hebt ingedrukt en gekozen hebt voor 50 pijpen per toets, dan is de static polyphony 54 x 50 = 2700.

Omdat het "polyfony orgel' mono, uncompressed, unenclosed samples zijn, moet je een correctie uitvoeren
De uiteindelijke polyphony limit wordt dan 0,3 maal de static polyphony waarde, dus 0,3 x 2700 in mijn voorbeeld.
Deze limit moet je voor ELK orgel invoeren in het window: Audio, MIDI and Performance large control panel (via View ---> Large floating controls panels (for this organ).

Er zijn dus geen general setting voor dit.


Trim DB is afhankelijk van je audio installatie.
Ik heb het voor elk orgel zo afgeregeld dat bij het volle werk HW een goed geluid geeft, niet vervormd of clipt in je versterker. Als je dit zo doet, hoef je nooit meer aan de volumeregeling van je versterker of audio kaart te zitten.
Dus neem een orgel als uitgangspunt en loop zo alle andere orgels af. De echt kleinere orgeltjes kun je gerust wat zachter instellen om zo toch nog wat verschil te krijgen.
Standaard staat deze op -10 DB tenzij de sampleset leverancier dit heeft ingesteld op een waarde (in de ODF file)

Evert-Jan

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 05 aug 2011 20:35

Re: Instellingen polyphony

Hallo Tammo,

Je gebruikt versie 3.x denk ik.
Dan kun je inderdaad op twee plaatsen de polyfonie instellen:bij de 'algemene instellingen / general settings" en bij de 'orgel instellingen / organ settings".

Polyfonie is het aantal pijpen wat tegelijk kan spelen.
Je kunt dit getal op twee plaatsen instellen: in de General Settings / audio en in de Organ Settings / audio.
De eerste is de algemene instelling: een getal tussen 500 en 5000.
De tweede is een specifieke per orgel.
Als die op nul staat wordt daar dezelfde waarde gebruikt als in de algemene.
Als je in een orgel speciale dingen doet kan het zijn dat er minder polyfonie beschikbaar is. Dan kun je hier een afwijkend getal (maar minder dan het getal in de general settings) invullen.
De waarde in de General Settings is de belangrijkste; die geeft de bovengrens aan.

Een andere manier dan hierboven is aangegeven:
- stel een getal in voor de polyfonie in de general settins. Bijv. 2000.
- Laad een groot orgek met veel galm
- Start Taakbeheer van Windows en zorg dat je de grafiek ziet waarin de processor belasting weergegeven wordt.
- Zet van het orgel alle registers open.
- Kijk naar de grafiek in Taakbeheer terwijl je met 10 vingens en 2 voeten snel achter elkaar akkoorden neerzet.
- Als de processor boven de 80/90 % uitkomt staat de polyfonie (die 2000) te hoog ingesteld: maak er een lager getal van.
- Als de polyfonie de 80 % niet haalt kun je de polyfonie verhogen.
- Opnieuw: 10 vingers en 2voeten snel achter elkaar.
- Herhalen tot de processor dus niet boven de 80 á 90 % uitkomt.

Succes!

Anton Heger

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 05 aug 2011 20:55

Re: Instellingen polyphony

Allebei dank voor jullie reactie.
Ik gebruik HW4 .
Evert -Jan,
ik heb de aanwijzingen gevolgd maar het is me niet duidelijk of ik bij het uitproberen van het aantal pijpen 1 of meerdere registers van het orgel (Velesovo) moet gebruiken.
Ik heb 1 register gebruikt en heb daarna de polyphony op 1500 gesteld.

Anton,
Ik zal de processorbelasting eens meten.
Mijn systeem is een Intel Core (TM)2 Quad 2.50ghz met 12 Gb intern geheugen.

Is 1500 een gebruikelijke instelling? Of kan die hoger. En wat is daar het effect van?
Misschien een domme vraag, maar ik heb niet veel technisch inzicht, :(

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 aug 2011 21:01

Re: Instellingen polyphony

Hallo Tammo

Je moet daarvoor een orgel laden: LOAD ORGAN en dan het orgel "PolyphonyTestingOrgan-For2GBMemoryOrMore"
Dus geen velesovo.
In het scherm van het gelade orgel zie je in het scherm een keuzemenu: aanral registers per key

De rest volgens eerder gegeven instructies.

Evert-Jan

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 05 aug 2011 21:17

Re: Instellingen polyphony

Is 1500 een gebruikelijke instelling? Of kan die hoger. En wat is daar het effect van?
Misschien een domme vraag, maar ik heb niet veel technisch inzicht,


Hallo Tammo,

Ik dacht dat je HW-3 gebruikte. Nu is mijn hele verhaal onnodig lang geworden. Want als je in HW-4 een orgel voor hetr eerst laadt krijg je allerlei windowtjes op je scherm.
Ik klik ze eigenlijk allemaal gelijk weg, op de achterste na. Daar staat namelijk de polyfonie die ingesteld moet worden.
Bij mij staat die standaard al op een waarde van rond de 1000. Voor jouw Dual-Core op 2,5 GHz lijkt 1500 me een redelijk kloppende waarde.

Dat betekent dat HW 1500 geluidsbestandjes tegeljk op kan tellen zonder merkbare vertraging.
Moeten het er eigenlijk meer zijn (en bij lange galm zit je daar toch wel snel aan) dan gaat HW knijpen om te voorkomen dat de processor het niet meer aan kan. HW begint dan om de galm, waar hij eigenlijk mee moet rekenen, voor een deel niet meer mee te rekenen. Als je een hoofdtelefoon gebruikt kun je dat horen.

Voor jou is dat niet zo interessant.
Stel de polyfonie in op 1500,laad jouw orgel en ga er 'flink op tekeer'. Als de processor niet 'in het rood komt' (80/90%) is de ingestelde waarde okee.
Blijft de processor onder de 70%, dan zou de polyfonie wel eens hoger ingesteld kunnen worden. Gewoon doen en kijken wat het effect is op de processor-belasting.

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 06 aug 2011 11:18

Re: Instellingen polyphony

Polyphony heb ik nu ingesteld op 2016. ( dat neemt generalsettings blijkbaar over)

In het scherm audio,midi and performance krijg ik nu als maximum (alle registers open)

voor audio : soms in het rood
Polyphony blijft groen
CPU groen (taakbeheer max 60% processorbelasting).

Is het een probleem als audio bij voluit spelen soms in het rood duikt? En zo ja hoe te verminderen?
Ook als je voluit wilt blijven spelen. Wat zelden zo gebeurt.!

Tammo
Laatst bijgewerkt door Tammoschut op 06 aug 2011 11:26, in totaal 1 keer bewerkt.
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 06 aug 2011 11:26

Re: Instellingen polyphony

Als audio in het rood komt, heb je clipping. Dat is schadelijk voor de speakers. Je kunt dit voorkomen door trim dB te verlagen. Alleen bij vol orgel mag je incidenteel in het geel komen. Verder moet je in het groen blijven.

Zie ook: viewtopic.php?p=1701#p1701 (4e bericht)
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 06 aug 2011 21:49

Re: Instellingen polyphony

Allen dank voor de tips. Ik heb weer wat geleerd en daarmee ook opgelost.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 07 aug 2011 22:22

Re: Instellingen polyphony

Gerrit,

Bij vol orgel kom ik al snel in het rood. Het volume is dan nog matig voor mijn gevoel. Ik heb trim db op -14 staan.
Volume op 100%
General setting db op -2
Volumeknop op de versterker ook gematigd.
Ik dacht dat ik toch wel een behoorlijke versterker en boxen heb.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 08 aug 2011 10:43

Re: Instellingen polyphony

De volumeknop op je versterker heeft natuurlijk geen invloed op HW. Je moet dus eerst trim dB op de optimale waarde instellen (terwijl volume in HW op 100% staat), zodat hij niet meer in het rood komt.

Daarna kun je de volumeknop van de versterker gebruiken om het gewenste maximale volume te vinden. Vind je het te zacht, dan kun je je versterker dus best harder zetten. HW komt daardoor niet in het rood.

Vervolgens kun je de volume-instelling in HW gebruiken om tijdens het spelen het volume naar behoefte te variëren (tussen 0 en 100%), bijvoorbeeld door deze functie te koppelen aan een zwelpedaal. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon de volumeknop van je versterker gebruiken.

Tammoschut schreef:General setting db op -2

Ik neem aan dat je de 'Speaker level ajust dB' onder 'Audio outputs' bedoelt? Die zou ik op 0 laten staan. Ik weet niet of deze invloed heeft op of HW in het rood komt, maar in elk geval zou ik deze alleen gebruiken als je de balans tussen verschillende audio outputs wilt aanpassen.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 08 aug 2011 17:18

Re: Instellingen polyphony

Ik heb bij het orgel uit Velesovo (surround) op het controleschermpje van audio etc. de polyphony op 7000 gezet.
Toch heb ik bij bijna vol werk maar twee op drie groene blokjes.
Klopt dat wel?
Ik heb een Intel Qaurtcore 2.50 hz met 12 gb intern.


Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 08 aug 2011 18:38

Re: Instellingen polyphony

Hoe hoger je de polyfonie instelt, hoe minder blokjes je zult zien. Die blokjes geven namelijk aan hoe dicht je bij de ingestelde grens zit. Hoe hoger je die grens instelt, hoe langer het dus duurt voor je die bereikt en hoe minder blokjes je dus ziet.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 08 aug 2011 18:54

Re: Instellingen polyphony

Gerrit,

Maar waarom dan niet heel hoog ingesteld?
Welk verschil moet ik horen als ik 2000 of 7000 instel? :oops:

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 08 aug 2011 19:19

Re: Instellingen polyphony

Als je de polyfonie te hoog instelt, kom je aan de grenzen van je computer (processor). De limiet is bedoeld om HW te laten ingrijpen voordat je de limiet van je computer bereikt. HW kan dan de galm 'afknijpen'. Als de limiet te hoog staat, grijpt HW niet op tijd in en zullen er noten wegvallen. Dat werkt veel storender dan het afknijpen van de galm. Maar als jouw computer een polyfonie van 2000 aankan, zul je dat moment niet zo snel bereiken. 2000 bereik je niet zomaar en 7000 al helemaal niet. En dus hoor je geen verschil als je 2000 instelt of 7000.

Voor de polyfonie geldt dus hetzelfde als voor 'trim dB': zo hoog mogelijk instellen, maar niet té hoog. Dan gebruik je je computer zo efficiënt mogelijk, zonder de storende effecten die optreden als je over de grens van je computer heen gaat.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com