Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Problemen na installeren HW 4.2

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 9

Geregistreerd: 26 dec 2015 12:48

Bericht 27 dec 2015 13:45

Problemen na installeren HW 4.2

Omnibus,

Ter introductie:
Ik ben nieuw op het forum maar zeker geen groentje binnen Hauptwerk. Ik heb ruim een jaar geleden (april 2014) mijn Monarke (M3/P) aangesloten op een nieuwe PC en daarop HW geïnstalleerd met als hoofdorgel Doesburg. Via twee externe versterkers en de interne versterker van de Monarke heb ik het systeem ingericht met het 3e en 4e manuaal via de Monarke speakers, het 1e en 2e manuaal via de een externe versterker naar 2 Tannoy luidsprekers en dan nog een kleine versterker die de 2 surround luidsprekers aanstuurt. Mijn PC is als volgt opgebouwd: Ci7/3820, ASUS P9x79. 32GB Hyperx DIMM, 500G8 SSD. Ik gebruik Windows 8.1 en de PC is helemaal voor HW ingericht en is normaal niet verbonden met de buitenwereld. Ik gebruik de interne geluidskaart met ASIO4All als driver. Ik gebruik een Roland UM-One MIDI verbinding naar het orgel. Met Doesburg haal ik een polyfonie van 8000. Al met al klinkt Doesburg met deze configuratie zeer overtuigend en ik kan dit zeggen omdat ik Doesburg ook ken vanuit de praktijk, ik heb er al meerdere keren op gespeeld.

Nu mijn probleem:
Ik had enkele dagen geleden het idee opgevat om de demoset van het Sonnenorgel van SP te proberen, na downloaden bleek bij installatie dat ik de laatste versie van HW nodig had (4.2). Nadat ik deze versie had opgehaald en geïnstalleerd kon ik inderdaad probleemloos het Sonnenorgel (Demo) installeren en bespelen (tot mijn groot genoegen). Echter nadat ik wisselde naar de demoversie van Utrecht ging het mis. De PC bevroor plotsklaps tijdens het spelen en de enige remedie was een reset van de PC. Ik heb toen eerst Utrecht opnieuw geladen met de nieuwe versie van HW (incl. keuze voor toewijzen registers etc.) in de gedachte dat dit wel eens een oplossing zou kunnen zijn. Dit bleek niet te helpen, uiteindelijk kon ik geen enkel orgel meer normaal bespelen, de PC liep niet alleen vast maar ging regelmatig naar een blauw scherm en startte soms spontaan weer op. Ik heb toen Windows bijgewerkt met de laatste drivers en alle andere noodzakelijke updates. Helaas nog steeds geen verbetering, de PC liep zelfs vast als ik niet speelde.
Uit arren moede heb ik HW verwijdert en ben opnieuw begonnen met uiteindelijk de versie 4.1.1 en nu werkt alles weer als voorheen. Hierbij heb ik overigens dankbaar gebruik gemaakt van de automatische back-up die HW regelmatig standaard maakt bij afsluiten.
TIP!! Bewaar deze back-up ook regelmatig op een ander computer of USB-stick, dit bespaart enorm veel werk bij een herinstallatie.

Ik ben benieuwd of iemand van jullie bovengenoemde herkent en of er een oplossing denkbaar zou zijn. Ik wil uiteindelijk wel graag naar de nieuwste versie van HW toe zeker gezien de uitbreiding van de functionaliteit en de mogelijkheden voor toekomstige samplesets.

Dank voor jullie reactie,
Paul

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 dec 2015 12:14

Re: Problemen na installeren HW 4.2

Paul

Je geeft aan dat je 4.2 hebt geïnstalleerd. Je moet echter 4.2.1 hebben; dat is ook de versie die nu op de website van HW staat. Reden is een opgeloste softwarebug in 4.2.1: Virtual console graphics could occasionally freeze, or cause Hauptwerk to crash (since v4.2.0).
Dus als je 4.2 gedaan hebt had je dit probleem. Alsnog 4.2.1 eroverheen installeren (de updateversie van HW is genoeg).

Verder moet je de USB driver voor de dongle afzonderlijk installeren. Die kun je ook vinden op de downloadpagina van HW. Ik weet niet of je dat ook gedaan hebt (zou je ook in 4.1.1 gedaan moeten hebben). De oudere versie van deze driver geeft soms de problemen die je bent tegengekomen.

Vragen:
Heb je zowel Goerlitz als de demo van de Dom (en andere sets) allemaal in 24 bits geladen? Het kan zijn dat de ASIO4ALL de veroorzaker is en dat hij niet goed om kan gaan met het omschakelen naar een andere bitrate.

Heb je ook de laatste versie van ASIO4ALL geïnstalleerd: 05 november 2015: Version 2.13 released!

De HW backup file extern bewaren (USB stick) is 1, je zou ook de hele HW directory c:\hauptwerk op een externe harddisk kunnen zetten. Deze kun je na een crash terugzetten nadat je HW geïnstalleerd hebt. Daarna hoef je nl. je orgels niet opnieuw te installeren maar kun je direct spelen.
Avatar gebruiker

Berichten: 9

Geregistreerd: 26 dec 2015 12:48

Bericht 02 jan 2016 17:22

Re: Problemen na installeren HW 4.2

Beste Evert Jan,

Dank voor je reactie. Ik had 4.2.1. geïnstalleerd en ook de laatste versie van ASIO4All Wat ik nog niet had gedaan was de laatste versie voor de USB-dongle installeren, zou dit de veroorzaker kunnen zijn? Wat de bitrate betreft laad ik alle demo's in 24-bit. Doesburg is een mix i.v.m het beschikbaar geheugen. Tot nu toe nooit problemen mee gehad.

Paul
Avatar gebruiker

Berichten: 9

Geregistreerd: 26 dec 2015 12:48

Bericht 03 jan 2016 20:19

Re: Problemen na installeren HW 4.2

Update problemen met versie 4.2.1.

Ik heb inmiddels contact gehad met Martin Dyde en heb op zijn aanraden nogmaals gecontroleerd of ik alle drivers up-to-date had en heb inmiddels ook de USB-driver bijgewerkt met de laatste versie. Ik heb vervolgens weer de nieuwste versie van HW geïnstalleerd en heb daarna een tijdje gespeeld en gewacht of de PC weer vastliep maar dat bleek na ruim een uur niet het geval.Toen heb ik de demo-set van het Sonnenorgel weer geïnstalleerd en na ca 20 minuten was het weer raak, zonder zelfs te spelen liep de PC vast en volgde automatisch een herstart van Windows. Ook andere sets geven dan problemen, dus alle orgels lopen dan vast.
Ik begin nu te denken dat het wel eens in de demo-set zou kunnen zitten. Ik heb HW 4.1.1 weer geïnstalleerd en dan werkt alles weer perfect. Inmiddels ook een zogenaamde 'diagnostic file' aangemaakt met HW 4.2.1 en opgestuurd naar Martin om er eens naar te kijken.

Tot zover.
Paul

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 03 jan 2016 21:46

Re: Problemen na installeren HW 4.2

Dag Paul,

Vervelend zeg. Als het een bug in HW 4.2.1 betreft of in de demo Sonnenorgel dan zou dit toch al wel eerder aan het licht zijn gekomen denk ik. Is je harde schijf wellicht (nagenoeg) vol gelopen?

Fokko

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 jan 2016 00:34

Re: Problemen na installeren HW 4.2

Hallo Paul

Het is een wel heel rare fout. Dit omdat nadat HW met het Sonnenorgel gecrashed is, er geen een orgel meer goed werkt. Dat zou betekenen dat de de General settings "vernield" (corrupt) zou zijn. Als je handmatig de vorige versie weer terug zou zetten, zou het misschien wel goed kunnen gaan. (De diagnostic file bevat alle bestanden met instellingen, dus ook deze).
Ik ben het met Fokko eens dat deze fout zeker eerder naar boven moet zijn gekomen (het is een gratis demo, die is dus veel vaker geïnstalleerd dan een betaalde sampleset)

Maar even afwachten wat Martins conclusie is.
Avatar gebruiker

Berichten: 9

Geregistreerd: 26 dec 2015 12:48

Bericht 08 jan 2016 20:08

Re: Problemen na installeren HW 4.2

Update 8/1/16

Inmiddels heb ik na wat dieper graven toch nog nieuwere drivers gevonden voor de (on-board) geluidskaart en een nieuwe versie voor de bios. Na installatie heb ik HW 4.2.1 geïnstalleerd en enkele dagen probleemloos gespeeld zonder eerst het Sonnenorgel te laden. Uiteindelijk gisteren (7/1) toch het Sonnenprgel weer geladen en nu werkt het probleemloos. Al met al toch weer een driver die de problemen veroorzaakte.

Paul

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 jan 2016 20:56

Re: Problemen na installeren HW 4.2

Bedankt voor de update. Ik denk als veroorzaker eerder aan de driver voor het audio dan aan het BIOS.

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com