Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Registerinstelling niet over heel klavier

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 83

Geregistreerd: 17 feb 2011 19:09

Woonplaats: Urk

Bericht 11 jan 2018 21:45

Registerinstelling niet over heel klavier

Beste Hauptwerkers, Ik heb het volgende probleem bij alle geïnstalleerde orgels in Hauptwerk. Wanneer ik een register open en het klavier bespeel, dan is het register maar gekoppeld aan enkele toetsen en niet aan het hele klavier; Dus enkele toetsen geven maar geluid; wanneer ik een ander register open doe, is dit ook gekoppeld aan enkele - maar andere - toetsen. Als ik een niet gekoppelde toets indruk dan hoor ik wel de aanslag, maar geen pijpklank. Ik zou niet weten hoe dit is veroorzaakt (en hoe het verholpen kan worden). Het gebeurde nadat ik het db-niveau van een bepaald orgel trimde. Ik heb het Hauptwerk in de praktijk-boek erop nageslagen, maar vind geen oplossing.

Bij nader onderzoek wordt duidelijk dat het register in één octaaf klinkt van F t/m E en dan bij het volgende octaaf niet; bij dit volgende octaaf klinkt het register op de halve noten (Fis t/m Eis) en klinken de hele tonen niet.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 jan 2018 22:59

Re: Registerinstelling niet over heel klavier

Gerrit

Je geeft aan dat het bij alle orgels voor komt, terwijl je bij 1 orgel met voicing bezig was.
Voicing heeft dit probleem niet veroorzaakt. Voicing voer je uit per orgel en heeft dus geen invloed op wat dan ook in andere orgels. De orgels zijn volledig gescheiden qua instellingen.

Probeer een het volgende
Laad een orgel.
Zet 1 register open
Speel vanaf C toets voor toets het octaaf en luister welke toetsen het doen. Noteer ze.
Ga nu met de muis naar het manuaal op het scherm en klik met je muis de toetsen aan die het niet doen.
Vraag: hoor je nu wel geluid als je het met de muis doet?
Geef de werkende toetsen even door op het forum.

Welke geluidskaart heb je en hoeveel boxen zijn daar op aangesloten?
Avatar gebruiker

Berichten: 83

Geregistreerd: 17 feb 2011 19:09

Woonplaats: Urk

Bericht 12 jan 2018 13:11

Re: Registerinstelling niet over heel klavier

Evert-Jan, Ik heb gedaan wat je hebt gezegd, de volgende toetsen doen het:
c d e f*g* b* c* d* f g a b c d e f* g* b* c* d* f g a b c d e
De toetsen die het niet doen geven ook met de muis geen kik.

Mijn geluidskaart is Focusrite Scarlet, functioneert al jaren zonder mankeren.
Twee boxen op aangesloten merk Jamo. Alles is stereo nooit problemen behalve nu.
Raar probleem...

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 jan 2018 13:14

Re: Registerinstelling niet over heel klavier

Garret ben je bekend met MIDIOX?
http://www.midiox.com/

via dit progje kan je kijken of buiten HW om er uberhaupt een midi signaal vanuit je hardware verstuurd wordt
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 jan 2018 13:22

Re: Registerinstelling niet over heel klavier

De toetsen doen het dus om en om.

Dan staat waarschijnlijk de verdeling in Audio Outputs Groups (General Settings | Audio Outputs Groups) niet goed.
Hij staat waarschijnlijk op 'Cyclic within octave, octaves constant (C/C# split)'.

Deze moet op 'Cyclic within octave, octaves and ranks cycled' staan. Zie blz. 42 en 43 van het handboek
Avatar gebruiker

Berichten: 83

Geregistreerd: 17 feb 2011 19:09

Woonplaats: Urk

Bericht 13 jan 2018 11:59

Re: Registerinstelling niet over heel klavier

Je goede raad was logisch want dat is wat er aan de hand is, maar de instellingen staan goed, en het probleem blijft.
Is er toevallig een HWer op Urk die deze puzzel op kan lossen? Hartelijk welkom adres: wijk 1 no 82.Tel. 684754
Ik ga nu aan de slag met de raad van Jan Wim om de midi te controleren.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 jan 2018 12:37

Re: Registerinstelling niet over heel klavier

Omdat je bij het indrukken van de toetsen op het scherm hetzelfde resultaat hebt als spelen op je orgel (nl. de toetsen doen het om en om), is dit geen MIDI probleem. Dus dit hoef je verder niet te onderzoeken.
Het zit in een generieke instelling in HW of in de geluidskaart. Ik denk eerder in HW alleen kan ik niet zo gauw bedenken wat want verder zijn het allemaal orgelgerelateerde instellingen. Terwijl jouw probleem bij alle orgels optreedt.

Wat je kunt doen is je laatste automatisch gemaakte HW backup terugzetten. Dit staat beschreven in het boek op blz. 116 e.v.
Daarmee ben je wel eventueel gemaakte aanpassingen tussen het tijdstip, waarop de backup gemaakt is en nu, kwijt. En alle orgels gaan eenmalig door de lange laadroutine.

(je moet wel even kijken naar de datum waarop die backup gemaakt is. Als het probleem toen ook al aanwezig was, dan moet je de voorlaatste backup nemen)
Avatar gebruiker

Berichten: 83

Geregistreerd: 17 feb 2011 19:09

Woonplaats: Urk

Bericht 13 jan 2018 16:44

Re: Registerinstelling niet over heel klavier

Dat HW boek is echt een must voor de HWer. "Volg de instructies op bladzij 116 en je probleem is opgelost.."
Bedankt voor de support Evert Jan alles doet het dus weer zoals ik het gewend ben. Wat het probleem nou eigenlijk was kan ik niet doorgronden, maar goed, alles doet het weer!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 jan 2018 18:23

Re: Registerinstelling niet over heel klavier

Wat de oorzaak is weet ik ook niet. Dit omdat het bij alle orgels aanwezig is. In ieder geval is voicing niet de oorzaak, want dat gebeurt per orgel.
Avatar gebruiker

Berichten: 93

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 31 okt 2022 20:10

Re: Registerinstelling niet over heel klavier

Ik heb hetzelfde probleem met als bijkomend probleem dat ik geen back-up meer heb van de instellingen. Is er iemand die mij verder kan helpen?

met hartelijke groet,
Peter de Jong

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 31 okt 2022 23:54

Re: Registerinstelling niet over heel klavier

Peter

de foutomschrijving is iets te summier.

Probeer een het volgende
Laad een orgel.
Zet 1 register open
Speel vanaf C toets voor toets het octaaf en luister welke toetsen het doen. Noteer ze.
Ga nu met de muis naar het manuaal op het scherm en klik met je muis de toetsen aan die het niet doen.
Vraag: hoor je nu wel geluid als je het met de muis doet?
Geef de werkende toetsen even door op het forum.

Welke geluidskaart heb je en hoeveel boxen zijn daar op aangesloten?
Welke HW versie?
Avatar gebruiker

Berichten: 93

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 01 nov 2022 09:52

Re: Registerinstelling niet over heel klavier

Dag Evert-Jan,

Dankjewel voor je snelle reactie. Inmiddels heb ik toch een oude back-up gevonden die het wel doet (nu heb ik problemen met de routing naar de speakers, maar daar ga ik nog even mee puzzelen).

Mijn HW versie is 4.2.1. Er was geen verschil tussen het aanraken van de toetsen met de muis en op de speeltafel. Als ik me niet vergis waren de toetsen die het wel deden: c1 d1 e1 fis1 gis1 bes1 cis2 dis2 f2 g2 a2 b2 c3 etc....
Hauptwerk systeem van Mixtuur (64 Gb RAM - i7, Behringer FCA610, 2x Abacus, 2x Sony)

met hartelijke groet,
Peter
Avatar gebruiker

Berichten: 93

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 01 nov 2022 17:43

Re: Registerinstelling niet over heel klavier

Beste Evert-Jan,

Inmiddels probeer ik HW op te starten maar (wat ik al vermoedde) krijg ik een foutmelding mbt. de audio. Zie de bijlagen. Hoe kan ik dit oplossen?

met hartelijke groet,
Peter de Jong
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 nov 2022 19:26

Re: Registerinstelling niet over heel klavier

Peter

je hebt 2 lege audiogroepen in HW geconfigureerd: front (ASIO .....) en rear (asio); weergegeven door -/-.
Die doen, gezien de naamgeving hetzelfde als Front_output resp. Rear_output. In die 2 audiogroepen heb je wel uitgangen van de geluidskaart gedefinieerd. 00010002 en 0003/0004
Opname heeft geen outputs van de geluidskaart; dit is (denk ik) een MIX DOWN van front en rear.

Voordat je front (ASIO .....) en rear (asio) weggooit moet je eerst kijken wat de bron van de Mix down is: is dat front (ASIO .....) en rear (asio) of is dat front_output resp. rear_output
Ga naar General Settings | Audio Outputs.
Selecteer front (ASIO .....) en kijk op tabblad Routing. Staat aux mix. Staat Aux Sends --> Aux send 1 --> opname, dan wordt dat kanaal voor de opname gebruikt. Als het goed is, dan staat Front_output Aux Sends --> Aux send 1 --> none.
Dat kanaal wordt dan niet gebruikt voor de opname en kun je weggooien. Als de links in het scherm geselecteerd is, klik dan op Delete knop. Staat deze niet op None, dan wordt dat kanaal gebruikt. En moet jet op tabblad Main de audiokanalen van de geluidskaart selecteren. Voor Front 1/2 en voor Rear 3/4.
Doe hetzelfde voor Rear: eerst checken en dan het niet gebruikte kanaal weggooien.

Klik OK

pdejong schreef:Mijn HW versie is 4.2.1. Er was geen verschil tussen het aanraken van de toetsen met de muis en op de speeltafel. Als ik me niet vergis waren de toetsen die het wel deden: c1 d1 e1 fis1 gis1 bes1 cis2 dis2 f2 g2 a2 b2 c3 etc....
Hauptwerk systeem van Mixtuur (64 Gb RAM - i7, Behringer FCA610, 2x Abacus, 2x Sony)

Ik zou op dit moment geen idee hebben waar dat zit. Dit omdat het onderste octaaf wel werkt (chromatisch). En het zit ook niet in de speeltafel omdat je op het scherm hetzelfde probleem hebt.
Dit maar parkeren en je audio aan de praat helpen vanuit die backup.
Avatar gebruiker

Berichten: 93

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 02 nov 2022 17:46

Re: Registerinstelling niet over heel klavier

Beste Evert Jan,

Ik heb vanmiddag een tijd zitten puzzelen maar kwam er niet uit. Toen heb ik de back-up maar weer teruggezet. Het lijkt nu te werken. In de bijlagen staan de foto's van de instellingen. Max. 5 per berichtje dus ik stuur zo nog een berichtje met de rest van afbeeldingen.

Wat nog een oud "probleem" is, is dat de koptelefoon bij mij niet echt mooi klinkt. Zonder is (veel) mooier, ruimtelijker. Misschien dat jou nog wat opvalt als je naar de audio-instellingen kijkt.

met hartelijke groet,
Peter
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 93

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 02 nov 2022 17:49

Re: Registerinstelling niet over heel klavier

Het tweede deel...
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 93

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 02 nov 2022 17:50

Re: Registerinstelling niet over heel klavier

En deel 3....
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 nov 2022 22:46

Re: Registerinstelling niet over heel klavier

Je hebt 3 groepen aangemaakt: Main, Front en Rear
Welk signaal/kanaal stuur jij naar de Main groep (Line 001/002)?
Als ik naar plaatje 20221102_154923.jpg kijk, stuur je dat signaal zowel naar Opname, Front en Rear

Al met al zit dit veel te ingewikkeld in elkaar en kan het eenvoudiger.
Front en Front_output kun je bijv. samenvoegen en hetzelfde voor Rear. Ik zie niet waarom dit zo gedaan is.

Misschien moet je eerst maar even aangegeven hoe je het wilt hebben.
Ik denk Front, Rear en koptelefoon waarin Front en Rear hoorbaar zijn.
Je routeert dan Front naar het Frontkanaal en Rear naar het Rearkanaal. Vanuit dit signaal wordt dan de koptelefoonuitgang gemaakt en de opname.


Schermafdrukken kun je maken met de toetsen ALT en PrtScn en dan plakken in bijv. Paint of een ander grafisch programma. De resolutie verkleinen tot horizontaal 800 pixels. Die plaatjes kun je vervolgens op het forum zetten.

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com