Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Problemen met Hauptwerk 4

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 6

Geregistreerd: 26 apr 2011 17:25

Woonplaats: Goes

Bericht 26 aug 2011 00:34

Problemen met Hauptwerk 4

Goedeavond,

na de update van hauptwerk 3 naar 4 (omdat ik Caen Versie 2 binnen had gekregen) heb ik diverse problemen.

zwelpedaal kan ik niet werkend krijgen (heeft onder HW3 wel gewerkt)
ik heb de zowel de automatische als de handmatige optie geprobeerd, midi signaal is wel zichtbaar.

ook is de verwerking van de toetsaanslagen bijzonder slecht. niet alleen veel latency (ik werk wel met ASIO-driver), maar het lijkt wel of de pc het allemaal niet weggewerkt krijgt (processor loopt vol).
Ik heb na wat proberen het automatisch schalen van het scherm al uitgezet, wat al een hele verbetering is, maar er is nog niet echt fatsoenlijk op te spelen.

ik overweeg op dit moment om weer terug te stappen naar HW3, maar iets in mij zegt dat dit niet de bedoeling kan zijn van een nieuwere versie.

wellicht kent iemand van jullie dit probleem (en hopelijk ook de oplossing)

alvast bedankt voor het meedenken,

Martijn

ps. ik zal me binnenkort even voorstellen..............

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 26 aug 2011 11:07

Re: Problemen met Hauptwerk 4

Als je processor volloopt, zou ik als eerste proberen om je polyfonielimiet lager te zetten. HW zal dan eerder ingrijpen om te zorgen dat de limiet van je processor niet bereikt wordt. Zorg dat de cpu-meter van HW niet in het rood komt.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 6

Geregistreerd: 26 apr 2011 17:25

Woonplaats: Goes

Bericht 26 aug 2011 12:34

Re: Problemen met Hauptwerk 4

Hallo Gerrit,

bedankt voor je reactie.
echter is dat niet de oplossing. ik heb er zelf wel naar gekeken, en teruggezet, maar het moet toch mogelijk zijn om dan met meer als 2 registers open te spelen?

met HW3 werkte het gewoon feilloos.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 26 aug 2011 14:47

Re: Problemen met Hauptwerk 4

Weet je 100% zeker dat je een ASIO-driver gebruikt? (Als je met 2 registers al problemen krijgt, begin ik daar toch aan te twijfelen.)
Heb je niet teveel in het geheugen geladen? (Dus niet de waarschuwing genegeerd die je tijdens het laden krijgt als je te veel laadt. Wat in HW3 nog net goed ging, kan dan in HW4 flink problemen geven; op het officiële HW-forum staan meerdere van dat soort gevallen.)
Staat je buffer-instelling goed? (1024 moet bij een ASIO-driver in elk geval goed werken.)
Is Windows geoptimaliseerd voor audio-weergave? (Dus onnodige programma's, wifi etc uitgeschakeld.)
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 6

Geregistreerd: 26 apr 2011 17:25

Woonplaats: Goes

Bericht 26 aug 2011 17:02

Re: Problemen met Hauptwerk 4

100% zeker de ASIO driver van mijn E-MU kaart.
2 registers is een beetje overdreven, een koraal met 6 registers gaat goed, maar van een beetje vlotter stukje, raakt HW in de knoop. Handen los, en het orgel speelt de laatste noten nog even klaar. (niet allemaal even gelijk meer overigens) gewoon onbespeelbaar dus.

Van Caen (IV) laad ik alleen de wet-variant, dus niet de rearopname's
Ik heb 12GB intern geheugen, waarvan dan nog een groot gedeelte vrij.
dus dat is ook het probleem niet.

De buffer staat inderdaad op 1024 (stond in HW3 nog lager, probleemloos)

alle overbodige windows-services zijn uitgeschakeld.

ik heb het idee dat HW4 veel meer van de pc vergt als HW3
pc is een HP workstation met 12 GB intern, en een Intel Xeon 3.6 Ghz processor.
Het is inderdaad niet de meest vlotte pc, maar voldeed prima met HW3

ik weet alleen niet of ik zo weer ongestraft HW3 kan installeren (dongel is al geupdatet naar HW4)

alvast bedankt weer voor het meedenken.

Berichten: 148

Geregistreerd: 15 maart 2011 16:42

Woonplaats: Bruinisse

Bericht 26 aug 2011 17:22

Re: Problemen met Hauptwerk 4

Martijn,

Een soortgelijk probleempje heb ik ook wel eens gehad.
Het geluid klonk alsof de pc het niet kan verwerken. He geluid werd onderbroken en even viel weg voor halve seconde.
Zelf werk ik met een computer met 16 gb intern geheugen.

De geluidskaart (EMU 1616) en boxen aanzetten en daarna de pc pas opstarten verhielp het probleem.
Teven heb ik bij de setting de buffert op 1024 gezet.

Weet niet of dit bij jou ook de oplossing is.

Succes,

Groeten Jacob
Groet,

Jacob

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 26 aug 2011 18:05

Re: Problemen met Hauptwerk 4

Ik denk dat je maar even een 'diagnostic file' aan moet maken en dan contact opnemen met Brett Milan of Martin Dyde. Dan kunnen zij precies zien wat er fout gaat.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 6

Geregistreerd: 26 apr 2011 17:25

Woonplaats: Goes

Bericht 29 aug 2011 21:40

Re: Problemen met Hauptwerk 4

Na contact te hebben gehad met MDA, is het probleem met het zwelpedaal opgelost. het waardeverschil tussen open en dicht was te klein (14-22) om autodetect te kunnen laten werken. Ik heb een Beta van HW 4.1 gehad, waarin het al is opgelost.

Het trage verwerken is inderdaad een processorprobleem. Ik heb de Polyphonie nu op 384 staan, en dan is er redelijk mee te spelen. Ik weet wel dat dat in HW3 stukken beter ging, dus dat HW4 meer processorcapaciteit gebruikt is wel zeker.

wellicht kan iemand hier weer iets mee.
Gerrit (en anderen) bedankt voor het meedenken.

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 10 sep 2011 20:35

Re: Problemen met Hauptwerk 4

Met HW4 heb ik ook eens een onverklaarbaar probleem gehad.
Processor draaide op 90 % terwijl ik bij HW3 nooit dergelijke problemen had.
Ten einde raad onder general settings alles opnieuw geconfigureerd.
Daarna geen problemen meer gehad.
Vraag me niet wat ik toen allemaal heb aangevinkt, maar wel het meeste!

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 01 okt 2011 20:36

Re: Problemen met Hauptwerk 4

Beste mensen, als het om de techniek gaat ben ik een nul.
Daarom roep ik graag jullie hulp in.
Vanmiddag heb ik HW4 geïnstalleerd en inmiddels ben ik zover dat ik de eerste set weer heb geladen, Freiberg.
Toewijzen van registers aan de knoppen van mijn Consolo gaat goed.
Bij het openen en sluiten van registers hoor ik al wel mechaniekgeluiden.
Maar verder hoor ik niks... Wat doe ik verkeerd?
Moet nog wel twee diensten voor morgen voorbereiden, dus ik wil toch wel graag nog even wat spelen vanavond...

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 01 okt 2011 20:56

Re: Problemen met Hauptwerk 4

Hallo Dick,

Een vraag:
Heb je de klavieren ook toegewezen? Ik lees wel dat je de registerknoppen hebt geregeld, maar je klavieren en het pedaalmoet dan ook nog gebeuren (rechter muisknop op het klavier / auto detect / en dan de laagste en de hoogste toets indrukken / DONE)

Anton
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 01 okt 2011 23:32

Re: Problemen met Hauptwerk 4

Anton Heger schreef:Hallo Dick,

Een vraag:
Heb je de klavieren ook toegewezen? Ik lees wel dat je de registerknoppen hebt geregeld, maar je klavieren en het pedaalmoet dan ook nog gebeuren (rechter muisknop op het klavier / auto detect / en dan de laagste en de hoogste toets indrukken / DONE)

Anton

Klopt, dat was het probleem inderdaad. Ben gewoon niet zo handig met dat soort zaken :oops:
Maar in dit geval ontdekte ik toch zelf wat de oorzaak van de stilte was 8-)
Al met al toch wel een heel gedoe om alle sample sets weer aan de praat te krijgen. Twee heb ik er inmiddels weer in functie.
Met Salisbury heb ik nog een probleempje met het generaal crescendo en met de zwel van Solo, de zwel van Swell werkt wel.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 03 okt 2011 21:48

Re: Problemen met Hauptwerk 4

Vrijdag heb ik eindelijk ook HW4 erop gezet.

Op Wirdum na, heb ik uit alle sets weer geluid. De toetsen zie ik wel op het scherm gaan.
Dit probleem heb ik wel eens meer gehad met Wirdum, na geheel opnieuw installeren was het toen opgelost. Dus dat ga ik nog een keer proberen. Of kan ik iets fout gedaan hebben ?

Met Oude Pekela vreemd, maar die kraakt. De CPU balk gaat ook steeds in het rood met een vol akkoord. Bij de andere sets komt hij amper uit de hoek.

Vanavond van de Mijdrecht, alle registers en koppels toegewezen aan de orgelregisterknoppen van de Johannus Opus 25. Gewoon griezelig eenvoudig in HW4!
Alleen, als ik per abuis toch op het scherm registreer, gaan de orgelregisters niet mee. Kan Hauptwerk het orgel aansturen met midi ?

PS. We zijn bijna klaar met de HW 4 NL gids (met plaatjes) . . .

Gerrit uit Gouda
HGroet, Gerrit uit Gouda

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com