Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Backup

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 22 jul 2016 21:17

Backup

Hallo allemaal.
Even een kort vraagje, ik heb vandaag Tholen aangekocht en geïnstalleerd. :D

Dus ik heb nu 2 sets draaien Utrecht en Tholen.
Als ik nu een backup maak, geldt dit dan voor beide samplesets, of wordt de backup gemaakt van de betreffende set die op dat moment is ingeladen. :?:
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 jul 2016 22:14

Re: Backup

Het is een backup van alle persoonlijke instellingen en configuraties van alle orgels in alle 4 Hauptwerkomgevingen. Niet van de samples dus.
Advies is om dit backup bestand ook telkens naar een USB stick te kopiëren (als je harddisk/ssd crasht heb je immers ook geen backup meer).

Daarnaast moet je zelf de directory c:\hauptwerk (en eventueel d:\hauptwerk als je het op 2 disken hebt staan) backuppen naar een USB disk. Dit hoeft eenmalig totdat je een nieuwe set installeert of een nieuwe HW omgeving aanmaakt en daar ook je al bestaande orgels activeert.
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 22 jul 2016 22:56

Re: Backup

Beste Evert-Jan

Super bedankt voor je snelle reactie. ;)
Ik weet weer voldoende, ps de directory heb ik al gekopieerd ik heb alles op 1 schijf dus heel makkelijk, daarnaast heb ik alle licenties, plus de backups op een server gezet incl. de orgels, en het staat nog op een andere schijf, dus 3 keer in totaal overal een back-ups en de Hauptwerk directory :D

Bedankt.
Groetjes
Henk Pasterkamp
Urk
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 09 aug 2018 15:35

Re: Backup

Beste Evert-Jan,

Op blz. 116 van "Hauptwerk in de praktijk" wordt het backuppen van de persoonlijke instellingen besproken.
Ik heb op mijn D: schijf voor elk orgel een directory gemaakt om deze back-ups op te slaan. Telkens als ik een backup wil opslaan moet ik navigeren naar de directory van het betreffende orgel.
Is het mogelijk om deze directory te koppelen aan het actieve orgel? Hetzelfde geldt natuurlijk voor het terugzetten van de betreffende backup.
Groet, Jaap.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 aug 2018 18:54

Re: Backup

Jaap

Het backup programma heeft geen weet welk orgel jij het laatst gebruikt hebt. Dat wordt nl. alleen maar in een HW bestand weggeschreven (tbv recent gebruikte orgels). Het backup programma kan hier niet "bij" en heeft er dus geen weet van.

Je oplossing is te ingewikkeld van opgezet. Het navigeren naar betreffende directories e.d. kost meer tijd dan het laten checken door het backup programma op updates van bestanden van alle orgels: welke bestanden zijn nieuw of zijn gewijzigd? En dat gaat behoorlijk snel en is veel eenvoudiger qua bediening.

Dus als je de persoonlijke instellingen wilt backuppen, dan moet je alleen de taak "user data" selecteren waardoor het programma de gehele map "user data" op de SSD/harddisk in de PC vergelijkt met de overeenkomstige map op de USB disk. Alleen de gewijzigde en nieuwe bestanden worden daarna weggeschreven naar de USB disk. De rest is niet aangepast en die hoeven dus niet naar de USB disk te worden weggeschreven.

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 10 aug 2018 10:12

Re: Backup

Evert-Jan,

Het antwoord is duidelijk, ik was in de veronderstelling dat het backuppen per orgel geschiedde, en had daarom per orgel een backup directory aangemaakt. Dat wil dus zeggen dat de nieuwste backup alléén (door mij) opgeslagen werd in de backup directory van een orgel waaraan ik veranderingen had aangebracht. Dit misverstand kan ernstige gevolgen hebben, want als je deze gedachtengang voortzet zal het eventueel restoren van de settings kunnen leiden tot het gebruik van een verouderde backup, waardoor dus alle orgels worden teruggezet naar een oudere datum! Ik denk dat dat bij mij ook wel gebeurd is omdat er soms op onverklaarbare wijze settings waren verdwenen. Kortom een ernstige gedachtefout van mij, terwijl het toch achteraf gezien duidelijk in de handleiding(en) staat.

Opnieuw veel dank voor je hulp.
Jaap.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 aug 2018 23:16

Re: Backup

Bij het maken van een backup moet je alles gelijktijdig backuppen zodat van alle orgels altijd de recentste persoonlijke instellingen in die backup zitten.
Vandaar dat zowel de HW backup als de backup die een paar blz's verderop in het boek beschreven is dat zo doen.
Terugzetten van de HW backup heeft toch gevolg dat alle cache files gewist worden (zie het verhaal van Jan op het forum: viewtopic.php?f=11&t=3239).

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 11 aug 2018 10:25

Re: Backup

Dat laatste heeft ook bij mij de cache files gewist, dat heeft dus achteraf gezien niets te maken een Windows Update zoals ik veronderstelde of een eventuele verbinding met Internet.

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com