Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

CPU in het rood

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 26 sep 2016 21:58

CPU in het rood

Goedenavond,

Ik heb een week probleemloos gespeeld (en genoten) via mijn nieuwe PC op het Heusden-orgel.

Sinds gisteren heb ik het een paar keer gehad dat de 'CPU-meter' helemaal rood uitsloeg en het orgel dus begon te stotteren! Normaal staat er maar 1 groen blokje, maar opeens schiet het helemaal in het rood.

Aan de power van de processor zou het niet moeten liggen want die is krachtig genoeg. Ook heb ik nog bijna 7 GB RAM over. Ik heb zoveel mogelijk automatisch opstartende programma's uitgeschakeld.

Wat zou het kunnen zijn?

Groet,
Arjan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 sep 2016 10:39

Re: CPU in het rood

Arjan

Dit komt omdat de polyfonie verkeerd is ingesteld (of niet is ingesteld - het moet bij elke sampleset opnieuw gebeuren voor die sampleset).
Je kunt dit afregelen via de polyfonie instelling (Menu view --> Large panel --> Audio, performance panel).
In viewtopic.php?f=11&t=2065&p=23494 staat hoe en met daarin nog een verwijzing naar een ander topic.

Het beste gaat het afregelen door een MIDI-bestand af te spelen, zodat je beide handen vrij hebt.
Trek alle registers en koppels open en speel het bestand af.
CPU en polyfonie moeten in het Performance scherm "gelijktijdig rood naderen". Zodra de CPU in het rood komt, kan deze de verwerking van het audio niet meer bijhouden en worden er tikken en hick-ups e.d. in het audio gehoord. Het afregelen gaat met de pijltjes knoppen naast het polyfonie display.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 27 sep 2016 22:07

Re: CPU in het rood

Evert-Jan,

Dank voor je antwoord!

Ik heb inderdaad een keer per abuis met de muis een tikje op de polyfonie knop gegeven. Ik heb het nu een standje terug gezet en vanavond geen problemen gehad.

Ik vind het wel vreemd dat in de 'verkeerde' stand, met alles open en flink ruig spelen (zelfs met armen op klavier :oeps:,) de polyfonie wel in het rood sprong, maar de CPU maar 4 blokjes groen gaf. Hoe komt het dan dat de CPU af en toe wel in het rood sprong, zelfs bij rustig spel?

Maar goed, voorlopig lijkt het nu goed te gaan.

Groet,
Arjan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 sep 2016 22:33

Re: CPU in het rood

Als de CPU eerder in rood gaat dan polyfonie, dan is het verkeerd afgeregeld.
Beiden moeten gelijktijdig het rood naderen. Misschien de aangegeven topics even doorlezen.
En met de armen op de klavieren leunen heeft minder polyfonie nodig dan kort en snel steeds verschillende akkoorden aanslaan met 2 handen en 2 voeten. Dit komt omdat dan de akoestiek dan ook deel gaat nemen en die steeds uit moet klinken.

Als de CPU soms even in het rood slaat, dan betekent dat de processor op dat moment iets anders doet (korte piekbelasting). Dit kan bijv. een netwerkactiviteit zijn. Dat hoeft niet persé iets te zijn dat je zelf opstart, maar een achtergrond proces.

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com