Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Opnemen

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 75

Geregistreerd: 10 feb 2011 12:11

Bericht 15 feb 2011 17:48

Opnemen

Wat is de beste/makkelijkste manier om muziek op te nemen in Hauptwerk? Is hiervoor een functionaliteit in Hauptwerk aanwezig of moet er aparte software voor worden geinstalleerd?
Avatar gebruiker

Berichten: 54

Geregistreerd: 12 feb 2011 13:42

Bericht 15 feb 2011 17:51

Re: Opnemen

Boven in je Hauptwerk scherm staat Functies, en dan optie recording output.
Avatar gebruiker

Berichten: 75

Geregistreerd: 10 feb 2011 12:11

Bericht 16 feb 2011 21:59

Re: Opnemen

en waar wordt dit opgeslagen...?
Avatar gebruiker

Berichten: 54

Geregistreerd: 12 feb 2011 13:42

Bericht 16 feb 2011 22:01

Re: Opnemen

Het wordt bij mij opgeslagen in de map van Hauptwerk.
Dat is bij mij C:Hauptwerk/HauptwerkRecordedOutput.

Groet,

Gert
Avatar gebruiker

Berichten: 75

Geregistreerd: 10 feb 2011 12:11

Bericht 19 feb 2011 18:08

Re: Opnemen

oke, gevonden! dank u!
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 14 nov 2011 11:13

Re: Opnemen

Het (audio)opnemen, omzetten van Wave naar Mp3 en het plaatsen op bijv. Contrebombarde gaat me goed af nu, maar....
Kan iemand helder stapsgewijs uitleggen hoe ik de opname inclusief de weergave van m'n scherm ("spelende console" van betreffend orgel) in een filmpje kan maken?
Waarna ik deze kan plaatsen op Contrebombarde of Youtube.
Ik kan daar in de handleiding niets over vinden?

Gr. Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 16 nov 2011 00:27

Re: Opnemen

Kan iemand s.v.p. nog op mijn verzoek in vorig bericht ingaan....
of is dit te makkelijk en dus niet uitdagend genoeg voor de deskundigen? ;)
Ron.
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 16 nov 2011 10:55

Re: Opnemen

Ron het opnemen vam een filmpje moet je dan moet een ander programma iets met Camstudio
http://camstudio.org/
Ik heb al diverse filmpjes gemaakt zie ook mijn youtube-kanaal. o.a. deze:
http://www.youtube.com/profile?user=sof ... fCWpaInqwU

Ik speel altijd eerst het muziekwerk(je) in en neem het op via midi....(ook de registers opnemen!!! :mrgreen: :oops: ) Daarna start ik bovengenoemd programma op, selecteer het scherm wat ik wil zien en dan laat ik de video meedraaien met het afspelen van de midi. Het kan ook allemaal in 1 keer maar dan ben je meer bezig met de regie dan met het orgelspelen zelf. O ja het geluid van van het programma niet gebruiken voor publicatie. Hiervoor moet het wave-bestandje plakken in bijvoorbeeld Imovie van Apple of windows moviemaker. Het klinkt op het eerste gezicht ingewikkeld maar dat is het niet. Even stoeien met de software. En je maakt de mooiste filmpjes compleet met effecten.

Uiteraard kan ik dit ook voor je verzorgen maar dan moet je mij het midi-bestandje sturen. En een sampleset gebruiken die ik ook heb... 8-)
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 16 nov 2011 12:01

Re: Opnemen

Uiteraard kan ik dit ook voor je verzorgen maar dan moet je mij het midi-bestandje sturen. En een sampleset gebruiken die ik ook heb...

uiteraard geen probleem, maar...ik WIL het ZELF leren, Lub! 8-) ;)

Ik ga maar ens puzzelen....en als het niet lukt hoor je het wel weer :mrgreen:
Bedankt, Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 17 nov 2011 22:50

Re: Opnemen

Hoi Lub,
enkele vragen, want ik zit een beetje te "tobben" :roll:

- Ik heb nu Audacity geinstalleerd, om vooral het volume van de Audioopnames iets te verhogen. Deze kan ik onder Windows moviemaker plaatsen;
- Ik heb Camstudio geinstalleerd en kan nu een filmpje maken van m'n schermweergave en die kan ik in moviemaker importeren, alleen moet ik dat dan natuurlijk op het moment van spelen doen;
Is dit echter ook te regelen bij het daarna weer afspelen van het Wavebestand via hauptwerk?
Bij het weer afspelen van deze Wavebestanden zie je op het scherm dus geen weergave van de speeltafel met de bewegende toetsen. Is dit in Hauptwerk te regelen?
Als ik een Midibestand in hauptwerk afspeel, zie ik ook niet de speeltafelweergave met bewegende toetsen?
Bij het weer afspelen van die midibestanden heb ik weer geen "orgelgeluid' ? Hoe moet ik dit regelen?
DUS hoe krijg ik het gespeelde stuk en het "bewegende scherm" bij elkaar (en dan zo makkelijk mogelijk)

Zijn er programma's waarmee ik de reeds ingespeelde wavebestanden kan omzetten naar midibestanden (met geluid uiteraard).

Heel wat vragen dus, het zou me heel wat waard zijn om eens een soort workshop bij te wonen m.b.t. opnemen/converteren/filmpjes maken etc. ;)
Misschien zitten er meer hauptwerkers met deze wens.

Gr. Ron.
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 17 nov 2011 23:17

Re: Opnemen

Ron,
Volgens mij heb je het nog niet helemaal door.

* Je moet een midi-file maken door te spelen via Hauptwerk. (record a midifile). Belangrijk is dat je ook de registers opneemt! Anders hoor je geen geluid bij de midi en moet je dit tijdens het filmpje doen met het risicio dat je de aan de verkeerde registers trekt.

* Een filmpje maken met camstudio, als je deze midi-file afspeelt via HW. Belangrijk is dat je ook de registers opneemt!
* Daarna of tegelijktijdig met het filmpje opnemen, een audioopname maken van het geluid, dit wordt dan een wave-file.

Met Audacity heb ik verder niks, de wave van Je speetafel klinkt als je de goed instellingen hebt, op cd-kwaliteit!

Van het filmpje en de wave moet je een filmpje maken in Quicktime (apple) of Avi (windows).

Zoals ik al eerder aangaf doe ik dit zelf met Imovie van Apple (Imac). het geluid moet je opnemen via je speeltafel/Hauptwerk. je krijgt dan een wave-bestandje van een aantal mb's groot, dit bestandje komt in een map op je C-schijf te staan.

Het filmpje kun je opslaan als Avi. Ook hier kun je zelf aangeven wat je wilt weergeven, opslaan in de hoogste kwaliteit. Het filmpje kun je slepen naar een nieuw project in Imovie. het wave bestand moet je importeren via imovie. Dan moet het nog worden gefinetuned. Het geluid moet gelijk met de toetsen in het filmpje. Je kunt het geluid verplaatsen, dit staat in een apart spoor. Onderlaats heb ik een en ander ook geprobeert met Windows moviemaker, hiermee kan het ook maar - werkt niet zo lekker als Imovie.... - op ongeveer dezelfde wijze. Ik werk al vanaf 2002 met Imovie je begrijpt dat ik me niet verder hebt in Moviemaker. Een beetje creatieviteit is wel handig in het gehele proces maar dat moet jou wel lukken. ;)

Vervolgens exporteer ik het Imovie-filmpje in Quicktime formaat. Waarna ik het filmpje upload via youtube. Even wachten (een paar uurtjes) en je filmpje staat online..... als je natuurlijk al een youtube-account hebt.

Volgens mij woon je niet bij mij in de buurt voor zo ver ik weet. Maar persoonlijk heb ik het zelf zo ontwikkeld en dat heeft echt niet veel tijd in beslag genomen. Ik neem aan dat je niet een Imac hebt maar ik neem aan dat er mensen bij jou in de buurt wonen of anders een oproepje via dit forum of iemand het voor je kan doen. Nogmaals via Moviemaker moet het ook lukken.

Midi-bestandje moet dus afspelen via je speetafel om een wave te krijgen, staat in het zelfde menu als een midi record... van Haupwerk 4.

Weer een hele lap tekst, ik hoop dat je het een en ander je eigen kunt maken. Belangrijk is de eerste 3 *tjes.

Groet Lubbert
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 17 nov 2011 23:37

Re: Opnemen

De 1e drie punten...maar dat is het hem nu juist!
1) moet we nu wel lukken, want ik had er geen geluid bij omdat het bij mij automatisch afspeelt in Windows.
2) Bij het weer afspelen vanuit Hauptwerk zie ik inderdaad "de speeltafel bewegen"en heb ik nu ook geluid. Dus op dit moment kan ik ook de film maken. Toch? Zowel bij het "inspelen" als ook bij het "weer afspelen"?
DAN HEB IK DUS EEN MIDI-geluidsbestand EN EEN AVI-film-bestand


3) Begrijp ik dan even niet.....want bij het maken van het filmpje "speel ik een Midibestand".....hoe kom ik dan (ZONDER UITERAARD NOG EEN KEER TE SPELEN) aan een AUDIObestand van DEZELFDE OPNAME?
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 17 nov 2011 23:50

Re: Opnemen

Ron, even punt voor punt.

Ik neem aan dat het midi bestand opnemen en afspelen geen probleem is?
Nog even iets uitgebreider:
Als je de midi laad in Hauptwerk moet je eerst de registers aan zien gaan op je scherm en daarna geluid horen.

Anders moet je het opnemen van de midi-file anders doen, record a midi, druk dan 1 voor 1 de registers in en begin daarna te spelen. Je krijgt dan een midi bestand dat automatisch de registraties opslaat. Als je dit niet hebt gaat het bij punt 1 al mis.

Als je dit niet hebt kun je proberen om via de muis en je scherm de goede registers op te zoeken. Dit werkt altijd. Als je alleen bewegende toetsen ziet, kun je ook tijdens het spelen van de midi om registers aan te klikken via je scherm via de registers.

Alle registers moeten uit staan voordat je met het opnemen van de midifile begint!!!

Als je dit beheerst gaan we verder met * nummer 2.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 18 nov 2011 00:16

Re: Opnemen

Anders moet je het opnemen van de midi-file anders doen, record a midi, druk dan 1 voor 1 de registers in en begin daarna te spelen. Je krijgt dan een midi bestand dat automatisch de registraties opslaat. Als je dit niet hebt gaat het bij punt 1 al mis.

Dit werkt goed. je ziet bij het weer afspelen de knoppen en toetsen bewegen.

Alle registers moeten uit staan voordat je met het opnemen van de midifile begint!!!

Als je het zo doet zie je niet de knoppen uitgetrokken worden. Maar ook dit werkt. Is maar net wat je wil.

Nu heb ik dus een midibestand (met geluid en schermweergave vanuit hauptwerk)

Punt 2: Volgens mij met Camstudio "gewoon de schermweergave" opnemen?
Maar dan heb je uiteraard geen geluid.
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 18 nov 2011 10:46

Re: Opnemen

Ron,
bij het opstarten van de midi-file moeten de registers op je scherm uit zichzelf uitgetrokken worden. Als het goed is hoor je dan meteen ook het geluid en als de toetsen dan beginnen te bewegen moet je ook muziek horen.

Vervolgens ga je van de afgespeelde midi een video maken. En tegelijkertijd ook een wave opnemen via je speeltafel.

Je krijgt dan een Avi-bestand (deze moet je zelf ergens opslaan, bijvoorbeeld op je bureaublad.

Je krijgt ook een Wave-bestand Deze komt als je kiest voor een willekeurige naam via record ...... en stop record in een map op je c-schijf
C:\Hauptwerk\HauptwerkRecordedOutput er staat daar als het goed is een wave met de datum van vandaag en de tijd die je gestopt bent met opnemen bv.
KAMPEN.wav 18-11-2011 9:44

Zodra je deze 2 bestandjes hebt kunnen we weer verder met de internet-workshop. :mrgreen:

Ps. als het een en ander bij jouw werkt ga ik dit ook toevoegen aan mijn website.... :oops: :idea:
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 18 nov 2011 12:43

Re: Opnemen

:oops: :mrgreen: :oops: :mrgreen: :oops:
'k Ga het vanavond of morgen eens bekijken!
In ieder geval tot nu toe bedankt voor deel 1 van deze workshop :D
Maar ik ga je zeker weer benaderen! ;)

Ik doe dit hoofdzakelijk natuurlijk voor andere forumleden, die zich niet laten horen/zien, maar hetzelfde probleem of dezelfde interesse zitten! ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 18 nov 2011 14:37

Re: Opnemen

RonD schreef:
Ik doe dit hoofdzakelijk natuurlijk voor andere forumleden, die zich niet laten horen/zien, maar hetzelfde probleem of dezelfde interesse zitten! ;)


Wat ben je toch een goedzak Ron :lol: ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 18 nov 2011 20:40

Re: Opnemen

Wat ben je toch een goedzak Ron

Dit goed lezen, Lub! ;)
Lubbert schreef:
Vervolgens ga je van de afgespeelde midi een video maken. En tegelijkertijd ook een wave opnemen via je speeltafel.
Kijk, hier zat 'm de kneep nou net...... Ik ben er nu uit, dat als je de MIDI afspeelt in Hauptwerk je tegelijkertijd dit weer als AUDI (Wave) kan opnemen! :roll:
Ik heb nu inderdaad het AVI bestand + het WAVE bestand geimporteerd in Windows Movie maker. De rest (knippen/plakker, effecten etc etc) gaat me goed af, want dat deed ik al veel.

Uiteindelijk is de film dus een WMM bestand, van 5.30 GB van 48 seconden. Is dat zo bruikbaar voor plaatsing op Youtube of een andere site???
Als je een stuk van 4 a 5 minuten hebt opgenomen, wordt het wel een groot bestand!
Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 18 nov 2011 20:57

Re: Opnemen

Beste Ron, je hebt het ook een beetje veel voor jezelf gevraagd, toch?

Het kan ook aan mij hebben gelegen hebben maar persoonlijk dacht ik dus niet dat het moeilijk was.

Het bestand wat je op Youtube mag uploaden mag zo'n 10 GB groot zijn, echter youtube maakt het bestand automatisch kleiner. Misschien kun je het bestand opslaan naar bv Avi. Het uploaden van zoveel GB kost ontzettend veel tijd en je hebt er weinig aan. Als je uiteindelijk iets van 200 MB max hebt is het groot genoeg. Of je moet je computer vannacht aan laten staan. Ik weet niet of je een youtubeaccount hebt anders snel er eentje aanmaken.

http://upload.youtube.com/my_videos_upload
hier kun je uploaden.

Ben inmiddels wel nieuwsgierig naar wat je hebt gemaakt! Ondertussen ben ik bezig om het proces te visualiseren met een paar plaatjes erbij.... Binnenkort staat het online.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 18 nov 2011 21:08

Re: Opnemen

Het kan ook aan mij hebben gelegen hebben maar persoonlijk dacht ik dus niet dat het moeilijk was.

Dat is altijd zo als je iets beheerst, maar als het de eerste keer is moet je net even weten hoe je het moet doen (zeker een digibeet) ;)

In WMM zie ik nergens de mogelijkheid dit in AVI op te slaan. Misschien met een ander programma.
OF hoe kan ik zo'n groot bestand (met een ander programma?) verkleinen?
Ik heb verder niets bijzonders gemaakt...het ging me alleen om een test hoe het te doen.

Eigenlijk ben ik toch wel een goede leerling, Lub ;) , want ik ben nog niet eens aan deel 2 en 3 van de workshop toegekomen.
Maar vooruit.....je krijgt volledig betaald ....en in ieder geval "een reuze dank" voor de uitleg en je geduld! 8-)
Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 18 nov 2011 21:32

Re: Opnemen

Lub, ik heb het al via internet gevonden.
ik kan inderdaad die fil in allerlei bestandstypen (ook AVI) opslaan, maar dan moet ik dat in het begin direkt na het monteren doen.
Gr. Ron.
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 21 nov 2011 10:43

Re: Opnemen

Ron, inmiddels heb ik deel 1 online staan. 2 en 3 zijn nog in voorbereiding.
zie hier:
http://www.softart.nl/hauptwerk/HAUPTWE ... o_opnemen/

Ik schreef toch al dat het niet moeilijk is. ;) :oops:


RonD schreef:
Het kan ook aan mij hebben gelegen hebben maar persoonlijk dacht ik dus niet dat het moeilijk was.

Dat is altijd zo als je iets beheerst, maar als het de eerste keer is moet je net even weten hoe je het moet doen (zeker een digibeet) ;)

In WMM zie ik nergens de mogelijkheid dit in AVI op te slaan. Misschien met een ander programma.
OF hoe kan ik zo'n groot bestand (met een ander programma?) verkleinen?
Ik heb verder niets bijzonders gemaakt...het ging me alleen om een test hoe het te doen.

Eigenlijk ben ik toch wel een goede leerling, Lub ;) , want ik ben nog niet eens aan deel 2 en 3 van de workshop toegekomen.
Maar vooruit.....je krijgt volledig betaald ....en in ieder geval "een reuze dank" voor de uitleg en je geduld! 8-)
Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 21 nov 2011 12:03

Re: Opnemen

Ron, inmiddels heb ik deel 1 online staan

Ja....te laat Lub.....dat weet ik nu wel allemaal! :D

Maar serieus.....ziet er goed en duidelijk uit.....bruikbaar voor een ieder,
die hier ook mee wil beginnen!
Gr. Ron

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com