Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Wind model, detuning, air flow randomization

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 07 okt 2016 15:53

Wind model, detuning, air flow randomization

Tijdens mijn orgel les bij Aarnoud de Groen wees hij mij op dit stuk op Contre bombarde.
http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/22365
Kijk eens naar de instellingen die de organist gebruikt voor de Caen set.
Pipe detuning 300%
Wind model 250%
Air flow randomization 250%
Zelf ben ik erg conservatief en zal bijv met het wind model niet snel boven de 100% uitgaan eerder naar beneden zoals bij Heusden en de rest staat bij mij eigenlijk altijd op 100%
Ik heb Caen op deze manier ingesteld en zoals Aarnoud al aangaf werd Caen veel levendiger!
Misschien is het leuk om via dit topic ervaringen en instellingen te delen ook voor andere samplesets. Daar kan iedereen dan zijn voordeel mee doen.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 07 okt 2016 18:31

Re: Wind model, detuning, air flow randomization

Interessante topic Jan!

Heusden heeft een mooi windmodel. Hoe vinden anderen dit?
De nieuwste sets van SP heb ik nog niet gehoord. Heeft SP ook al een verbeterd windmodel?

Ik ben benieuwd naar de reacties in deze topic.

Groeten, Jan

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 07 okt 2016 20:48

Re: Wind model, detuning, air flow randomization

Ben ik met je eens.
Daarom is Heusden zo mooie vindt ik.
Moet je de wind even af zetten ,merk je dat gelijk .
Volgens mij mist Weissenau helemaal een windmodel.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 08 okt 2016 11:31

Re: Wind model, detuning, air flow randomization

Hoi Pete
Heusden klinkt erg mooi m.b.t. het windmodel en Weissenau klinkt wat egaler ( maar ook bijzonder fraai)
Ik vraag mij alleen wel eens af hoeveel invloed de sampleset producers op het windmodel hebben omdat het een feature in Hauptwerk zelf is en niet in de samplesets . Misschien dat de sampleset producers bij installatie een bepaalde door hen uitgekozen instelling /calibratie in de windvoorziening aanbrengen zeg maar de 100% positie waarom heen wij als gebruikers dan kunnen varieren in de Hauptwerk instellingen of in de wind voorziening tab. van de sampleset zelf? Als dat zo is dan hebben de producers van Heusden een betere standaard instelling gekozen dan de producers van Weissenau.
Je zegt dat Weissenau geen windmodel heeft?
Ik weet dus niet of je dat als sampleset producer kan uitschakelen?
Ga wel wat dat betreft eens met Weissenau experimenteren.

Groet Jan

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 08 okt 2016 12:05

Re: Wind model, detuning, air flow randomization

Hee, dat trof mij zeer, Jan, omdat ik dus idd ook met 300 % werk, maar niet met alle orgels. Ik heb ook de ervaring dat Laurens transept met die instelling meer variatie laat horen als je een klavier met velocity hebt.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 08 okt 2016 12:26

Re: Wind model, detuning, air flow randomization

Hoi Geert

Met stereo sets kan je dit wel eenvoudig doen alleen bij 4 kanaals en 6 kanaals sets waarbij, in deze Hauptwerk versie nog geen detuning synchronisatie m.b.t.dezelfde noot gespeeld door de div. kanalen is, loop je denk ik wel het risico dat bij 300% detuning alles wellicht teveel uit fase gaat lopen en dat het hoorbaar gaat worden.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 13 okt 2016 12:25

Re: Wind model, detuning, air flow randomization

Nog even aansluitend op het vorige.
Als je een 6 kanaals set gaat voicen doe dat dan het beste met de detuning op 0% ga dan voicen met de sliders op de gewenste positie en zet na het voicen de detuning weer op 100% o.i.d. Anders loop je het risico dat je bezig bent de detuning min of meer weg te voicen.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 13 okt 2016 22:42

Re: Wind model, detuning, air flow randomization

Loosman schreef:Nog even aansluitend op het vorige.
Als je een 6 kanaals set gaat voicen doe dat dan het beste met de detuning op 0% ga dan voicen met de sliders op de gewenste positie en zet na het voicen de detuning weer op 100% o.i.d. Anders loop je het risico dat je bezig bent de detuning min of meer weg te voicen.

Groet Jan


Is een goede tip Jan! Dank je.
Ik vindt dit wel interessant. Ik durf zelf niet zoveel aan te passen in Hauptwerk, maar zo kunnen we elkaar wel wat wegwijs maken.

Groeten, Jan Leendert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 21 okt 2016 14:00

Re: Wind model, detuning, air flow randomization

Dit zegt Jiri over de detuning m.b.t. de update van Zurphen.

Zutphen Baderorgel Temperament chart added. Suitable for those who like playing organ in perfect tune. May be used instead of the Original Organ Tuning (which is left slightly out of tune +-5 cents). If using the Temperament chart, please set the Random Tuning Error (Organ Settings) to 0 or to some minimal value.

Zou dit dan ook gelden voor bijv. de Schnitger (Zwolle) stemmingen zoals meegeleverd met deze set?

Groet Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 okt 2016 14:53

Re: Wind model, detuning, air flow randomization

Ja, ook voor Zwolle en elk ander orgel dat een eigen temperament file heeft.

Een temperament file is niets anders dan een tabel van MIDI nummers 0-132 waarachter elk MIDI nummer de pitch in Hz en in 14 cijfers achter de komma genoteerd staat (op 8 voets basis). Voor de andere stemmen (16', 4', 2 2/3' enz.) rekent HW dit uit.
Dit staat in de tabel voor de a':
<MIDINoteNumberOnEightFootStop>68</MIDINoteNumberOnEightFootStop>
<PitchHz>415.304697579945</PitchHz>
HW speelt exact de frequentie af die zodoende berekend is.

In Original Organ Tuning doet de random tuning van HW niets. Dit is nl. een 1 op 1 weergave van de pitch van het orgel tijdens de opname van de sample set.
Nu er een temperament file gebruikt wordt, heeft random tuning wel invloed en adviseert Jiri die lager te zetten om het aantal niet zuiver gezette pijpen bij laden van de set in HW te verminderen. Anders is er nl. geen verschil tussen Original Organ Tuning en de Zutphen temperament file.

Conclusie is dat het orgel niet voor alle pijpen op toon was tijdens de opname. Jiri had dat ook kunnen corrigeren in de WAV files maar het is netjes dat hij dat niet gedaan heeft en zo oplost.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 21 okt 2016 15:14

Re: Wind model, detuning, air flow randomization

Hoi Evert Jan

Bedankt voor de uitleg nu begrijp ik beter hoe het werkt.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 01 nov 2016 00:03

Re: Wind model, detuning, air flow randomization

Heusden heeft een mooi scherm voor de wind instellingen en een mooi windmodel waar ik vanavond even mee heb gestoeid. Hauptwerk zelf heeft ook een wind schermpje met % instelling. Als je met de schuifjes van Heusden zelf gaat werken laat je dan standaard het percentage van het Hauptwerk windmodel op 100% staan???

Groet Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 nov 2016 00:26

Re: Wind model, detuning, air flow randomization

Jan

als die 100% op het windmodel tabblad op dezelfde manier werkt als de 4 items in het tabje Audio engine, dan geeft 100% de waarde aan die in de ODF is gedefinieerd. Een percentage verhogen of verlagen gebeurt in verhouding tot deze gedefinieerde waarde. Het is dus geen absolute waarde maar een relatieve waarde.

Verhogen of verlagen van de 100% waarde zal het windmodel dus doen toenemen resp. verlagen. Als de waarde op 0% gezet wordt dan zal er geen windmodel meer zijn (het zelfde dus al een vinkje zetten op dat tabblad). Dat laatste moet makkelijk te testen zijn.

Het antwoord op je vraag: die 100% blijft dus op 100% staan als je in Heusden het windmodel wijzigt. Dat is nl. nog steeds de in de ODF gedefinieerde waarde. Je kunt wel de in Heusden ingestelde waarde aanpassen door deze HW setting.
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 01 nov 2016 02:37

Re: Wind model, detuning, air flow randomization

Hoi Jan,

de instellingen die bij het tabje 'wind' veranderd kunnen worden hebben te maken met de capaciteit van de windkanalen. In feite kun je deze dus verkleinen of vergroten. Als je de waarde flink verlaagd en je zet met vol orgel een groot akkoord neer, dan zakt alles enigszins in om de weerstand dan te groot is om voldoende wind naar de windladen te krijgen. Als een orgel in slechte staat is door veel lekkages dan krijg je dat effect in het echt ook. Er zijn mensen die dit mooi vinden en Heusden heeft een tijd gekend dat dit echt het geval was en dan kun je dit dus op deze manier nabootsen.
Als je de waarde van de windmotor te laag neemt, dan stort uiteindelijk de hele boel in maar dat merk je snel genoeg ;)
Het 'hikken' of janken' wordt hiermee dus niet beïnvloed. Dit kun je vergroten of verkleinen door het windmodel in Hauptwerk omhoog- danwel omlaag te zetten.

Groeten Christian

P.s. Sygsoft is overigens bezig om een 'app' uit te brengen waarmee alleen de midden samples 'gevoiced' hoeven te worden waarna de app met 2 drukken op de knop dezelfde waarden doorvoert in de front en rear samples.
We proberen dit met Zeist uit te brengen en als het goed is, werkt het tevens voor Heusden.

Berichten: 53

Geregistreerd: 31 jan 2019 18:47

Bericht 31 dec 2020 10:17

Re: Wind model, detuning, air flow randomization

Loosman schreef:Tijdens mijn orgel les bij Aarnoud de Groen wees hij mij op dit stuk op Contre bombarde.
http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/22365
Kijk eens naar de instellingen die de organist gebruikt voor de Caen set.
Pipe detuning 300%
Wind model 250%
Air flow randomization 250%
Zelf ben ik erg conservatief en zal bijv met het wind model niet snel boven de 100% uitgaan eerder naar beneden zoals bij Heusden en de rest staat bij mij eigenlijk altijd op 100%
Ik heb Caen op deze manier ingesteld en zoals Aarnoud al aangaf werd Caen veel levendiger!
Misschien is het leuk om via dit topic ervaringen en instellingen te delen ook voor andere samplesets. Daar kan iedereen dan zijn voordeel mee doen.

Groet Jan


Na wat speurwerk op het forum vond ik deze suggestie. Caen beschouw ik als een prachtige set, maar wel wat ‘clean’. Deze instelling maakt een enorm verschil: heerlijk om het orgel nu zoveel meer levendig te horen, met natuurlijk klinkende ontstemming van de grondstemmen en tongwerken... een enorm verschil. Geweldig, ik ben Caen weer helemaal opnieuw aan het ontdekken. Enorm bedankt, Jan!
"L'orgue, c'est mon orchestre!” - César Franck

Berichten: 154

Geregistreerd: 12 maart 2011 16:27

Woonplaats: Hattem

Bericht 31 dec 2020 18:27

Re: Wind model, detuning, air flow randomization

zelf aan het stoeien geweest,het orgel van Freiberg kwam altijd lucht te kort
toen werd gezegd zet het op 75 % maar het bleef zwak Van middag op 150% gezet
en het blaast vol op.
Haarlem en Utrecht ook op 150 % het is net of het helderder klinkt in volle werk en dat de nagalm
meer is geworden Wim je zult was wel een goed antwoord hier op weten, en kan het ook kwaad dat het
hoger staat. ik hoor geen bijgeluiden
P.S het antwoord mag volgend jaar ook :lol:
voor een ieder een goede jaarwissel met ps 90.
groet Dick

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 31 dec 2020 18:47

Re: Wind model, detuning, air flow randomization

De windarmoede van Freiberg is door Jiri opgelost (juni 2019, dus nog in de HW 4 tijd). Versie 2.61
- Wind model is more stable even at plenum combinations, compared to the previous version.
- Mixer is reset to last stored state on reloading the virtual organ.
- Attacks of pipe speech are less vulnerable to MIDI velocity sensitivity of various physical keyboards.
http://www.sonusparadisi.cz/media/updat ... ptwerk.rar (HW4 versie !!!)

In de HW5 versie zit het in de nieuwe basis set

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 02 jan 2021 20:21

Re: Wind model, detuning, air flow randomization

Loosman schreef:Tijdens mijn orgel les bij Aarnoud de Groen wees hij mij op dit stuk op Contre bombarde.
http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/22365
Kijk eens naar de instellingen die de organist gebruikt voor de Caen set.
Pipe detuning 300%
Wind model 250%
Air flow randomization 250%
Zelf ben ik erg conservatief en zal bijv met het wind model niet snel boven de 100% uitgaan eerder naar beneden zoals bij Heusden en de rest staat bij mij eigenlijk altijd op 100%
Ik heb Caen op deze manier ingesteld en zoals Aarnoud al aangaf werd Caen veel levendiger!
Misschien is het leuk om via dit topic ervaringen en instellingen te delen ook voor andere samplesets. Daar kan iedereen dan zijn voordeel mee doen.

Groet Jan

Interessant onderwerp.
Vandaag even mee geëxperimenteerd en ik moet zeggen dat bij een aantal samplesets het een verbetering van de levendigheid geeft. De fijne afstelling moet ik nog wel verder uitzoeken.
Samplesets met een artificial tremulant lijken wat moeilijker in te stellen.
Groet, Frans

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 22 mei 2021 13:05

Re: Wind model, detuning, air flow randomization

Loosman schreef:Tijdens mijn orgel les bij Aarnoud de Groen wees hij mij op dit stuk op Contre bombarde.
http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/22365
Kijk eens naar de instellingen die de organist gebruikt voor de Caen set.
Pipe detuning 300%
Wind model 250%
Air flow randomization 250%
Zelf ben ik erg conservatief en zal bijv met het wind model niet snel boven de 100% uitgaan eerder naar beneden zoals bij Heusden en de rest staat bij mij eigenlijk altijd op 100%
Ik heb Caen op deze manier ingesteld en zoals Aarnoud al aangaf werd Caen veel levendiger!
Misschien is het leuk om via dit topic ervaringen en instellingen te delen ook voor andere samplesets. Daar kan iedereen dan zijn voordeel mee doen.

Groet Jan


Dit had ik ook toegepast op Caen. Enorme verbetering. Dit lijkt nu overbodig na de update 2.66

Mario

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com