Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Polyphony instellingen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 57

Geregistreerd: 04 dec 2015 00:31

Bericht 10 maart 2016 00:22

Polyphony instellingen

Ik weet niet goed hoe ik de polyphony waarden moet instellen. Bij mijn samplesets staan ze als volgt:
Kampen Bovenkerk volume III. 1984
Utrecht Dom surround. 3584
Zwolle surround. 4032
Caen surround. 4032
St. Maximin ext. surround. 4032

Als ik de rekensom uit het handboek er op loslaat, dan kloppen ze geen van allen, het aantal registers x het aantal toetsen. Even verder lees ik dan dat dit door allerlei factoren daar weer een veelvoud van kan zijn. Wie kan mij de juiste instellingen geven?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 maart 2016 10:24

Re: Polyphony instellingen

Hier staat hoe je static polyfonie meet: viewtopic.php?f=2&t=1998&p=22759; zie ook het Engelstalige manual.


Je kunt afregelen van de polyfonie ook zo doen:
1. Laad het grootste orgel/sample set waarbij de kerk de meeste akoestiek heeft (het liefst een surround set met 4 of 6 kanalen).
2. Ga naar menu View --> Large floating control panels --> Audio, MIDI and Performance large control panel.
3. Trek alle registers en koppels open en ga met 2 handen en 2 voeten met wisselende akkoorden "flink te keer" op dat orgel. Neem het spelen als MIDI op zodat het meerdere malen afgespeeld kan worden en de handen vrij zijn om de polyfonie met de muis af te regelen in dat scherm.
4. Speel vervolgens dit MIDI-bestand af. CPU en polyfonie moeten in het Performance scherm "gelijktijdig rood naderen". Zodra de CPU in het rood komt, kan deze de verwerking van het audio niet meer bijhouden en dan hoor men tikken en hick-ups e.d. in het audio.
5. Met de polyfonie knoppen kan in stappen van 32 of 256 de juiste balans van beiden ingesteld worden.

Kijk gelijktijdig of het audio niet in het rood komt bij het volle werk. Ook daardoor kan het audio onderbroken worden (drop-outs/kliks) omdat het audio de geluidskaart en de versterker/actieve boxen overstuurt.

Dit is de max. waarde die jouw PC aan kan voor dat soort sample set dat geladen is om af te regelen. Dit kan een Wet, Surround of Surround met faders zijn (resp. 2, 4 of 6 kanalen). Heb je het nu voor een 4 kanaal set gedaan, dan is de polyfonie waarde voor een 2 kanaals set natuurlijk hetzelfde maar het aantal gelijk sprekende pijpen incl. akoestiek kan 2x zo meer bedragen dan een surround set en voor een 6 kanaal set is dat 2/3 minder.


Als je verschillende zaken uitschakelt in Organ settings --> Organ preferences kunnen via het tabblad Audio engine krijg je een hogere polyfonie, maar mis je dus het "effect" van dat betreffende item.
Hetzelfde geldt bij vergroten buffer in General settings --> Audio outputs. Hoe groter het buffer, des te trager het orgel in de sample set reageert.


Aan jou is het nu om de beste balans te vinden tussen dit alles.

Berichten: 57

Geregistreerd: 04 dec 2015 00:31

Bericht 11 maart 2016 10:47

Re: Polyphony instellingen

Bedankt Evert Jan, ik ga het op die manier proberen.

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com