Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Upgrade naar Windows 10 en Hauptwerk 4.2.1.003

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 54

Geregistreerd: 25 sep 2011 19:41

Woonplaats: Hellevoetsluis

Bericht 07 maart 2016 12:28

Upgrade naar Windows 10 en Hauptwerk 4.2.1.003

Hallo,

Ik heb Hauptwerk 4.0 advanced draaiend op windows 7 computer. Alles werkt probleemloos.
Nu zit ik er aan te denken om toch maar eens te gaan upgraden naar Windows 10, het is nu nog gratis, en dan ook maar meteen naar Hauptwerk 4.2.1. Ik heb hier bewust mee gewacht totdat hopelijk de kinderziektes zijn overwonnen, ik ben geen computerdeskundige, maar gemiddelde gebruiker/leek. :roll:
Wat is de logische volgorde om te doen, eerst naar Windows 10 en daarna Hauptwerk upgraden?
Verlopen beide processen tegenwoordig probleemloos of kan ik problemen gaan verwachten en wat zijn de meest voorkomende problemen? De drivers van mijn geluidskaart EMU 1616M schijnen het in ieder geval onder Windows 10 goed te werken.
Kan ik verwachten dat ik Hauptwerk en orgels helemaal opnieuw moet installeren of is jullie ervaring dat de upgrade over het algemeen vanzelf verloopt.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Met vriendelijke groet,
Wout.
Avatar gebruiker

Berichten: 24

Geregistreerd: 08 feb 2013 20:11

Woonplaats: Hooglanderveen

Bericht 07 maart 2016 17:12

Re: Upgrade naar Windows 10 en Hauptwerk 4.2.1.003

Upgrade naar windows 10 heb ik geen ervaring, maar de upgrade van Hauptwerk wel, en dat verliep op windows 7 vlekkeloos.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 maart 2016 18:31

Re: Upgrade naar Windows 10 en Hauptwerk 4.2.1.003

Ik zou eerst de upgrade van HW doen.
Daarvoor moet je eerst de nieuwe USB dongle driver installeren, en daarna de update van HW. Beiden staan op dezelfde download pagina.
Omdat je nog op een oudere HW versie zit: alle orgels gaan 1x door de lange installatie procedure om weer compatible te zijn met 4.2.1. Je hoeft ze alleen maar te laden, de rest gaat automatisch. HW ziet zelf of ze al goed zijn of dat ze door de lange procedure moeten.
Na de update HW enige tijd aanzien of alles goed blijft werken, dan pas de volgende stap zetten.

Wat Windows 10 betreft. Grootste probleem zijn de drivers voor geluidskaart en moederbord. Je moet goed kijken of ze W10 compatible zijn. Downloaden van de site van de fabrikant van geluidskaart en moederbord.
Als ik bijv. hier kijk: http://support.creative.com/Products/Pr ... goryID:237 zie ik voor je geluidskaart geen Asio driver voor W10 staan (gaat t/m W7). Dus even goed nakijken; 't voorkomt een hoop problemen.
Als je naar W10 geupdate hebt, alle privacy gevoelige zaken dichtzetten, met bijv. het tool O&O ShutUp10 https://www.oo-software.com/en/shutup10.

En als je niet naar W10 kan/gaat, de update van HW moet je zo wie zo doen. Er zitten diverse extra's in die niet in 4.0 zitten.

Berichten: 54

Geregistreerd: 25 sep 2011 19:41

Woonplaats: Hellevoetsluis

Bericht 07 maart 2016 23:21

Re: Upgrade naar Windows 10 en Hauptwerk 4.2.1.003

Bedankt voor jullie antwoorden. De volgorde is duidelijk dus nu aan de slag. Ik heb in ieder geval een backup gemaakt dus als het tegenvalt kan ik snel terug ......... hoop ik. :oops:


vr.gr.
Wout.

Berichten: 54

Geregistreerd: 25 sep 2011 19:41

Woonplaats: Hellevoetsluis

Bericht 09 maart 2016 13:26

Re: Upgrade naar Windows 10 en Hauptwerk 4.2.1.003

Hauptwerk upgrade van 4.0 naar 4.2.1.003 uitgevoerd, echter bij het inladen van het eerste orgel ging het fout.
Mijn PC heeft 8 gb geheugen. Krzeszow laadde ik 16 bit en had dan 0,2 gb over. Na de upgrade naar 4.2.1.003 kom ik echter geheugen te kort, wat ik op zich vreemd vind. Als het orgel voor 80% geladen is krijg ik de waarschuwing dat het geheugen vol is. Als ik dan toch verder laad dan lijkt het of hauptwerk verder laadt maar loopt vast en reageert niet meer. Op de computer draait alleen windows 7 met hauptwerk.
Geheugen uitbreiden van de computer is geen optie, 8 gb is maximum wat moederboard aan kan.

Gelukkig heb ik een image van de partitie en die wil ik dus maar terugzetten hier heb ik echter een vraag over. Voorafgaand aan de upgrade moeten de USB key drivers worden geïnstalleerd. Veranderen deze iets in de dongle? Met andere woorden, als ik de oude partitie weer terug plaats, werkt dan de dongle nog wel?

Met vriendelijke groet,
Wout

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 maart 2016 19:24

Re: Upgrade naar Windows 10 en Hauptwerk 4.2.1.003

Wout

De nieuwe HW neemt iets meer geheugen in beslag. Dit komt door extra geheugenbuffers die nodig zijn tbv het sneller laden van een sample set. Het is een paar honderd MB, maar iets te veel voor een 8GB PC
Heb je Krzeszow ook in single loop geladen? Desnoods een paar 16 voeters in 14 bit? Of Single release.
Of Release sample truncation gedaan?

Of Windows services uitzetten die niet nodig zijn. Geen virusscanner meer, geen Windows defender, enz.

Misschien kun je nog wat geheugen winnen. Ik zou het proberen omdat HW421 meer levert dan 4.0 (o.a. hogere polyfonie, uitgebreidere recorder/player, meer registratie mogelijkheden en natuurlijk bugfixes)

De USB key drivers wijzigt NIETS op de dongle. Je kunt gewoon weer terug als bovenstaande niets oplevert.

En aan W10 zou ik ook niet beginnen als deze sample set al zo kritisch is.

Berichten: 54

Geregistreerd: 25 sep 2011 19:41

Woonplaats: Hellevoetsluis

Bericht 09 maart 2016 19:39

Re: Upgrade naar Windows 10 en Hauptwerk 4.2.1.003

Evert Jan,

Bedankt voor je antwoord. Ik ga eerst proberen wat meer vrij geheugen te krijgen aan de hand van je antwoord. Mocht dat niet lukken dan ga ik voorlopig maar terug naar de oude situatie want een nieuwe PC zit nog niet in de planning en orgel spelen kan ik geen dag missen. :lol:


vr. groet,
Wout

Berichten: 54

Geregistreerd: 25 sep 2011 19:41

Woonplaats: Hellevoetsluis

Bericht 12 maart 2016 12:29

Re: Upgrade naar Windows 10 en Hauptwerk 4.2.1.003

Hallo Evert Jan.

Het probleem is opgelost. Het was al weer enkele jaren gelden dat ik Krzeszow geïnstalleerd had en opeens herinnerde ik mij dat de set surround is en dat je tijdens de installatie een selectie moet maken als je stereo wilt installeren. Nu heb ik dus zelfs 1,2 GB over na het inladen van het orgel. Is dit genoeg vrije ruimte om Windows 10 te installeren of kan ik dat maar beter niet doen?

k heb nog wel een probleem met de registratie maar zal, voor de duidelijkheid van het forum, een nieuw topic starten om dit te vragen.

Bedankt voor het meedenken.

Vr. groeten,
Wout

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 maart 2016 18:37

Re: Upgrade naar Windows 10 en Hauptwerk 4.2.1.003

Wout

Als je de set in HW4.0 ook al surround geladen had, dan deed hij over 't laden van de set te lang. Nu heb je geheugen over waardoor de registers met een kleine voet (bijv. 4', 2 2/3', 2' en 1') en samengestelde registers op een hogere bitrate kunt laden.

Wel of niet overstappen. Als je het nu doet is het gratis. Maar niets is gratis. Na 10 juni a.s. weten we wat Microsoft verder gaat doen. Met de patches afgelopen dinsdag kwam bijv. voor W8.1 en W7 een advertentie-update mee. Dat kan dus ook in W10 gebeuren. KB3139929 met meegeleverde KB3146449 "adds functionality to Internet Explorer 11 on some computers that lets users learn about Windows 10 or start an upgrade to Windows 10"
In W81. en W7 kun de update weigeren; in W10 niet.

Gezien de capaciteit van je PC (max 8GB RAM) moet je voor je zelf besluiten of je voor 14 jan 2020 (!) een nieuwe PC aan gaat schaffen. Vanaf die datum geeft Microsoft nl. geen updates meer voor Windows 7.
Zie https://support.microsoft.com/en-us/lifecycle/search/default.aspx?alpha=windows%207.
En dan stopt ook de HW support voor Windows 7 maar blijft wel gewoon werken. Men test alleen niet meer onder W7.

Het is dus een afweging: wat doe je met de PC voor 2020. Wil je hem dan nog gebruiken, dan moet je updaten. Anders zou ik het niet doen.
In upgraden zit wel een risico in. Als ik het goed begrijp heb je niet veel computerkennis. Drivers vormen bij upgrade het grootste probleem. Zijn ze er ook drivers voor W10 voor je moederbord? Zo niet, dan kun je niet upgraden.

Berichten: 54

Geregistreerd: 25 sep 2011 19:41

Woonplaats: Hellevoetsluis

Bericht 14 maart 2016 18:23

Re: Upgrade naar Windows 10 en Hauptwerk 4.2.1.003

Evert Jan,

Bedankt voor de tips, uiteindelijk heb ik alles werkend gekregen. Ook na het systeem uitzetten en weer opstarten werkte alles probleemloos. Toen ik echter gisteren opnieuw het orgel opstartte kreeg ik een foutmelding en wilde het orgel niet doorstarten. Ook na herhaald proberen. Het betrof foutcode 1136. De tekst hiervan zegt mijn niets, hopelijk jou of een ander wel. De tekst is:

Parsing error at line 2 when loading the XML file C:ProgramFiles/Hauptwerk Vertual Pipe Organ/Internal resources/File locations. File locations_Hauptwerk_XML-The version of the file format is too high. Please upgrade Hauptwerk to the latest aviable version. (FileFormatVersion = 4.11012. Maximum allowed version = 4.00.

Ik heb nogmaals de gemaakte backup van versie 4.0 geladen, deze deed het foutloos. Toen opnieuw ge-updqate maar 4.2.1 maar weer dezelfde error.

Googelen heeft mij niets opgeleverd, wie weet hier meer over en kan mij verder helpen?

Alvast bedankt.

Wout

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 maart 2016 19:27

Re: Upgrade naar Windows 10 en Hauptwerk 4.2.1.003

Ik weet niet precies wat voor backup je gebruikt en wat er gebackupped wordt (alleen c:\hauptwerk, of een image van je c schijf of alleen de HW settings middels de HW backup of .....).
Maar ik denk dat er wat fout gegaan is. Je runt nu denk ik HW 4.0 (is te zien in Menu Help en dan About scherm). De HW configuratiefile is van een nieuwere HW versie (dus 4.2.1) en dat gaat nooit werken.
Dat is wat deze foutmelding veroorzaakt.
In dat geval moet je de update van HW 4.2.1 nogmaals installeren en dan is nog de vraag of het goed gaat. Eerst maar even proberen.

In de directory C:ProgramFiles/Hauptwerk Vertual Pipe Organ/Internal resources/File locations staat een FileLocations.FileLocations_Hauptwerk_xml bestand. Dit even in notepad openen en dan naar het forum kopieren als het toch nog fout gegaan is (met de actuele versie nr. van HW).

Los hiervan: wel even O&O ShutUp10 draaien voor je privacy-instellingen.
https://www.oo-software.com/en/shutup10 en download http://dl5.oo-software.com/files/ooshutup10/OOSU10.zip. En als er weer een windowsupdate komt de nieuwe versie van het tool ophalen en runnen.

Berichten: 54

Geregistreerd: 25 sep 2011 19:41

Woonplaats: Hellevoetsluis

Bericht 15 maart 2016 17:05

Re: Upgrade naar Windows 10 en Hauptwerk 4.2.1.003

Evert Jan,
Het heeft even wat hoofdbrekens gekost maar het probleem is opgelost.
Ik had een image gemaakt van HW 4 met AOMEI backupper, dus dat klopte allemaal wel.
Ik had de image teruggeplaatst en HW 4.0 draaide goed. Daarna nogmaals getracht te upgraden maar weer dezelfde foutmelding. Als ik echter handmatig op de HW icoon op de startpagina drukte, ging HW zonder foutmelding opstarten en laadde versie 4.2.1.
Als ik echter dan HW stopte en de computer opnieuw opstartte dak kreeg ik weer de foutmelding en startte HW niet op.

Wat is waarschijnlijk het probleem geweest, HW had ik in het verleden automatisch startend gemaakt door het programma in het startmenu van windows te zetten. Dat werkte goed. Met upgraden naar versie 4.2.1 werd tijdens installatie gevraagd of je automatisch op wil starten, dat had ik aangevinkt. En hier ging het dus mis mee, vraag me alleen niet hoe. Ik heb met C cleaner de automatische start commmando,s uitgezet en HW opnieuw aangemeld in de startfile van Windows. Nu start HW 4.2.1. automatisch op zonder foutmelding. Opgelost dus.

Upgrade naar Windows 10 laat ik maar zitten tot de nieuwe computer die er toch ooit moet komen met al die mooie samples alhoewel ik Krzeszow nog steeds een heel mooi en veelzijdig orgel vindt.

Nog 1 korte vraag. Is het mogelijk enkele stemmen op 20 bit te zetten zonder dat ik het hele orgel opnieuw moet inladen, en hoe moet dit dan?

Bedankt voor je hulp.

met vriendelijke groet,
Wout

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 maart 2016 19:29

Re: Upgrade naar Windows 10 en Hauptwerk 4.2.1.003

Wout

het lijkt erop dat je 2 verschillende HW programma's op de PC had staan. Via de automatische startup werd oude HW 4.0 gestart, en via het bureaublad de nieuwe versie. En de oude HW zag dat er 4.2.1 orgels op stonden (die waren door de lange laadprocedure al naar de nieuwe versie overgezet) en dat ging niet werken.
Dit kan alleen voorkomen als je bij installeren een andere installatie directory op geeft als in de oude situatie het geval was.
Door nu het icoontje weg te gooien en de nieuwe er neer te zetten is het probleem over (maar de oude versie staat nog wel ergens op de HD - denk ik).

Ik zou W10 idd laten zitten. Dat zal niet van een leien dakje gaan.

Je kunt de sample set instellingen altijd aanpassen via Menu Organ --> Load organ, adjusting rank audio/memory en selecteer vervolgens het te laden orgel.
Het bekende scherm na installatie van een sample set komt voor.
Je kunt enkele registers zoals hierboven eerder aangegeven op 20 bit zetten en dan gaat het orgel de 1e keer door de lange laadprocedure.
Dit kun je dus net zo vaak herhalen als nodig en totdat de beschikbare RAM weer bijna ingebruik is.

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com