Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hauptwerk reageert niet bij afsluiten

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 69

Geregistreerd: 18 dec 2014 22:33

Bericht 24 jan 2018 18:44

Hauptwerk reageert niet bij afsluiten

Beste forumleden,

Bij het afsluiten van Hauptwerk krijg ik de melding "programma reageert niet".
Als ik maar lang genoeg wacht sluit hij uiteindelijk toch af.

Mijn indruk is dat hij dat vooral doet bij de grotere Sample Sets. (Utrecht / Rotterdam)

Mijn moederbord is voorzien van een IntelCore i7-6800K 3,40 GHz en 64 Gb intern geheugen.

Wie weet wat de oorzaak is en hoe op te lossen.

Mvg. Willem.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 24 jan 2018 18:48

Re: Hauptwerk reageert niet bij afsluiten

Dit kan gebeuren wanneer je het RAM-geheugen te vol hebt geladen. Zorg dat je een stuk of 6 GB over hebt wanneer je het orgel laadt (hoe meer hoe beter). Dit kan bijvoorbeeld door de samples in 20-bit te laden ipv 24 bit, je merkt daarbij zeer waarschijnlijk geen kwaliteitsverlies.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 jan 2018 19:10

Re: Hauptwerk reageert niet bij afsluiten

josq schreef:Dit kan gebeuren wanneer je het RAM-geheugen te vol hebt geladen. Zorg dat je een stuk of 6 GB over hebt wanneer je het orgel laadt (hoe meer hoe beter). Dit kan bijvoorbeeld door de samples in 20-bit te laden ipv 24 bit, je merkt daarbij zeer waarschijnlijk geen kwaliteitsverlies.
Niet geheel correct. RAM vrijhouden heeft alleen nut om geen tikken in het audio te krijgen.

De melding "programma reageert niet" komt omdat Hauptwerk, voordat het wordt afgesloten eerst de instellingen opslaat en daarna het geheugen vrij moet geven. En hoe meer geheugen je gebruikt, des te langer duur dit vrijgeven van RAM (dus bij grote sample sets heb je er het meest last van).
HW kan hier niets aan doen. Het programma gebruikt een Windows functie om het RAM vrij te maken en die functie is traag. HW krijgt een seintje van Windows als het geheugen vrij is. Omdat dat seintje wegblijft, krijg je de melding: "programma reageert niet". Dat klopt dus: het staat te wachten.
In W10 is deze vrijgave nog trager geworden dan in W7 en W8.1. En als je de januari 2018 update van W10 ook geïnstalleerd hebt, is het nog weer trager geworden. Zie ook het resultaat van testen door Martin Dyde: http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?p=125160#p125160.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 24 jan 2018 19:37

Re: Hauptwerk reageert niet bij afsluiten

Hier de post van Martin Dyde op het Engelse forum die mij tot mijn antwoord bracht: http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.ph ... 1&p=123872

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 jan 2018 19:58

Re: Hauptwerk reageert niet bij afsluiten

Die titel klopt niet helemaal met de inhoud van het topic. Het is niet bij afsluiten maar ook gewoon tijdens gebruik bevriest de PC.

De vragensteller heeft zijn 8 GB RAM helemaal in gebruik met een sample set. Probeert daarna functies in HW te activeren zoals opslaan van de configuratie, maar dat lukt niet door gebrek aan geheugen. Windows moet gaan swappen naar de page file en dat duurt dan even. De PC is in "bevroren toestand beland". Afsluiten daarna lukt ook niet (en waarschijnlijk is de persoon te snel en is de PC nog bezig met het swappen van de vorige opdracht).
Daarom moet je dus altijd geheugen vrij houden als een sample set geladen is.
Martin noemt max. 70-80% in gebruik, de rest vrij. Als je de PC goed geoptimaliseerd hebt en je gaat geen ander programma's laden e.d. mag dat best meer zijn. Mijn stelling is dat minimaal 0,6 GB vrij geheugen ook werkt. Maar dus wel onder voorwaarden.

Maar dit heeft dus niets van doen met "HW reageert niet bij afsluiten". Het vrijgeven van het RAM duurt lang bij grote sample sets (veel RAM in gebruik)

Berichten: 69

Geregistreerd: 18 dec 2014 22:33

Bericht 24 jan 2018 22:48

Re: Hauptwerk reageert niet bij afsluiten

Kan de oorzaak zijn dat ik uncrompessed ben gaan inladen?
Zelf meen ik het prachtige Hauptwerk in de praktijk boek van Evert Jan gelezen te hebben dat in crompessed het systeem minder wordt belast.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 jan 2018 23:13

Re: Hauptwerk reageert niet bij afsluiten

WillemW schreef: dat in crompessed het systeem minder belast.
Dit moet uncompressed zijn.

Uncompressed laden zorgt er voor dat
- een set sneller geladen wordt (bij SSD gebruik; bij een harddisk maakt het niet uit).
- de polyfonie omhoog kan omdat audiobestanden direct kunnen worden afgespeeld. Bij compressed moeten ze eerst uitgepakt worden voordat HW het audio naar de geluidskaart kan sturen.

Nadeel van uncompressed laden is dat er meer geheugen (RAM) gebruikt worden. En nu, dit geheugen weer vrijgeven bij stoppen van HW of het laden van een nieuw orgel duurt langer. Maar dat wordt veroorzaakt door Windows en niet door HW.

Het klopt dus dat dit issue jou nu opvalt.


En bedankt voor je compliment over het boek.



Nog een aanvulling:
als je stop met spelen, kun je gewoon kort op de aan/uit knop van de PC drukken. De programma's worden afgesloten, daarna Windows en de PC gaat uit. Als je een centrale 230 V schakelaar hebt voor PC, monitor e.d, kun je die later uit zetten. Je hoeft niet op het afsluiten van de PC te wachten.
Er alleen 1 probleem: als je een combinatieset hebt gewijzigd en die nog niet hebt opgeslagen, dan hangt HW. Daar is niet direct een oplossing voor. Je moet de gewijzigde combinatie dus eerst opslaan (via het menu of via CRTL + S toets)

Berichten: 69

Geregistreerd: 18 dec 2014 22:33

Bericht 25 jan 2018 11:00

Re: Hauptwerk reageert niet bij afsluiten

Bedankt voor je reactie, (van iedereen overigens) moest inderdaad umcropessed zijn. :oops:
Ik had inmiddels door een tip in je boek een toets (end) op het toetsenbord aangewezen om het systeem af te sluiten, maar dit is ook weer een mooie tip om het zo te doen.
Ik krijg dan wel een melding deze app (hauptwerk) zorgt ervoor dat het systeem niet kan worden afgesloten.
Toch doorgaan? en dan sluit hij af.

Toch ook nog een vraag, klopt het wanneer ik geheugen bij plaats dat het probleem ook opgelost wordt?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 jan 2018 12:07

Re: Hauptwerk reageert niet bij afsluiten

Extra geheugen bijplaatsen en dat ook gebruiken heeft geen zin. Het probleem wordt dan alleen erger. Immers, er moet nog meer gebruikt geheugen worden vrijgemaakt. Extra geheugen dat bijgeplaatst is en dat niet gebruikt wordt, hoeft ook niet vrijgemaakt te worden bij het afsluiten. Dat is al vrij beschikbaar.

Wat betreft de HW/PC afsluiten: je moet blz. 108 e.v. even doorlezen. Dit proces gaat niet sneller maar eenvoudiger. Je drukt op de knop en loopt daarna weg. Later zet je een eventuele centrale 230 V schakelaar om.
Het afsluiten zelf mag je niet forceren. HW moet naast het vrijmaken van geheugen ook gegevens/instellingen kunnen opslaan en eventueel een automatische backup kunnen maken.

Berichten: 69

Geregistreerd: 18 dec 2014 22:33

Bericht 28 jan 2018 14:27

Re: Hauptwerk reageert niet bij afsluiten

Evert Jan,

Ik las een bericht over Reaper en SIR2 i.p.v. Lexicona aan te schaffen. Heb je deze 2 programma,s in combinatie nodig?

Mvg. Willem.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 28 jan 2018 17:02

Re: Hauptwerk reageert niet bij afsluiten

WillemW schreef:Evert Jan,

Ik las een bericht over Reaper en SIR2 i.p.v. Lexicona aan te schaffen. Heb je deze 2 programma,s in combinatie nodig?

Mvg. Willem.

Klopt Willem. Reaper is het moederprogramma (host) waar Sir2 en Hauptwerk als adoptiekinderen (Vst-plugin) op draaien.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 jan 2018 22:37

Re: Hauptwerk reageert niet bij afsluiten

Nog aanvullend op wat Jaap schreef:

Lexicona (je bedoelt denk ik Lexicon) is een aparte kast, waarvan de ingang wordt aangelosten op je geluidskaart (ipv je speakers) en je speakers of versterker op de uitgang van de Lexicon.
De Lexicon heeft 2 of 4 kanalen, afhankelijk van het type.

Met Reaper en een reverb VST zoals SIR2 kun je max. 32 kanalen aan. Het Reaper programma draait op de PC. HW heeft een VST verbinding met Reaper en Reaper weer met je geluidskaart. In Reaper is dus de VST actief. Naast de SIR2 VST heb je ook nog zgn IR's (Impulse Response) nodig die in SIR2 geladen worden. Dat zijn bestanden waarin de akoestiek gedefinieerd is. Veel zijn gratis verkrijgbaar maar als je een specifieke zaal of kerk zoekt, dan is die IR alleen maar te koop.

De Reaper oplossing is dus veel flexibeler. Tevens kun je later ook ander VST's toevoegen, zoals Delay als je een surround omgeving hebt. Nadeel is dat de leercurve hoger ligt (maar het forum is er dan om je event. probleem op te lossen) en dat de polyfonie iets lager ingesteld moet worden.

Berichten: 69

Geregistreerd: 18 dec 2014 22:33

Bericht 30 jan 2018 11:25

Re: Hauptwerk reageert niet bij afsluiten

Moet natuurlijk Lexicon zijn, ik had een lexicon 200.

Inmiddels SIR2 aan geschaft en Reaper in de evaluatie versie.

Nog even een vraag over het configureren van de fysieke audiokanalen (blz. 43) met mijn Motu 828MK3.
Moet ik in plaats van "Play 1" analaoog 1 lezen?
De versterker heb ik aangesloten op S/PDIF.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 jan 2018 12:19

Re: Hauptwerk reageert niet bij afsluiten

Als je met Reaper aan de gang gaat, moet je blz. 52 e.v. lezen. De plaatjes op blz. 53 gelden dan.

HW wordt via VST verbonden met Reaper en in Reaper moeten nu de ASIO kanalen van je geluidskaart worden ingesteld.
Dus in HW als Output device HW VST link instellen en als device channel 001: en 002: (net zoveel als je output groups hebt).

In hoofdstuk 14 op blz . 189 vind je het complete Reaper verhaal (installatie + configuratie). Alleen SIR2 wordt daar niet genoemd, maar dat gaat op identieke manier als de Delay VST (ADD FX ..., enz.), blz. 195.
Op http://www.openairlib.net kun je gratis IR's vinden van vnl. Engelse kerken en kathedralen.

Berichten: 69

Geregistreerd: 18 dec 2014 22:33

Bericht 31 jan 2018 21:28

Re: Hauptwerk reageert niet bij afsluiten

Bedankt Evert Jan,

Het is inmiddels gelukt om Reaper aan de praat te krijgen en SIR2 ook.

Echter als ik Reaper naar beneden klik of het Hauptwerk scherm naar voren zet verdwijnt ook het geluid.
En de latency is veranderd er zit nu een kleine vertraging in.

Alvast weer bedankt voor je ondersteuning.

mvg. Willem

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 31 jan 2018 22:15

Re: Hauptwerk reageert niet bij afsluiten

SIR2 heeft 0 delay, Reaper iets.
Misschien heb je in SIR2 de pre-delay op een hoge waarde staan

Dat probleem als Reaper minimized staat en dus niet de focus heeft wil ik morgen bij mij voor de zekerheid wel uitproberen maar ik heb er nog nooit iets van gemerkt.

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 01 feb 2018 10:26

Re: Hauptwerk reageert niet bij afsluiten

Bij mij kwam dat omdat het rode knopje inde eerste track niet aan stond :)
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 69

Geregistreerd: 18 dec 2014 22:33

Bericht 01 feb 2018 15:46

Re: Hauptwerk reageert niet bij afsluiten

Bedankt Alho,

Dit was bij mij dus ook het geval. :oops:

Probleem opgelost en druk bezig de mogelijkheden uit te zoeken.
Reaper in combinatie met SIR2 klinkt bijvoorbeeld Pekela heel anders dan met de Lexicon MX200.

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 01 feb 2018 18:09

Re: Hauptwerk reageert niet bij afsluiten

WillemW schreef:Bedankt Alho,

Dit was bij mij dus ook het geval. :oops:

Probleem opgelost en druk bezig de mogelijkheden uit te zoeken.
Reaper in combinatie met SIR2 klinkt bijvoorbeeld Pekela heel anders dan met de Lexicon MX200.


Ja , ik blijf daar ook een beetje mee rommelen , misschien zou een workshop , daarover wel wat zijn?

groet
Albert
Met vriendelijke groet,
Albert

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com